Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2209)
Onneksi kohta tulee lumi Etelä-Suomeenkin! :)
Hei, nämä fontit ovat muuttuneet tällä sivulla violeteiksi!!!!
Vierailija kirjoitti:
Hei, nämä fontit ovat muuttuneet tällä sivulla violeteiksi!!!!
Minun näytöllä näyttää magentalle eli anilliininpunaiselle (purppuran sävy).
Päivät ovat jo melkoisen lyhyitä, mutta pimeys lisääntyy vielä parin kuukauden ajan. Miten pimeyden lisääntyminen vaikuttaa teihin?
Monet nykyihmiset eivät enää osaa liikkua kylmässä: Riehutaan itsensä hikeen ja kohta palellaan tai sitten ei liikuta riittävästi ja palellaan. Tuo sopivasti lämpimänä pysymisen taito pitää opetella jo lapsena.
Tietysti pukeutuminenkin pitää olla hanskassa, että pärjää toimintakykyisenä edes muutaman tunnin kipakassa pakkasessa. :)
Kaamos painaa... kirjoitti:
Päivät ovat jo melkoisen lyhyitä, mutta pimeys lisääntyy vielä parin kuukauden ajan. Miten pimeyden lisääntyminen vaikuttaa teihin?
Jotenkin se piristää, kun nyt on tunnelmallisempaa. :) Ja keväällä piristää, kun on valoisampaa. :)
Kohta alkaa jo marraskuu! JIHUUUUUU!!! :D
Ei talvessa vikaa oo silloin kun on lunta maassa jne. Nyt kuitenkin on pirun synkkää vaan. Talvessa on hyvät ja huonot puolensa, sama pätee kesään.
Mä en usko, että oikeasti on mitään "kaamosväsymystä". Joillakin vain on tapana viettää talvisin päivä ja ilta sisällä tai sisätiloissa ja sitten illalla ei tietenkään uni maistu ja sen seurauksena päivällä väsyttää. Väsymykseen tankataan hiilihydraattia ja sen seurauksena saadaan paljon energiaa. Lojuessa sitä ei kuitenkaan kuluteta riittävästi ja paino nousee.
Ylipainoisena liikkuminen muuttuu entistä vastenmielisemmäksi ja tekee enemmän ja useammin mieli syödä epäterveellistä. Näin lähtee lumipallo pyörimään.
Tervepainoinen kirjoitti:
Mä en usko, että oikeasti on mitään "kaamosväsymystä". Joillakin vain on tapana viettää talvisin päivä ja ilta sisällä tai sisätiloissa ja sitten illalla ei tietenkään uni maistu ja sen seurauksena päivällä väsyttää. Väsymykseen tankataan hiilihydraattia ja sen seurauksena saadaan paljon energiaa. Lojuessa sitä ei kuitenkaan kuluteta riittävästi ja paino nousee.
Ylipainoisena liikkuminen muuttuu entistä vastenmielisemmäksi ja tekee enemmän ja useammin mieli syödä epäterveellistä. Näin lähtee lumipallo pyörimään.
Jaa, mä olen kyllä talvisin huomattavasti väsyneempi kuin kesällä/keväällä, vaikka tota ulkoilua tulee 3-4tuntia päivässä (plus salila kolmesti ja uimassa kerran viikkoon) ja nukunkin mielestäni ihan samoin kuin muulloinkin. En mässytä talvisin hiilareita enkä muutakaan sen enempää kuin muulloinkaan, vaan silti marraskuusta maaliskuulle olen lähinnä koomassa - palelen tolkuttomasti ja kaikki paikat särkee koko ajan. Mutta tokihan tuo on talvifanien mielestä vaan asennekysymys ja liian vähän ulkoilma ja liikuntaa...
