Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä tilasto; viimeinen lapsi syntyy Suomessa jo 50 vuoden päästä

Vierailija
25.01.2017 |

Syntyvyys on laskenut niin nopeaa tahtia, että mikäli sama tahti jatkuu, viimeinen suomalainen syntyy vuonna 2067. Tämä siis tilastojen mukaan. No eipä tulevaisuudessa tarvitse murehtia työttömyydestä kun ei ole työntekijöitäkään :D tosin oma eläke vähän huolettaa kun luultavasti olen vielä hengissä tuolloin kun viiminen lapsi syntyy

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että naisille tulee pakotettu palvelusta antautua tiineeksi kuten miehillä puolustaa maata. Hyvä sinänsä ja onnistunee pienen väännön jälkeen. Eihän naiset NIIN paljon halua omista oikeuksista pitää kiinni, että lopettavat koko väestön?

Tosi hyvä idea. Voitaisiin tehdä vähäb samanlainen järjestely kuin Margaret Atwoodin kirjassa the Handmaid's Tale.

Vierailija
42/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavat 10-15 vuotta suuret ikäluokat kupsahtelevat. Tilanne tasaantuu taas sen jälkeen.

Kerro miten se tasaantuu? Ihmisen lisääntyminen on yksinkertaista matematiikkaa. Kun lapsia on väestötasolla niin paljon että jokaiselle synnytysiässä olevalle naiselle riittäisi tasan 2 lasta niin väkiluku pysyy samana, kun lapsia riittäisi yli 2 niin väestö kasvaa ja jos niitä lapsia on alle 2 niin väestö pienenee =)

Nyt lapsia on keskimäärin 1,5 naista kohden joka tarkoittaa sitä että nyt syntyvä sukupolvi on n. 30% pienempi kuin edeltävä. 52 000 lasta on aika pieni määrä, tänä vuonna luku painuu luultavasti alle 50 000:een. Ton kokosiin ikäluokkiin me ysärillä ennen vuotta -96 syntyneet ollaan isoja ikäluokkia. Itse olen -92 ja mun syntymävuonna syntyi yli 66 000 lasta.

Eli vaikka vanhat ikäpolvet joita syntyi aikanaan se 100 000 kuolee pois niin ei se tasaannu ellei syntyvyys nouse. Mun ja isojen ikäluokkien välillä on myös niitä 90 000 ja 80 000 ihmisen kokoisia ikäluokkia.

Yksinkertainen matematiikka toimisi vain, jos jokainen saisi lapsia, joista jokainen saisi lapsia jne. Siinä menee äidin ponnistelu kansantalouden hyväksi hukkaan, jos lapsista toinen ei halua omia ja toinen muuttaa ulkomaille perustamaan perheen. Tai kuolee ennen lasten saantia, tai ei voi niitä saada, tai jotain muuta. Muuttujia on liikaa.

Väestöpyramidi tasaantuu melko hyvin suurten ikäluokkien jälkeen

http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html

Ja jotain tekemistä on tietysti yhteiskuntaoloillakin, teitä alkuysäreillä syntyneitä on paljon silloisen laman ja perhepolitiikan yhteisenä seurauksena.

eihän se mitään tasaannu koska ikäluokat pienenee alkupäästä :D toki toi pahin pullistuma häviää sitten kun 70 vuotiaat mummot kuolee pois jne mut se ei poista sitä faktaa että ikäluokat tulee vain pienenemään tulevaisuudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluahan se olisi, että niin kauan kuin on asevelvollisuus miehille niin olisi synnytysvelvollisuus naisille. Molemmille joku vastuu yhteiskunnan turvaamisesta. Ikävä, että naiset haluavat itsekkäästi vain rusinat pullasta.

Vierailija
44/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tätä samaa. Huoh. Joku lestadiolainenko siellä kirjoittelee? Ja miettikääs nyt ihan järjellä. Reippaasti suurin osa haluaa lapsia, niin miehet kuin naisetkin. Se on ihan biologinen vietti eikä tule katoamaan mihinkään. Itse oon sitä mieltä että hienoa mitä vähemmän ihmiset lisääntyy. Ihmisiä on kuin syöpäläisiä tällä maapallolla. Gotta think of the bigger picture.

Vierailija
45/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kai aloittaja myös tajuaa että ihmiset elää aina vain pidempään, joten lääkkeitä ihmisten MÄÄRÄ ei syntyvyyden laskusta huolimatta pienene juurikaan.

T. 44

Vierailija
46/46 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, kai aloittaja myös tajuaa että ihmiset elää aina vain pidempään, joten lääkkeitä ihmisten MÄÄRÄ ei syntyvyyden laskusta huolimatta pienene juurikaan.

T. 44

Johan se viime vuonna pieneni vaikka ihmiset elää pidempään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi