Miksi te-toimisto tarjosi minulle nosturinkuljettajan koulutusta
Olen nainen, minulla ei ole pienintäkään työhistoriaa rakennusalalta eikä koulutusta. Olen koko työhistoriani ajan työskennellyt kaupanalalla. Te- toimistosta oli tullut sähköinen suositus hakea nosturinkuljettakoulutukseen.
Harrastaako te-toimisto tällaista vitsaillakseen vai mistä tässä on kyse? Kaiken lisäksi pelkään korkeita paikkoja. No sitä he eivät tiedä.
Kommentit (67)
Millaisen nosturin puikkoihin koulutuksella pääsisi? Torninosturit ovat niitä korkeita kapistuksia rakennustyömailla. Ajoneuvonosturit taas ovat niitä teleskooppipuomilla varustettuja isorenkaisia, mitä sa ajaa c-kortilla. Lisäksi nosturit vaihtelevat sen mukaan puhutaanko henkilönostimista vai tavaranostimista.
Kumpikaan ei mitään kovin hankalaa hommaa ole. Työajat hyvin vaihtelevat ja paljon keikkaa iltaisin varsinkin ajoneuvonosturikuskeilla. Palkkaus todella hyvä työn vaativuuteen nähden. Naisia kaivattaisiin tuolla rakennusalalla kovasti. Ei muuta kuin hakemaan. Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi ;).
Kun Vuosaareen rakennettiin 26 kerroksista Cirrusta, niin nosturinkuljettaja oli nainen. Siitä oli juttua paikallislehdessä. Vietti koko päivän nosturissa, oli siis eväätkin mukana. Silloin kävi mielessä, että siellä pitää olla varmaan tenat housuissa.
Minkälainen nosturi?
Torninosturissa ollaan korkealla,mutta nosturiautolla tarkoitetaan yleensä kuorma-autoa missä on jonkinlainen nosturi,autonosturi on taas mobiilialustainen nosturi siinäkään ei istuta korkealla.
T.nosturitarkastaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nosturin hytti kovin korkeella ole:)
Aika kehno nosturi jos ei näin ole.
Öööööööö..... Maailmassa on kyllä vaikka kuinka paljon muitakin nostureita kuin nostokurkia ja ihan hyviä nekin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Hei hetkinen... Kävin myös mieheni sivuilla tarkistamassa mitä hänellä lukee siellä, kun on työnhakijana vaikka töissä tällä hetkellä.
Hänelle oli ehdotettu lähihoitajakoulutusta ja kauppakeskussiivoojan työtä! On rakennusalalla ollut koko ikänsä. Onkohan siellä voinut mennä meidän asiat ristiin, kun on sama sukunimi. Tosin ei minulla noistakaan kokemusta ole, mutta menisi silti lähemmäs omaa osaamista kuin nosturinkuljettaja.
Voisiko joku muu kellä työnhaku voimassa, tarkistaa mitä heille te-toimisto on ehdottanut?
Ei ole ennen näin älyttömiä ehdotuksia tullut. Täytyy varmaan soittaa sinne ja kysyä mikä tarkoitus tällä hommalla oikein on.
Ap
Älyttömiä ehdotuksia?? Oletko joku työnvieroksuja? Vai perinteiset sukupuoliroolitko siellä taustalla vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Millaisen nosturin puikkoihin koulutuksella pääsisi? Torninosturit ovat niitä korkeita kapistuksia rakennustyömailla. Ajoneuvonosturit taas ovat niitä teleskooppipuomilla varustettuja isorenkaisia, mitä sa ajaa c-kortilla. Lisäksi nosturit vaihtelevat sen mukaan puhutaanko henkilönostimista vai tavaranostimista.
Kumpikaan ei mitään kovin hankalaa hommaa ole. Työajat hyvin vaihtelevat ja paljon keikkaa iltaisin varsinkin ajoneuvonosturikuskeilla. Palkkaus todella hyvä työn vaativuuteen nähden. Naisia kaivattaisiin tuolla rakennusalalla kovasti. Ei muuta kuin hakemaan. Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi ;).
