Ajatteletko omasta lapsestasi että hän on tavallista kehittyneempi?
minä ajattelen omastani, mutta yritän peittää sen, etten antaisi itsestäni idioottia kuvaa. mutta kyllä, oikeasti, omasta mielestäni oma vauvani on monessa asiassa kehittyneempi kuin ikätoverinsa. enpä tiedä olenko oikeasti oikeassa.
Kommentit (23)
pointtini olikin, että onko yleistä ajatella omasta ihanasta täydellisestä pallerosta, että hän on aina (?) parempi kuin muut. että osaako ajatella objektiivisesti ollenkaan.
ja ikää on viisi kuukautta. lapsella. itselläni vähän enemmän.
Ja niin ajattelee muutkin. Kaveri täytti tammikuussa 5v ja päiväkodista ehdotettiin että siirtyisi jo syksyllä eskariin kun on huomattavasti kehityksessä ikätasoaan edellä. Ja sitten vuotta ikäisiään aikaisemmin kouluun. En suostunut. Huoleton lapsuusaika loppuu kun menee kouluun.
Ja kun ei noilla asioilla ole mitään merkitystä. Itse käytin tyttöä ylimääräisillä neuvolalääkäritarkastuksilla, kun ei osannut liikkua. No reilun vuoden iässä mitään eroa muihin ei huomannut. Eipä noista ekaluokkalaisista enaa taida huomata, kuka ekana on ryömimään oppinut!
Mutta ihan normaalikehityksinen...=)
Sen sijaan muut hehkuttavat aina sitä, että lapseni on taas oppinut jonkin uuden asian. Itse en koskaan edes kerro, ellei minulta suoraan kysytä mitä uusia asioita lapsi on oppinut.
Vanhin lapseni on kehittyneempi/lahjakkaampi kuin muut ikätoverinsa. Tämä on kerrottu koulusta, ja olemme sen itsekin huomanneet. Toinen lapsemme on taas hieman jäljessä kehityksessä (verrattuna ikätovereihin) muun muassa hienomotoriikan ja keskittymiskyvyn osalta. Kukin kehittyy tavallaan ja ajallaan.
eli jos lapseni osaa jotakin keskivertoa aikasemmin niin kyllä hän sillon on siinä kehittynyt.
Esikoinen oli monessa asiassa ikäisiään edellä, liikkui tosi aikasin, puhui tosi aikasin jne. Sittemmin erot tasottuivat ja nyt kun hän on 6v niin on lahjakas monessa asiassa ja sitten vähän vähemmän lahjakasi toisissa.
Keskimmäisemme on 2v7kk ja hän on kyllä varmaan edustaa tosi keskivertoa ikäistensä joukossa. Osaa minusta juuri sen mitä tuon ikäisen " pitäisi" osata. Hän kuitenkin lähti liikkeelle todella hitaasti ja oli sillon siis paljon normaalia jälkessä. Mutta nyt liikkuu ihan hyvin.
Kuopus on ollut liikkumiseltaan aika keskivertoa tasoa, siis lähtenyt ns. oppikirjojen mukaan liikkeelle. Toisaalta hän tuntuu olevan aika välkky tapaus ja varmaan puhe tulee tosi aikasin. Luulisin.
Kukaan ei ole aikainen kaikessa ja hyvä kaikessa eikä näin pidäkään olla. Minusta ei ole mitenkään häpeällistä sanoa että lapseni on taitava tässä js tässä ja vähemmän taitava tässä ja tässä. Monille nämä taidot tuntuvat jotenkin heijastavat lapsen arvoa =0
mutta niin näyttää muutkin ajattelevan:)
Kai sitä useimmat näkevät oman lapsensa niin. Vrt. oma vauva on aina suloisin ja kaunein.
Meillä kasvatetaan salaisesti kaikkien alojen einsteineja. Ja jos ne jossain ei ole ihan terävintä kärkeä, niin se taito ei ole niin tärkeä. Maailman parhaat lapset ovat sattuneet tulemaan MEILLE!