Viime kesä oli taivaallinen, olisipa aina kesä ;)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä olen kyllä talvisin huomattavasti väsyneempi kuin kesällä/keväällä, vaikka tota ulkoilua tulee 3-4tuntia päivässä (plus salila kolmesti ja uimassa kerran viikkoon) ja nukunkin mielestäni ihan samoin kuin muulloinkin. En mässytä talvisin hiilareita enkä muutakaan sen enempää kuin muulloinkaan, vaan silti marraskuusta maaliskuulle olen lähinnä koomassa - palelen tolkuttomasti ja kaikki paikat särkee koko ajan. Mutta tokihan tuo on talvifanien mielestä vaan asennekysymys ja liian vähän ulkoilma ja liikuntaa...
Asutko kaupungissa? Mä olen ollut talvetkin pirteänä sen jälkeen, kun muutin pois Helsingistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalainen "rotu" on luotu nimenomaan kylmiin olosuhteisiin. Korkeay poskipäät, lyhyet jalat, jämäkkä rakenne.
Itseltäni kyllä "happi loppuu" ulman kunnon pakkasia ja talvea, kyllä on monena talvena ollut vähän orpo olo kun kunnon pakkasia ei ole kuin muutama päivä talvessa.
Toivotaan että nyt tulee kunnon pitkä talvi paukkupakkasineen, siinä sielu lepää ja hymy pakkautuu huulille.
Enemmän meidän geeneissä on inuiittia kuin eurooppalaista.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekä vieläkään huomaa yhteyttä saastuttavan elämäntapanne, autoilun ja lentomatkailun takia, hohhoijaa... Ei voi vaatia kauhalla kun on lusikalla annettu... Tällaisen loskatalven vain ja ainoastaan saatte rangaistuksesi lomalentojenne takia. Pohjoisen kasvavan turismin takia myös sieltä katoaa talvi.
Autoilua unohtamatta. Pakoputket suoltavat saastaa päivittäin, monet av-palstalaiset eivät vaivaudu edes sammuttamaan koslaansa kun seisottavat sitä paikoillaan.
Oikeasti vit uttaa ihmisten tyhmyys. Vastuuta ei oteta enää mkistään. Jokanen vois kokeilla laittaa naamansa siihen pakoputken eteen ja olla siinä 10 minuuttia hengittämässä, miettiä vähän mitä sinne ilmaan päästää, onko hyvä olo kun imppaa sitä suoraan putkesta. Me muut planeettaa myöten impataan sitten sitä ilmasta päivittäin, pääasiassa huvikseen autoa käyttävien tollojen takia.
Ei talvia, ei vuodenaikoja, kiitos pahvit. Tukehtukaa pas kaanne.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka pitävät metsästä. Tykkään avarista maisemista kiten piutarhoista tai vanhoista hoidetuista puistoista.
Perin hiljattain arvokkaalta paikalta metsäisen tontin ja ajattelin rakentaa siihen kakkosasunnon. Ensi töikseni tilasin metsurin paikalle kaatamaan siitä joka ikisen puun, sitten pitää tilata kaivinkone muokkaamaan maa, että siitä tulisi puutarhamaisempi.
Ja kuka ihme haluaa palella, jos on vaihtoehto, että ei palele. Ja olla pimeässä, jos voi olla valoisassa. Sitä varten ihminen on keksinyt valot ja lämmityksen. Ja inhoan saunomista. Siinä mennään alasti pieneen koppiin hikoilemaan, älytöntä. Ostin kerran kerrostaloasunnon, johon joku ääliö oli rakentanut saunan, puratin sen heti ensitöikseni.
Ap:n kuvaus on ihan kumnallinen metsäläinen unelma. Ehkä lappalaisilla on sellainen maku, olen itse syntyperäinen helsinkiläinen ja aloitus kuvaa melko lailla painajaismaista päivää.
Sun kaltaset pitäs viedä saunan taa.
Ihminen, joka ei pidä muista ihmisistä, saaden energiaa besserwisseröinnistä, öykkäröinnistä ja määräilystä, mitä mieltä kaikkien muidenkin pitäisi olla, on vieraantunut inhimmillisyydestä.
