Iso koira vapaana tiellä - onko mahdollista vaatia korvauksia?
Olin aikuisen poikani ja pienikokoisen koiramme kanssa lenkillä, kun näimme ison koiran vapaana (säkäkorkeus noin 70 cm). Yritimme kääntyä pois päin niin, ettei koira olisi huomannut meitä, mutta turha toivo. Koira lähti juoksemaan haukkuen peräämme. Oma koiramme oli minun sylissäni, vinkaisi erittäin kovaa ja oli silmin nähden peloissaan tilanteesta.
Poikani lähti etsimään omistajaa koiralle, jonka noin 15 minuutin kuluessa löysikin. Sitä ennen koira oli ahdistellut minun, koiramme ja poikani lisäksi koirapelkoista lenkkeilijää. Kyseessä oli siis uroskoira ja se mm. hyppi poikaani ja lenkkeilijää vasten selkää. Tuollaiset koirat painavat noin 70 kg, minut se olisi saanut helposti kumoon (ja oli saadakin). Mikä pahinta, omistaja ei edes pahoitellut tilannetta vaan otti ainoastaan koiran sisään. Pojallani oli aikamoinen työ saada pidettyä koira aisoissa (kyseisellä tiellä menee paljon rekkoja, eikä siinä ole erillistä jalkakäytävää).
Onko mahdollista vielä tehdä jotakin? Seuraavalla kerralla jos nään irtonaisia koiria (varsinkin tuon kokoisia), soitan saman tien poliisit.
Kommentit (20)
Seuraavan kerran elukka eläintaloon. Hakekoon omistustaja sen sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Korvauksia mistä?
Ajan tuhlaamisesta, vaatteiden likaamisesta, pelon aiheuttamisesta. Vai onko sinusta ihan ok että kadulla juoksee vapaana isoja koiria hyppimässä ihmisiä vasten niin kovaa, että he melkein kaatuvat? Ei ole tainnut tuollainen kiimainen uros hyppiä sinua vasten.
Ei me olla missään Jenkeissä, missä kaikesta saa miljoonakorvaukset. Joku raja nyt taas näihin juttuihin.
Jos koira tuottaa vahinkoa, niin omistaja on korvausvelvollinen. Muuten ei, jos tuo toistuu, niin käskekää pitämään pihassa. Poliisille voi myös ilmoitella asiasta jos ei teitä ala uskomaan, mutta tuskin heitäkään uskoo jos ei vaan välitä. (meidänkin naapurustossa on noita "pihalta karkaajia" jotka tulee tielle puolustamaan reviiriään)
En ole kyllä koskaan kuullut, että ajantuhlaantumisesta lenkkipolulla olisi saanut korvausta. Tule kertomaan, jos onnistut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvauksia mistä?
Ajan tuhlaamisesta, vaatteiden likaamisesta, pelon aiheuttamisesta. Vai onko sinusta ihan ok että kadulla juoksee vapaana isoja koiria hyppimässä ihmisiä vasten niin kovaa, että he melkein kaatuvat? Ei ole tainnut tuollainen kiimainen uros hyppiä sinua vasten.
Voi kuule me oltais kaikki rikkaita jos "ajan tuhlaamisesta" voisi vaatia korvauksia. Saati sitten nuista muista syistä....
Mitä pitää korvata? Menikö jotain rikki vai puriko koira teitä?
Minua ahdisteli pieni koira. Se räksytti flexin (!) päässä, poukkoili estäen kulkuni ja nylkytti jalkaani. Haluan korvauksia. Sain trauman.
Voi kuule jos mitään suurempaa ei sattunut niin unohda koko juttu. Hassua miten joillain on mielenkiintoa ja aikaa takertua tollaiseen...
Vierailija kirjoitti:
Koira teki vaurioita poikani reppuun raapimalla hyppiessään sitä vasten ja myöskin likasi minun takkiani.
Henkisistä häiriöistäkö ajattelit saada korvausta?
