Minun tuet tippuivat tänä vuonna 40e/kk
Työttömyysraha tippui 7e, asumistuki 31e ja lapsilisät 2e.
Onneksi tässä on jo oppinut elämään säästeliäästi, eikä tuo vähennys juurikaan tunnu enää missään. Eiköhän tuonkin rahan pysty jostain vielä nipistämään. Varmaan syödään entistä enemmän jauheliharuokia, kalaa taas entistä harvemmin (paitsi kesällä kun kalastetaan itse),hedelmätkin taitaa jatkossa olla lähinnä omena jota saa jatkuvasti n. 0,70e/kg tai alle. Pihvit yms. jää jatkossa kaupan hyllylle, harvoin nykyäänkään syödään ja kun syödään niin tarjouksesta porsaan fileepihvejä. Broilerin fileepihveistä ei tarvitse enää edes haaveilla.
Ai että kun olisi mahtavaa saada töitä!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Multa jää noista linja-autokortti, kampaaja, uudet vaatteet ja harrastukset pois. Ei vaan ole varaa. Olen jatkuvasti rikkinäisissä vaatteissa ja bussia käytän kerran viikossa kun käyn luennolla yliopistolla. Kauppaan kävelen. Kampaajalla kävin viimeksi viime kesänä kun kampaajakaveri leikkasi hiukset vastapalveluksena yhdestä jutusta eli ei tarvinnut maksaa itse. Koiran kanssa haluaisin harrastaa ja itse haluaisin käydä salilla tai jumpassa tai edes uimassa silloin tällöin mutta en raaski kun sitten ei ole varaa syödä.
On ollut tärkeysjärjestys vähän hukassa. Köyhä ei tarvitse kampaajaa, uusia vaatteita tai maksullisia harrastuksia.
Tukan voi itse leikata ja värjätä tai muuttaa kampaus sellaiseksi, että ei tarvitse jatkuvaa leikkaamista.
Vaatteet voi hankkia kirpparilta tai halpahallista, sieltä saa vitosellakin aikuisten vaatteita. Ei vaatteita tarvita kolmeakymmentä kokonaisuutta, kyllä pari kolme ehjää ja kunnollista riittää.
Kotona voi jumpata ilmaiseksi. Voit lenkkeillä, pyöräillä, käydä kirjastossa - avannossa saa käydä ilmaiseksi. Kansalaisopiston jumpat eivät paljon maksa, ei siihen jumppaan tarvitse mennä kallille kuntosalille.
Terveisiä vaan sille opiskelijalle: Minä olen asunut ja syönyt velkarahalla koko opiskeluajan. Tukia ei ollut lainkaan, joten ei kannata valittaa.
Mulla tippui viime vuonna 21e/kk kun keliakiatuki poistui.tänä vuonna tippuu syksyllä 87e/kk kun opintotukea leikataan.
Onneksi valmistun toivon mukaan joulu/tammikuun tienoolla eli puoli vuotta etuajassa, mikäli vain löyän opintojeni vaatiman harkkapaikan ja keksin ajoissa insinöörityöaiheen.
Eikun 23 euroahan se viime vuonan tippui, melkein olin jo unohtanut miten iso se keliakiatuki olikaan. Hmh.
No sitten ryhdytään yrittäjäksi.