No ei sen isorenkaisen puominosturinkaan käyttö ole ihan helpommalla päästä raksahommia. Sanoisin aika vaativaksi työksi. Oma lukunsa on suuren nosturin siirto muun liikenteen seassa ja ahtaissa paikoissa työmailla. Ja kokeile mennä yli 60m puomilla nostelemaan raskaita taakkoja talon yli puhelimessa saatujen ohjeiden tai kaverin käsimerkkien avulla. Tai niin, että ohjaat sivusta nosturia kun taakka pitää saada juuri oikeaan paikkaan. Syvyysnäön ja avaruudenlisen hahmotuksen tulee olla hyvät. Siinä olet oikeassa,että fyysisesti työ ei ole välttämättä raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Hei hetkinen... Kävin myös mieheni sivuilla tarkistamassa mitä hänellä lukee siellä, kun on työnhakijana vaikka töissä tällä hetkellä.
Hänelle oli ehdotettu lähihoitajakoulutusta ja kauppakeskussiivoojan työtä! On rakennusalalla ollut koko ikänsä. Onkohan siellä voinut mennä meidän asiat ristiin, kun on sama sukunimi. Tosin ei minulla noistakaan kokemusta ole, mutta menisi silti lähemmäs omaa osaamista kuin nosturinkuljettaja.
Voisiko joku muu kellä työnhaku voimassa, tarkistaa mitä heille te-toimisto on ehdottanut?
Ei ole ennen näin älyttömiä ehdotuksia tullut. Täytyy varmaan soittaa sinne ja kysyä mikä tarkoitus tällä hommalla oikein on.
Ap
Työkkärin täti vastaa: Ei, miehellesi ei ole ehdotettu yhtään mitään koulutuksia. Järjestelmä toimii niin, että jos ei ole erikseen kertonut jonkun tietyn ammattialan koulutusten kiinnostavan / olevan tarpeen, niin jokainen työnhakija (työtön tai töissäoleva) näkee Oma asioinnin kautta lähialueensa koulutuksia ja klikkaamalla siitä "lisää koulutuksia" painikeesta muitakin.
Vaikuttaa siltä, että et ole tutustunut ohjeisiin, jos oletat, että ne Oma asioinnissa näkyvät koulutukset ovat ehdotuksia siitä, mihin pitää hakea.
Ja nyt jatkan sairauslomaani (koska joku kysyy kohta kuitenkin, että miksi täällä lorvit).
No eikö sieltä voi kipittää alas aina pissalle? Eihän siellä sentään varmaan yötä päivää tarvitse elää. Ja kuukautisten aikaan pitää päästä alas jopa kerran tunnissa.
Tarkoitatko ap tarjouksilla niitä sivupalkissa olevia ehdotuksia sinulle sopivista koulutuksista ja työpaikoista?
Ne eivät ole mitään joihin on pakko hakea, en oikeastaan edes tiedä millä perusteella ne ehdotukset siihen valikoituvat. Minulla siinä on usein koulutusehdotuksena jotain maahanmuuttajille tarkoitettuja suomen kielen kursseja yms.
Ja olen ihan täysin suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
No eikö sieltä voi kipittää alas aina pissalle? Eihän siellä sentään varmaan yötä päivää tarvitse elää. Ja kuukautisten aikaan pitää päästä alas jopa kerran tunnissa.
Ei todellakaan voi. Jos on esim. valuhommat menossa, niin ei sieltä todellakaan kesken kaiken alas tulla. Eikä oikein muutenkaan, koska nosturinkuljettajan homma on sen verran tärkeä, että muiden hommat kusee jos et ole töissä.
Meidän työmaalla nosturikuski tulee alas ainoastaan ruokatunnilla. Kahvipaussit viettää nosturissa, koska se 12min menisi lähes kokonaan nosturista alastuloon ja takaisin kapuamiseen.
Nyt on sen verran kiirettä että pahimmillaan tehdään 12h päiviä ja sen ajan kuski on nosturissa, paitsi puolen tunnin ruokkiksen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApÄlyttömiä ehdotuksia?? Oletko joku työnvieroksuja? Vai perinteiset sukupuoliroolitko siellä taustalla vaikuttaa?
No miten voin mennä nosturinkuljettajakoulutukseen kun ei ole minkäänlaista perusosaamista raksapuolelta? Eikö tuo ole verrattavissa siihen jos raksakonkari ja nosturinkuljettaja laitettaisiin esim. ratsastuksenopettaja koulutukseen ilman minkäänlaista kosketusta hevosiin ja pohjaa koko alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApÄlyttömiä ehdotuksia?? Oletko joku työnvieroksuja? Vai perinteiset sukupuoliroolitko siellä taustalla vaikuttaa?
