Järkyttävä tilasto; viimeinen lapsi syntyy Suomessa jo 50 vuoden päästä
Syntyvyys on laskenut niin nopeaa tahtia, että mikäli sama tahti jatkuu, viimeinen suomalainen syntyy vuonna 2067. Tämä siis tilastojen mukaan. No eipä tulevaisuudessa tarvitse murehtia työttömyydestä kun ei ole työntekijöitäkään :D tosin oma eläke vähän huolettaa kun luultavasti olen vielä hengissä tuolloin kun viiminen lapsi syntyy
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Missähän vaiheessa Venäjä ottaa ohjat?
Siellä on sama suuntaus vielä voimakkaampana. Kuolleisuus on Venäjällä lisääntynyt 30-45 -vuotiaiden joukossa: itsemurhien, alkoholimyrkytysten ja diagnosoimattomien kuolemaan johtaneiden keuhkokuumeiden määrä on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti väkiluku kasvaa
Maahanmuuttajat ja eliniän piteneminen
Joo sekin mutta ihmisiä kuoli viime vuonna melkein tuhat enemmän kuin syntyi
Siirretään vaikka ensi kuussa kaksi miljoonaa ihmistä Afrikasta. Jo loppui Suomesta väen väheneminen.
Yhdenkin lapsen odottamisesta ja kasvatuksesta on tulossa sellaista rakettitiedettä, etten viitsi lähteä siihen rumbaan. Ja se kyttäys, kun päädyt raskaaksi ja synnytyksestä ainakin 18v eteenpäin, ei mitään yksityisyyttä, sinun asiasi kuuluvat ihan kaikille, koska lapsi. Kuka jaksaa pyöriä toisen ihmisen navan ympärillä 20 vuotta, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 10-15 vuotta suuret ikäluokat kupsahtelevat. Tilanne tasaantuu taas sen jälkeen.
Kerro miten se tasaantuu? Ihmisen lisääntyminen on yksinkertaista matematiikkaa. Kun lapsia on väestötasolla niin paljon että jokaiselle synnytysiässä olevalle naiselle riittäisi tasan 2 lasta niin väkiluku pysyy samana, kun lapsia riittäisi yli 2 niin väestö kasvaa ja jos niitä lapsia on alle 2 niin väestö pienenee =)
Nyt lapsia on keskimäärin 1,5 naista kohden joka tarkoittaa sitä että nyt syntyvä sukupolvi on n. 30% pienempi kuin edeltävä. 52 000 lasta on aika pieni määrä, tänä vuonna luku painuu luultavasti alle 50 000:een. Ton kokosiin ikäluokkiin me ysärillä ennen vuotta -96 syntyneet ollaan isoja ikäluokkia. Itse olen -92 ja mun syntymävuonna syntyi yli 66 000 lasta.
Eli vaikka vanhat ikäpolvet joita syntyi aikanaan se 100 000 kuolee pois niin ei se tasaannu ellei syntyvyys nouse. Mun ja isojen ikäluokkien välillä on myös niitä 90 000 ja 80 000 ihmisen kokoisia ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Siirretään vaikka ensi kuussa kaksi miljoonaa ihmistä Afrikasta. Jo loppui Suomesta väen väheneminen.
Sehän sopisi. Sillä ehdolla, että heidät sijoitetaan maakuntiin autioiksi jääneisiin taloihin ja asuntoihin, jotka valtio lunastaa omistajiltaan käypään hintaan, ja velvoitetaan asumaan ja työllistymään tai yrittämään sijoituspaikkakunnallaan väh. viisi vuotta ilman muutto-oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ollaan tarpeeksi joutomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on sama suuntaus vielä voimakkaampana. Kuolleisuus on Venäjällä lisääntynyt 30-45 -vuotiaiden joukossa: itsemurhien, alkoholimyrkytysten ja diagnosoimattomien kuolemaan johtaneiden keuhkokuumeiden määrä on kasvanut.
Niin oli ysärillä ja 2000- luvun alussa. Nykyään venäjällä on syntyvyys suurempaa kuin kuolleisuus. Siellä paikallinen hallitus huolestui kehityksestä, kun ihmisiä kuoli vuosittain 2,2 miljoonaa ja syntyi vaan 1,2 miljoonaa eli väestö väheni. Nyt kuolleisuus on 1,8 miljoonaa vuosittain ja syntyvyys 1,9 miljoonaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 10-15 vuotta suuret ikäluokat kupsahtelevat. Tilanne tasaantuu taas sen jälkeen.
Kerro miten se tasaantuu? Ihmisen lisääntyminen on yksinkertaista matematiikkaa. Kun lapsia on väestötasolla niin paljon että jokaiselle synnytysiässä olevalle naiselle riittäisi tasan 2 lasta niin väkiluku pysyy samana, kun lapsia riittäisi yli 2 niin väestö kasvaa ja jos niitä lapsia on alle 2 niin väestö pienenee =)
Nyt lapsia on keskimäärin 1,5 naista kohden joka tarkoittaa sitä että nyt syntyvä sukupolvi on n. 30% pienempi kuin edeltävä. 52 000 lasta on aika pieni määrä, tänä vuonna luku painuu luultavasti alle 50 000:een. Ton kokosiin ikäluokkiin me ysärillä ennen vuotta -96 syntyneet ollaan isoja ikäluokkia. Itse olen -92 ja mun syntymävuonna syntyi yli 66 000 lasta.
