Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2209)
Ap, kertomasi kuvaus varmentaa vain sen, että sinä olet ihminen joka ei pysty ymmärtämään ihmisten erilaisuutta. Joku pitää talvesta, toinen kesästä, kolmas jopa syksystä, neljäs keväästä.
Se että pyrit niin ponnekkaasti ilmoittamaan että se joka ei pidä talvesta olisi luonnosta vieraantunut, kertoo vain että olet hyvin yksinkertainen ihminen. Aivan sama asia kuin väitettäisiin että hän joka ei pidä pinaattikeitosta, on luonnosta vieraantunut ihminen.
Suomi olisi mahtava paikka asua jos nämä ikuisen kesän haihattelijat muuttaisivat pois.
Talvi on ihana tekosyys linnoittautua sisätiloihin, mennä rapakuntoon, masentua, lihoa ja sairastaa kaiken maailman flunssia. ;)
Siis oikeasti monet nykyihmiset viettävät aivan liian vähän aikaa ulkona talvisin. Kokeilisitte kerrankin arki-iltaisia kiireettömiä metsäsamoiluja, nuotiohetkiä ja avantouintia. Näette miten kaunis Maa onkaan myös talvella. Auringonpuna, sininen hetki, tähtitaivas, revontulet, täysikuu, puuterilumi jne.
Olen kyllä aina tykännyt talvesta vuodenaikana, mutta inhonnut talviurheilua.:D Se kai kouluaikana sai inhoamaan talvea tietyllä tavalla. Piti raahata suksia ja luistimia kouluun yms..
Mutta nykyään tykkään kyllä talvesta. Puuterilumi on ihanaa ja tykkään oikein kirpeistä pakkasista, kun ei tuule ja kaikki vaan... on. Asun melkein merenrannassa, joten noita päiviä on aika harvoin.
Muutama vuosi sitten perulainen ystäväni kävi Suomessa ja asui luonani muutaman päivän. Se oli ystävänpäivän aikoihin ja harmiksi silloin oli aika loskainen keli, mutta kun mentiin rantaan, siellä oli onneksi hankia ja jäätä, josta ystävä sai rikkoa paloja, joista ottaa kuvia.:D Hän siis ihastui talveen aivan tosissaan ja aikoo tulla tänne toistekin. Talvella. Yritin kyllä ehdottaa kesää, mutta ei. Lunta pitää olla!:)
Olen henk.koht. enemmän kuitenkin kesäihminen. Pisamainen ja rakastan sihisevää hellettä. Mutta talven pakkasissa on puolensa. Ja onhan Suomen luonto nyt älyttömän kaunis talvena! Lumisina roikkuvat kuusenoksat ja koskemattomat nietokset.. Ai että, nyt en malta odottaa talvea. Varsinkaan, kun kävin juuri ostamassa oikein lämpimän talvitakin, jotta sitten tarkenen niissä kirpeissä pakkasissa!;D Tykkään käydä talvisin oikein myöhään kävelyillä, bongailla mahdollisia revontulia ja vaan nauttia hiljaisuudesta ja kauneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kertomasi kuvaus varmentaa vain sen, että sinä olet ihminen joka ei pysty ymmärtämään ihmisten erilaisuutta. Joku pitää talvesta, toinen kesästä, kolmas jopa syksystä, neljäs keväästä.
Se että pyrit niin ponnekkaasti ilmoittamaan että se joka ei pidä talvesta olisi luonnosta vieraantunut, kertoo vain että olet hyvin yksinkertainen ihminen. Aivan sama asia kuin väitettäisiin että hän joka ei pidä pinaattikeitosta, on luonnosta vieraantunut ihminen.
Masennukseen on nykyään hyvät lääkkeet.
Talvi vai on parasta kirjoitti:
Talvi on ihana tekosyys linnoittautua sisätiloihin, mennä rapakuntoon, masentua, lihoa ja sairastaa kaiken maailman flunssia. ;)
Siis oikeasti monet nykyihmiset viettävät aivan liian vähän aikaa ulkona talvisin. Kokeilisitte kerrankin arki-iltaisia kiireettömiä metsäsamoiluja, nuotiohetkiä ja avantouintia. Näette miten kaunis Maa onkaan myös talvella. Auringonpuna, sininen hetki, tähtitaivas, revontulet, täysikuu, puuterilumi jne.
