Miten vanhemmat voivat puuttua nuoren juomiseen? – Asiantuntijat vastaavat klo 14–16
Juuri julkaistu suomalainen tutkimus vahvistaa, että runsas alkoholinkäyttö muuttaa kasvavan nuoren aivoja. Tilastojen mukaan suomalaisnuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt, mutta silti se on ongelma monissa perheissä. Miten vanhemmat voivat puuttua nuorten juomiseen? Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on mukana keskustelemassa nuorten alkoholinkäytöstä torstaina klo 14–16. Jätä sitä ennen kysymyksiä ja kommentteja tähän ketjuun!
Kommentit (38)
Meidän teini aloitti alkoholikokeilut kasiluokan jälkeen kesällä. Ekalla kertaa hän tuli kotiin aika vahvassa humalassa. Puhuimme asiasta aamulla ja hän vakuutti että se oli viimeinen kerta. Tämän jälkeen tuli kuitenkin vielä toinenkin kerta ja kolmas. Tosin hän ei ollut juonut niin paljon ja jäi kiinni, koska kaverit jäivät ensin ja kuulimme asiasta heidän vanhemmilta. Nyt talvella tilanne on rauhottunut mutta pelkään jo valmiiksi ensi kevättä ja kesää. voimmeko jotenkin valmistautua siihen?
Mitä mieltä olette: voiko vanhempi käyttää lainkaan alkoholia, kun paikalla on yläkouluikäisiä lapsia? Onko kaksinaamaista kieltää alkoholin juonti nuorilta mutta juoda samalla itse, vaikka joisi vain siiderin tai lasin viiniä?
Onko parempi antaa nuoren maistaa kotona alkoholia ihan vähän vai kieltää se kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette: voiko vanhempi käyttää lainkaan alkoholia, kun paikalla on yläkouluikäisiä lapsia? Onko kaksinaamaista kieltää alkoholin juonti nuorilta mutta juoda samalla itse, vaikka joisi vain siiderin tai lasin viiniä?
Voi näitä kysymyksiä. Toisiss perheissä ei lapsia oteta huostaan, vaikka vanhemmat istuvat kaiket päivät lähipubissa. Toinen ääripää kysyy, voiko edes yhtä lasillista ottaa. Onko mitenkään mahdollista, että tervejärkinen totuus löytyisi jostain tuolta välimaastosta?
Lopettamalla vapaan kasvatuksen ja opettamalla lapselleen moraalin ja arvot.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaksinaamaista. Alkoholi on kielletty alle 18-vuotiailta. Yksinkertaista.
Ethän varmaan anna lapsen ajaa autoakaan, koska se on kielletty ilman ajokorttia. Kuitenkin ajat itse.
Jotkut asiat nyt vaan on kiellettyjä lapsilta, eikä sen pidä olla mikään este sille, etteikö aikuinen voisi näin kuitenkin toimia. Kyllä nuoren on ymmärrettävä tämä ero. Toki lapset ottavat vanhemmistaan mallia, mutta mielestäni tärkeämpää on opettaa lapselle ja nuorelle alkoholin kohtuukäyttö.
Lapseni 14 v. liiikkuu kaveriporukoissa, jossa on vanhempia nuoria mukana. Tiedän että osa heistä käyttää jo alkoholia. Voinko kieltää lastani liikkumassa tässä porukassa vai miten minun kannattaisi toimia, jos en halua että lapseni alkaa myös juoda?
Vierailija kirjoitti:
Lopettamalla vapaan kasvatuksen ja opettamalla lapselleen moraalin ja arvot.
Juuri näin.👍
Mutta ongelmana että vanhemmilla ei ole moraalia eikä kunniallisia elämänarvoja.
Moikka!
Muutama kommentti tullutkin jo, kiva juttu. Täällä siis vastailemassa Maarit ja Mikael EHYT ry:stä. Yritetään vastailla mahdollisimman monelle tässä seuraavan kahden tunnin aikana :)
Maarit / Ehyt ry
Milloin on syytä puuttua opiskelijan alkoholin käyttöön. Mikä on normaalia täysi-ikäisyyden huumaa ja mikä menee yli?
