Tuttavaperheen remontti on kestänyt jo yli 10 vuotta
Mitenhän jaksavat elää ainaisen remontin keskellä? Toinen vessoista on edelleen kesken, etuovea ei voi käyttää, yläkerran lattiasta puuttuu puolet, kylpyhuoneessa ei ole ovea jne. Ihmettelen vaan...
Kommentit (14)
Mitä ihmettä se sinuun kuuluu? Ole onnellinen, kun itselläsi on kaikki kotona järjestyksessä.
Me ollaan rakennettu pikkuhiljaan sitä mukaan mitä rahaa kertyy. Mihin meillä tässä kiire on? Kasvattamaan velkaa?
Meillä on muutakin tekemistä kuin ihailla kodin seiniä ja lyödä niinhin lainarahaa.
Noin se menee. Kun minä olin pieni, parhaan kaverini isä oli kirvesmies ja rakensi taloaan pikkuhiljaa. Se valmistui sinä keväänä kun se kaverini, neljästä lapsesra nuorin, pääsi ylioppilaaksi! Ja muutti pois kotoa, jossa viimein oli lapsille huoneet.
Isäni omistama lapsuudenkotini on ollut kesken 20vuotta monelta osin. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee. Kun minä olin pieni, parhaan kaverini isä oli kirvesmies ja rakensi taloaan pikkuhiljaa. Se valmistui sinä keväänä kun se kaverini, neljästä lapsesra nuorin, pääsi ylioppilaaksi! Ja muutti pois kotoa, jossa viimein oli lapsille huoneet.
Surkuhupaisaa, mutta totta. Jotkut uhraavat parhaat vuotensa paskan keskellä eämiseen ja laittavat lapsensa elämään paskan keskellä myös. Kunhan vaan ei lainaa pääse kertymään.
Me muutettiin 13v sitten remontin keskelle ja kesken se on vieläkin. Paljon on toki tehty, mutta remonttiväsymys iski päälle ja kummasti silmä tottuu pieniin puutteisiin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkuhupaisaa, mutta totta. Jotkut uhraavat parhaat vuotensa paskan keskellä eämiseen ja laittavat lapsensa elämään paskan keskellä myös. Kunhan vaan ei lainaa pääse kertymään.
Minkä paskan keksella asuu esim. perhe, jolla on yksi vessa kesken ja puolikas lattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei he eläneet paskan keskellä. Ahtaasti, kyllä, mutta todella aiisti ja puunattu koti oli. Ja siitä kaveristani muuten tuli kotitalousopettaja, joka opettaa niitä kodintaitoja nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkuhupaisaa, mutta totta. Jotkut uhraavat parhaat vuotensa remontointiin ja laittavat lapsensa elämään lainanlyhennysten ja korkojen keskellä myös. Kunhan ei vaan listoja puutu nurkista.
Tuttavapariskunta osti purkukuntoisen pikkumökin vuonna 1996. Turasivat aikana, laajensivat kolmen vuoden ajan ja joka paikka oli aina kesken. Visiot hurjia ja ideana olla torpassa loppuelämä. Möivät puolitekoisen ja tilaratkaisultaan toimimattoman reuhalan 25 000 euron tappiolla remontoituaan sitä yli 10 vuotta. Ostettiin seuraava. Purkukuntoinen yli 200 neliön maalaistalo jota on nyt remontoitu viitisen vuotta samalla tahdilla. Väliin asuivat kaupungin vuokrakaksiossa kahden lapsen ja parin koiran kanssa, koska omaa asumiskelpoista paikkaa talveksi ei ollut.
Ja taas visioit hurjia siitä kuinka kaikki tulee ihan parin illan touhuamisella kuntoon ja näyttää ihan kartanolta.
Molemmat ovat täysin epärealistisen mielikuvan vallassa ajan ja rahankäytön suhteen. 20 vuotta remontointia ei ole vielä opettanut muuta kuin haaveilemaan ja haaveilemaan. Naisen luottotiedot mennyttä, mies tuo rahan taloon ja koittaa vielä jaksaa ja ehtiä 6-päiväisen työviikon lisäksi toteuttaa toisen taivaanrannan maalarin haaveita ja toivomuksia. Nainen on patalaiska ja saamaton suunnittelija. Puheet alkaa aina: Heti kun tuo on valmis, niin seuraavaksi sitten tehdään näin..
Meillä on remontti ollut 3 vuotta jäässä, koska käytämme vapaa-ajan mieluummin pienten lastemme kanssa olemiseen. Lisälainaakaan ei haluta, koska nykyisillä lyhennyksillä on varaa olla kotona niin kauan että nuorempi lapsikin on 3-vuotias. Aikuisena lapset muistavat sen, kun metsäretkeiltiin, pelattiin ja leikittiin, eivätkä suinkaan sitä, että keittiöstä puuttui listat ja pesuhuone oli heidän ensimmäiset vuotensa ruma 70-luvun tuotos.
Jotkut tekevät pikku hiljaa kun rahaa tulee, velattomana on turvallista olla.