Miten suhtaudutte, kun kassat puhuvat omista asioista keskenään ostotapahtuman aikana? Sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmat tervetulleita
Lähikaupassa tänään tapahtui seuraavaa:
Olin maksamassa ostoksiani, niin kassat puhuivat uudesta työntekijästä. Ihan pelkkää hyvää, ei siinä mitään. Kuinka on positiivinen ja sosiaalinen, mukava kaiken kaikkiaan.
Satun tietämään kenestä puhuttiin eikä se ole varsinainen pointti. Kuitenkin minusta työyhteisöön liittyvät asiat eivät kuulu asiakkaille. Eivätkä muutkaan kassojen elämään liittyvät asiat.
Vai mitä ajattelette?
Kommentit (49)
Se on epäammattimaista, huonoa asiakaspalvelua ja epäkunnioittavaa asiakasta kohtaan. Kassatyöntekijä on siinä kassalla sitä varten, että hän PALVELEE asiakasta. Ostotapahtuman ajan huomio tulisi olla vain sen hetkisessä,palveltavassa asiakkaassa.
Sama koskee myös esim.kampaajia ja kosmetologeja. Heidän tulisi keskittyä asiakkaaseensa eikä lätistä viikonloppusuunnitelmista työkaverin kanssa, kuin asiakas olisi ilmaa.
T. Asiakaspalvelija itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua tuollainen työorjentautunut jutustelu häiritse. Tärkeetä ne asiat on puhua, jos puhututtaa.
"Orjentautunut"?!?!? Se sana on ORIENTOITUA - ORIENTOITUNUT. I-kirjaimella.
Olisit hyvin voinut jättää pätemisen tällä kertaa sikseen, kun yhdyssanana kuitenkin meni noin hienosti oikein...
Itse olen kassalla töissä ja pari työkaveria on sellaisia, että aika usein hävettää heidän puolestaan. Toinen jää juoruamaan pitkiksi ajoiksi ja sen ajan jono vaan seisoo. Palautetta on usein asiasta saatu, mutta asia ei muutu miksikään. Toinen työkaveri taas puhuu siinä samalla kun tekee ja jono etenee, mutta ne puhumansa jutut ei kyllä millään tavalla sovi asiakaspalvelutilanteeseen. Pahin oli, kun kerto viikonloppuna panojuttujaan eikä varmasti jäänyt kenellekään jonossa seisovalle epäselväksi, mistä oli kyse.
Muuten en näe mitään väärää siinä, että vaihdetaan työkaverin kanssa pari sanaa työasioista samalla, kun palvellaan asiakasta. Jos niin ei tehtäisi, se jono pysäytettäisiin siksi aikaa, kun se asia puhutaan (jotkut asiat nyt vain on pakko puhua heti), joten se olisi ainakin omasta mielestäni vielä huonompaa palvelua. Sitten toisaalta minusta ei ole väärin sekään, että heitetään työkaverin kanssa jotain iloista huulta, jos asiakas otetaan siihen jutusteluun mukaan. Toki tiedän, että jotkut pahastuvat tästäkin, mutta suurin osa asiakkaista kuitenkin tykkää rennosta ilmapiiristä ja lähtevät helposti mukaan rupatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin marketin kassalla vielä menee, kun tietää, että on pakko ne asiat siinä hoitaa eikä ole niin henkilökohtainen tilanne.
Kerran satuin erikoiskaupassa, vielä olevinaan vähän hienommassa, outoon tilanteeseen. Myymälässä minä ja toinen asiakas, katseltiin, ei tarvittu silloin palvelua. Työntekijät puhuivat jostain työasiasta, mikä pitäisi korjata jossain vaiheessa, ei tulenpalava kiire tuntunut olevan. Asiakas tulee kassalle, myyjä aloittaa palvelun ja rahastuksen samalla ottaen puhelun, puhuu sekä sinne puhelimeen vähän kurjaan sävyyn, joku siis toisessa päässä tehnyt jotain korjattavaa, että asiakkaalle, maireesti. Ja siis tosiaan aloitti puhelun kesken maksutapahtuman, kun paikalla olisi ollut toinenkin myyjä ja asian olisi voinut hoitaa myöhemminkin, ruuhkaa ei todellakaan ollut. Tilanne oli hämmentävä ja minusta hyvin epäkunnioittavaa käytöstä.
Vielä sen ekan asiakkaan lähdettyä tämä soittelija-myyjä arvosteli aika suorasanaisesti sitä virheen tehnyttä työkaveria toiselle myyjälle mun, asiakkaan, kuullen!
