Miten noi Riina-Maija Palanderin juttu on uutisoitu noin väärin. Työkkäristä tarjottiin hänelle tiskarin hommia ja hän kieltäytyi.
Jutusta saa kuvan, että hänelle olisi ihan osoitettu tietty varma palkkatyöpaikka, josta hän kieltäytyi.
Miksei voida rautalangasta vääntää noissa jutuissa, mitä se työkkärin työtarjous tarkoittaa oikeasti? Se siis tarkoittaa sitä, että työkkäristä tulostetaan ja postitetaan tietylle määrälle työttömiä työnhakijoita yksi ja sama avoin työpaikkailmoitus, joka on myös kaiken kansan nähtävillä ja haettavissa nettisivuilla.
Tämä on siis työtarjous, se on vain työttömien patistusta lähettää niitä hakemuksia. Sitä paikkaa on karenssin uhalla haettava.
Sitten työnantaja saa kaikilta hakijoilta, vaikkapa 400 hakijaa, työhakemukset ja työnantaja ihan itse päättää, kenet haastattelee ja kuka saa paikan.
Eli ei Riinalle ollut mitään tiettyä paikkaa odottamassa, josta hän kieltäytyi. Hän olisi hyvin voinu laittaa hakemuksen sisään, ei hän kuitenkaan olisi päässyt haastatteluun asti.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistoissakin aikamoista typeryyttä tarjota korkeakoulutetulle perustason töitä. Mitähän peruskoulun käyneet, amikset ja vähemmillä älynlahjoilla siunatut tekevät työkseen, jos maisterit ja tohtorit pakotetaan tiskaamaan? Maisterisiskoni sai kehotuksen hakea autotehtaalle kokoonpanotyöhön. Onko virkailijoille annettu ohjeeksi vain lähetellä päättömästi työtarjouksia vai miksei niissä monestikaan ole mitään logiikkaa?
Korkea koulutus ei tarkoita että ei pidä tehdä kaikkia töitä.
Se että on koulutettu ei ole mikään syy notkua työttömyystuella koska niitä oman alan töitä ei ole.
Et ymmärrä asian pointtia. Kouluttamattomilla on ainakin 10 % korkeampi työttömyys kuin korkeakoulun käyneillä. Jos maisteri laitetaan tiskaamaan tai jakamaan postia, hän vie työpaikan matalammin koulutetulta. Peruskoulun käynyt ei voi tulla valituksi asiantuntijatason työhön, jolloin syntyy näitä 20 vuotta toimettomina olleita pitkäaikaistyöttömiä.
Ehdottomasti pitäisi jakaa työttömät kahteen eri osastoon koulutuksen perusteella, eikä tarjota matalan tason töitä liian korkeasti koulutetuille. Se ei ole myöskään työnantajan etu, jos joutuu käymään satoja ylikoulutettujen ihmisten hakemuksia, vaikka ei sellaista halua palkata. Eikä yhteiskunnan, joka on kouluttanut ihmisen vain tosi sivistyneeksi tiskaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistoissakin aikamoista typeryyttä tarjota korkeakoulutetulle perustason töitä. Mitähän peruskoulun käyneet, amikset ja vähemmillä älynlahjoilla siunatut tekevät työkseen, jos maisterit ja tohtorit pakotetaan tiskaamaan? Maisterisiskoni sai kehotuksen hakea autotehtaalle kokoonpanotyöhön. Onko virkailijoille annettu ohjeeksi vain lähetellä päättömästi työtarjouksia vai miksei niissä monestikaan ole mitään logiikkaa?
Siis täh! Itse olen akateemisesti koulutettu ja hyväpalkkaisessa koulutusta vastaavassa työssä. Silti olen nuoruudessa tehnyt vuosia lattiatason töitä ja arvostus on suuri näitä työntekijöitä kohtaan. Heidän älyssään ei suurimmaksi osaksi ole myöskään eroa esim. akateemisiin verrattuna. Monilta vain ehkä puuttuu se kunnianhimo ja into opiskeluun. Silti on paljon "hukkaan heitettyjä" lahjakkuuksia joukossa. He arvostavat kuitenkin enemmän perhe-elämää kuin työkeskeisyyttä.
Itse olen vielä hyvässä fyysisessä kunnossa. Aivan hyvin voisin tehdä vaihtelun vuoksi muutaman vuoden autotehtaalla kokoonpanotyötä. Se voisi olla jo vapauttavaa, kun saa tehdä fyysistä työtä ilman mitään muuta stressiä.
Siinä oli kolme eri ryhmää: amikset, peruskoulun käyneet ja "tyhmät". Ei väitetty, että amikset on tyhmiä. Ei kai kukaan väitä, että älykkyyden määrä on vakio ja vain motivaatio opiskella vaihtelee?
Rouva Palander on opiskellut kaupallista alaa, mutta onko hänellä myös loppututkinto? Eikä ne maisterin paperitkaan estä tiskaamista tai siivoamista. Kokemusta on!
Tuo Riina-Maija on niin itseään täynnä oleva ihminen, että ällöttää nähdä hänen pärstänsä jatkuvasti jossain lehtien sivuilla. On todella julkisuustyrkky, vaikka on vain ex-alppinistin vaimo. Riina-Maija on tuonut julkisuuteen Kallen syrjähypyt, omat masennuksensa ja ylipäänsä kaiken henkilökohtaisen. Lisäksi tämä anorektikolta näyttävä luuranko muistaa televisiossa ja lehdissä mainita, että ulkonäkönsä takia häntä inhotaan, yms. Siis mielestään siksi, kun on niin uskomattoman hyvännäköinen. Minä en pidä hänestä sen takia,että hän vaikuttaa erittäin pinnalliselta, jopa naiivilta ja tosiaankin ulkoinen olemus kertoo, ettei hän ole ihan kunnossa. Kauneus on jotain ihan muuta kuin iso pää ja kroppa pelkkää luuta ja nahkaa ja tietysti jonkunmoiset silikonipallot rintojen korvikkeena. Riina-Maijasta ei saa tekemälläkään kaunista, ei sisäisesti eikä ulkoisesti. Voisi hyvin mennä tuohon tiskarin hommaan, niin ehkä putoaisi pilvilinnastaan maan päälle.
Eihän tuet voi olla kovinkaan suuret tuolla työtaustalla?
Riina-Maija unohti kertoa, että ei ole saanut työtarjousta työkkäristä vaan suoraa työnantajalta. Mutta saihan siitä mukavasti jutun, jossa teksti antaa ymmärtää, että työkkäri tyri ja pahasti.
Onko rouvalla se loppututkinto? Voihan olla, että hän on opiskellut kauppakorkeassa, mutta ei ole valmistunut. Silloin luulisi, ettei olisi kovin nirso työtarjouksien suhteen.
Niissä ei todellakaan ole mitään logiikkaa. Minua passitettiin logistiikka-alalle, olen 1-tyypin diabeetikko ja kuljetusala ei ole siellä suosituksiassa. Ja B-ajokortti..
Miehelleni laitettiin hakukäsky puutarhaan ja rengasvaihdon sesongiksi. Molemmissa edellytettiin ajokorttia (kukkien, kasvien jne kuljetusta ja asiakkaan auton ajoa halliin ja pois). Ajokortittomuus ei ollut riittävä peruste olla hakematta. Mitä työnantajan ajan tuhlausta! Hän ilmoittaa vaativansa ajokortin ja työkkäri pakottaa kortittomia näitä paikkoja hakemaan.