Aion mennä töihin opintojen ohella, minne lapset hoitoon klo 8-20 ja viikonloppuisin?
Eli nyt lapset on hoidossa klo 8-16 ja tuona aikana hoidan luennot ja opiskelun. Mies tekee 12 h työpäivää aloittavana yrittäjänä, koska sai kengänkuvan takapuoleen työpaikan yt-neuotteluissa viime vuonna. Tuosta työstä jää vain pieni summa omaan käteen ja tätä jatkuu mahdollisesti vielä vuosi, pari että hommat lähtevät kunnolla käyntiin.
Koska rahat (ml. opintotuki, asumistuki, laina) ovat kuukaudesta toiseen tiukilla ja säästöt on jo syöty, ajattelin etsiä siivous- tai kassatyötä illoiksi jotta nelihenkinen perheemme tulisi toimeen.
Miehen illat venyvät yleensä klo 20 saakka joten tarvitsisimme jatkossa hoitoa sinne asti. Voivatko lapset olla koko tuon ajan päiväkodissa? Entä voivatko lapset olla hoidossa 7 päivää viikossa, koska molemmat tekisivät myös viikonloppuisin töitä? Meillä ei ole tukiverkostoa lähellä.
Kommentit (56)
Kaikkien ei kannattaisi tehdä lapsia......
Hae sossusta?
Ei tässä yhteiskunnassa nälkään kuole kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa palkata hoitaja kotiin.
Opintotukeni on n. 300€, riittääkö se hoitajan palkkaan? AP
Jos menisit töihin niin tuohon tulisi palkka päälle ja lisäksi kotihoidon tuki. Minkä alan yrittäjä mies on? Voisiko tehdä osan työstään kotoa käsin ?
Ei valitettavasti voi kun nyt joutuu ajamaan tuhansia kilometrejä viikoittain töiden vuoksi.
Paljonko kotihoidon tuki on 3- ja 4-vuotiaista? Ylittyykö opintotuen tuloraja jos menen vielä töihinkin? AP
Vierailija kirjoitti:
Hae sossusta?
Ei tässä yhteiskunnassa nälkään kuole kukaan.
En halua olla loinen AP
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäset lapset? Milloin meinaat viettää aikaa heidän kanssa, jos tulet kotiin hetkeä ennen kun lapset menee nukkumaan?
7 päivää viikossa töitä on huono idea lapsen kannalta, mm koska itse väsyt eikä sinulle jää aikaa olla lasten kanssa.
Toki jos haluat varmistaa teini-iän masennukset, ryyppäämiset ja huumeiden käytön sekä sen ettei lapsesi kerro sinulle yhtään mitään, niin se varmasti onnistuu
Olen samaa mieltä täällä ilmeisesti kaikkien kanssa siitä, että noin ei vaan voi tehdä. Tai voi, mutta sen jälkeen lapset kyllä todennäköisesti (toivottavasti) löytävät toisen kodin. Se, mihin vaan voisin vähän puuttua on se usein esiintyvä suuri luulo, että olemalla läsnä onnistuisi jotenkin automaattisesti kasvattamaan tervepäisen lapsen ja nuoren. Olen ollut aina kotiäitinä, mutta kun nyt tuota vihamielistä, huoneeseensa sulkeutunutta peliriippuvaista teiniä katselen (tai kuuntelen, ei sitä näe), niin voin sanoa, että hukkaan on aika mennyt. Oikeasti lopputulos ei varmaan olisi huonompi, vaikka lapsi olisi ollut pitkät päivät päivähoidossa, sitten olisi illat pörrätty erillisissä harrastuksissa jne. Toki olen itse virheeni tehnyt, mutta en vaan käsitä, mitä olisin voinut tehdä oleellisesti toisin. Toisen lapsen kanssa menee ihan hyvin. Eli ei se lastenkasvatus mikään kone ole, että kun sinne lykkää sisään hyviä aineksia saa automaattisesti hyvän lopputuloksen. Ja onneksi joskus käy sitten niinkin, että vaikka olisi huonotkin ainekset, voi lapsesta kasvaa terve ja onnellinen.
Vau mitä vastauksia. Vasta sivulla kolme ehdotettiin, että AP:n perhe voisi saada toimeentulonsa turvaa toimeentulotukena. Sitä ennen ehdittiin haukkua huonoksi äidiksi useita kertoja (entä AP:n mies, eikö tämä ole huono isä? molemmat rakentavat perheelleen tulevaisuutta). Taattua AV:ta. Nainen on naiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä vastauksia, miksi en voisi mennä töihin opintojen ohella? Tälläkin viikolla on mediassa puhuttu paljon opiskelijoiden laiskuudesta ja haluttomuudesta maksaa menojaan itse. Niin tämänhän pitäisi olla hyvä ratkaisu. AP
No ehkä ois. Kannattanu käydä jotain muutakin kuin peruskoulu, ennenku tekee lapsia. Monestaalasta on aikuislinjoja,ja niiden ohella jää aikaa tehdä töitäkin.
