Kuka on aito " KOTIÄITI" ?
Eli olenko minä:
Olen ollut kotona esikoisen syntymästä lähtien:
olin 35v kun sain esikoisen ja sen jälkeen kolme muuta, nyt olen 44 v ja nuorin on 2 v.
Aloitin aikoinaan työnteon 16 v, suoraan peruskoulun 9 luokalta heti kun koulu loppui kesäkuun alusta. Ja olin työssä ensimmäiseen äippälomaan asti.
Nyt en aijo enää mennä työhön tämän jälkeen... Ammattiaito ei riitä enää mihinkään ja uutta en jaksa lähteä oppimaan. Mikään hanttihomma ei kuintenkaan kiinnosta.
Onneksi puolisolla on loistotulot ja omistetaan iso omakotitalo hyvällä paikalla ym. On säästetty rahastoihin ym. Joten rahasta ei ole kiinni.
Eli jos olen lasten kanssa kotona syntymästä täysikäisyyteen:
OLENKO MINÄ VIHDOIN TÄYDELLINEN KOTIÄITI?!!!
Ja elänkö teidän muiden siivellä? Saamme toki lapsilisät, mutta nehän saa kaikki työssäkäyvätkin. Ja olen kyllä ajatellut ottaa elämäni ensimmäiset työttömyyskorvaukset, kun hoitovapaa loppuu, vaikka en mene töihin. Mutta olen mielestäni maksanut aikoinaan niitä verojakin tarpeeksi, tein nimittäin 20 - 30 vuotiaana parhaimmillaan kolmea työtäkin yhtäaikaa. Ja lisätöistä meni aina melkein 50% veroa.
Joten taidanpa vain nostaa omia rahojani takaisin hetken aikaa!
Eläkkeenikin tulee olemaan työhistorian perusteella melko olematon jokatapauksessa, koska alle 21-vuotiaana tehtyä työtä ei huomioida mitenkään.
Mutta kun myy tämän omakotitalon ja muuttaa pieneen asuntoon eläkevuosiksi niin kyllä säästöt sitten riittää normaalielämään.
Tästähän taisi tulla romaani, mutta kertokaapa, jos jaksatte lukea,
mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (30)
Siipeilijä! -Se tuli ekana mieleen. Sua ei kiinnosta se millasta eläkettä saat?
Mää oon kotiäiti. Olen äiti ja kotona. Äitiysloma loppuu kesällä ja töihin takas. Paska duuni, mut on mun duuni. Musta on ainakin ihanaa olla sen verran itsenäinen että ansaitsen omat rahat (perheen yhteiset kuitenkin). Musta on näin äitiyslomallakin noloo maata kotona vaikka tuet on ihan siedettävät 60/pvä.
Valinnastaan ylpeä kotiäiti ei nosta työttömyyskorvausta, eikä laske maksamiensa veroja määrä (ylipäätään naurettava ajatus).
Kyllä töihin meno kannattaa vaikka minimipalkalla ja lapset pärjää siellä päiväkodissa ja koulussa ja iltapäivähoidossa ihan omillaan.
Turhia selittelyjä kaikki vaan laiskuuden takia!!!!
Lottovoittaja varmaan olet jos kotiin voit jäädä tolla parvella ilman työtä!
syntymästä eläkepäiviin. Joten olen tottunut ajatukseen, että äiti on aina kotona. Voin rahan suhteen jättää tuon työttömyyspäivärahan hakemattakin, se ei tosiaan ole mitenkään oleellista....
Sillä sai tällä palstalla näköjään kovaa vastakaikua;)!!!
Jos olen kotona saamatta mitään rahaa mistään, niin tuskinpa olen kenenkään siivellä sitten paitsi puolison, joka taas toivoo tätä, koska on itse töissä 7 pv viikossa ja usein 12-14 tuntia vuorokaudessa.
Vuosilomaakaan ei ole käyttänyt viimeiseen kolmeen vuoteen.
Työnarkomaanit on erikseen! Kyllä mulla sen puoleen on kotona muutakin tekemistä kuin makaaminen; neljä lasta, omakotitalo 350 m2,
iso puutarha, kolme isoa koiraa ja myös meillä on näiden lisäksi kesämökki tontteineen ja vene.
Kun mies on aina töissä, niin kaikki muu jää mulle.
Kotiäiti on siinä vaiheessa, kun on kotona lasten kanssa, kun tukia ei enää makseta (äp-raha, vanhempainraha, kotihoidontuki), eikä roiku työkkärin listoilla. Eikä minkään työpaikan listoilla.
jos mies ottaisi " hatkat" (ei ole sitä sorttia ainakaan tällä hetkellä:))
niin puolet tästä talosta ja säästöistä kuuluisi mulle kumminkin.
Talomme sijaitsee noin 8 km Hesan keskustasta ja sen arvo on aika monta sataatuhatta euroa. Pelkästään niillä pärjäisin pitkään. Ja lisäksi olishan puolison hyvillä tuloilla tiedossa kunnolliset elatusmaksut!;) Vaan näitä en juuri pohdi tosissaan....ollaan tosi rakastuneita vuosien jälkeenkin.
Tää on kummallekkin toinen pitempi ihmissuhde (kumpikin on eronnut kerran) ja jotenkin siitä ekasta ja niistä virheistä oppii paljon ja osaa elää vähän toisin tän toisen kanssa. Ja lisäksi uskon, että välillä vaan tapaa sen sieluntoverin vasta toisella kerralla!
ja kotirouva sitten, kun lapset on isompia.
En näe pahaa valinnassasi. Nauti ihmeessä elämästäsi! Mielestäni et ole siipeilijä pahimmasta päästä.