Miten paljon Suomen nuoret nykyään juovat ja kuinka paljon kannabiksen käyttö on lisääntynyt( anteeksi jos menee ohi aiheen)
Todella tärkeä ja hyvä aihe. Asun keskusta alueella 1 ja 2 luokkalaisten tyttölasteni kanssa ja näkevät täällä humaltuneita ihmisiä. Joka kerta tähdennän, että silminnähden humaltuneet ovat sairaita eivätkä osaa käyttää alkoholia. Että sitä on tarkoitus joskus juhlissa juoda ruoan kanssa 1-2 annosta. Räkälät kierrämme kaukaa, ja puhumme myös, miten näitä sairaita pitää osata varoa koska eivät ymmärrä asioita tuossa myrkytystilassa. Ja miten raukat voivat loukata itsensä tai pilata elämänsä myrkytystilassa ymym. Lapset kyselevät myös että miksi ne sitten juovat liikaa. Tähän olen vastannut, että jotkut vaan ovat raukat pöhkömpiä kuin toiset. Teenkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Moikka! Muutamat oli sulle vastanneetkin jo. Mun mielestä ei ole kaksinaamaista itse juoda vaikkei teinille tarjoakaan. Aikuisille kuuluvat asiat voivat olla eri, mitä lapsille. Toki oma esimerkki on tärkein myös päihdekasvatuksessa, joten se ei välttämättä anna hyvää viestiä jos itse juo paljon ja kieltää sitten nuorta juomasta. Yksi tai muutamakin lasillinen on silti eri juttu. Omalla esimerkillä voi siten myös välittää sitä viestiä, että alkoholi kuuluu meidän kulttuuriin, ja siitä voi nauttia ilman suurempia haittoja.
Maarit / EHYT ry
Vaikea kysymys kirjoitti:
Onko parempi antaa nuoren maistaa kotona alkoholia ihan vähän vai kieltää se kokonaan?
Todella hyvä kysymys. Me saadaan paljon sitä viestiä, että on parempi antaa maistaa alkoholia kotona, ettei sitten tule maistettua jossain muualla liian vahvoja tai jopa epäpuhdasta alkoholia. Tutkimustulokset ei ikävä kyllä puolla tätä ajattelua. Niiden mukaan ne nuoret, jotka saavat kotona maistaa alkoholia juovat enemmän muutoinkin verrattuna niihin nuoriin joiden kotona ei anneta maistaa (esim. Marklund, U. 1990). Itse ajattelen, että lapsi ehtii kyllä täysi-ikäisenä maistelemaan tarpeeksi.
Maarit / EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini aloitti alkoholikokeilut kasiluokan jälkeen kesällä. Ekalla kertaa hän tuli kotiin aika vahvassa humalassa. Puhuimme asiasta aamulla ja hän vakuutti että se oli viimeinen kerta. Tämän jälkeen tuli kuitenkin vielä toinenkin kerta ja kolmas. Tosin hän ei ollut juonut niin paljon ja jäi kiinni, koska kaverit jäivät ensin ja kuulimme asiasta heidän vanhemmilta. Nyt talvella tilanne on rauhottunut mutta pelkään jo valmiiksi ensi kevättä ja kesää. voimmeko jotenkin valmistautua siihen?
Monilla nuorilla alkoholikokeilut alkavat juuri yläkouluiässä, kun kaveripiiri mahdollisesti muuttuu ja nuoret luonnostaan ottavat etäisyyttä omaan perheeseen. Riipuu paljon kaveripiiristä ja koulun tai kaupungin nuorisokulttuurista kuinka paljon alkoholikokeiluja on ja minkä ikäisenä ne aloitetaan.
Jos nuoren alkoholikokeilut huolettavat, niin kaikkein parasta on jutella asiasta nuorten kanssa ja pitää yllä hyviä puhevälejä. Alkoholista ja muista päihteistä keskusteleminen perheen kesken, yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja myös rajojen asettaminen on tärkeää. Koko perheen kesken on hyvä sopia yhteinen linja, jota kaikki noudattavat.
Hyvä vanhemmuus on todettu yhdeksi alkoholin haitallista käyttöä ehkäiseväksi tekijäksi. Täytyy muistaa, että nuoruuteen liittyy myös kokeiluja ja virheitä. Pääasia on olla nuoren tukena niin hyvinä kuin huonoina hetkinä ja pitää kiinni yhteisesti sovituista pelisäännöistä.
Mikael / EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Lapseni 14 v. liiikkuu kaveriporukoissa, jossa on vanhempia nuoria mukana. Tiedän että osa heistä käyttää jo alkoholia. Voinko kieltää lastani liikkumassa tässä porukassa vai miten minun kannattaisi toimia, jos en halua että lapseni alkaa myös juoda?
Kiinnostava kysymys. Toki vanhempien nuorten kanssa liikkuessa pinnalla ovat eri tyyppiset aiheet kuin mitä oman ikäisessä seurassa. Alkoholikokeilujen määrä nuorilla nousee samassa suhteessa iän kanssa, esimerkiksi THL:n viime vuoden tutkimuksen mukaan 14-vuotiaiden keskuudessa raittiita oli 78 %, 16-vuotiaiden keskuudessa enää noin 41 % ja 18-vuotiaiden keskuudessa alle 13 %.