Eli vaikka vanhat ikäpolvet joita syntyi aikanaan se 100 000 kuolee pois niin ei se tasaannu ellei syntyvyys nouse. Mun ja isojen ikäluokkien välillä on myös niitä 90 000 ja 80 000 ihmisen kokoisia ikäluokkia.
Paskapuhetta
Ja jos pakkanen kiristyy samaa tahtia kuin tällä viikolla on kiristynyt, kuolemme kylmyyteen parissa kuukaudessa.
Haistakaa märstinen vittu, velat!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oli ysärillä ja 2000- luvun alussa. Nykyään venäjällä on syntyvyys suurempaa kuin kuolleisuus. Siellä paikallinen hallitus huolestui kehityksestä, kun ihmisiä kuoli vuosittain 2,2 miljoonaa ja syntyi vaan 1,2 miljoonaa eli väestö väheni. Nyt kuolleisuus on 1,8 miljoonaa vuosittain ja syntyvyys 1,9 miljoonaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia
2000-luvun alussa Venäjällä elettiin lihavia vuosia. Nyt Venäjän työikäinen väestö supistuu 0,7 prosentin vuosivauhtia. Vuoteen 2035 mennessä työikäinen väestö vähenee nykyisestä 90,7 miljoonasta 78,7 miljoonaan ihmiseen – eli yli 13 prosenttia. Venäjällä on jo nyt noin 40 miljoonaa eläkeläistä.
Onneksi jotkut vielä näkevät lapsetkin arvokkaana asiana ja saavat lapsia. Toivottavasti tämä on ohimenevä notkahdus ja lapsia alkaa taas syntymään.
Ei elämä Suomessa muuhun maailmaan verrattuna mitenkään huonoa ole. Tutustukaa vaikkapa Italian tai Ranskan etuihin ja palkkatasoon. Meillä on asiat täällä vielä todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti väkiluku kasvaa
Maahanmuuttajat ja eliniän piteneminen
Joo sekin mutta ihmisiä kuoli viime vuonna melkein tuhat enemmän kuin syntyi
Ja vitun hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen matematiikka toimisi vain, jos jokainen saisi lapsia, joista jokainen saisi lapsia jne. Siinä menee äidin ponnistelu kansantalouden hyväksi hukkaan, jos lapsista toinen ei halua omia ja toinen muuttaa ulkomaille perustamaan perheen. Tai kuolee ennen lasten saantia, tai ei voi niitä saada, tai jotain muuta. Muuttujia on liikaa.
Väestöpyramidi tasaantuu melko hyvin suurten ikäluokkien jälkeen
http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html
Ja jotain tekemistä on tietysti yhteiskuntaoloillakin, teitä alkuysäreillä syntyneitä on paljon silloisen laman ja perhepolitiikan yhteisenä seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän sopisi. Sillä ehdolla, että heidät sijoitetaan maakuntiin autioiksi jääneisiin taloihin ja asuntoihin, jotka valtio lunastaa omistajiltaan käypään hintaan, ja velvoitetaan asumaan ja työllistymään tai yrittämään sijoituspaikkakunnallaan väh. viisi vuotta ilman muutto-oikeutta.
Tässä oli nyt varmaan ajatuksena parantaa Suomen tilannetta, ei huonontaa? Se, että valtio ostaa arvottomia taloja keskeltä metsää "käypään hintaan" ja tuo sitten sinne porukkaa kuolemaan nälkään ei kyllä millään tavalla paranna kenenkään tilannetta. Muuten, miksi ne talojen ja asuntojen omistajat ei voi muuttaa sinne korpeen työllistymään ja yrittämään, olishan se paljon helpompaa?
Veikkaan että naisille tulee pakotettu palvelusta antautua tiineeksi kuten miehillä puolustaa maata. Hyvä sinänsä ja onnistunee pienen väännön jälkeen. Eihän naiset NIIN paljon halua omista oikeuksista pitää kiinni, että lopettavat koko väestön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jostain muutto-oikeudesta piittaa? Junat ja bussit kulkee, ei muuta kuin kyytiin vaikka ilman lippua. Kyllä sinne pk-seudulle pari miljoonaa lisää mahtuu, pelkkää metsää näkyy lentokoneen ikkunasta.
Meille syntyi ensimmäinen kun oltiin asuttu vuosi yhdessä. Oltiin 20- ja 23-vuotta.
Minä opiskelin silloin.
Rahaa tienasin lehtiä jakamalla. Ne oli juuri niitä teidän kammoamia pätkätöitä.
Ihan kivasti pärjättiin. Ei vaan tuhlattu rahaa turhuuksiin.
Yhtä ihanaa se on vastasyntyneen työntäminen kirpputoriltakin ostetuissa vaunuissa.
Nyt niitä on kolme.
Kun me pystyttiin tähän, pystytte tekin.
Jos teillä on unelma, uskaltakaa toteuttakaa se.
Toivottavasti nykyisillä nuorilla, tulevilla aikuisilla olisi taas mahdollisuus tehdä lapsia. Nyt se on tehty kohtuullisen vaikeaksi. Verot ja maksut liian kovat, ja ruoka maksaa törkeän paljon. Kiitos kahden ahneen kauppaketjun.