Avomies varasti (?) rahojani
Omien sanojensa mukaan lainasi, siksi "varasti" sanan jälkeen kysymysmerkki otsikossa.
Tapahtuneesta on aikaa nyt jo noin 3 kuukautta, mutta asia kaivertaa edelleen.
Olin menossa maksamaan vuokraa, kun sitten päätin samalla katsoa tilitapahtumiani. Huomasin, että tililtäni oli lähtenyt paria viikkoa aiemmin yli 500 euroa minulle täysin vieraaseen paikkaan. Siinä sitten aloin miettimään, että mitä ihmettä olen ostanut tuollaisella summalla. Järkyttyneenä pyysin avomiestäni paikalle katsomaan tilitapahtumiani (tässä vaiheessa mietin, onko joku voinut "kopioida" pankkikorttini tai muuta vastaavaa...).
Mies sitten hieman kakistellen sanoi lainanneensa rahojani siskolleen - mutta eipä ollut minulle vaivaantunut mainitsemaan asiasta! Hän tiesi verkkopankkini tunnukset. Tiedän, niiden pitäisi olla vain omassa tiedossani. olen kuitenkin typerä 20-vuotias, ja luulin voivani luottaa edes avomieheeni. Tämän tapahtuman jälkeen olen tietenkin vaihtanut salasanan ja pitänyt sen vain omana tietonani.
Myöhemmin mies vielä kertoi, etteivät rahat todellisuudessa menneet hänen siskolleen. Kuulema olivat menneet hänen oman pikavippinsä maksamiseen... Asia ei häiritsisi, jos olisi kysynyt minulta luvan lainata/ottaa tuon summan rahaa.
Nyt tapahtumasta on tosiaan aikaa kulunut jo muutamia kuukausia. Kuitenkin asia kaivertaa mieltä. Jos mies oli valmis lupaa pyytämättä ottamaan minulta tuon 500€, niin voinko luottaa häneen missään asiassa?
[X] MIESVIHAA LIETSOVA ALOITUS!!!!!!!! (Korostan: en väitä kaikkien miespuolisten ihmisten toimivan edellä mainitulla tavalla).
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Eipä hyvältä näytä tulevaisuus tuollaisen miehen kanssa! Mietipä tarkasti, kannattaako jatkaa... Voi olla paljon pahempaa tulossa.
Jotenkin meni kyllä maku koko miehestä tuon seurauksena, enkä vieläkääm tiedä mitä ajatella koko jutusta. Ei olla oikeastaan puhuttu asiasta noiden tapahtumien jälkeen (asiasta puhuttiin sinä päivänä kun huomasin rahaa kadonneen + silloin, kun hän paljasti rahan menneenkin pikavippien maksamiseen). En jotenkin osaa tuoda asiaa esille. Toisaalta tuon jälkeen hän ei ole "lainaillut" rahojani ainakaan minun tietääkseni...
Ap
No miten hitossa miehelläsi on vielä sun avainlukulistakin? Tietää tunnuksetkin..hohhoijaa. Provo. Kuka nyt kehtaa kysyä toisen tunnuksia verkkopankkiin?
Onko hän siis maksanut nyt takaisin vai ei?
Jos on omatoimisesti "lainannut", niin odottaisin kyllä myös omatoimista ja pikaista takaisinmaksua. Jos ei ole, niin kysyisin suoraan, että milloin aikoo maksaa takaisin lainansa. Suheteen jatko riippuisi paljon vastauksesta ja maksusta. Muutenkin kyllä keskustelisin siitä, mikä on OK ja mikä ei ja miksi ei pyytänyt lainaa.
Jos aikoo olla pitkään yhdessä on pystyttävä puhumaan myös rahasta ja ylipäänsä vaikeista aiheista.
Sanoisin, että pääsit halvalla sinisilmäisyydestäsi. Älä ikinä jatkossa anna tilisi käyttöoikeuksia tai korttejasi kenenkään käyttöön.
Pikavippipojun lemppaaminen tässä vaiheessa säästä suuremmilta harmeilta.
Taas yksi jolle raha rakkautta tärkeämpi. Ja muutenkin tuttu aloitus.
