Jyväskylän vuokra-asunnot (JVA)
Onko täällä kellään kokemuksia JVA:n asunnoista? Kuinka nopeasti olette saaneet asuntotarjouksen?
Lisäksi onko kukaan, jolla on maksuhäiriömerkintä, saanut asunnon JVA:lta? Lain mukaan maksuhäiriömerkintä ei pitäisi vaikuttaa asunnon saantiin, mutta valvooko toteutuuko tuo käytännössä? Mistä sitä tietää jos laittavat hakemuksen vain jonon hännille...
Kommentit (56)
Lapsiperhe ei saa edullisempaa asuntoa vaikka kuinka hakevat. Tyhjiä asuntoja on.
Outoa ettei saa halvempaa asuntoa.
Isännöitsijä Juha Matikainen vai Matilainen se on ainakin varas jonka tiedän varastaneen nimittäin multa varasti ainakin valokuvat ja asia papereita varastosta on rehellinen isännöitsijä jvalta
Olen useammalta tutulta kuullut, että poismuuttaessa yrittävät suurennuslasin kanssa hakea sellaisia vikoja, joiden korjaamisen voisi laskuttaa asukkaalta, ettei tarvitsisi maksaa vakuusmaksua takaisin ja voisi vielä lisääkin veloittaa. (Nykyäänhän ei sisään muuttajilta enää vaadita vakuutta.)
Muutama viikko sitten laitoin hakemuksen, ja eka tarjous tuli alle viikossa. En ottanut sitä vastaan. Seuraava tarjous tuli siitä parin päivän päästä. Nyt on vuokrasopimus tehty, ja muutto ensi kuussa. Luulen, että sain siksi nopeasti, kun olen työttömänä, ja nykyiset asumiskulut satoja euroja Kelan sallimaa enemmän. Maksuhäiriömerkintää ei ole, mutta pian olisi tullut. Jva:lla eivät käsittääkseni häiriöt vaikuta, ja asuntoja tarjotaan ensin eniten tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten laitoin hakemuksen, ja eka tarjous tuli alle viikossa. En ottanut sitä vastaan. Seuraava tarjous tuli siitä parin päivän päästä. Nyt on vuokrasopimus tehty, ja muutto ensi kuussa. Luulen, että sain siksi nopeasti, kun olen työttömänä, ja nykyiset asumiskulut satoja euroja Kelan sallimaa enemmän. Maksuhäiriömerkintää ei ole, mutta pian olisi tullut. Jva:lla eivät käsittääkseni häiriöt vaikuta, ja asuntoja tarjotaan ensin eniten tarvitseville.
Kiva lukea, että joku saa nopeasti apua tilanteeseensa. Eräs tuttuni on asunut kauan JVA:lla ja nyt kun puolisonsa kuoli, tarvitsisi pienemmän ja edullisemman asunnon. Hänelle ei ole vuoteen sellaista järjestynyt. Toki nyt suurin osa hakijoista etsii juuri pientä asuntoa.
Kaupungin pitäisi tarjota edullisia asuntoja, mutta JVA:n asunnot ovat kalliita ja vuokria nostetaan joka vuosi! Vuokrat ylittävät kelan hyväksymät normit reilusti.
Surkein koskaan palvelu koko JVA. Nelisen vuotta asunut JVAn asunnossa ja noin kaksi vuotta hakenut toista
asuntoa JVAlta saamatta yhtään tarjousta. Olen kieltämättä pistänyt heille negatiivistä palautetta asiasta mutta
jos asiakaspalvelussa haukotellaan puhelimeen,laitetaan sivuille muka vapaita asuntoja,otetaan pois sivuilta ja sivuille
takas jne. En ymmärrä koko yritystä tai miten sitä johdetaan. Odotan kovin että löydän jostain toisen sopivan asunnon
toiselta vuokranantajalta.
