Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turhaa roikkua perseessä kiinni!

Vierailija
28.01.2017 |

Ajan nopeusrajoituksen/olosuhteiden mukaisesti. En nosta nopeutta, vaikka kuinka siellä perseessä kiinni roikkuisi ja jopa valoja välkyttelisi.
Saatan jopa sellaisen johdosta hieman pudottaa nopeutta.

Että välillä risoo peerseessä kihnuttajat!
Ei mulla muuta. Jatkakaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinäkin tietä annat kun kunnolla hiillostaa. Joko omasta tahdostasi tai pienen, hermostumisesta johtuvasta ajovirheestä johtuen jonka minä kuittaan välittömästi ohituksena.

Vierailija
2/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väläytä jarruvaloja. Joskus perseessäroikkujat ovat vain ajatuksissaan eivätkä tee sitä ilkeyttään. Jos kyse on tästä, viesti menee yleensä perille.

Toisaalta, jos perseessäsi roikkuu autoja useinkin, voi miettiä että ajatko aina hiljaa teillä joilla on vaikea ohittaa. Jos näin on, voit vilkauttaa valoja vasemmalle kun sopiva ohituskohta tulee, jotta takanaolija ymmärtää lähteä ohi. Se on kohteliasta ja säästää kaikkien hermoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väläytä jarruvaloja. Joskus perseessäroikkujat ovat vain ajatuksissaan eivätkä tee sitä ilkeyttään. Jos kyse on tästä, viesti menee yleensä perille.

Toisaalta, jos perseessäsi roikkuu autoja useinkin, voi miettiä että ajatko aina hiljaa teillä joilla on vaikea ohittaa. Jos näin on, voit vilkauttaa valoja vasemmalle kun sopiva ohituskohta tulee, jotta takanaolija ymmärtää lähteä ohi. Se on kohteliasta ja säästää kaikkien hermoja.

Ei tietenkään kukaan roiku perässä ilkeyttään, vaan sen vuoksi että edellä ajava on nysväri. Joko lappu lattiaan tai pysäkille parkkiin.

Vierailija
4/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miksi et ap päästä toista ohittamaan sujuvasti, kerta ajat hiljempaa mitä muut? Näin minä teen, kun huomaan, että takana tulee auto joka aivan selvästi haluaa ohi. Näytän vilkkua sopivassa kohdassa ja samalla hiljennän vähän vauhtia, että toinen pääsee turvallisesti ohi. Näin toimimalla säästät omia ja muiden hermoja. On ihan kohteliasta ottaa huomioon muutkin tiellä liikkujat eikä ole iso vaiva esim. päästää ohi.

Vierailija
5/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vain vähän ajokokemusta, jonka takia olen niin huono kuski, että ajan hitaasti ihan sen takia, että kaikkien henki säilyisi. Aivan sama miten paljon siellä takana riehutaan. En ala tappamaan itseäni tai muita siksi, että jollain on huonot hermot. Pakko vain ajaa, jotta taidot kasvaisivat.

Vierailija
6/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persiissä roikkuva rekka on kiva jättää ylämäkeen nysväämään.

Vierailija
7/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vain vähän ajokokemusta, jonka takia olen niin huono kuski, että ajan hitaasti ihan sen takia, että kaikkien henki säilyisi. Aivan sama miten paljon siellä takana riehutaan. En ala tappamaan itseäni tai muita siksi, että jollain on huonot hermot. Pakko vain ajaa, jotta taidot kasvaisivat.

Eikö autokoulussasi opetettu tuota vilkkutemppua? Se harjaannuttaa samalla peilisilmää, kun seuraa taustapeilistä, mitä takana tapahtuu.

Vierailija
8/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olen ohittamassa ja vauhtia on itsellä sen verran että just ja just selviäisin huomautuksella en taatusti kiihdytä vaikka  se takaa tuleva vielä lujempaa ajava  bemari  tai audi kuinka vilkutteli pitkiä. Päin vastoin voin jopa hidastaa.

Tämä tiedoksi  teille pösilöille jota leikitte Hesan motarilla formulakuskia päivittäin. Olisitte lähteneet ajoissa niin ei tarvitsisi ajaa 120 km satasen alueella.

Vierailija
9/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin yli 30 vuotta sitten vilauttamaan vilkkua ja siirtymään vielä vinkiksi piirun lähemmäksi ojaa, kun joku tulee roikkumaan puskuriin. Jos roikkuminen jatkuu eikä ole aikomustakaan mennä ohi, alan hidastaa pikkuhiljaa niin, että roikkujan on havahduttava käyttämään jarrupoljinta. Olen kerran ajellut tyhjällä kehätiellä kolmeakymppiä iso pakettiauto persuksissa kiinni. En tiedä, mitä kuski puuhaili, mutta aika pitkään meni, ennen kuin hän löysi kaasupolkimen ja lähti ohi.