No miten voin mennä nosturinkuljettajakoulutukseen kun ei ole minkäänlaista perusosaamista raksapuolelta? Eikö tuo ole verrattavissa siihen jos raksakonkari ja nosturinkuljettaja laitettaisiin esim. ratsastuksenopettaja koulutukseen ilman minkäänlaista kosketusta hevosiin ja pohjaa koko alalle.
Miksi nosturissa pitäisi olla raksapuolen koulutus? Se nostaa sillä nosturilla tavaraa paikasta a paikkaan b, ei suinkaan mieti, että mitä ne niillä putkilla tai betonilla tekee. Kaiken lisäksi työnjohto kertoo, mistä ja mihin, joten ei siellä raksakokemuksella tee mitään. Sen sijaan tietokonepeleissä on oppinut paljon siitä, miten ohjataan etänä.
Vierailija kirjoitti:
Helppo duuni? Onko teistä yksikään tehnyt tuota duunia?
Meikä nosteli nuorempana hiukan toisenlaisia taakkoja koneella kanssa. Ei ymmäreytä mitä ko duuni vaatii jos puhutaan "helposta".
Mä olin it-alalla 24-vuotta. Te-toimistosta ehdotettiin maalarin ammattia?! Olin vaan et jaa sopiikohan astmaatikolle...
Vierailija kirjoitti:
Miksi nosturissa pitäisi olla raksapuolen koulutus? Se nostaa sillä nosturilla tavaraa paikasta a paikkaan b, ei suinkaan mieti, että mitä ne niillä putkilla tai betonilla tekee. Kaiken lisäksi työnjohto kertoo, mistä ja mihin, joten ei siellä raksakokemuksella tee mitään. Sen sijaan tietokonepeleissä on oppinut paljon siitä, miten ohjataan etänä.
Olkaa hyvä älkääkä kirjoitelko tänne asiantuntemattomia. Meikä oli joystickit handuissa ennenkuin niitä oli tietokoneissa. Nosturihommissa pitää olla selvänäkijä eli mitä tapahtuu 5 sekunnin päästä ja reagoida tähän ennalta.
Minä sain eilen raksan työnjohtajakoulutuksen ilmoituksen. Mutta eihän se pakollinen ole? Päivääkään en ole raksa-alalla ollut, mutta minulla on tekninen amk-koulutus. Ehkä toimisto ajatteli, että tälle pohjalle voisi joten kuten rakentaa uuden ammatin ja spämmäsi viestin kaikille vähänkin teoriassa kynnelle kykeneville. En aio hakea, 4 v koulutustani ja "kutsumusalaani" en puolen vuoden työttömyyden takia vaihda.
Onko niissä nostureissa vessat? Siis sellainen kannettava, joka soveltuu vaikka matkailuautoon. Pottakin voisi olla vaihtoehto. Eihän kukaan sinne ylös näe, jos on pers paljaana toimittamassa asioitaan välillä.
Työssä on oltava hemmetin huolellinen ja valpas. Etenkin, jos alueella on paljon muita ihmisiä ja liikennettä. Virheisiin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis: Luulisi, että koulutukseen pääsyn edellytyksenä olisi jonkinlainen syvyysnäön testi?
Itse en läpäisisi testiä.
t. sivullinen
Just sain kuulla, että naisilla on keskimäärin heikompi avaruudellinen hahmotuskyky kuin miehillä. En mäkään varmaan mikään luonnonlahjakkuus olisi.
Jos onkin keskimäärin heikompi, ei se tarkoita, että kaikilla naisilla olisi heikko! Eiköhän ennen koulutusvalintaa tämäkin asia testata.
Työkkärille plussat siitä, että ei ole antanut sukupuolistereotypioiden haitata ajatteluaan. Itse odotan kauhulla, milloin minun käsketään hakea johonkin lähihoitajakoulutukseen, vaikka en ollenkaan pidä ihmisistä enkä koe hoitoalaa omakseni, niin nainen kuin olenkin. Soveltuisin paremmin vaikka hitsaajaksi, sähköasentajaksi tai koneistajaksi.
Meillä on ihmisiä, jotka ovat työkseen nosturinkuljettajia, eivätkä edes tajua sitä hävetä. Onhan se tylyä, että te-toimisto kannustaa ihmisiä ammatteihin, joissa on pulaa työntekijöistä. Yhteyttä iltapäivälehtiin ja surullista tarinaa siitä, miten työtön pakotetaan töihin, julma on maailma.