Ampujan perheessä on 11 lasta
Joko tämä oli täällä?
Ampujan perheessä on 11 lasta, ja mm. hometalon aiheuttamia sairauksia niin, että molemmat vanhemmat ovat tällä hetkellä kunnan tuella kotona.
Kommentit (403)
Yhdestä asiasta Ampujan perheessä ei tingitä: se on lasten harrastukset.
Emma Amanda soittaa haitaria ja kanteletta, Onni Amadeus sähkökitaraa, Hugo Hubert pelaa koripalloa, Samu Sebastian soittaa akustista kitaraa, Roope Romeo pianoa, Fanni Vendela ja Ruusu Onneli soittavat viulua ja Oodi Nuppuliina haaveilee ratsastamisesta. Ampujilla raikaa myös Nina-ädin vetämä kotimuskari.
– Se on iso paukku, kun harrastusmaksut tulevat kahdesti vuodessa. Onneksi ne voi maksaa osissa. Itse olen saanut niin paljon musiikista, etten ole valmis luopumaan siitä – joudutaan sitten muusta tinkimään, Nina sanoo.
Perhe saa kotiapua mutta heillähän on kaksi vanhempaa ja sen ikäisiä lapsia jotka auttavat kotitöissä jo. Lasten lukumäärän perusteellako apua saa? Aivan hyvin joku kahden pienen lapsen yksinhuoltaja voi olla ongelmissa jos ei ole minkäänlaisia tukiverkostoja. Lisäksi suurperheessä ei kaikkea tarvitse ostaa uutena esim. vauvojen lastenvaatteet, vaunut ja lastentarvikkeet voivat kestää lapselta toiselle kun ensimmäiselle lapselle pitää ostaa kaikki. Seuraavat lapset tulevat tältä kantilta katsoen edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa kiva joskus lukea suurperheestä, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä eivätkä saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisät.
Jos ensin löydettäisiin suurperhe, jossa toinen vanhemmista käy töissä..
Oulu seudulla on paljon esim. lestadiolaisia suurperheitä, joissa on ihan tavallista, että isä on työelämässä.
Joo, Juha sipilä esimerkiksi. Kyllä pääministerin palkalla pärjää ilman sossutukia ihan hyvin. Varsinkin, jos on miljonääri jo ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa kiva joskus lukea suurperheestä, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä eivätkä saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisät.
Sellaisiakin on paljon, mutta ei niistä kirjoiteta koska jutulla ei ole viihdearvoa. Tunnen monia suurperheitä, joissa molemmat vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse pesueensa.
Mites kauan meinaat, että esim. 11 lapsen äiti ehtii olla työelämässä?
Ehtii tietenki jos vain viitsii. Ei kellään ole 11 lasta päivällä kotona. Isommat lapset koulussa ja pienemmät viedään hoitoon kuten muutkin tekee. Vaatiihan se voimia mutta sen nyt järjellä ymmärtää kun ison perheen hankkii.
Taisit unohtaa laskuista sen, miten pitkä aika mammalla menee äitiyslomilla ja hoitovapailla tuon pesueen kanssa.
Minulla on kahdeksan lasta (kirjoitin tuolla jo aikaisemmin). Minulla on 18v työhistoria samasta työpaikasta. Minulla oli jo 4 lasta kun sinne menin 26-vuotiaana. Ensimmäisen lapsen sain heti kun valmistuin 22v.
Olen siis ollut pois neljä äitiyslomaa (4x10kk) + 3kk kohtukuoleman yhteydessä, siis 3,5v. Joka on itseasiassa vähemmän kuin moni kaksi lasta synnyttävä. Meillä isä on käyttänyt hoitovapaita jokaisen neljän nuorimman lapsen kohdalla. Sinulla on vanhanaikainen käsitys, että vain nainen voi olla kotona.
Ah ihanaa, uusia tuomittavia!! Aivan hytisen nautinnosta. Hyhhyhhyi kun on kamalaa ja kerrassaan hirveää, kyllä tämä paremmuuden tunne on huumaava. Minäkin tunnen olevani jotain, kun pääsen haukkumaan köyhiä suurperheitä! Lisää tätä!
Joko joku on tehnyt lasun? Onhan? Eihän noin monta lasta ole normaalia ja näittekö sen pinkin seinän?!? Vähemmästäkin häiriintyy lapset. Huhhuhhuuu!