Paljasjalkainen Jyväskyläläinen kirjoitti:
Tiedän että JVA:lla on joku "erityisrekisteri" leimatuille ihmisille. Jos on maksuhäiriö merkintä asunnon saanti JVA:lta on tosi tiukassa. Samoin päihdeongelmat on este. Ihminen on voinut hoitaa vuokran maksut ihan asiallisesti ja ajallaan ja eikä ole hajottanut asuntoaan. Mutta kun heidän rekisterissään, et kelpaa vaan olet vaikka taivasalla. Ennen kuin Jyväskylän vuokra-asunnoista tuli osakeyhtiö, se oli kaupungin vuokra-asuntotoimisto, silloin asuntojen jakaminen perustui tarpeeseen ja sosiaalisiin perusteisiin. Niillä joilla oli kiirein, ja vähiten vaihtoehtija, asunto tarjottiin ensin. Nykyisin halutaan sijoittaa varmoja asukkaita, ilman ongelmia. Perheestä pitää ainakin yhden olla töissä ja luottotiedot kunnossa. asuntoja tuntuu järjrstyvän ihmisille joista ei tiedetä paljon mitään. Jos satut olemaan musta naamastasi ja tullut jostain helvetin kaukaa niin saat asua missä vaan
Todella ikävää kuulla.
Toimii jonotuksella, mutta jos oot asunnoton oot listan alkupuolella. Luottotiedot pitäisi olla kunnossa, mutta poikkeuksia tehdään myös. Sun pitää varata aika tuonne toimistoon ja selvittää siellä sun tilanne.
Vuokrat vaihtelee, ne ovat korkeat suosituilla alueella.
Vanhat asunnot ovat aika lailla homeessa kaikki, vaikka remontoitu, nii yleensä se tarkoittaa että pinta remontti.
Minä odotin monta vuotta kokoajan olin "jonossa". Yksinasuvia lapsettomia syrjitään vuokramarkkinoilla, sain kuitenkin yksityiseltä asunnon onneksi.
Sain asuntotarjouksen seuraavana päivänä hakemuksen laittamisesta vaikka mulla ei oo luottotietoja.
Olen asunut perheeni kanssa jva:lla viitisen vuotta kolmessa eri asunnossa. Olen ollut todella tyytyväinen kaikkeen, asuntotarjouksen sain alun perin heti hyvästä asunnosta keskustan liepeeltä kun asuntoa tarvitsimme.
Pysy kaukana JVA:sta. Torakoita, rottia sisätiloissa, puukkotappeluja naapurissa, päälle sylkeviä naapureita, roskia rappukäytävissä. Kaikki näistä on totta. Unohda JVA ja etsi jostain asumiskelpoinen asunto.
Ja mitä kysymyksiint tulee: saimme asuntotarjouksen parin kuukauden sisään. Asuntonäytön jälkeen vedimme asuntohakemuksen pois, meille ei tarvitse tarjota enää yhtään asuntoa tuon vuokranantajan toimesta. Järkyttävässä kunnossa asunnot, järkyttävää, millaista elämää niissä saa elää.
Jos ei ole mitään menetettävää, niin sitten JVA on oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkainen Jyväskyläläinen kirjoitti:
Tiedän että JVA:lla on joku "erityisrekisteri" leimatuille ihmisille. Jos on maksuhäiriö merkintä asunnon saanti JVA:lta on tosi tiukassa. Samoin päihdeongelmat on este. Ihminen on voinut hoitaa vuokran maksut ihan asiallisesti ja ajallaan ja eikä ole hajottanut asuntoaan. Mutta kun heidän rekisterissään, et kelpaa vaan olet vaikka taivasalla. Ennen kuin Jyväskylän vuokra-asunnoista tuli osakeyhtiö, se oli kaupungin vuokra-asuntotoimisto, silloin asuntojen jakaminen perustui tarpeeseen ja sosiaalisiin perusteisiin. Niillä joilla oli kiirein, ja vähiten vaihtoehtija, asunto tarjottiin ensin. Nykyisin halutaan sijoittaa varmoja asukkaita, ilman ongelmia. Perheestä pitää ainakin yhden olla töissä ja luottotiedot kunnossa. asuntoja tuntuu järjrstyvän ihmisille joista ei tiedetä paljon mitään. Jos satut olemaan musta naama
Todella ikävää kuulla.
nää on näitä tietäjiä. päihdeongelma, maksuhäiriömerkinnät, vuokrat maksamatta. sitten kun ei järjesty asunto kuukaudessa, niin syytetään väärän värisiä
Kyllä se on JVA:lta asunnon saanti lottovoitto. Tyhjinä makkaa asuntoja pilvin pimein vaan ei tarjousta kuulu. Ei oo tarjottu edes sieltä kangaslammelta vaikka haettu on!