Lapsi oppi kävelemään ja juoksemaan ilman tukea 9 kuukauden iässä ja puhuu nyt (1v9kk) nelisanaisia lauseita. Toisaalta lapsi juo mukista kömpelösti, ei osaa pukea itse päälleen kuin pipon, eikä kuivaksi oppimisesta ole tietoakaan. Toisissa asioissa on siis mielestäni varhain kehittynyt, toisissa myöhään. Kaikista paras ja ihanin lapsi tuo on tietysti äidin mielestä, enkä häntä vaihtaisi mihinkään lapsineroon! :-)
tottakai minäkin ajattelen että lapseni ovat maailman parhaat ja ihanimmat lapset ja toivon että joka ikinen äiti ajattelee lapsistaan niin. Mutta kysymys oli siitä ajatteletko että he ovat IKÄTOVEREITAAN KEHITTYNEEMPIÄ.
Liikkumaan lähti varhain, vaikka ilman tukea kävely tulikin sitten ihan normiaikaan kuvioihin. Lähinnä tuo älyllinen kehitys on se, missä on ikäisiään edellä. Puheen monipuolisuutta kaikki lasten kanssa enemmän olleet (päiväkodin ihmiset, terkkarit yms.) ihmettelevät, sekä mielikuvitus on kuulemma kehittynyt ihmeen aikaisin. Mutta sitten on just näitä muita juttuja, mitä ei vaan vielä tajua. Mutta eiköhän nekin aikanaan opita. :)
Yhden lapsen äitinä mun on ainakin vaikea sanoa objektiivisesti, että miten oma lapsi eroaisi muista, mutta nuo tähän mainitsemani asiat ovat sellaisia, joista saan kuulla aika usein ihasteluja.
esim. hän vihelsi puolen vuoden iässä.
joissakin taas ihan hävettää kun lapsi on niin hidas. ei ihme näillä geeneillä! ;)
Kuullut koko ikäni kuinka ite lähdin aikaisin liikkeelle ja opin puhumaan.
Siihen verrattuna meidän lapsi on hidas. Tosin neuvolassa välillä ihmetelty kuinka on oppinut jotain aikaisin ja joissain asioissa pahasti jäljessä.
uskon et ne kehittyy omassa tahdissaan ja että ne ovat LAPSIA, ei neroja. ja EN TOD kato alaspäin..
2,5 v osaa puhua, juosta, kommunikoida, pukea yksinkertaisia vaatekappaleita itse, tehdä simppeleitä palapelejä, painaa hissin nappia.
Ei osaa kirjaimia (paitsi muutaman), lukuja (paitsi hissin luvut 1-4), vieraita kieliä, mielistellä ihmisiä joista ei tykkää, valehdella uskottavasti, fysiikan alkeita, volttia suorin vartaloin taaksepäin.
3 kk osaa maata selällään, ähistä mahallaan, katsella nyrkkejään, nauraa kovaan ääneen ja jokellella. Ei osaa puhua, kääntyä vatsalleen, ryömiä, syödä kiinteätä ruokaa.
All is normal in the southern parts, siis.
Minun on vaikea ajatella omia lapsiani " maailman parhaina" jne, vaikka haluaisin tietysti, että sitä olisivat. :D
että niin ei todellakaan ole. Aika hitaasti kehittyy. Oppii asiat normaalin rajoissa, mutta silti myöhään. Esim. kävelemään oppi 1v 5kk ja puhe on edelleen todella epäselvää, vaikka ikää on jo vähän yli 2 vuotta.
Mutta on silti todella rakas ja ihana, vaikka pystynkin huomaamaan, ettei ole kehityksessä ikäisiään edellä, vaan juuri ja juuri pysyy mukana. (tämän siis totesin siksi, etten halua noita " opettele arvostamaan lastasi" -kommentteja.)
Neuvolan sijaistäti kyllä oli, ja minä yritin hänelle vakuuttaa, ettei syytä huoleen ole. :) Olen nimittäin opiskellut jonkin verran lapsen kielen kehitysasioita.
Mutta tosiasia on, että ainakin kaikki tutut samanikäiset puhuvat paljon paremmin.
24
joissain tulee hitaampien kanssa samaa tahtia.