Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2171)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa vuodenajoissa on omat kauniit ja tunnelmalliset puolensa ja niistä kannattaa nauttia. Talvi on silti mielestäni vuoden surkeinta aikaa. Tässä muutamia realiteetteja:
- autoilu on ihan perseestä. Älytön säätäminen ennen kuin pääsee aamulla liikkeelle ja sitten on vastassa liukkaat tiet ja/tai lumi joka ahtauttaa paikkoja.
AUTOLLE KANNATTAA HOMMATA KATOS TAI TALLI JA KUNNON LÄMMITIN NIIN VOI LÄHTEÄ KUIN KESÄLLÄ. JOKAISESSA TALVIKELPOISESSA KIINTEISTÖSSÄ ON AUTOLLE EM. PUITTEET. VÄHÄKÄÄN POHJOISEMMASSA PAKKASLUMISET TIET EIVÄT OLE KOVIN LIUKKAITA.
- sitten ulkoilu tai mikä tahansa jalkaisin kulkeminen... Ainakin etelässä suuri osa talvesta on nimenomaan sitä sulaa-jäätyy-sulaa-jäätyy-keliä jolloin on aina joko loskaa tai tappavan liukasta.
NASTAKENGÄT JALKAAN, JOS ON JÄÄKELI. PAKKASLUMI EI OLE LIUKASTA.
- pimeys. Pitäisi säilyttää sama aktiivisuustaso kuin muina vuodenaikoina vaikka elimistö huutaa käpertymään peiton alle.
TALVI ON NIMENOMANA VALON JUHLAA: TÄHDET, REVONTULET, KUUTAMO, AURINGONNOUSU JA -LASKU, TULET, LYHDYT, KYNTTILÄT JNE. JNE. KAIKKI ODOTTAA ULKONA!
- kylmyys. Nauttikaa vain kuumaveriset, mutta mulla on (syystä jolle en mitään voi) huono ääreisverenkierto jonka takia palelen aina vaikka miten pukeutuisin.
TÄMÄ ON VAIN PUKEUTUMISKYSYMYS ELI KUINKA LÄMPIMÄSSÄ HALUAT VAATTEIDEN SISÄLLÄ OLLA.
- iho kuivuu ja vuotaa verta vaikka miten hoitaisi, flunssat, vatsataudit ja silmätulehdukset kiertävät, jalat hautuvat kengissä kun menee kauppareissulle... Kaikkea tämmöistä riesaa huomattavasti enemmän kuin muulloin
LIIAN VÄHÄINEN LIIKUNTA HUONONTAA TERVEYTTÄ EM. OIREIN.
Vierailija kirjoitti:
Talvessa on yksi hyvä puoli. Ei ole itikoita. Muuten vihaan tätä kylmyyttä ja tätä jatkuvaa väsymystä ja unettomuutta. Minimissään +25°C olisi optimi.
Puhut vähän ja täyttä asiaa. Tuohon v.t.n talveen ei totu koskaan. Nyt sentään talvikeliksi hyvä ilma kun + asteita.
Talvi on ihan kiva, kunhan vain osaa suhtautua siihen oikein.
Esim. autolle lämmin talli (tai edes katos ja lämmitin) ja pihanauraus järjestetty, jos ei tykkää ylimääräisestä askareesta ja tykkää lähteä lämpimällä autolla.
Se onko vaatteiden sisällä kylmä vai ei riippuu vaatteistakin. Ja opetelkaa liikkumaan talvella niin pärjäätte tuntejakin pakkasessa hikoilematta tai jäätymättä. -30 asteessa ja kylmemmässä luonto on parhaimmillaan.
Talvi on upeaa aikaa, harmi että se on nyt loppupuolella. :(
Tässä kuussa tulee tuntureille ensilumi. Kuukauden päästä ehkä jo Etelä-Suomeenkin. Tuskin malta odottaa. :)
Jihuu, täällä on jo lumi maassa. Kaunista!
