Lain mukaan EN saa ajaa Venäjällä autoa. Miten julkiset/taksi?
Millaisia kokemuksia teillä on julkisesta liikenteestä tai taksiliikenteestä Venäjällä? Joko matkustelun yhteydessä tai jos asutte siellä vakituisesti. Pärjääkö ihan sujuvasti ilman omaa autoa?
(olen vuosia sitten korjannut sukupuoleni ja transsukupuoliset eivät saa ajaa autoa/eivät saa ajokorttia Venäjällä)
Kommentit (31)
Syf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on kummalliset lait... ainakin nykyään.
Venäjällä ei päde edes Venäjän omat lait. Vain vahvimman oikeus ja röyhkeimmän oikeus.
Näin ehkä -90 luvulla. Onhan maa siitä kuitenkin huomattavasti rauhoittunut ja vakaantunut.
Mitä nyt koko hallinto ryöstää, valehtelee ja käy laitonta hyökkäyssotaa. Ja presidentti veljeilee rikollisjärjestöjen kanssa. 90-luvulla oli sentään vielä toivoa paremmasta, nyt ei ole sitäkään enää :(
Surullista koska olen äitini puolelta venäläinen ja suurin osa sukulaisistani joutuu asumaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä -90 luvulla. Onhan maa siitä kuitenkin huomattavasti rauhoittunut ja vakaantunut.
Mitä nyt koko hallinto ryöstää, valehtelee ja käy laitonta hyökkäyssotaa. Ja presidentti veljeilee rikollisjärjestöjen kanssa. 90-luvulla oli sentään vielä toivoa paremmasta, nyt ei ole sitäkään enää :(
Surullista koska olen äitini puolelta venäläinen ja suurin osa sukulaisistani joutuu asumaan siellä.
Tarkoitinkin sisäistä tilannetta, mielestäni ulkopolitiikka ei kuulu tähän ketjuun. Maa oli -90 luvulla täysin kaaoksessa, nyt sisäinen tilanne on turistinkin kannalta huomattavasti parempi ja turvallisempi.
Luulen että on aika pieni riski jäädä kiinni siitä, että on korjannut sukupuolensa ja ajaa autoa. Se kun ei lue missään ajokortissa että oletko vai et. Eli kuka tahansa on voinut korjata tai ollut korjaamatta. Miksi poliisi pysäyttäisi jos ajat ihan normaalisti? Ja niin kuin todettu niin eihän tuo asia vaikuta ajamiseen millään tapaa, toisin kuin joku muu diagnoosi -- eli lähinnä mielenterveyteen liittyvät diagnoosit.
Et saa ajaa julkisia etkä taksiakaan.
Venäjällä pätee viidakon lait. On viralliset lait, joita harva noudattaa ja omat käytännöt, jotka eivät noudata lakia. Miliisiin ei voi luottaa, korruptio rehottaa.
Käyn itse Venäjällä työmatkoilla ja teen venäläiselle yhtiölle töitä. Paikallisen toimiston väki on sanonut minulle useasti, että älä ota yksin taksia. Naisten on kohtuullisen turvallista ajaa taksilla, jos kyydissä on vähintään kolme naista, muutoin kuski ajaa sivukadulle ja kaikki ryöstetään. Siksi käytän aina metroa. Kuulemma metrollakaan ei kannata mennä yöllä, liian vaarallista, mutta mä kuljenkin siellä metrolla vain työmatkat normaaliin työmatka-aikaan ja se on ollut turvallista.
Autot ajavat keskustoissakin 100 km/h ja jalankulkijoita ei todellakaan väistetä. En ikinä ajaisi VEnejällä itse autoa.
Järkyttävä maa. Ruoka on siellä törkeän hyvää, mutta muutoin koko maa on suolesta.
Minua hämmentää onko ap muka oikeasti transsukupuolinen kun ei tiedä että se transsukupuolisuus ei lue missään. Yksikään venäläinen viranomainen ei voi sitä tietoa saada yhtään mistään käsiinsä.
Olen transsukupuolinen ja välillä käyn aina välillä Venäjällä kun siellä on perhettä ja joka kerta ajan kyllä autolla, ei tulisi mieleenkään jättää ajamatta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene Venäjälle .Ihan oman turvallisuutesi takia voi suositella. Itse olen homo,enkä periaatteestakaan halua astua jalallani tuolla tavoin sukupuolivähemmistöjään kohtelevaan diktatuurimaahan (...enkä muutenkaan)
Jos homous ei niin sanotusti paista naamasta, niin eikö silloin ole ihan turvassa? Ei ne venäjälläkään ajatuksia osaa lukea sentään.
Mutta kun niitä heidän ajatuksiaan ei voi olla lukematta ja ne tietääkin jo,koska niin paljon sitä heidän suhtautumislinjaansa on viime vuosina esille tuotu.Kysymys on lähinnä periaatteesta. Siitä tuenko turismillani tuollaista valtiota ja sen järjestelmää.
Homona tulen aina vainoharhaiseksi Venäjällä. En ole erityisen homomainen ulkoisesti mutta silti aina mietin että mitä jos joku jossain huomaa homouteni ja joudun kirjaimellisesti kuseen. Siksi Venäjällä usein nostan ulosantini astetta heteromaisemmalle tasolle riskien minimoimiseksi. En tiedä lasketaanko se "homopropagandan" levittämiseksi, että on vain liian homomaisen näköinen.
Moskovassa kulkee hieno moderni metro (vaunuissa jopa wifi!). Et kuitenkaan saa metrokartoista selvää mikäli et osaa Venäjää. Transsukupuolisena en todellakaan uskaltaisi ottaa taksia. Homokaveri sai pari vuotta sitten paljon Moskovaa vapaamielisemmässä Pietarissa turpaansa kun liikkui yksin. Moskovan busseja en ole käyttänyt mutta Pietarissa bussit ovat ihanan neuvostoromanttisia:) Kulkevat kyllä hyvin ja ovat halpoja.
Kirjoittajista huomaa ettei ole käyty viime aikoina Venäjällä.
Moskovassa ihan turhaa edes kuvitella ajavansa autolla eli metrolla pääsee kätevästi ilman ruuhkia ja onnettomuuksia.
Jos ap erottuu liikaa ulkonäöllisesti ei öisin kannata liikkua.
Niin ja mielivalta. Kannattaisi ehkä olla menemättä sinne.