Kuitenkin kaverisuhteet ovat nuorille todella tärkeitä, joten en lähtisi rajaamaan lapsesi oikeutta tavata vanhempia kavereitaan. Voisiko keskustelulla päästä mihinkään sopimukseen? Nämä vanhemmat kaverit voisi osallistua siihen myös. Näin lapsesi myös tietää että on "tarkemman valvonnan" alaisena. Toki kannattaa myös miettiä, mihin tapahtumiin ym. oman lapsesi päästät. Kutsu koko porukka teille niin tiedät mitä he tekevät.
Maarit / EHYT ry
Mä olen itse viettänyt hyvinkin hurjan ja hauskan ja kostean nuoruuden :D Siellä pikkukylällä ei oikein muuta tekemistä ollut kuin juoda.. Silti minusta kasvoi ihan normaali, työssäkäyvä, koulutettu ihminen. Kiitän siitä vanhempiani. Minä sain aina tulla kotiin, olin minä missä kunnossa tahansa. Vanhemmat olivat aina valmiita auttamaan, saatoin soittaa kotiin vaikka keskellä yötä, jos olin jossain pulassa tai en saanut kyytiä kotiin. Toki vanhemmat olivat vihaisia ja motkottivat, mutta osoittivat myös välittävänsä.
Jos minua siinä murrosiän uhmassa olisi yritetty kieltää tai rajoittaa, olisin karannut ja juonut kahta kauheammin. Niin teki ne kaverit, joita kotona kiellettiin. Ne, joiden piti olla kotona kymmeneltä, karkasivat ikkunasta puolenyön jälkeen takaisin kavereiden kanssa kylille.
Oma muksu on nyt teini-iän kynnyksellä. Ollaan juteltu päihteistä ja olen kertonut rehellisesti vaikutuksista ja laista ja kaikesta. En ole kertonut omista ryyppyreissuistani, kerron sitten, kun muksu on aikuinen :) Olen myös kertonut, että tiedän, että nuorena pitää kokeilla kaikkea ja hyväksyn sen jossain määrin. Yritän saada lapselle sen saman turvallisuuden tunteen, sen, että kotiin voi aina tulla, oli sitten mokannut kuinka pahasti. Onneksi me asumme kaupungissa, jossa on mahdollista tehdä muutakin, kuin käyttää päihteitä! :)
Vierailija kirjoitti:
Todella tärkeä ja hyvä aihe. Asun keskusta alueella 1 ja 2 luokkalaisten tyttölasteni kanssa ja näkevät täällä humaltuneita ihmisiä. Joka kerta tähdennän, että silminnähden humaltuneet ovat sairaita eivätkä osaa käyttää alkoholia. Että sitä on tarkoitus joskus juhlissa juoda ruoan kanssa 1-2 annosta. Räkälät kierrämme kaukaa, ja puhumme myös, miten näitä sairaita pitää osata varoa koska eivät ymmärrä asioita tuossa myrkytystilassa. Ja miten raukat voivat loukata itsensä tai pilata elämänsä myrkytystilassa ymym. Lapset kyselevät myös että miksi ne sitten juovat liikaa. Tähän olen vastannut, että jotkut vaan ovat raukat pöhkömpiä kuin toiset. Teenkö oikein?
Hyvää pohdintaa ja hyvä että mietit päihdekasvatusasioita jo nyt. Lapselle voi hyvin sanoa, että aikuiselle tulee alkoholista hyvä olo, ja siksi sitä juodaan. Kuitenkin jotkut aikuiset eivät osaa lopettaa juomista, ja kun alkoholia juo liikaa siitä tuleekin todella paha olo. Samalla voi kertoa, että on hyvä löytää elämästä muita asioita mistä tulee hyvä olo, vaikka liikunnasta, hyvästä ruoasta tai kavereiden seurasta. Lapset usein osaavat itse kertoa mistä saavat hyvän olon.
Myrkytystila kuvaa ehkä hyvin alkoholisteja, mutta lapset saattavat pelästyä kun näkevät esim. juhlissa alkoholitarjoilua. Miksi juhlien järjestäjä yrittäisi myrkyttää vieraansa? Lapsille voi kertoa, että jotkut aikuiset eivät osaa lopettaa juomista ja silloin alkoholi sairastuttaa niin, että he eivät enää kykene pitämään itsestään huolta.
Maarit / EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Milloin on syytä puuttua opiskelijan alkoholin käyttöön. Mikä on normaalia täysi-ikäisyyden huumaa ja mikä menee yli?