No onhan talvi kaunis ja kiva, jos sellainen joskus tulee tänne etelään.
Sen sijaan sellainen jatkuva perseilysää, mitä täällä on ollut viimeiset 10 kk, on äärimmäisen vituttavaa. Olisi kunnon vuodenajat, eikä vittumaista epäsäätä vuoden ympäri!!
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Ei vaan vieraantunut Suomesta.
Vihaan kylmää ja vihaan talvea ja mulla on kuule ihan oikeus siihen!
Vierailija kirjoitti:
No onhan talvi kaunis ja kiva, jos sellainen joskus tulee tänne etelään.
Sen sijaan sellainen jatkuva perseilysää, mitä täällä on ollut viimeiset 10 kk, on äärimmäisen vituttavaa. Olisi kunnon vuodenajat, eikä vittumaista epäsäätä vuoden ympäri!!
Mun mielestä ainakin Etelä-Suomessa on ollut ihan kivat säät. Alkukevät oli viileä, mutta kuiva. Kesällä ei ollut huippuhelteitä, mutta ei kylmäkään ja sateet vähissä. Kyllä rantakelejä piisasi useammallekin päivälle. :D Syksyllä oli pari sateista viikkoa, mutta jo oli aikakin.
Nyt kun vielä saadaan lumi maahan, voiko upeammin sujuakaan. :)
Onko se sitten niin ihan pakko tunkea itsensä sinne pk-seudun harmaaseen loskahelvettiin, kun elämää on hieman pohjoisempanakin?
Helsingin keskustasta ei tarvitse ajaa kuin 30 - 40 km niin vesisade muuttuu lumeksi ja loska puuterilumeksi. Viime talvenakin Helsingissä oli tosi ankeaa ja sumuista kuukaudesta toiseen ja vähän matkan päässä nautittiin kunnon talvesta! :O Tämä olen huomannut monesti. Johtuu vissiin merestä. Plussaa on se, että kauempana keskustasta kaikki on lähempänä tai siis liikkumiseen ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa.
Palattu juuri Suomeen,suuren osan aikuisiästä olen asunut Englannissa.Siellä kylmä on erilainen,ja aina sataa.Kylmyys täällä on kuivempi ja saa kunnon vaatettakin hankittua suht edullisesti kirppareilta.Lapset rakastaa lunta ja siinä riehumista..minäkin tykkään,mutta täälläpäin Suomea vikat lumet lähtee toukokuussa..pikkasen vähempikin talvi riittäisi: (
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä kaupungistakin pääsee luonnonpuistoon. Hyvät vaatteet päälle, kunnon eväät mukaan ja päiväksi luontoon tarpomaan! Siellä mieli lepää. Kun kerran menee, on pakko päästä uudestaan.
Tiedätkö sen ilmiön, kun nollakelillä lumi sulaa ja painautuu kenkien alla ja sitten yöllä se tallottu lumi jäätyy? Täällä meillä päin joka ikinen luontopolku ainakin 20 km säteellä on umpijäässä viimeistään tammikuuhun mennessä. Ja keväisin ne sulaa aivan viimeisenä. Eikä niitä todellakaan hiekoiteta.
Omalla autolla kulkeva kirjoitti:
Onko se sitten niin ihan pakko tunkea itsensä sinne pk-seudun harmaaseen loskahelvettiin, kun elämää on hieman pohjoisempanakin?
Helsingin keskustasta ei tarvitse ajaa kuin 30 - 40 km niin vesisade muuttuu lumeksi ja loska puuterilumeksi. Viime talvenakin Helsingissä oli tosi ankeaa ja sumuista kuukaudesta toiseen ja vähän matkan päässä nautittiin kunnon talvesta! :O Tämä olen huomannut monesti. Johtuu vissiin merestä. Plussaa on se, että kauempana keskustasta kaikki on lähempänä tai siis liikkumiseen ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa.
