Voiko olla persoonallisuushäiriöinen ilman, että kukaan huomaa sitä?
Niin, tässä "ongelmani": olen itse melko varma, että minulla on persoonallisuushäiriö, mutta kukaan läheisistäni ei ainakaan tunnusta olevansa samaa mieltä. Joidenkin mukaan olen jopa tavallista tasapainoisempi ja lempeämpi yksilö. Kuitenkin epävakaan persoonallisuushäiriön kriteerejä ja siitä kärsivien kertomuksia lukiessani samaistun varsin voimakkaasti. Tämä ihmetyttää minua, koska olen luullut, että persoonallisuushäiriöisten ongelmat näkyvät hyvin vahvasti nimenomaan ihmissuhteissa. Tunnen pari "häiriintynyttä" (toinen epävakaa, toinen rajatilatyyppi) ja he ovat kyllä – pahoittelen ilmaisuani – erittäin rasittavia ihmisiä molemmat. Eli kysymys kuuluu: olenko vain luulosairas vai voiko (hoitamaton) persoonallisuushäiriö todella piilossa kaikilta muilta paitsi ihmiseltä itseltään? :D
Kommentit (4)
Jos annat toisten elää rauhassa, etkä päsmäröi ja puutu ja riitele. Suhtaudut myöskin asiallisesti juttuihin, etkä väännä ja käännä niitä oudoksi, niin tuskin kukaan mitään huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos annat toisten elää rauhassa, etkä päsmäröi ja puutu ja riitele. Suhtaudut myöskin asiallisesti juttuihin, etkä väännä ja käännä niitä oudoksi, niin tuskin kukaan mitään huomaa.
Ja tosiaan, jos ei lähimmätkään mitään huomaa, niin aika kivasti osaat varmaan sitten olla.
Kyllä voi olla. Kaikki eivät tunnista persoonallisuushäiriöistä, ja tunnistaminen vaatii läheisen suhteen. Jotkut eivät tunnista silloinkaan, sillä vaikka poikkeavaa käytöstä esiintyisi, toiset etsivät siihen syytä itsestään, ei muista.
Henkilö voi myös piilottaa poikkeavat piirteensä. Häiriintyneetkin ovat yleensä omaksuneet yhteiskunnan normit hyvin, jotta osaavat esittää.
Joko ihmissuhteesi eivät ole niin läheisiä tai he eivät puhu totta. Tai sitten sulla on itselläsi väääristynyt minäkuva.
Jos puhuit läheisillesi persoonallisuushäiriön mahdollisuudesta niin ehkä siksi alkoivat puolestelemaan sinua, koska eivät halua leimata sinua? Ehkä parempi puhua vain oireista ja kysyä, että ovatko muut samaa mieltä niistä.
Mutta onhan tietysti epävakaitakin erilaisia ja eri "vaikeusasteisia."