Ehkä ne työttömyyskorvaukset voisi jättää moraalisyistä nostamatta.. Olen itse joskus nuorempana nostanut rahaa työkkäristä eikä ollut välillä aikomustakaan töihin. Nyt ymmärrän, että tein väärin. Elin muiden kustannuksella. Nuorena ei aina ymmärrä, varsinkin, kun on valmistunut alalle, jossa ei ole ikinä oman alan töitä tyrkyllä.
Ehkä paremmalta kuulostaisi, jos hankkisit vähän toimeentuloa jollain kotona tehtävällä työllä.
Älkää käyttäkö sitä titteliä jos olette työkkärin listoilla! Pliis...
T. oikea kotiäiti/kotirouva
Olet oikea kotiäiti jos teet sitä tai tätä... Naurettavaa. Minusta kaikki jotka on kotona lapsen kanssa on kotiäitejä, riippumatta saako siitä rahaa.
Ja en kyllä kovin ylpeä olisi jos minun pitäisi esitellä itseni kotiäitini..Brr..
Vierailija:
Olet oikea kotiäiti jos teet sitä tai tätä... Naurettavaa. Minusta kaikki jotka on kotona lapsen kanssa on kotiäitejä, riippumatta saako siitä rahaa.
Ja en kyllä kovin ylpeä olisi jos minun pitäisi esitellä itseni kotiäitini..Brr..
olevani kotiäiti ja huolehtivani lapsistani ym yksin!
Puolisoni on yrittänyt tehdä sitä muutaman tunnin yksin ja sanoo,
ettei jaksaisi enempää;)
Jos sulle maksetaan työttömyystukea niin olet työtön. YMMÄRRÄ idiootti! Mene takaisin kouluun sivistämään itseäsi!
Tuollaisten takia me OIKEAT kotiäidit saadaan joka paikassa selitetellä, että juu EN ole työtön olen KOTIÄITI /KOTIROUVA, mieheni ja minä elätämme meidät ja meidän perheen arvoratkaisut EI VALTIO!
välttämättä hae työttömyyspäivärahaa.:) Siihen on vielä vuosi aikaakin...saan kotihoidon tuen siihen asti.
Raha ei nyt ole ihan niin ratkaiseva. Jos hakisin työttömyyskorvausta, se olisi tosi pieni ja säästäisin senkin sitten vaikka näille neljälle lapselle! Säästämme tällä hetkellä noin 900 e/kk rahastoihin lapsille ja itsellemme ja lyhennämme asuntolainaa noin 1300 e/kk.
Kaikki hyvä on sen ansiota, että puolisoni on hyvin ansaitseva.
Jos hänelle sattuu jotain, niin sitten vakuutukset onneksi tulevat
vastaan (lainaturva, henkivakuutus jne)
on varaa olla kotiäitinä nykypäivinä? Tai sitten niillä jotka kehtaa olla täysin yhteiskunnan tuilla ja elää vähän vaatimattomammin...
Oikeastaan keskituloinen ei pärjää kovinkaan hyvin muuten kuin käymällä työssä lasten iästä riippumatta.
Rikkaat pärjää omillaan ja ihan köyhimmät saa yhteiskunnan tuen.
Noinhan hommat käytännössä toimii keskieuroopassa hyvin pitkälle. Joten jos sinusta on ok että mies on koko ajan poissa kotoa ja sinä hoidat kaikki kotiin liittyvät asiat niin siitä vaan. Kyllä sekin työstä käy.
Minäkin maksoin veroja 20 vuotta ennen lasten syntymää.
EI ole mitään vikaa olla kotona lasten kanssa jos voi. Mielestäni se on parempi ratkaisu kun laittaa lapset tarhaan.
Minäkin olen ollut jo vuosia kotona, lapsilisät tulee, ei muita korvauksia.
Mitään siivellä eilijöitä me ei olla. Kyllä se yhteiskunnalle tulisi maksamaan paljon enemmän jos laittaisin 3 lastani tarhaan ja menisin tóihin. Luuletteko että se tarhamaksu kattaa kaikki hoitokulut.
Ole ylpeä kotiäitiydestä, monet haukkujat ovat vaan kateellisia.
Olette hyvätuloisia. Eli elättäkää itsenne niillä hyvillä tuloilla. On moraalitonta laittaa työttömyyskorvaukset lapsille pesämunaksi. Ajattele, että niillä rahoilla yleensä elätetään perhettä! Jos otat korvaukset se tarkoittaa, että varastat köyhemmiltä. Tavallisella työtätekevällä ei ole varaa asua noin kuin te ja sijoitella rahastoihin. Teet todella väärin, jos otat ne korvaukset, mutta muuten tuossa elämänvalinnassasi ei ole mitään pahaa tai siipeilyä.
Vierailija:
välttämättä hae työttömyyspäivärahaa.:) Siihen on vielä vuosi aikaakin...saan kotihoidon tuen siihen asti.
Raha ei nyt ole ihan niin ratkaiseva. Jos hakisin työttömyyskorvausta, se olisi tosi pieni ja säästäisin senkin sitten vaikka näille neljälle lapselle! Säästämme tällä hetkellä noin 900 e/kk rahastoihin lapsille ja itsellemme ja lyhennämme asuntolainaa noin 1300 e/kk.
Kaikki hyvä on sen ansiota, että puolisoni on hyvin ansaitseva.
Jos hänelle sattuu jotain, niin sitten vakuutukset onneksi tulevat
vastaan (lainaturva, henkivakuutus jne)
terv. kotirouva/kotiäiti