Asun lähes 200 km päässä Helsingistä, ja ihan ssmanlaista loskaa se talvi on täälläkin
Ap tykkää talvesta ja hyvä niin. Hän ei kuitenkaan voi neuvoa mistä itse kukin saa tykätä. Minä en pidä talvesta. Pimeää, loskaa tai jäätikköä, harvoin sellaisia "postikorttikelejä". Aina kylmä. Pidän keväästä, kesästä ja alkusyksystä. Piste.
Itse en pidä talvesta kylmyyden takia. Ja tähän on helppo sanoa että ”pitää vaan pukeutua lämpimästi”. Mutta siinäpä se minun ongelmani obkin. En vihaa mitään niin paljon kuin paksuihin vaatteisiin kerros pukeutumista. Minua alkaa yksinkertaisesti ahistamaan kun on liikaa päällä. -20 pakkas asteella luonto on kyllä kauneimmillaan talviaikaan etenkin jos sattuu vielä olemaan aurinkoinen sää. Mutta valitettavasti ellei minun ole ihan pakko lähteä johonkin, tyydyn katsomaan sitä kauneutta kotoa lämpimästä ikkunan kautta. Luonto ja 4 vuoden aikaa suomessa ovat enää ehkä suomen ainoa rikkaus. Joten siksi minua huvittaa että otsikko sanoo että talven vihaajat ovat vieraantuneet luonnosta. :) Menisin sinne mielelläni. Mutta se hemmetin itsensä toppaaminen useilla kerroksilla jotta siellä voi olla...
Kärsin kaamosrasituksesta. Lähden jouluksi aurinkoon. Koko talvi ilman auringonvaloa tekee minut masentuneeksi.
Vihaan talvea. On kylmä ja hengittäminen on pakkasella vaikeaa. Sähkökin niin kallista, ettei saunaa viitti monta kertaa päivässä lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa, jos talvella pääsisi valoisaan aikaan ulos. Näin ei kuitenkaan ole, koska aamulla töihin lähtiessä on pimeää ja illalla töistä palatessa on pimeää. Talvista auringonpaistetta saa ihailla ikkunastakin vain pienen hetken, kun kävelee omasta työpisteestään kahvihuoneeseen pari kertaa päivässä. Jos siis sattuu aurinko paistamaan. Viikonloppuisin on tehtävä kaikki ne asiat, joita ei arki-iltaisin ole ehtinyt tai jaksanut.
Minä kävelen aamulla pimeässä yliopistolle, siellä ikkunattomasta luokasta ikkunatonta käytävää pitkin toiseen ikkunattomaan luokkaan ja pimeässä kotiin.
Tuollaisena romantisoituna kuvauksena talvi on minunkin mielessäni oikein kiva. Mutta vittu kun se on oikeasti pelkkää kylmää, loskaa, märkää, pimeyttä, jatkuvaa väsymystä ja sitä auton ikkunoiden tuloksetonta skrapaamista aamutuimaan kun on jo valmiiksi myöhässä töistä. Inhoan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vika on siinä että en ole syntyjäni suomalainen, mutta minusta talvessa ei ole juuri mitään mukavaa käytännössä. Pääosin se on palelemista, liukkailla keleillä varovasti hissutellen kävelyä, auton lasien krapausta sormet jäässä, masennusta pimeydestä. Onhan toki ne kauniita sellaiset kuvat puihin pakkautuneesta lumesta jossain Lapissa, tai revontulet jne, mutta niitä katselee mieluummin kuvista kuin menee itse palelemaan sinne.
Talvessa ei ole muuta hyvää kuin metsästyskausi ja joskus hiihtovaellus lapissa. Arkielämän kannalta pelkkää vaivaa ja vastusta.
Talvessa on yksi hyvä puoli. Ei ole itikoita. Muuten vihaan tätä kylmyyttä ja tätä jatkuvaa väsymystä ja unettomuutta. Minimissään +25°C olisi optimi.