Ihan älytön juttu. Itse olen uusperheessä kasvanut toisiksi nuorimmainen 10 hengen katraasta ja vanhemmat kävivät todellakin töissä. Äiti on sosiaalialalla töissä (yo-tutkinto) ja isäpuoleni on opettaja, kuten oli myös edesmennyt isäni. Enimmillään saman katon alla on asunut 7 lasta (ikähaitarilla 6-20-vuotiaat) ja paistinpannuja ei todellakaan mennyt pilalle edes yhtä kahdessa vuodessa. Kaikkien nimet ovat normaaleja suomalaisia nimiä, vaikka ollaankin nimet saatu omilta vanhemmiltamme eikä samasta kahdesta suusta koko poppoo. Hyvin pärjättiin, aina saatiin kaikki harrastaa mitä halusimme (minullakin oli parhaimmillaan viisi harrastusta teini-ikäisenä yhtä aikaa) ja ikinä ei ollut rahat loppu. Ainoastaan lapsilisät ja leskeneläke ja puoliorvon eläke (oliko se tuon niminen?) ollaan saatu yhteiskunnalta meidän elinaikana. Ei todellakaan riitä ymmärrys tuollaiseen lapsitehtailuun. Itse harkitsen, aionko hankkia lapsia ollenkaan ja jos aion, niin kaksi on aivan ehdoton maksimi. Äly hoi älä jätä.
Lopuksi ymmärrän, että hometalo oli huonoa onnea, mutta siltikään se ei selitä mikä järki on hankkia toistakymmentä lasta. Olen ihan samaa mieltä muutaman kanssa siitä, että esimerkiksi neljän lapsen jälkeen lapsilisät loppuisivat, jotta lapsien hankkiminen rahan takia tyssäisi edes järkevissä määrissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön juttu. Itse olen uusperheessä kasvanut toisiksi nuorimmainen 10 hengen katraasta ja vanhemmat kävivät todellakin töissä. Äiti on sosiaalialalla töissä (yo-tutkinto) ja isäpuoleni on opettaja, kuten oli myös edesmennyt isäni. Enimmillään saman katon alla on asunut 7 lasta (ikähaitarilla 6-20-vuotiaat) ja paistinpannuja ei todellakaan mennyt pilalle edes yhtä kahdessa vuodessa. Kaikkien nimet ovat normaaleja suomalaisia nimiä, vaikka ollaankin nimet saatu omilta vanhemmiltamme eikä samasta kahdesta suusta koko poppoo. Hyvin pärjättiin, aina saatiin kaikki harrastaa mitä halusimme (minullakin oli parhaimmillaan viisi harrastusta teini-ikäisenä yhtä aikaa) ja ikinä ei ollut rahat loppu. Ainoastaan lapsilisät ja leskeneläke ja puoliorvon eläke (oliko se tuon niminen?) ollaan saatu yhteiskunnalta meidän elinaikana. Ei todellakaan riitä ymmärrys tuollaiseen lapsitehtailuun. Itse harkitsen, aionko hankkia lapsia ollenkaan ja jos aion, niin kaksi on aivan ehdoton maksimi. Äly hoi älä jätä.
Lopuksi ymmärrän, että hometalo oli huonoa onnea, mutta siltikään se ei selitä mikä järki on hankkia toistakymmentä lasta. Olen ihan samaa mieltä muutaman kanssa siitä, että esimerkiksi neljän lapsen jälkeen lapsilisät loppuisivat, jotta lapsien hankkiminen rahan takia tyssäisi edes järkevissä määrissä.
Pakko vielä lisätä että meidän porukassa kahdella on periytyvä näkövamma ja yhdellä autismin kirjon diagnoosi, että on tässäkin porukassa ollut erityistarpeita jo pienestä pitäen. Hyvin ollaan kaikki pärjätty ja jokaisella paitsi yhdellä on korkeakoulututkinto joko työn alla tai plakkarissa.
Uskon, että Ampujat varmasti ovat mukavia ihmisiä jne., mutta tuota lapsilauman kokoa en vain ymmärrä. Oma uusperheenikin oli sekoitus kolmea eri kokoonpanoa eikä samaa laumaa niin sanotusti. Äidilläni on viisi lasta ja isäpuolellani oli myös viisi lasta ennen heidän liittoaan eivätkä he hankkineet päälle yhtäkään uutta. Oli tuossakin jo tarpeeksi tekemistä.
Vetää sanattomaksi. Jotenkin vaikuttaa siltä, että nuo vanhemmat ovat aina osanneet valita kahdesta vaihtoehdosta sen huonomman.
Kertokaa hei tyhmälle, mitä ne tuet on joiden takia lapsia tehdään? Minäkin haluan rikastua! Juuri laskeskelin että tulot nousevat uuden lapsemme myötä n.240 e(mukaanlukien siis lapsilisä). Olen vaan ollut siinä käsityksessä että lapsen myötä kasvavat menotkin, eli tuo 240e yhden lapsen elatukseen per kk on mielestäni aika kohtuullinen,jopa pieni summa.
Näistä lapsista tulee varmana veronmaksajia ja kunnollisia kansalaisia, siksi mua ei haittaa, että saavat tukia. EIvät ole mitään lusmuja.
Tästä tapauksesta tulee mieleen eräs pariskunta, joka kuvaa kauppakassi videoita nettiin. 4 lasta ja kummatkaan vanhemmat eivät ole töissä. Ainakin nainen ollut kotona esikoisen (kai 18 v) asti.