Miten paljon Suomen nuoret nykyään juovat ja kuinka paljon kannabiksen käyttö on lisääntynyt( anteeksi jos menee ohi aiheen)
On aika vaikea sanoa, mikä on noemaalia täysi-ikäisyyden huumaa ja mikä menee yli. Jokaisen alkoholia käyttävän on ehkä joskus tehtävä omat virheensä ja opittava siitä. Mikäli alkoholin käyttö rupeaa ylittämään esimerkiksi THL:n määrittelemät alkoholinkäytön riskirajat, niin asiasta kannattaa opiskelijan kanssa puhua.
Miehillä korkean riskin raja on 24 annosta viikossa ja naisilla 16 annosta. Mikäli alkoholia käytetään yli 7 annosta kerralla, niin myös silloin liikutaan korkean riskin rajoissa. Korkean riskin raja tarkoittaa siis tilannetta, jonka jälkeen terveyshaitat lisääntyvät merkittävästi.
Nuorten juominen on vähentynyt usean vuoden ajan. Vuonna 2015 Peruskoulun 8-9. luokan pojista 6% ja tytöistä 3% käytti alkoholia viikottain, lukiolaisista n. 7%. Vielä vuonna 2000 samat prosenttiosuudet oli noin 15% ja 20% Kannabiksen käytön tilastoja en tähän hätään löydä, mutta laittomia huumeita on käyttänyt n. 10% nuorista. Kannabiskeskustelu kannattanee käydä ihan omana kokonaisuutenaan muutenkin.
Mikael / EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse viettänyt hyvinkin hurjan ja hauskan ja kostean nuoruuden :D Siellä pikkukylällä ei oikein muuta tekemistä ollut kuin juoda.. Silti minusta kasvoi ihan normaali, työssäkäyvä, koulutettu ihminen. Kiitän siitä vanhempiani. Minä sain aina tulla kotiin, olin minä missä kunnossa tahansa. Vanhemmat olivat aina valmiita auttamaan, saatoin soittaa kotiin vaikka keskellä yötä, jos olin jossain pulassa tai en saanut kyytiä kotiin. Toki vanhemmat olivat vihaisia ja motkottivat, mutta osoittivat myös välittävänsä.
Jos minua siinä murrosiän uhmassa olisi yritetty kieltää tai rajoittaa, olisin karannut ja juonut kahta kauheammin. Niin teki ne kaverit, joita kotona kiellettiin. Ne, joiden piti olla kotona kymmeneltä, karkasivat ikkunasta puolenyön jälkeen takaisin kavereiden kanssa kylille.
Oma muksu on nyt teini-iän kynnyksellä. Ollaan juteltu päihteistä ja olen kertonut rehellisesti vaikutuksista ja laista ja kaikesta. En ole kertonut omista ryyppyreissuistani, kerron sitten, kun muksu on aikuinen :) Olen myös kertonut, että tiedän, että nuorena pitää kokeilla kaikkea ja hyväksyn sen jossain määrin. Yritän saada lapselle sen saman turvallisuuden tunteen, sen, että kotiin voi aina tulla, oli sitten mokannut kuinka pahasti. Onneksi me asumme kaupungissa, jossa on mahdollista tehdä muutakin, kuin käyttää päihteitä! :)
Moikka! Teinin kanssa keskusteluyhteys ja turvallisuudentunne on tärkeintä. Hyvä että sulla on sellainen yhteys lapseesi! Oma kokemus on monille meistä se, mitä uskoo parhaiten, se on luonnollista. Kuitenkin jos tutkimuksia katsoo, ne teinit joiden kotona on sallivampi asenne alkoholia kohtaan, juovat myös enemmän. Ja juuri julkaistun tutkimuksen mukaan alkoholinkäyttö muuttaa nuoren aivoja, vaikkei joisi mitään älyttömiä määriä. Tässä suora lainaus ja linkki:
”Alkoholin käytön havaittiin olevan yhteydessä merkittäviin muutoksiin sekä sähköisessä että kemiallisessa hermoviestinvälityksessä siitä huolimatta, ettei kukaan tutkittavista täyttänyt päihdehäiriön diagnostisia kriteereitä. Havainnot todettiin kymmenen vuoden seurantatutkimuksessa fyysisesti ja psyykkisesti terveillä nuorilla, jotka käyttivät alkoholia "sosiaalisesti normaalilla tavalla"." http://yle.fi/uutiset/3-9407535
Kokeilut on nuorena jotain, mikä kuuluu asiaan. Mutta ne rajat kuuluu myös. Mitä pidemmälle kykenee siirtämään sitä alkoholinkäytön aloitusikää, sen parempi. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin :)
Maarit / EHYT ry
Jos nyt vaikkapa vanhempi ei ostaisi piltilleen alkoholia? Ja jättäisi ostamatta myös muidenkin pilteille.