Itse kävin lukion, sain esikoisen 19v,opiskelin sairaanhoitajaksi aikuislinjalla 4 lapsen äitinä ja tein töitä samalla. Eli kyllä se onnistuu, mun mies teki tietysti 8 h päivääkoskameillä oli lapsia. Jollet ole ihan daiju niin tajuat että toisen vanhemman pitää tehdä max 40h viikossa jos lapsia. Ei meidän muiden tarvitse maksaa sun opiskeluja koska sun mies tekee pitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä vastauksia, miksi en voisi mennä töihin opintojen ohella? Tälläkin viikolla on mediassa puhuttu paljon opiskelijoiden laiskuudesta ja haluttomuudesta maksaa menojaan itse. Niin tämänhän pitäisi olla hyvä ratkaisu. AP
No ehkä ois. Kannattanu käydä jotain muutakin kuin peruskoulu, ennenku tekee lapsia. Monestaalasta on aikuislinjoja,ja niiden ohella jää aikaa tehdä töitäkin.
Itse kävin lukion, sain esikoisen 19v,opiskelin sairaanhoitajaksi aikuislinjalla 4 lapsen äitinä ja tein töitä samalla. Eli kyllä se onnistuu, mun mies teki tietysti 8 h päivääkoskameillä oli lapsia. Jollet ole ihan daiju niin tajuat että toisen vanhemman pitää tehdä max 40h viikossa jos lapsia. Ei meidän muiden tarvitse maksaa sun opiskeluja koska sun mies tekee pitkää päivää.
Ei tarvikaan maksaa koska olen menossa töihin opintojen ohella, tästähän tässä on kyse. AP
Ei ap saa kotihoidontukea, koska nuorin lapsi on täyttänyt kolme vuotta. Jos menet kokopäivätöihin, et saa myöskään enää opintotukea. Sen sijaan menonne kasvavat, kun joudutte maksamaan päivähoitomaksua - jos nyt leikitään, että mikään päiväkoti suostuisi ottamaan lapset 7 päivänä viikossa 12 tunniksi hoitoon. Kotiin tarvitsisitte vähintään kaksi hoitajaa, koska ihan jo työaikalaki tulee vastaan, jos aikoisitte teettää yhdellä hoitajalla 84 tuntista työviikkoa ja ilman vapaapäiviä. Kuvionne tulee onnistumaan vain siinä tapauksessa, että toinen vanhempi alkaa tekemään yötyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae sossusta?
Ei tässä yhteiskunnassa nälkään kuole kukaan.En halua olla loinen AP
Apua tarvitsevat eivät ole loisia. Mielestäni on paljon pienempi paha hakea väliaikaisesti tt-tukea kun viedä lapsilta mahdollisuus normaaliin arkeen vanhempien kanssa.
Tämä provo on oikeasti hyvä ja asiasta. Itse olen opiskellut äitinä ja potenut huonoa omaatuntoa. Yllättäin sain työpaikankin. Mulla oli MLL:n hoitaja kotona, kun mies oli työmatkoilla. Rahaa siihen meni aika paljon. Minulla opiskelu oli välttämätöntä, sillä olin jäänyt äitiysloman aikana työttömäksi yrityksen lakkauttamisen vuoksi ja entinen alani ei vain siinä vaiheessa vetänyt. Kun sitten määräaikainen työni ei jatkunut, ekaluokalle juuri menossa olevani kuopukseni sanoi riipaisevasti: Ihanaa, äiti on nyt kesän meidän kanssa.
Suunnittelemasi kuvio on mahdoton ja täysin epäreilu lapsia kohtaan. Tienaamasi rahat menisivät todennäköisesti kaikki esim siihen hoitajan palkkaan. Vaihtoehdot on jatkaa kituuttamista tai pistää opinnot tauolle ja tehdä kokopäivätöitä.
Entäs jos menisit vain viikonloppuisin töihin Ap? Eikös silloin se mies olisi kotona lasten kanssa ja sinä olet heidän kanssaan arki-iltoina. Tällöin lasten hoitoaika ei lisäänny, toki näkisit heitä viikonloppuisin vähemmän
Heittäydy kokonaan kotiäidiksi kuten maahanmuuttajat.
Aloittajalla ei ole pieniä lapsia. Sen verran tunteettomasti asiaa käsittelee ja kommentoi.
Millaisessa hoidossa olit itse pienenä? Viihdyitkö? Oliko ikävä vanhempiasi?
Omien kokemuksien pohjalta vaan puntaroimaan mille niistä pienistä tuntuu olla hoidossa.
Siis et ymmärrä miksi et voi työskennellä kun olet opiskelija? Siksi, koska SINULLA ON LAPSIA.
Niitä kolmea asiaa ei voi yhdistää, mutta kaksi niistä kylläkin.
Miten ois vaikka monimuoto opiskelu, niin sais lapsetkin äidin...