Ampujan perheessä on 11 lasta
Joko tämä oli täällä?
Ampujan perheessä on 11 lasta, ja mm. hometalon aiheuttamia sairauksia niin, että molemmat vanhemmat ovat tällä hetkellä kunnan tuella kotona.
Kommentit (403)
Pikaisesti laskettuna pelkkä sossun perusosa 6500 eukkaa joten kyllä siinä on vara muutama vessa paperi rulla päivässä tuhlatakki.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä on dokkari nyt näistä tyypeistä: http://areena.yle.fi/1-3960190
Ainakin he tuntuvat rakastavan ja välittävän lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
24 rullaa vessapaperia viikossa 😮 siis yksi henkilö perheessä käyttää reilu kaksi rullaa. Pitäsköhän vähän miettiä kuinka paljon sitä paperia tarvii sinne pyttyyn tunkea?
Käyttöhän riippuu myös siitä, mitä sukupuolta perheessä on. Tyttöjä paljon, paperia kuluu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te muutamat kuvittelette, että suomalaisten pitäisi nimeomaan lisääntyä? Joo, syntyvyys laskeutuu täällä, se on totta, mutta mikä oikeus meillä on täyttää maapallo? Ei se maapallon kantokyky katso sitä, että asuuko se 11 henkinen perhe Suomessa vai Nigeriassa. Suomalainen 11 henkinen perhe vaan kuluttaa valtavan paljon enemmän luonnonvaroja (sähkö, ruoka, jne) kuin se nigerialainen.
Voin pahoin kun ajattelen sitä viittä kiloa jauhelihaa mitä nuo siat syövät aterialla, 80 litraa maitoa mitä nuo kiskovat viikossa ja 25 koneellista pyykkiä mitä nuo pesevät viikossa. Elämänhallinta ja kohtuus on tuntemattomia käsitteitä tuolle perheelle.
Äiti kertoo että lapset on hankittu siksi, että äidin ei tarvitse olla yksin. Minäminäminä asenteella vaan tehtaillaan lapsia, ei välitetä tippaakaan lasten henkisestä hyvinvoinnista ja rakkauden riittämisestä jokaiselle, ei välitetä maapallosta eikä omasta hiilijalanjäljestä. Kunhan äidin vaan ei tarvitse olla yksin!!
Lapsilisät tulisi todella lopettaa esimerkiksi neljännen kakaran jäljeen, maapallo ei vaan pysty siihen, että monet lisääntyvät holtittomasti.
Afrikan maissa on aidsia, malariaa ja muita sairauksia jotka voivat johtavat (hoitamattomana) kuolemaan. Onko sitten oikein synnyttää lapsia niihin olosuhteisiin kuolemaan ennen aikaisesti? Toki se kuluttaa vähemmän luonnonvaroja, kun kuollaan ennen aikaisesti. Mutta ei sekään ole oikein, että joissain afrikan maissa lasten elinolosuhteet ovat niin huono (uutisissa mm. miehistä jotka luulevat paranevansa hiv:stä makaamalla nuorten naisten - lapsien
kanssa). Kehitysmaissa tulisi antaa mahdollisuus ehkäisyyn.Ei tätä perhettä voi verrata Afrikan menoon mitenkään. Nämä Ampujat voisivat/saisivat ja ennen kaikkea tietävät ehkäisy mahdollisuuksista. Afrikassa ei varmana samoja mahdollisuuksia, puhumattakaan siitä minkälaisia nuo miehet ja uskomukset siellä on ym.
Näillä vanhemmilla on myös hyvät koulutukset, joten onhan heillä antaa erilaiset eväät lapsilleen.
Toivotan kaikkea onnea vaan perheelle!
Kateellisia? Ai mistä? :D . En hemmetti soikoon lähtisi tuohon rumbaan millään.
Mielenkiintoinen tuo dokkaripätkä. Elämä on yhtä kodin- ja lastenhoitoa, kauppareissut olis mulle yhtä tuskaa. Ja kauhistuttas se rahanmeno mitä pelkkään vaatimattomaan ruokaan menee.
Perheen koti oli hauska ja ovat varmaan onnellisia keskenään. Mutta miksi se äiti vaan haaveilee lisälapsista, kaksosista jopa nelosista? Mies vaikutti vähän tossukalta, mutta varmasti rauhallinen ja hyvä isä.
Ei käy kateeksi, mutta en moiseen hullunmyllyyn kyllä itse ryhtyisi vaikka lapsista pidänkin. Kohtuus kaikessa.
ei vitsi mä säikähdin otsikosta että joku kaamee perhesurma (ampuja).. onneksi vaan perushometalojuttua ja oudohkoja nimiä.