ÄRSYTTÄÄ nämä koska opiskelijana itse kituuttelen....
Perheen äidin olisi kannattanut käsitellä lapsena koettu yksinäisyys ja suru pienestä suvusta terapiassa. Olisi tullut yhteiskunnalle halvemmaksi ja lasten ei olisi tarvinnut kasvaa köyhyydessä ja ilman riittävää vanhemmuutta.
Nyt äidin ei tarvitse sanojensa mukaan "kokea yksinäistä hetkeä" eli lapset hoitavat äidin traumaa. Tiedoksi: ihmisiä voi hankkia elämäänsä ilman että heitä tarvitsee synnyttää itse!
Joku vastenmielinen psykologinen riippuvuus lapsista tässä on kyseessä. Ei ajatella lasten parasta vaan omaa itsekästä halua.
Minulla on sisäpiiritietoa tästä heidän hometalosta. Faktahan on se, että Juvan talo EI ollut homeessa kun kyseinen sakki siihen muutti. Talo oli kyllä vanha mutta hyvin pidetty, rakkaudella, ajalla ja rahalla hiljaksiin remontoitu maltillisesti.
Mistä home sitten tuli? Kuten perheen nykyisestäkin kodista näkyi, perhe on hyvin kekseliäs ja "yrittäjähenkinen". Ratkaisut ovat vähintäänkin, mielenkiintoisia, sanoisinko. Vanhassa talossa ei vessat ja pesutilat riittäneet 11 pennulle joten he päätyivät remppailemaan itse yläkerran vessaa. Päin vi*tuahan he olivat tietenkin sen tehneet joten yläkerran vessasta hiljalleen seinän väliin tihkuva vesi homehdutti koko talon tuossa tuokiossa kun 11 lasta läträsi peseytyä. Yrittivät siinä vaiheessa kun tajusivat homehduttaneensa koko paskan oikeuden kautta purkaa koko asuntokaupan. "Yllättäen" ei mennyt läpi. Jännä kun unohtivat tämän jutussa kokonaan mainita :D Myöskin sen, että Ampujilla on luottotiedot menneet ja siksi talo pakkohuutokaupattiin. Ihmettelen miten pystyvät nykyisen pitämään heidän tilanteessa.
Täällä Juvalla emme varsinaisesti heitä ikävöi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ensin löydettäisiin suurperhe, jossa toinen vanhemmista käy töissä..
Lähes jokaisessa lestadiolaisperheessä vähintään isä käy töissä. Hyvin monessa myös äiti tekee esim. Ilta tai viikonlopputöitä.
Roope Romeo jotenkin soRahti mun korviini. Toivottavasti lapsilla on hyvä itsetunto
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sisäpiiritietoa tästä heidän hometalosta. Faktahan on se, että Juvan talo EI ollut homeessa kun kyseinen sakki siihen muutti. Talo oli kyllä vanha mutta hyvin pidetty, rakkaudella, ajalla ja rahalla hiljaksiin remontoitu maltillisesti.
Mistä home sitten tuli? Kuten perheen nykyisestäkin kodista näkyi, perhe on hyvin kekseliäs ja "yrittäjähenkinen". Ratkaisut ovat vähintäänkin, mielenkiintoisia, sanoisinko. Vanhassa talossa ei vessat ja pesutilat riittäneet 11 pennulle joten he päätyivät remppailemaan itse yläkerran vessaa. Päin vi*tuahan he olivat tietenkin sen tehneet joten yläkerran vessasta hiljalleen seinän väliin tihkuva vesi homehdutti koko talon tuossa tuokiossa kun 11 lasta läträsi peseytyä. Yrittivät siinä vaiheessa kun tajusivat homehduttaneensa koko paskan oikeuden kautta purkaa koko asuntokaupan. "Yllättäen" ei mennyt läpi. Jännä kun unohtivat tämän jutussa kokonaan mainita :D Myöskin sen, että Ampujilla on luottotiedot menneet ja siksi talo pakkohuutokaupattiin. Ihmettelen miten pystyvät nykyisen pitämään heidän tilanteessa.
Tulihan se totuus esiin säälin kalastelun alta!
Jestas mikä hiilijalanjälki tuolla perheellä! Maapallo kiittää kun tuollaiset autolla ajelevat lihansyöjät ja maidonjuojat valtaavat planeetan.
Pakkoko sitä maitoakin on juoda niin paljon kun vettä tulee hanasta ja terveellisemmin ja ekologisemmin saa myös vatsansa täyteen jollain muulla kun jauhelihalla.
Vierailija kirjoitti:
Siellä se atk-insinööri isä remontoi taas sauna- ja pesutiloja vanhaan toimistohuoneeseen. Hometta taitaa pukata taas...
11*9=99 kuukautta= reilu 8 vuotta. Ja jos työura on 40 vuotta niin kyllä ehtii töitä tekemään