Kommentoijalle numero 1: minulla on lehmän hermot, hiillostaminen ei pure ollenkaan.

Vierailija
10/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..tai odotat, että rekka tulee sopivasti vastaan ja sitten välkäytät kihnuttajalle ohitusvinkin..

Vierailija
11/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin yli 30 vuotta sitten vilauttamaan vilkkua ja siirtymään vielä vinkiksi piirun lähemmäksi ojaa, kun joku tulee roikkumaan puskuriin. Jos roikkuminen jatkuu eikä ole aikomustakaan mennä ohi, alan hidastaa pikkuhiljaa niin, että roikkujan on havahduttava käyttämään jarrupoljinta. Olen kerran ajellut tyhjällä kehätiellä kolmeakymppiä iso pakettiauto persuksissa kiinni. En tiedä, mitä kuski puuhaili, mutta aika pitkään meni, ennen kuin hän löysi kaasupolkimen ja lähti ohi.

Kommentoijalle numero 1: minulla on lehmän hermot, hiillostaminen ei pure ollenkaan.

Ihan oikein. Nopeutta on turvallisuuden vuoksi pudotettava reilusti jos takana tulija on vaarallisen lähellä. Se on kaikkien etu.

Vierailija
12/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan päivittäin kapeaa ja mutkaista tietä, jolla on kahdeksankympin rajoitus. Ohi ei pääse pariinkymmeneen kilometriin. Ajan 84 km/tunnissa. Väläytän jarruvaloja takapuskuriin pesiytyville läheisyydenkaipuisille. Jos tämä ei tehoa, hidastan vauhtia, koska haluan jättää hänelle reagointiaikaa yllättävän tilanteen varalle.

Sitten kun takana tulija ymmärtää jättää riittävän välin, nostan taas nopeuden normaaliin. Jotkut eivät jätä väliä, joten yhteinen matkamme jatkuu hitaasti. Ei siinä mitään, olemmehan lähteneet riittävän ajoissa matkaan. Tai ainakin minä olen.

Alinopeuttahan ei ole, on vain tilanteeseen sopiva nopeus.

Vierailija
13/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä tapahtuu sen roikkujan päässä, joka lopulta ohi mentyään jääkin siihen eteen köröttelemään aiempaa ajonopeutta paljon hitaampaa vauhtia?

Vierailija
14/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö autokoulussasi opetettu tuota vilkkutemppua? Se harjaannuttaa samalla peilisilmää, kun seuraa taustapeilistä, mitä takana tapahtuu.

Autokoulusta on jo aikaa, niin en muista, sanottiinko siellä, mutta muilta olen tuon kyllä kuullut. Olen noin maanteillä tehnytkin ja ajanut tien sivuun tietä antaen.

Mutta kertokaas tietämättömälle, että odottavatko ne perässäroikkujat tuollaista merkkiä, eivätkö meinaa muuten oikeasti lähteä ohittamaan? Että onko se tosiaan tapana liikenteessä, ettei ennen sitä ohiteta niin helposti, vaan vähän niin kuin "odotetaan lupaa"?

Entä jos on nopeusrajoitus 60 ja ajan sen mukaan, niin pitääkö silloinkin tehdä noin perässäroikkujalle vai vain, jos menee sitä hitaammin?

Vierailija
15/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohittaa saa aina hyvässä kohtaa vaikka edellä oleva EI vilauttaisi vilkkua. Vilkun vilauttaminen EI ole pakollista, vaan vain valittavissa oleva toimenpide jos itse näkee varmuudella että takana oleva voisi turvallisesti ohittaa. Ja silloinkin tuossa tapauksessa vilkun vilauttaminen on vapaaehtoista, sillä vastuu on aina ohittavalla tehdä päätös.

Ihan vaan teille kaikille, jotka luulette (väärin) että edellä, nopeusrajoituksen mukaan asiallista vauhtia ajavan velvollisuus olisi aina kertoa takana perseeseen liimaantuneelle, että joo voit lähteä ohittamaan.

Vierailija
16/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miksi et ap päästä toista ohittamaan sujuvasti, kerta ajat hiljempaa mitä muut? Näin minä teen, kun huomaan, että takana tulee auto joka aivan selvästi haluaa ohi. Näytän vilkkua sopivassa kohdassa ja samalla hiljennän vähän vauhtia, että toinen pääsee turvallisesti ohi. Näin toimimalla säästät omia ja muiden hermoja. On ihan kohteliasta ottaa huomioon muutkin tiellä liikkujat eikä ole iso vaiva esim. päästää ohi.

Ohitushalu ja puskurissa kiinniroikkuminen on ihan eri asioita.

