Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2171)
Rehellisesti maalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan talvi kaunis ja kiva, jos sellainen joskus tulee tänne etelään.
Sen sijaan sellainen jatkuva perseilysää, mitä täällä on ollut viimeiset 10 kk, on äärimmäisen vituttavaa. Olisi kunnon vuodenajat, eikä vittumaista epäsäätä vuoden ympäri!!
Mun mielestä ainakin Etelä-Suomessa on ollut ihan kivat säät. Alkukevät oli viileä, mutta kuiva. Kesällä ei ollut huippuhelteitä, mutta ei kylmäkään ja sateet vähissä. Kyllä rantakelejä piisasi useammallekin päivälle. :D Syksyllä oli pari sateista viikkoa, mutta jo oli aikakin.
Nyt kun vielä saadaan lumi maahan, voiko upeammin sujuakaan. :)
Etelä-Suomessa ei ollut yhtään ainutta rantakeli päivää. Kesä oli kylmä ja sayeinen. Niin kylmä oli että tuli katovuosi kun vilja pilaantui lopulta peltoon kun se ei kylmyyden vuoksi kypsynyt. Tällaisten kesien Suomi on ihmiselmälle sopimaton.
Yhden baari-illan hinnalla saa nastoitetut ulkoilukengät, jotka pitää peilijäälläkin. Luulisi kaupunkilaisten tietävän - siellähän sitä liukasta on eniten.
No pakkasella jääkään ei ole liukasta, jos jalassa on jotain muuta kuin muovipohjaiset kiinalaiskengät.
Kunnon untuvatakki maksaa yli 100 €, mutta sillä sitten pärjää ulkona tuntikausia, kun pakkasta on yli 20 astetta.
Villa on parasta materiaalia, koska se hengittää ja kuivaa laavulla tai eräkämpällä. Keinokuituiset hiostuvat alle parissa tunnissa. Villasukkaa jalkaan ja sen verran isot jalkineet, että veri (lämpö) kiertää.
Sormikkaat kannattaa polttaa takassa, koska talvella pärjää vain kunnon hanskoilla. Niitä tosin saa nykyään etsiä, kun kaupat ovat täynnä kaiken maailman muovisia "Thinsulate"-rimpuloita. Hyvissä hanskoissa on irrallinen sisäosa, joka nopeuttaa kuivaamista.
Kun vaatetta on riittävästi, sen ulkopinta on pakkasella eikä lumi sula ja vaatteet kastu. :)
Ja kotona vaatteet, käsineet ja päähine käännetään nurinpäin kuivaamista varten ja kengistä otetaan pohjalliset pois. Lopuksi vaatteet, käsineet ja päähine kuivataan myös oikeinpäin.
talvi yvä jos on lunta maassa, se on coolia mutta paskempaa on se että ihmiet kakittVAT JA PISSITTÄVÄT KOIRANSA LUONTOON ja kaduille,, karmeen näköistä se scheisse
Kai mä sitten oon vieraantunut luonnosta kun sain tarpeekseni Suomen talvesta ja muutin maaseudulle Italiaan. Täällä kelpaa olla ja jouluksi tulee jopa lunta, mut pakkanen ei laske alle -5 asteen.
SI-järjestelmässä energian yksikkö on joule. Kunka monta joulea energiaa saat esim. sauna-kynttilä-avanto-ruoka-maalaisuni energiantuotantomenetelmällä?
Kylläpä näin jos talvi vaan olisi talvi eikä tasaisen harmaata loskasäätä 3kk putkeen.
Kyllä talvella voi kaunista olla mutta enempi v*tuttaa vetää niskaansa seitsemän kerrosta vaatteita, jotta tarkenee edes hakemaan postin. Alle +20 asteen lämpötiloja ei tarvittais ollenkaan.
Etelä-Suomeen on luvattu lumikaaos. Torstaina rysähtää pääkaupunkiin 10 cm lunta kerralla. Talvirenkaat alla. Nyt voi talvi tullakin. Eikö teillä muutamilla ole autossa sisätilalämmitintä ja lohkolämmitintä. Ei tarvitse raapata auton ikkunoita ja voi mennä lämpimään auton, ikkunat eivät huurru. Rakastan talvea, kaupat ovat täynnä joulutavaroita. Menkääs katsomaan. Jouluhysteria näkyy jo marketeissa. Huomasin, että Prismaan oli jo tehty joulukinkuille tilaa.IHANAA.
En tykkää ja mitä vanhempi olen sitä enemmän talvi tökkii.
Liikaa vaatteita,
kylmä
saa varoa kaatumista.
Talvella on luonto toki kaunis ja sitä voi ihastella hyvillämielin jos on sisätiloissa. Aurinko kimmeltää lumihangessa, yöllä näkyy selvästi tähdet, joskus on "sininen hetki"ulkona kun on seesteinen sinisenvärinen sää.