Tietysti koiran pitäisi olla taluttimessa etenkin kaupunkialueella aina. Koirien varsinainen kiinnipitoaika on maaliskuun alusta elokuun loppuun. Muunakin aikana koiran pitää olla kytkettävissä ja koiran omistajahan otti koiransa kiinni. Se, että teidän koiranne haukkui ja piditte sitä sylissä - toisen koiran yläpuolella, voi tuntua toisesta koirasta uhkaavalta. Samoin juokseminen voi houkuttaa koiran lähtemään mukaan. Jos koirat olisivat olleet maassa, todennäköisesti ne olisivat nuuskineet toisiaan eikä sitten muuta. Isot koirat (oliko tuo joku mastiffi, kun arvioit sen niin isokokoiseksi?) hyvin harvoin lähtevät haastamaan riitaa. Joku kaukaasianpaimenkoira valloillaan on tietenkin eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira teki vaurioita poikani reppuun raapimalla hyppiessään sitä vasten ja myöskin likasi minun takkiani.
Oliko reppu Kånken?
No, ei tuollaisesta kyllä mitään korvauksia voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän kannattaa pysyä sisällä ja laittaa Fifille hiekkalaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, varmaankin otit asian esille paikan päällä koiran omistajan kanssa?
Sinänsä mun puolesta irrallaan juoksevat rakit saisivat jäädä auton alle. Ällöttäviä otuksia ylipäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koiran pitäisi olla taluttimessa etenkin kaupunkialueella aina. Koirien varsinainen kiinnipitoaika on maaliskuun alusta elokuun loppuun. Muunakin aikana koiran pitää olla kytkettävissä ja koiran omistajahan otti koiransa kiinni. Se, että teidän koiranne haukkui ja piditte sitä sylissä - toisen koiran yläpuolella, voi tuntua toisesta koirasta uhkaavalta. Samoin juokseminen voi houkuttaa koiran lähtemään mukaan. Jos koirat olisivat olleet maassa, todennäköisesti ne olisivat nuuskineet toisiaan eikä sitten muuta. Isot koirat (oliko tuo joku mastiffi, kun arvioit sen niin isokokoiseksi?) hyvin harvoin lähtevät haastamaan riitaa. Joku kaukaasianpaimenkoira valloillaan on tietenkin eri juttu.
Anteeksi mitä? Koiran omistaja ei ottanut koiraansa kiinni. Poikani sai lopulta vietyä koiran hänen kotiovelleen. Olisi mielestäni voinut edes kiittää vaivannäöstä. Mitä jos koira olisi jäänyt auton alle?
Toiseksi, meidän koiramme ei haukkunut yhtään. Se oli sylissäni, kun se vinkaisi kovaa (mikä on ihan ymmärrettävää, kun kyseessä oli iso koira). Koirallamme on vielä juoksut menossa, minkä takia uros oli erityisen kiinnostunut siitä... Mieti kokoeroa, 5 kg vs. 70 kg. Olisitko itse laskenut koirasi maahan? Selailin kotona koirakirjaa ja kyseessä oli newfoundlandinkoira, jotka voivat tuon 70 kg näköjään hyvinkin painaa.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, varmaankin otit asian esille paikan päällä koiran omistajan kanssa?
Sinänsä mun puolesta irrallaan juoksevat rakit saisivat jäädä auton alle. Ällöttäviä otuksia ylipäänsä.
En ottanut, koska olin itse pitämässä koiraamme sylissä ja poikani oli palauttamassa koiraa omistajalleen.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos oma koira on pienikokoinen ja iso vieras koira vapaana niin aina kannattaa nostaa pieni syliin turvaan, toisesta koirasta ei ikinä tiedä ja erittäin huonosti voi käydä.
Eipä noista voi oikein korvauksia vaatia. Mullakin on yksi naapuri, joka pitää koiraansa (pieni räksy) irti. Koira on monta kertaa juossut pihastaan koirani (iso) luo räksyttämään. Lukemmatomat kerrat olen joutunut sitä hätistelemään ja estämään samalla sitä pääsemästä oman koirani luokse. Ärsyttävää. Joskus olen ajatellut, että annan oman koiran vähän sitä haukata, mutta en ole tehnyt niin, koska eihän se pienen koiran vika ole, jos omistajansa on idiootti.
Korvauksia mistä?