Vierailija kirjoitti:
No miten hitossa miehelläsi on vielä sun avainlukulistakin? Tietää tunnuksetkin..hohhoijaa. Provo. Kuka nyt kehtaa kysyä toisen tunnuksia verkkopankkiin?
Omassa kodissani (eli myös mieheni kodissa) en nähnyt sen tarpeellisemmaksi piilotella avainlukulistaa kovinkaan vaikeaan piiloon. Avainlukulista ja tunnukset olivat "piilossa" työpöydän laatikossa, mutta kylläpä mies sen tiesi. Tunnuksen hän näki siitä lippusesta jossa tunnusluku lukee, ja salasanan olen hänelle kertonut. Salasanan kerroin ihan vain siksi, kun mies oli koneella ja minulla oli lasku, jonka halusin maksaa. Pyysin miestä maksamaan tämän laskun kun hän kerran istui koneella, ja toki sanoin hänelle samalla salasanani. Aikaa tästä salasanan kertomisesta lienee noin vuosi.
Voit pitää minua provona, jos niin haluat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs teitä on monta täällä
Totta, lueskelin täällä mammapalstalla jotain toisen henkilön tekemää keskustelua, josta sitten tuli mieleen tämä oma kokemukseni. Tapahtuneesta on kulunut jo hetki aikaa, eikä aiemmin tullut mieleenkään valittaa asiasta täällä (eikä olisi varmaan nytkään tullut mieleen, ellei joku toinen olisi tehnyt keskustelua vähän saman tyyppisestä teemasta ennen minua).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kodissani (eli myös mieheni kodissa) en nähnyt sen tarpeellisemmaksi piilotella avainlukulistaa kovinkaan vaikeaan piiloon. Avainlukulista ja tunnukset olivat "piilossa" työpöydän laatikossa, mutta kylläpä mies sen tiesi. Tunnuksen hän näki siitä lippusesta jossa tunnusluku lukee, ja salasanan olen hänelle kertonut. Salasanan kerroin ihan vain siksi, kun mies oli koneella ja minulla oli lasku, jonka halusin maksaa. Pyysin miestä maksamaan tämän laskun kun hän kerran istui koneella, ja toki sanoin hänelle samalla salasanani. Aikaa tästä salasanan kertomisesta lienee noin vuosi.
Ap
Vaihda pankin salasana vähän useammin! Pitäisi muutaman kuukauden välein vaihtaa maksimissaan, kyseessä on sentään yksi tärkeimpiä tunnuksia joita sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis maksanut nyt takaisin vai ei?
Jos on omatoimisesti "lainannut", niin odottaisin kyllä myös omatoimista ja pikaista takaisinmaksua. Jos ei ole, niin kysyisin suoraan, että milloin aikoo maksaa takaisin lainansa. Suheteen jatko riippuisi paljon vastauksesta ja maksusta. Muutenkin kyllä keskustelisin siitä, mikä on OK ja mikä ei ja miksi ei pyytänyt lainaa.
Jos aikoo olla pitkään yhdessä on pystyttävä puhumaan myös rahasta ja ylipäänsä vaikeista aiheista.
Tämän vastauksen jälkeen tulette varmasti pitämään minua provona. Vastaan silti niin kuin asia on.
Mies on maksanut pois tuon "lainansa", mutta on tällä hetkellä minulle velkaa muista asioista noin 800-1000€. Sopii ihmetellä, miten tähän tilanteeseen ollaan päästy, ja tarina onkin pitkä. Voisin tiivistää asian niin, että miehellä oli pikavippejä noin 8 000 euron edestä. Hän on saanut ne maksettua melkeen kokonaan pois, mutta ei vielä kokonaan. Pikavipeissä on aika korkea korko ja ne pitäisi saada tästä syystä nopeasti maksettua. Tästä syystä olen sanonut, että hän voi maksaa ensinnä pikavippinsä pois ja vasta sen jälkeen alkaa maksamaan minulta ottamiaan lainoja pois...
