Miksi te-toimisto tarjosi minulle nosturinkuljettajan koulutusta
Olen nainen, minulla ei ole pienintäkään työhistoriaa rakennusalalta eikä koulutusta. Olen koko työhistoriani ajan työskennellyt kaupanalalla. Te- toimistosta oli tullut sähköinen suositus hakea nosturinkuljettakoulutukseen.
Harrastaako te-toimisto tällaista vitsaillakseen vai mistä tässä on kyse? Kaiken lisäksi pelkään korkeita paikkoja. No sitä he eivät tiedä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Miksi nosturissa pitäisi olla raksapuolen koulutus? Se nostaa sillä nosturilla tavaraa paikasta a paikkaan b, ei suinkaan mieti, että mitä ne niillä putkilla tai betonilla tekee. Kaiken lisäksi työnjohto kertoo, mistä ja mihin, joten ei siellä raksakokemuksella tee mitään. Sen sijaan tietokonepeleissä on oppinut paljon siitä, miten ohjataan etänä.
No esimerkiks olis varmaan hyvä tietää miksi niitä kaikkia eri rakennusten osia ja muita liikuteltavia juttuja kutsutaan? Ettei sen työnjohdon tarvii koko ajan selittää ja kuvailla, mitä ne tarkottaa, kun ne pyytää siirtämään jotain.
gu kirjoitti:
gu kirjoitti:
Kaksi nostoliinaa kestää kukin 50 000 N , massa jota nostat on pitkulainen ja painaa 50 000 N
Missä kulmassa ylität liinojen max kuorman. Selittäkää miten rullamitalla mitataan eli "lasketaan" ko ratkaisu.
Olkaa hyvät "tietäväiset"- ratkaiskaa tuo "arvoitus". Pätevä nosturikuski jopa "näkee" laskutoimituksen hytistään. Silti - vahinkoja tapahtuu.
Miten siellä raksalla punnitaan ne taakat? Ja miksi ihmeessä nosturikuski joutuu sieltä ylhäältä kertomaan, paljonko taakka saa painaa, eikös se ole työnjohdon asia? Ainakin meillä raksalla joku muu kuin nosturin nokassa istuva sanoo, mitä tehdään.
Minun on käsketty hakea koulutukseen, johon minun pohjatietoni eivät riittäneet. En hakenut siihen, vaan valitsin listalta toisen kurssin, johon pohjatietoni riittivät. En päässyt sinne.
On käsketty hakea työpaikkaa, johon minulla ei ole koulutusta, enkä olisi osannut sitä työtä tehdä. Koulutustaso oli si riittänyt, mutta ala oli väärä. Pakko oli hakea, ettei menisi tuet, vaikka tiesin jo hakemusta tekiessäni, ettei minua oteta, vaikka olisin ainut hakija.
gu kirjoitti:
Kaksi nostoliinaa kestää kukin 50 000 N , massa jota nostat on pitkulainen ja painaa 50 000 N
Missä kulmassa ylität liinojen max kuorman. Selittäkää miten rullamitalla mitataan eli "lasketaan" ko ratkaisu.
Ilmeisesti kysyt pystysuoran ja liinan välistä kulmaa x. Liina kantaa 50000 N, jonka pystysuora komponentti on 50000 N * cos x. Sen pitää olla vähintään 25000 N, koska liinoja on kaksi ja kumpikin kannattaa puolet. Suurin kulma ratkeaa siten kaavasta 5000 N * cos x = 25000 N. Tästä cos x = 0.5 eli x = 60°.
Kun kulma on 60°, liinan yläpään etäisyys taakan yläreunasta on puolet liinan pituudesta. Sitä voinee mittailla viivotinta kääntelemällä, mutten ymmärrä, miten näet sen ylhäältä nosturista. Mitan rullaaminen ei ainakaan auta.
Jos olisin nuorempi työnhakija, niin kyllä hakisin. Eihän se hakeminen vielä tarkoita sitä, että pääsee koulutukseen, mutta jos tulee valituksi, ja toteaakin alan omakseen, niin mikä siinä menee pieleen?
Miksi "työkkärintäti" poisti viestini. Olen lähihoitaja 54v. ja minulle ehdotettiin tulityön koulutusta. Olen tallentanut tämän kyseisen ehdotuksen ja sen aion näyttää tulevissa työttömien "kuulusteluissa".