Kärsii reppana vielä suuruudenhulluudesta ja katteettomista olenparassuurinjakaunein -harhoista sekä talviteemaisesta uniikkilumihiutale -syndroomasta.
Perusta joku uskontokultti, niin saat terrorisoitua ja kyykytettyä hyönäytettävissä olevia hönöjä, mutta vain jos oikeasti olet ap niin etevä, uskottava ja karismaattinen, että lahkosi menestyy. Kilpailu on veristä!
Kaupunki ei ole ihmistä varten kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko kaupungissa? Mä olen ollut talvetkin pirteänä sen jälkeen, kun muutin pois Helsingistä. :)
En Helsingissä, mutta pikkukaupungin laidalla. Sama talvikooma on vaivanut koko elämän ihan lapsesta asti - en koskaan ole pitänyt lumesta, kylmästä enkä talvesta. Jotkut vaan on kesäihmisiä, ja jotkut tykkää sitten talvesta (tai syksystä, tai keväästä tai vaikka kaikista).
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Mistä repäiset koiralenkille sen nuotion? Kannat siis mukanasi halkoja jotta voit tehdä tulet, ja päivystät sitten nuotion loppuun asti? Onko jossain metsässä siis koiralenkki, jolta keväällä löytyy kakkojen lisäksi hillitön määrä nuotioiden jäänteitä? Ja eväät siis mukaan aina myös termareineen? Tulet töistä, koira odottaa koivet ristissä ulospääsyä mutta alat viritellä eväitä mukaan? Kaikessa rauhassa, koska kaikki arkikiireet ovat kuvaamillesi tapahtumille vieraita. Halkojen kantamiseen tai talon puulämmitykseen ei mene aikaa, kaupassa ei käydä, harrastuksia ei ole, eikä siivousta tai pyykinpesua. Ei voi olla, koska aikaa on työpäivän päälle haahuilla pari tuntia metsässä. Kuka sen saunan muuten lämmitti sillä aikaa kun olit metsässä? Tai teki avannon tai viritteli kynttilät? Teki ruoan?
Ihan kiva stoori, jolla pohjoista voidaan myydä turisteille, joiden ei täällä ollessaan tarvitse miettiä asumisen käytännön järjestelyjä, arjen peruspalikoita tai työntekoa. Muille naurettavan romantisoitua markkinointihapatusta.
Mä melkein vihaan talvea. Kovien hermokipujen kanssa lämmin aika on niin paljon siedettävämpi! Talveksi joudutaan taas lisäämään kipulääkitystä. Makaan paljon kuuman sähköpeiton päällä. Se auttaa hiukan. Samoin on ihon laita, se tykkää auringosta ja lämmöstä. Ei villapaidasta ja kuivuudesta. Palelen myös ihan hulluna aina, on tosi ärsyttävää voida huonosti vähintään 8kk vuodesta säiden takia. Oon niin väärässä maassa.. 🤯
"En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta"
Älä perkele iso mies leiki Jeesusta!!
Me asutaan kaupungissa ja vietetään enemmän aikaa luonnossa kuin moni maalla asuva. Arkisin käydään koiran kanssa lenkkejä lähimetsässä ja talvella järven jäällä. Viikonloppuisin mennään vuodenajasta riippuen joko luistelemaan tai hiihtämään järven jäälle, pyöräilemään maastopoluille tai kävelemään patikointireittejä. Kesällä liikutaan soutuveneellä, olemme vuokranneet kaupungilta venepaikan.
Talvella pimeäkään ei haittaa jäällä ulkoilua, sillä kaupungin valot kajastavat valoa sen verran että näkee kulkea vaikkei olisi kuutakaan näkyvissä.
Kaupungin ylläpitämällä hiihtoladulla on valaistus, joten töiden jälkeen voi hyvin mennä hiihtämään. Miten ihmeessä jotkut väittävät, että talvella ei voi muka tehdä pimeän vuoksi mitään ulkona?