Vierailija
17/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohittaa saa aina hyvässä kohtaa vaikka edellä oleva EI vilauttaisi vilkkua. Vilkun vilauttaminen EI ole pakollista, vaan vain valittavissa oleva toimenpide jos itse näkee varmuudella että takana oleva voisi turvallisesti ohittaa. Ja silloinkin tuossa tapauksessa vilkun vilauttaminen on vapaaehtoista, sillä vastuu on aina ohittavalla tehdä päätös.

Ihan vaan teille kaikille, jotka luulette (väärin) että edellä, nopeusrajoituksen mukaan asiallista vauhtia ajavan velvollisuus olisi aina kertoa takana perseeseen liimaantuneelle, että joo voit lähteä ohittamaan.

Ei se herranen aika mikään velvollisuus ole, mutta miksi ajamista ja ohittamista ei tekisi helpommaksi ja turvallisemmaksi noinkin pienellä eleellä? Tätä asennetta minä en liikenteessä ymmärrä, että minähän en tee mitään sellaista, millä voisin ottaa muita huomioon. Minä ajan vaan minä itte ja muut ajaa ominaan. Olisi niin paljon helpompaa, jos liikenteessä ihmiset ottaisivat toisiaan paremmin huomioon.

Vierailija
18/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan päivittäin kapeaa ja mutkaista tietä, jolla on kahdeksankympin rajoitus. Ohi ei pääse pariinkymmeneen kilometriin. Ajan 84 km/tunnissa. Väläytän jarruvaloja takapuskuriin pesiytyville läheisyydenkaipuisille. Jos tämä ei tehoa, hidastan vauhtia, koska haluan jättää hänelle reagointiaikaa yllättävän tilanteen varalle.

Sitten kun takana tulija ymmärtää jättää riittävän välin, nostan taas nopeuden normaaliin. Jotkut eivät jätä väliä, joten yhteinen matkamme jatkuu hitaasti. Ei siinä mitään, olemmehan lähteneet riittävän ajoissa matkaan. Tai ainakin minä olen.

Alinopeuttahan ei ole, on vain tilanteeseen sopiva nopeus.

Voi kuule -voin taata että ohitsesi pääsee hyvinkin nopeasti. :)

Vierailija
19/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokoulusta on jo aikaa, niin en muista, sanottiinko siellä, mutta muilta olen tuon kyllä kuullut. Olen noin maanteillä tehnytkin ja ajanut tien sivuun tietä antaen.

Mutta kertokaas tietämättömälle, että odottavatko ne perässäroikkujat tuollaista merkkiä, eivätkö meinaa muuten oikeasti lähteä ohittamaan? Että onko se tosiaan tapana liikenteessä, ettei ennen sitä ohiteta niin helposti, vaan vähän niin kuin "odotetaan lupaa"?

Entä jos on nopeusrajoitus 60 ja ajan sen mukaan, niin pitääkö silloinkin tehdä noin perässäroikkujalle vai vain, jos menee sitä hitaammin?

Tietyillä tieosuuksilla voi olla koko 150 km matka sellainen, ettei ohittava näe toisen auton takaa riittävän pitkälle eteenpäin, että voisi lähteä turvallisesti ohittamaan. Lopulta näillä tieosuuksilla joku hermostuu ja tekee hullun ohituksen. Ajan tällaista tieosuutta usein ja näen paljon vaarallisia ohituksia, koska moni ajaa selvää alinopeutta ja tie on mutkainen, eli ohittaminen haastavaa. Olisi kaikille helpompaa, jos ohitettava näyttäisi merkiksi vilkkua ja hidastaisi. Näin minä teen, jos takanani ajaa joku sellainen, joka haluaa ohi. Ei ole kenenkään etu olla osallisena nokkakolarissa.

Vierailija
20/25 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se herranen aika mikään velvollisuus ole, mutta miksi ajamista ja ohittamista ei tekisi helpommaksi ja turvallisemmaksi noinkin pienellä eleellä? Tätä asennetta minä en liikenteessä ymmärrä, että minähän en tee mitään sellaista, millä voisin ottaa muita huomioon. Minä ajan vaan minä itte ja muut ajaa ominaan. Olisi niin paljon helpompaa, jos liikenteessä ihmiset ottaisivat toisiaan paremmin huomioon.

Kuten en missään ilmaissutkaan, että vilkun vilauttaminen ei olisi suositeltavaa jos tietää, että takana oleva voisi ohittaa. Luitko kommenttini kokonaan?

Otin vain esille sen, että ei ole edellä olevan velvollisuus olla vastuussa takana roikkuvan ohittamisesta näyttämällä vilkkua. Vastuu puskurissa roikkumisesta on roikkujalla ja hänen tulisi myös itse ymmärtää milloin kannattaa ohittaa ilman sitäkin, että edellä oleva sitä aina näyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi