Kuinka säästää ruokamenoissa?
Mieheni on jäänyt juuri työttämäksi ja rahamme eivät kertakaikkiaan riitä ja on säästettävä aivan kaikessa. Erityiseksi ongelmaksi on muodostunut ruokamenoissa säästäminen? Kuinka?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Leivät pois. Samalla jää leikkeleet yms pois
Leipää saa haluavalla kun leipoo sitä itse. Leikkeleiden tilalle hummusta ja muita kasvitahnoja.
Vierailija kirjoitti:
työtön kirjoitti:
Mieheni on jäänyt juuri työttämäksi ja rahamme eivät kertakaikkiaan riitä ja on säästettävä aivan kaikessa. Erityiseksi ongelmaksi on muodostunut ruokamenoissa säästäminen? Kuinka?
Jos sä nyt aluks lukisit ne aiemmat sata ketjua aiheesta ja lainaisit kirjastosta penninvenyttäjän keittokirjan.
Jos sulla on seiskaluokan köksäkirja tallella, kokkaa siitä halpoja ruokia.Ihan kaikki ylimääräinen veks.
Ton tajuamiseen ei av-palstaa tartte ellei ole ihan perässävedettävä tapaus.On se ihme kun se maalaisjärki on nykyisin kortilla!
Kiva kun sä oot noin fiksu. teesä sitä oikein jossakin kerhossa.
1. Katso kilo/litrahinnat
2. Osta sitä millä on edullisin kilo/litrahinta ko. tuoteryhmässä
3. Tee ruuat itse alusta lähtien, leivo myös leivät ja muut itse (netti on pullollaan ohjeita, joten google auttaa)
4. Tee ostokset siellä, missä halvinta (=Lidl tai Prisma) mikäli suinkin mahdollista
Todella yksinkertaista
Eihän tuo kitupiikki edes toimi ja muutenkin näyttää todella kuppaiselta.
Syötte vain kerran tai enintään kaksi kertaa päivässä. Itse olen jättänyt välipalat ja napistelun pois. Syön kunnon aterian tai pari päivässä ja pärjää vallan hyvin.
Pidä ensin kirjaa vähintään pari viikkoa, mielummin kuukausi.
Erottele kuiteista kulut mahdollisimman tarkasti (ruoka, herkut, pesuaineet, paperit). Erottelet siis sen mukaan, mihin susta tuntuu, että teillä menee paljon rahaa. Tiedän, tää on työlästä, mutta saat siitä oikeasti hyvää informaatiota.
Itse erottelen esim. herkut sarakkeeseen vichyt, satunnaiset limsat, kahvit yms. Minusta meillä ei syödä juuri ollenkaan herkkuja. Silti sain viikossa reilusti yli parikymppiä tuohon sarakkeeseen, ihan vichyistä ja jäähallilla juoduista aivan tavallisista take away -kahveista lasten harkkojen ohessa. Okei, vichyissä vääristää se, että pullonpalautuksina tulis osa takaisin, mutta niin hifistelyyn en sentään jaksa lähteä, että vähentelisin noita.
Kun näet, mitä oikeasti kuluu siihen ihan puhtaasti vaan ruokaan, niin voit miettiä ruokalistaa suunnitelemalla miten siinä voisi säästää. Mutta ennen kaikkea ne muuhun menevät sarakkeet tarkastelun alle. Voisko vaihtaa halvempiin pesuaineisiin? Halvempaan vessapaperiin? Shampoot ja suihkugeelit yms.
Ja todellakin, se suunnittelu: Itse mietin suunnilleen parin viikon ruokalistan rungon. Kirjoitan tuohon seurannan oheen joka päivälle koulun ruoan ja sitten sen perusteella mietin, mitä syödään kotona minäkin päivänä. Lista einole orjallinen, jos on hyvä tarjous kaupassa vaihdan suunnitelmaa.
Olen lisännyt paljon kauden kasviksia ruokiin, eli korvaan entistä isomman osan lihasta kasviksilla (epäluuloinen nuorimmainenkin on syönyt, kun taitavasti pilkon ja hämään). Ostan kurkkua/tomaattia/salaattia vain kun kurkun/tomaatin kilohinta alkaa max. kakkosella. Kurkku on ollut yli 4 €/kg. Jää kauppaan ja tilalla porkkanaraastetta tms.
Hedelmät ostan kauden tarjonnan mukaan, nyt on halpoja appelsiineja ja omenoita. Ennen joulua oli halpoja satsumia. 1 €/kg on se, mihin pyrin saamaan. Mutta nythän saa mm. appelsiineja jopa 40 snt. /kg.
Vähän sekavasti selitetty, mutta tällä olen saanut meidän viisinekisen perheen ruokakuluja radikaalisti pienemmäksi.
Hanki viljelypalsta ja viljele itse oma ruokasi ei maksa mittään.