Nyt joku kysyy, että millaisessa suhteessa puolisot lainaavat toisilleen rahaa, eikö sen pitäisi maksaa kummalla sitä rahaa on? Juuri näinhän se meilläkin olisi, mutta käytännössä tuo ei toimi kun toinen osapuoli on peliriippuvainen - en halua lahjoittaa omia rahojani peliriippuvuuteen. ruuat voin kyllä ostaa, mutta jos rahaa minulta lainaa useita satasia, niin ne joutaa maksamaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihda pankin salasana vähän useammin! Pitäisi muutaman kuukauden välein vaihtaa maksimissaan, kyseessä on sentään yksi tärkeimpiä tunnuksia joita sinulla on.
Tiedän, mutta kiitos muistutuksesta silti! :) Nyt aikomuksenani onkin vaihtaa salasana useammin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että pääsit halvalla sinisilmäisyydestäsi. Älä ikinä jatkossa anna tilisi käyttöoikeuksia tai korttejasi kenenkään käyttöön.
Pikavippipojun lemppaaminen tässä vaiheessa säästä suuremmilta harmeilta.
Tämä varmaan kuuluu niihin asioihin, joita ei olisi tarvinnut oppia kantapään kautta. Jotenkin ajattelin, että kyllä sitä omaan avomieheensä voi luottaa ainakin melkein yhtä paljon kuin itseensä. Itsekin välillä ihmettelen sinisilmäisyyttäni...
Ap
Nyt teet jonkun velkakirjan äkkiä noista rahoista! Mulla nimittäin on sellainen kutina ettei tuo suhde tule säilymään eikä rahojen takaisin maksu tapahdu kovinkaan vikkelään...
Minäkin lemppaisin tuon. Varmaan en saisi rahojani takaisin, mutta oppirahat. Mistä te löydätte näitä lieroja ja luusereita?
Juokse, juokse…..!
Omien kokemusten perusteella voin kertoa, ettei jää ainoaksi kerraksi. Jos ei tillillä käy, niin käyttää jatkuvasti tilaisuuksia nyhtää rahaa mitä kekseliäimmin keinoin. Ja
Itselleni olisi jo aika mahdoton ajatus mennä yhteen miehen kanssa jolla on pikavippivelkoja. Itse kun koetan aina elää niin että vähän jää säästöön enkä osta mitään mihin minulla ei ole varaa ilman lainaa. Saati sitten että mies on lainannut rahaa jota ei pystykkään maksamaan takaisin. Aivan liian erilainen arvomaailma kanssani.
Apn tilanteessa on selvää että jos perustatte perheen niin silti teidän täytyisi aina pitää rahat täysin erillään johtuen miehen peliriippuvuudesta. Mitä jos mies retkahtaa pelaamaan kun teillä on lapsia ja asuntolaina ?? Miten ap selviäisi ? Joutuisitko aina murehtimaan milloin mies pelaa omat rahansa ja joudut yksin elättää perheen ja hoitaa yksin kaikki maksut. Jos mies olisi täysin muuttanut tapansa niin vielä jotenkin tuollainen tausta menisi mutta itse en kestäisi tuota varkautta. Siis kyllähän se oli varkaus kun ei kysynyt lupaa eikä teillä ollut mitään sopimusta että saisi käyttää sinun tiliäsi vapaasti. Ja sekin että jos olet vuosi sitten sanonut tunnuksen niin menee sitä käyttämään kysymättä sinulta ja ei edes jälkikäteen tunnustanut asiaa ennenkuin huomasit. Selkeä repsahtaminen. Ehkä pelasi ne rahat kuitenkin ?? Tai oli pelannut taas ja ottanut uusia lainoja jotka maksoi tuolla ??
Eli mieti millaisen tulevaisuuden haluat ? Jos ette koskaan perusta perhettä ja olet aina valmis elättämään teidät kun mies repsahtaa niin mikäs siinä. Todennäköisesti miehellä ei tule olemaan luottotietoja joten kaikki sopimukset tulee sinun nimillesi ja vastuullesi. Jos ajattelit lapsia niin...
Eipä hyvältä näytä tulevaisuus tuollaisen miehen kanssa! Mietipä tarkasti, kannattaako jatkaa... Voi olla paljon pahempaa tulossa.