Olen samaa mieltä kanssasi, ettei minulla ollut varaa 2 lasta enempää ja ne on riittänyt vallan mainiosti. Sain yksinhuoltajana ollessani (olin töissä) vain lapsilisät eikä muuta avustusta. Miksi pitää puskea lapsia mielin määrin, jos niitä ei itse voi elättää? Lapseni saivat kivan lapsuuden olla kanssani ja vaikka välillä oli tiukkaa, niin menimme äidin tilipäivänä hampurilaiselle. He muistavat sen tänä päivänäkin niin onnellisena aikana. Miten kukaan työnantaja voisi tarjotakaan töitä tuollaiselle siitosämmälle? Aina paksuna ja hän hommaa sijainen. Suomessa pitäisi olla laki ettei 5 lasta enempää tarvitse per. perhe ja jos itse enempi haluaa, niin itse saavat kustantaa. Yli menevältä lapsimäärältä kaikki avustukset pois.
Suurperheen äidin synttäreille oli kutsuttu myös seurakunnan pappi pitämään juhlapuhe.
"Näin suuren perheen äidillä ei ole juuri aikaa olla kädet ristissä". Johon pikkupoika: "Juu, eikä jalat."
Kummasti niillä on varaa pitää kännyköitä, tabletteja ja muuta, mutta sitten ei ole rahaa ruokaan.
Muistatteko ns. Octomamin jenkeissä. Vähän samaa ideaa: kamalasti lapsia sosiaalitukien turvin ja julkisuutta asialla. Octomam tosin teetti lapsensa hedelmöityshoidoissa. Niitä taitaa olla 14. Joku riippuvuus tässä on kyseessä.
Höhö, tuossa Perjantai -dokkarissa taas ukko remppaa saunaa taloon ("meil ei ennen ollu saunaa tässä että nyt on rakenteilla ihan tämmönen uus lisäys...") ja "on tulossa myös pari suihkua" :O Toivottavasti nyt ei talo homehdu tällä kertaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Höhö, tuossa Perjantai -dokkarissa taas ukko remppaa saunaa taloon ("meil ei ennen ollu saunaa tässä että nyt on rakenteilla ihan tämmönen uus lisäys...") ja "on tulossa myös pari suihkua" :O Toivottavasti nyt ei talo homehdu tällä kertaa sitten.
Oliko siinä mitään vesieristystä seinässä? Minähän en rakentamisesta mitään tiedä, mutta näytti siltä että oli rangat ja sitten ulompaa seinää vasten joku folion näköinen juttu ja siihen rankojen sisäpuolelle laittoi laudoituksen ja maalasi. Ja en siis oikeasti tiedä mitään, mutta mielikuva kostean tilan seinästä ei ole puu-tyhjä tila-folio. :)
"Lähes jokaisessa lestadiolaisperheessä vähintään isä käy töissä. Hyvin monessa myös äiti tekee esim. Ilta tai viikonlopputöitä."
Minkälainen ihminen heittää tällaisen kommentin? Sitäpaitsi mitä pahaa ne lestat on tehny ku niitä pitää koko ajan puolustella?
Monet lestadiolaisperheet ovat suuresta lapsiluvusta huolimatta vain hyväksi yhteiskunnalle. Isät ovat ahkeria työssäkäyviä ja usein melko hyvin toimeentulevia miehiä. Joissain perheissä myös äidit työskentelevät mahdollisuuksien mukaisesti ja kotona ollessaan he hoitavat lapset kotoa käsin. Tekevät myös järkeviä valintoja taloudellisesti ja harvoin saavat enempää kuin "normaali tuet". Itselleni lestadiolaisperheistä on muotoutunut enimmäkseen myönteinen kuva, vaikka hieman uskonnollisuutta karsastankin.
Mikähän siinä muuten on, että näissä Ampujan ja Mäkisten kaltaisten "köyhien perheiden" lapsilla on aina vaikeita ongelmia? Ampujankin perhe homehdutti ihan itse oman talonsa - eli sairastuttivat ihan itse itsensä. Ei mielestäni poikkea yhtään muista itse aiheutetuista sairauksista. Vastuuttomia ovat! Hienoa toki, että lapset saavat harrastaa, mutta mielestäni tuo on vähän sellaista "ojasta allikkoon" -kasvatusta; eletään kuin pellossa, ei oteta taloudellista vastuuta ja opeteta itsekuria. Eipä tuo elämänhallintaa juuri opeta, joten mitä iloa lapsen harrastuksesta on, jos muuten elää jatkuvassa köyhyydessä eikä opi normaalia elämänhallintaa? Sitä, että ensin maksetaan pakolliset kulut ja sitten huvit.. ja nimenomaan, että ITSE maksetaan. Lapsia kun kannattaa hankkia vaan sen verran, että kykenee itse maksamaan lapsille kunnolliset vaatteet, harrastuksen ja toisen asteen koulutuksen. Jonkinlaista sympatiaa tunnen miestä kohtaan, joskin vastuullisena miehenä kävisi jo ottamassa vasektomian.. vaikka salaa vaimoltaan.
Missähän kunnossa tuon äidin alapää on? 11 lasta on aikamoinen urakka.
Minkä takia tämä samainen perhe on koko ajan jossain mediassa esillä? Suomessa on tosiaan isompiakin perheitä, mutta koskaan eivät paistattele julkisuudessa.