Missä ihmeessä minä täällä keskellä kaupunkia menen arki-iltaisin samoilemaan metsään, käryyttämään nuotiota tai avantouimaan?
Onhan se nyt ihan perseestä kun täällä etelässä on vaan märkää ja tuulista, kuka tämmösestä talvesta tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä minä täällä keskellä kaupunkia menen arki-iltaisin samoilemaan metsään, käryyttämään nuotiota tai avantouimaan?
Jokaisessa kunnon kaupungissa on talviuimareille avantouintipaikka, googlaa. Aivan joka kaupungista löytyy myös laavu tai useampia. Suomessa ei niin isoa kaupunkia olekaan, etteikö sen lähellä olisi metsää.
Miten ihmiset eivät tunne kotikaupunkejaan?
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa asut? Voisin lyödä vetoa, että löydän netistä hetkessä kaupunkisi luonnonvesiuintipaikat, laavut ja luontopolut.
Asun keskisuuren suomalaisen kaupungin keskustassa. Järven rantaan on matkaa 500 metriä. Kaupungin yleinen sauna ja avantouintipaikka on kilometrin päässä. Lähimmät laavut ovat 3-5 kilometrin säteellä. Talvella pääsee kävellen jäätä pitkin kilometrin päässä olevaan suojeltuun metsäiseen saareen.
En voi uskoa, että Suomesta löytyy sellaisia metropoleja ettei luontoa muka ole kuin kymmenien kilometrien päässä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kunnon kaupungissa on talviuimareille avantouintipaikka, googlaa. Aivan joka kaupungista löytyy myös laavu tai useampia. Suomessa ei niin isoa kaupunkia olekaan, etteikö sen lähellä olisi metsää.
Miten ihmiset eivät tunne kotikaupunkejaan?
Missähän todellisuudessa elää ihminen, joka kuvittelee, että töiden jälkeen ehtii metsään samoilemaan ja laavulle. Avantouimaan? Olen itse esim tullut töistä kotiin vasta 18.45.
Mulle on tärkeää harrastaa niitä asioita joista itse tiedä saavani energiaa - lähden esim laulutunnille paljon mielummin.
Meidän kaikkien ei tarvitse nauttia samoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset eivät tunne kotikaupunkejaan?Missähän todellisuudessa elää ihminen, joka kuvittelee, että töiden jälkeen ehtii metsään samoilemaan ja laavulle. Avantouimaan? Olen itse esim tullut töistä kotiin vasta 18.45.
Mulle on tärkeää harrastaa niitä asioita joista itse tiedä saavani energiaa - lähden esim laulutunnille paljon mielummin.
Ei tietenkään tarvitse nauttia samoista asioista, laulamisesta, salilla käynnistä ym. saa samalla tavalla energiaa jos niistä tykkää. Mutta vastaus oli siihen, kun joku ihmetteli miten kaupungissa asuva pääsee avantouimaan, nuotiotulille ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset eivät tunne kotikaupunkejaan?Missähän todellisuudessa elää ihminen, joka kuvittelee, että töiden jälkeen ehtii metsään samoilemaan ja laavulle. Avantouimaan? Olen itse esim tullut töistä kotiin vasta 18.45.
Ei tietenkään tarvitse nauttia samoista asioista, laulamisesta, salilla käynnistä ym. saa samalla tavalla energiaa jos niistä tykkää. Mutta vastaus oli siihen, kun joku ihmetteli miten kaupungissa asuva pääsee avantouimaan, nuotiotulille ym.
Mä tiedän lähimmät avantouintipaikat. Espoon keskuspuistoonkasn ei ole pitkä matka, pari kilometriä, mutta laavulle pitäisi lähteä Nuuksioon ja sinne on miltei tunnin matka. Kotona varttia vaille seisemän. Äkkiä eväät mukasn ja metsään, jossa kello onkin jo kahdeksan saisi melkein samantien kääntyä kotiin, että ehtii nukkumaan ja jaksaa nousta aamulla 6.30.