Sitten toisiin asioihin.
Itse olen jo liian monta kertaa kaatunut talvella persuksilleni ja kerrankin niin pahasti että häntäluuhun tuli murtuma, istuminen oli tuskaa kuukausikaupalla! talvella on kylmä, aamulla heräät aikaisin töihin, ulkona on pimeää, kauhea viima, eteen ei näe jos on jäätä, toppatakki villapuseronkera ja housut pitkisten kanssa ei auta pitämään lämpimänä, jos ei ole autoa niin bussin odottelu se vasta hauskaa onkin! Jos on auto niin musta jää pelottaa mäessä ja lumimyrskyssä ajaminen vasta onkin hupaisaa kun ei eteensä näe.
Täytyy olla pöljä jos ei vieläkään tajuttun miksi suomen talveen on niin monilla viharakkaussuhde.
Joo talvi on mahtava on nii tosi hauskaa palella 7kk
Kyllä suomalainen "rotu" on luotu nimenomaan kylmiin olosuhteisiin. Korkeay poskipäät, lyhyet jalat, jämäkkä rakenne.
Itseltäni kyllä "happi loppuu" ulman kunnon pakkasia ja talvea, kyllä on monena talvena ollut vähän orpo olo kun kunnon pakkasia ei ole kuin muutama päivä talvessa.
Toivotaan että nyt tulee kunnon pitkä talvi paukkupakkasineen, siinä sielu lepää ja hymy pakkautuu huulille.
Enemmän meidän geeneissä on inuiittia kuin eurooppalaista.
Eläkkeellä on sitten aikaa nauttia talvesta, jos ei sitten liukastu ja murra lonkkaansa.
Turismiin kuuluu se, ettänautitaan hetki jostain eksoottisesta, mitä ei ole kotimaassa. Se ei tarkoita sitä, että haluaisi samat olot kotimaan arkeen.
Ap:n utopian talvi näyttää reaalielämässä arkiaamuna tältä:
https://i.imgur.com/BP8f51d.jpg
Ja iltapäivällä se onkin jo vaihtunut tähän:
Hah-hah. Missä muka näet keskitalvella työpäivän jälkeen jotain auringonlaskusta punertavaa lumimaisemaa? Etelä-Suomessa aurinko laskee nyt jo ennen kuutta. Kun minä päivästä uupuneena nuokun viideltä bussissa ja lähden sitten vielä pysäkiltä fillarilla polkemaan kotiin, on jo pimeä. Siinä minnekään metsään enää lähdetä rämpimään. Loma jossain. Itä-Suomessa tai Lapissa on eri asia. Työviikoilla talvi on mulle helvettiä, kun koko ajan on pimeää eikä saa nukkua yhtään tavallista pidempään, vaikka se olisi kehon luonnollinen reaktio vuodenajan muutokseen.
Tykkään kunnon hangista ja kauniista pakkaspäivistä, mutta niistä voi nauttia vain sellaisella lomalla, jona pääsee pois etelän loskista.
Palstan mammat tykkäävät kesästä siksi, että pääsevät esittelemään persikkapyllyjään miehille. Siksi niin moni nainen vihaa talvea, kun eivät voi esitellä itseään niin antoisasti mitä kesällä :D Voi nyyhky, koittakaa kestää, kohtahan se kesä taas on, bitches ! <333
En kestä ap:n kaltaisia ihmisiä, joiden mielestä on vain yksi oikea tapa elää. Jos minä vihaan talvea, niin miten se on sinulta pois, ap? Itse rakastan hellettä mutta tiedän, että jotkut eivät tykkää liian kuumasta – aivan sama minulle.
Itselläni kylmyys jumittaa lihaksia aika mukavasti. Toki talvella tykkylumen aikaan, hitaassa lumisateessa on ihanaa kävellä metsässä. Revontulia on mukava katsella ja eläinten jälkiä seurailla mitä tulee vastaan. Mutta se pimeys, kylmyys ja paleltuminen, varsinkin jos olen töissä valoisat ajat ja pimeät ajat kotona ei ole kovin mukavaa. Kesällä taas aurinko paistaa 24/7 joten on ihan sama mihin aikaan ulos lähtee eikä tarvii kerrospukeutumistakaan tai pelätä että sairastuu yhtä herkästi.
Tämä. Ne kauniit, lumiset, kuivat talvipäivät on aika vähissä myös 200 km Helsingistä pohjoisempana... Vuorotellen sataa lunta, vettä ja räntää. On liukasta, lumettomat ja karut puut, tien poskissa ruskeaa sohjoa, harmaata ja pimeää.