Tiesitkö sinä siis, mistä asiasta oli oikeasti kyse, vai arvailetko vaan? Jos toinen oli esim harjoittelija ja mokannut jonkun jutun suuresti ja vihainen asiakas on langan päässä ja toisaalta, jos tämä harjoittelija ei olisi osannut hoitaa sitä sinun maksutapahtumaasi, niin pakkohan se on noin tehdä. Tai sitten sinä olisit joutunut odottamaan sen puhelun ajan.
Olenko ainoa joka oikein hidastelee ja jää kuuntelee keskustelua hetkeks aikaa. Mielenkiintoinen tilanne mielestäni kun pönöttävät asiakaspalveliat juttelevatkin rentoina naureskellen jotain turhanpäivästä. Jotenki tulee välillä kans ihailtua sitä miten ees kattoamatta mitä tekee ne lyö ostokset siihen kassaan ja rahastaa sut jotenkin tosi sulavasti siinä sivussa :D Jotenkin niin harvoin tapahtuu tollasta että siinä ihan hämmentyy ja jää vaan ihmetteleään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin marketin kassalla vielä menee, kun tietää, että on pakko ne asiat siinä hoitaa eikä ole niin henkilökohtainen tilanne.
Kerran satuin erikoiskaupassa, vielä olevinaan vähän hienommassa, outoon tilanteeseen. Myymälässä minä ja toinen asiakas, katseltiin, ei tarvittu silloin palvelua. Työntekijät puhuivat jostain työasiasta, mikä pitäisi korjata jossain vaiheessa, ei tulenpalava kiire tuntunut olevan. Asiakas tulee kassalle, myyjä aloittaa palvelun ja rahastuksen samalla ottaen puhelun, puhuu sekä sinne puhelimeen vähän kurjaan sävyyn, joku siis toisessa päässä tehnyt jotain korjattavaa, että asiakkaalle, maireesti. Ja siis tosiaan aloitti puhelun kesken maksutapahtuman, kun paikalla olisi ollut toinenkin myyjä ja asian olisi voinut hoitaa myöhemminkin, ruuhkaa ei todellakaan ollut. Tilanne oli hämmentävä ja minusta hyvin epäkunnioittavaa käytöstä.
Vielä sen ekan asiakkaan lähdettyä tämä soittelija-myyjä arvosteli aika suorasanaisesti sitä virheen tehnyttä työkaveria toiselle myyjälle mun, asiakkaan, kuullen!Tiesitkö sinä siis, mistä asiasta oli oikeasti kyse, vai arvailetko vaan? Jos toinen oli esim harjoittelija ja mokannut jonkun jutun suuresti ja vihainen asiakas on langan päässä ja toisaalta, jos tämä harjoittelija ei olisi osannut hoitaa sitä sinun maksutapahtumaasi, niin pakkohan se on noin tehdä. Tai sitten sinä olisit joutunut odottamaan sen puhelun ajan.
Tuollainen tilannehan olisi ollut täysin ymärrettävä, tietenkin! Tuli siinä tilanteessa vaan todella selväksi, että ko. asia ei liittynyt mitenkään kassalla olevaan asiakkaaseen tai siihen tapahtumaan ja sen hoitoon, vaan ihan eri juttuun, jonka olisi varmasti voinut hoitaa sen minuutin maksutapahtuman jälkeen. Ja olihan siinä se vapaa toinen myyjä, joka olisi voinut joko soittaa tai hoitaa sen asiakkaan. Näitä nyt palveluammateissa ja -tilanteissa sattuu, ei siinä mitään, mutta tuli tästä kyselystä mieleen vaan.
Siis eikö tässä ketjussa ole yhtään kassan näkökulmaa? :D
Mä teen loma-aikoina töitä kaupassa, ja oon ollut parissa eri paikassa töissä. Varsinkin pienemmissä kaupoissa EI OLE mitään yhteisiä kahvitaukoja tai muitakaan hiljaisia yhteisiä jutteluhetkiä! Jotkut esim. työhön liittyvät asiat on PAKKO jutella siinä asiakkaiden kuullen, ja joskus on kiva kuulumisiakin vaihtaa, vaikka aikataulut ei näihin periaatteessa tilaisuutta anna. Ikävää, jos toiselle myyjälle huutelu sattuu juuri silloin, kun olen palvelemassa juuri sinua, mutta muuten pyrin tekemään työni mahdollisimman hyvin.
Pahinta on kun edessä oleva on kassatyöntekijän tuttava ja samalla juttelevat keskenään, hitaasti skannaa ostokset, pysähtyy ja jutustelee. Ja maksettuaaki jää jutustelee eteen.
Vielä sen ekan asiakkaan lähdettyä tämä soittelija-myyjä arvosteli aika suorasanaisesti sitä virheen tehnyttä työkaveria toiselle myyjälle mun, asiakkaan, kuullen!