Ja lapsistakin pitäisi huolehtia.
Talvi on täyttä pas kaa. Kotona jumittaa betonilaatikossa katsellen telkkaria tai ulkona hytisten pakkasessa, kompastellen liukkaalla jäällä tai kahlaten loskassa. On ihan vi tun auvoisaa.
No asun paikassa jossa on sadetta ehkä kuukauden vuodessa ja muuten on aurinkoa ja lämmintä. Talvella lämpötila laskee joskus 14 asteeseen. Olen ihan onnellinen ilman talvea. Vettä sais olla enemmän
Ihanaa, että kohta valkoinen lumi peittää puutarhan ja vien sinne lyhtyjä ja kynttilöitä tuomaan tunnelmaa. Paistamme makkaraa ja juomme kuumaa glögiä kodan lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Missähän todellisuudessa elää ihminen, joka kuvittelee, että töiden jälkeen ehtii metsään samoilemaan ja laavulle. Avantouimaan? Olen itse esim tullut töistä kotiin vasta 18.45.
Maaseudulla ihmiset menevät töihin aikaisemmin eivätkä vietä iltapäiväänsä liikenneruuhkissa. Ihan hyvin ehtii heti kolmen jälkeen ulos metsälle - koirakin kaipaa lenkkeilyä! :) Keskitalvella aurinko ehtii laskea ja lenkillä saa kokea auringonlaskun punan, sinisen hetken maagisuuden ja tähtitaivaan syttymisen. Työpäivän jälkeen on kiva pysähtyä kuuntelemaan keskitalven unta nukkuvan luonnon täydellistä hiljaisuutta. Siinä on jotain tosi vaikuttavaa.
Minäkin tykkää syödä ja juoda jotain tulen äärellä. :) Oli se sitten laavupaikka tuolla metsässä tai kota meidän puutarhassa.
Kun maassa on lunta, ei ulkona ole täysin pimeää edes yöllä. Kun silmä tottuu, näkee kulkea ilman valaisinta.
Talvellakin riittää valoa ulkona Etelä-Suomessa klo 9 - 15 eli sellaiset kuusi tuntia voi nauttia päivänvalosta joka päivä.
Vaikka kävisi töissä, niin onhan talvellakin viikonloput ja vapaapäivät. En tiedä mitään ihanampaa kuin työviikon päätteeksi lähteä lauantaina moneksi tunniksi luontoon eväiden kera. Kesällä pyöräretkelle, talvella hiihtäen. Ja tällaisella loka-joulukuun nollakelillä patikoiden.
Monen tunnin ulkoilun jälkeen lämmitetään ihan tavallinen kerrostalosauna. Saunan jälkeen vilvoitellaan parvekkeella lyhtyjen valossa.
Tekosyitä, ettei kaupungissa muka voisi nauttia kaikista vuodenajoista ja luonnosta!
Mä pidän kyllä talvesta - silloin kun olen lomalla. Mutta työssä käyminen on mulle muutenkin niin raskasta, että aamulla ja iltapäivällä, pimeässä ja kylmässä bussin odottaminen hytisten on ihan kamalaa. Jos bussit olisivat aina ajallaan, ei ongelmaa olisi, mutta etenkin talvisin tuppaavat tulemaan silloin kun sattuvat. Yritän kyllä pukeutua lämpimästi: ei hävetä mennä töihin toppatakissa ja -housuissa. Mutta mulle tulee todella helposti kylmä, joten nekään ei aina auta. Tämä on se, mikä mua talvessa tympii. Toisekseen, tämän rankan työpäivän jälkeen vielä pahimmassa tapauksessa kotona odottaa lumityöt - jotka on jo kertaalleen aamulla ennen töitä tehty. Lumitöitäkin on ihan nautinnollista tehdä vapaapäivinä, mutta työpäivinä ei. Ehkä voisi todeta, että työ on se ongelma tässä ja niin onkin. Tiedän sen, mutta eipä ole nyt vuosiin vaihtamalla parantunut.