Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2213)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nauttia niin ei sairastu niin kuin eräät valittajat tässä ketjussa.
Kannattaa ryhdistäytyä ja ottaa itseään niskasta kiinni. Sillä siitä astmasta pääsee.
Nauttikaa nyt ennen kuin päivä pitenee. :)
Energiaa saa Auringosta. Kirjaimellisesti.
Enempi mä ainakin sitä energiaa saan 25-30+ kesällä kun loskassa vesisateessa talvella.
Tosiaan erikoinen aloitus neljän vuoden takaa. Tällaisestakin asiasta voi vaihtaa ajatuksia, kunnes se oma selkeä näkemys saa sytykettä toisesta, vähän erilaisesta, kytee ja syttyy riidaksi omassa mielessä sen tuntemattoman kanssa. Lyödä ei voi joten sättiä on pakko.
Ihminen on, tosiaan, inhimillinen.
Talvi on nopeasti nähty eikä niitä kauniita winter wonderland-päiviä monta talvessa ole. Isoin osa talvesta on jäätävää tuulta ja pimeyttä. Paras aika talvesta koittaa maaliskuussa kun aurinko jo paistaa.
Tänäänkö energiaa? On niin hämärää, että pihalla jouluvalot palavat hämäräkytkimen kanssa 24 h vuorokaudessa! Lumi sulaa ja on vetistä ja liukasta.
Viime viikkoina olen yhtynyt ap:n väitteeseen. Etelä-Suomessa on jo valoisampaa ja kun puut ovat ihanan lumisia, on todella kaunista, vaikka aurinkoa ei ole taaskaan näkynyt yli viikkoon. Silti on valoisan oloista keskellä päivää. Lumi vaimentaa ihanasti melua ja ulkona tuntuu normaalia hiljaisemmalta.
Tosin välillä joutui rämpimään umpihangessa, kun tuli niin paljon lunta kerralla. Ensi viikolla alkaa loskakelit ja lumiset puut muuttuvat takaisin risukimpuiksi.
Inhoan talvea ja lunta!!! Koska valkoinen lumi aiheuttaa migreenikohtauksia. Joo aurinkolasit nenälle toimii aurinkoisella kelillä mutta ne niin monet harmaat säät on kaikista pahimmat kun valkoinen lumi korostuu harmaata taivasta vasten. Nykyään talvet on keskittymiskyvyn testausta kun yrität pysyä pystyssä tai autolla kulkiessa tiellä ( tienhoitokaan ei ole enää kuin ennen). Mitä tuohon saunaan ja avantoon tulee kuten aloitustekstissä kuvattiin ei onnistu terveydellisistä syistä nekään. Silti pidän itseäni täysin suomalaisena vaikka vihaankin talvea. Aloittajalla on nyt aika suppea ja romantisoitu kuva talvesta. Voihan sitä auringonlaskua ihailla kesälläkin sen koiran kanssa ja itse pidän enemmän järvimaisemasta kuin metsästä. Järvihän se vasta suomalaisuutta kuvaakin.. tuhansien järvien maa.
Me ihmiset olemme kovin erilaisia, kuka ”voimaantuu” mistäkin vuodenajasta.
Voidaanko nyt puhua siitä mitä talvi oikeasti on eikä siitä mitä se on mikämikä-maassa.
Se on ihan eri asia asutko Suomessa vai tuletko turistiksi tänne pariksi viikoksi, he eivät asu täällä. Kivahan se on käydä aina vaikka ja missä.
Hiihtäminen on kivaa ja varmaan ainut asia talvessa hyvä. Tosin, ladutkin voi tehä tekolumelle ja eikä ladut vaadi metrien kasoja oikeatakaan lunta että vähemmälläkin pärjää.
Talvessa risoo just tuo kun on kylmä ja vitukseen lunta. Ainakin Savon leveyksillä. Kadulla/tiellä ei pääse eteenpäin kun tarpoen. Suojasäällä on liukasta. Pitää köpötellä 30-kymppisenä kun mummo konsanaan ettei liukastu.
Lumityöt ärsyttää. Ne joiden lumityöt tekee huoltoyhtiö esim. kerrostalossa niin onneksi olkoon. Omakotitalossa nekin pitää tehdä itse. Tuleepahan hyötyliikuntaa, kun parikin tuntia työntelee lumia.
Tykkylumi painaa linjoja, se voi aiheuttaa katkoksia sähkönjakelussa. Ehkä enemmän maaseudulla asuvien riesa.
Talvessa hiihdon lisäksi toinen mukava asia on se että kesän tuleminen tuntuu aina yhtä ihanalta. Eihän se kesä tuntuisi miltään jos aina olisi kesä. Kiitos talvi siitä.
Mitä hlvettiä tuolla pihalla voi talviaikaan oikeasti tehdä? En harrasta kävelylenkkejä, luistelua, hiihtoa tai pilkkimistä. Kaikkia olen kokeillut ja ei kiinnosta.
Nyt oli elämäni ensimmäinen talvi että välillä otti jo pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hlvettiä tuolla pihalla voi talviaikaan oikeasti tehdä? En harrasta kävelylenkkejä, luistelua, hiihtoa tai pilkkimistä. Kaikkia olen kokeillut ja ei kiinnosta.
Jos mulla ei olisi talvella tekemistä niin olisin talvet etelänmaissa. Mutta kun en voi kun siellä tekemättömyys ottaisi kupoliin.
Juu. Oli talvi lapsena kivaa. Nyt kun joudun käyttämään pyörätuolia elämä on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ei olisi talvella tekemistä niin olisin talvet etelänmaissa. Mutta kun en voi kun siellä tekemättömyys ottaisi kupoliin.
On tekemistä, puntti ja kamppailulajit, mutta niitä nyt ei ulkona harrasteta. Kesällä voi käydä kalassa ja oleilla pihalla ihan muutenkin, talvella sinne ei huvikseen viitsi mennä.
Asuin muutaman vuoden talviajan etelässä, mutta sairastuin vakavasti ja oli tultava kotiin.
JOS tästä paranen niin aivan varmasti ✈️
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli elämäni ensimmäinen talvi että välillä otti jo pattiin.
Tein 5v sitten yhden talven lumitöitä ja sen jälkeen koko vuodenaika on vtuttanut. Enää koskaan en aio edes lumilapioon koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ mikä tuo tuommoinen sairaus on? :0
Ainakin fibromyalgia
Just joo. Kaikki myalgia-päätteiset sairaudet ovat Kelan lääkäreiden mukaan korvien välissä.
On tuo minullakin, mutta lääkäri varoitti että sitä kannata mainita kun hain sairaseläkettä.
En ymmärrä mistä on kysymys.
No, en laittanut sitä siihen hakemukseen ja meni kerrasta läpi.
No kyllä on suurtakin viisautta! Nykyihmisten elämä näyttää olevan kovinkin tyhjää ja ankeeta.