Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko terveillä ihmisillä yhtäkkiä totaalisen vetämättömiä väsymyskoomapäiviä?

Vierailija
24.01.2017 |

Minua niin turhauttaa tämä ilmiö. Yritän jotenkin selittää. Minulla on muutama autoimmuunisairaus, en tiedä onko tämä niiden oireistoa, vai onko muillakin näin. Saattaa mennä useampi viikko niin, että olen melko hyvävointinen ja jaksan hyvin hoitaa kotia ja syödä terveellisesti ja muutenkin huolehtia itsestäni. Nukun hyvin, liikun, jaksan elää elämääni.

Mutta sitten yhtäkkiä ilman mitään edeltävää rasitusta tai näkyvää syytä tulee totaalinen koomapäivä, jolloin raajat tuntuvat lyijynraskailta ja pelkkä hengityskin on työlästä. Ei jaksa tehdä _yhtään mitään_. Voimat on niin loppu, että esim. yhden lasin nostaminen tiskikoneeseen on yhtäkkiä aivan sairaan raskasta ja mahdotonta. Ei jaksa edes ajatella. Ei ole voimi kertakaikkiaan mihinkään. Päivä kuluu täydellisessä "koomassa", ja jälkikäteen ei edes muista kunnolla, miten päivä on kulunut. Uupumus on tosi samanlaista kuin oikein kovassa kuumeessa, mutta kuumetta ei ole.

Tällaisen päivän jälkeen seuraava päivä onkin taas ihan normaali. Kysymys on siis täysin yksittäisistä päivistä. Mistä tällainen voisi johtua, ja onko teillä muilla näitä? Näitä ei myöskään voi millään ennustaa, tulevat kun tulevat, mutta sen tietää jo aamulla kun silmät avaa, että jaaha, se olis sitten koomapäivä. Vaikka illalla nukkumaan mennessä olisi ollut vielä ihan normaali olo.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut ennen fibromyalgiaa näitä päiviä, mutta nykyään on. Voi siis olla oire. Tosin kai terveelläkin voi olla noita ehkä kerran pari vuodessa, mutta ei kuukausittain.

Vierailija
2/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että sinulla on "muutama autoimmuunisairaus". Eihän niitä ole olemassakaan kuin muutama. Onko sinulla melkein ne kaikki? Oletan että sinulla on ainakin ms-tauti? No ainakin ms-taudissa uupumus on keskeinen oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritasoinen uupumus siis kuuluu kyllä oirestooni. Tarkemmin en sairauksiani luettele. Mutta keneltäkään en ole kuullut tällaisesta, että aivan yhtäkkiä tulee sairaalloisen pahoja uupumuspäiviä, jotka kestävät vain sen yhden päivän ja loppuvat sitten kuin seinään. Lääkäri ei osannut ottaa kantaa. Ap

Vierailija
4/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että sinulla on "muutama autoimmuunisairaus". Eihän niitä ole olemassakaan kuin muutama. Onko sinulla melkein ne kaikki? Oletan että sinulla on ainakin ms-tauti? No ainakin ms-taudissa uupumus on keskeinen oire.

https://www.aarda.org/disease-list/

Siinä sulle faktaa. On aika paljon enemmän olemassa kuin muutama.

Vierailija
5/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla sanomaan että mulla on, on aina ollut lapsesta asti, mutta ei, ei ne kyllä ole noin pahoja etteikö lasia jaksaisi laittaa tiskikoneeseen. 

Mutta joskus vaan on niitä päiviä, jolloin jaksaa itseään pakottaen tehdä vain sen mikä on ihan pakko, ja muu aika täytyy levätä pitkällään sängyssä, jopa ottaa päiväunia. En ole näitä ikinä oikeastaan ongelmanakaan pitänyt, vaan jonkinlaisena kropan luonnollisena syklisyytenä, että välillä on energiaa ja joskus tarvii sitten vastapainoksi lepoa. Lapsettomana sinkkuna on helppo toteuttaa lepäilypäivä jos siltä tuntuu.

Vierailija
6/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla. Joskin on kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitty. Olen tosi uupunut ja usein. Kuolemanväsynyt.

Vierailija
7/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja se on ihan normaalia.Joskus puolituntia heräämisen jälkeen tekisi mieli vetää ranteet auki tai pussata kaikkia tai ei jaksa nousta ollenkaan,nämäkin ovat normaali tunteita .Pitkittyessään kooma päivät tai mielialan liialliset vaihtelut tms vasta ovat aihe tarkemmille tutkimuksilla.

Vierailija
8/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perusterve 37v nainen. Ei ole tuollaisia. Toki välillä väsyttää enemmän jos on vaikka nukkunut monta yötä huonosti tai on vähän flunssaa, mutta ei silloinkaan aloittajan kuvaaman kaltaisina. Ei kuulosta omiin korviini normaalilta, ja sinuna kävisin lääkärissä.

Vierailija
9/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pahoja, mutta sellaisia kyllä että on todella saamaton ja väsynyt, ja tekee mieli vain lojua, nukkua, katsoa elokuvia jne. Yleensä taustalla on muutama päivä rankkaa arkea tai runsasta sosiaalisuutta. Varmaan sinulla vaikuttaa sekä perussairaudet että kehon ja mielen normaali tarve lepoon.

Vierailija
10/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan alkaa pitää ihan päiväkirjaa milloin näitä tulee. Koska joskus tulee kolmena päivänä viikossa, kuitenkin välissä on aina normaali päivä, joskus kerran kahdessa kuussa. Jospa saisin kiinni jonkun tekijän, joka näitä aiheuttaa. Olen siis jatkuvassa lääkärin hoidossa, mutta syytä näille yhtäkkisille väsymyskoomapäiville ei ole löytynyt. Yleistä uupumusta kuuluu muuten sairauksieni oireisiin, mutta nuo päivät se on erittäin paljon rajumpaa kuin normaalisti ja ilman mitään muutosta elämässä tai lääkityksissä. Voihan se toki olla normaalia levon tarvettakin. Ap

Vierailija
11/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen sairaus on krooninen väsymysoireyhtymä? Voiko se oireilla vain silloin tällöin?

Vierailija
12/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee lievempänä noin kerran kuussa. Ei niin pahana, ettenkö jaksaisi lasia nostaa, mutta äly ei vaan kulje niinä päivinä ja olo on raskas ja tokkurainen. Minulla on masennus, mutta en tiedä, johtuvatko nämä siitä. Ollessani sinkku oli todella helpompaa, mutta kun on pirteä puoliso ja perhettä, on tosi vaikeaa, kun periaatteessa pitäisi olla pirteä joka päivä.

Kun ekan kerran puhuin miehelle, että tarvitsen kerran kuussa päivän, jolloin vaan makaan sängyssä ja nukun, hän katsoi minua kuin olisin sanonut jotain pähkähullua.

Kuitenkin se on totta. Jos en pidä tuollaista unipäivää, niin väsymys vaan kasaantuu.

Nykyään puoliso on tottunut niihin.

Enkä tiedä, onko masennusdiagnoosi sittenkään oikea tapauksessani.

Vierailija
13/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suht usein samanlaisia päiviä kuten sinulla. En jaksa niin mitään ja jäsenet painaa tuhat kiloa. Oletko huomannut sään vaikuttavan noihin?

Minulla on reumasairaus ja tietääkseni ihan tavallinen oire siinä.

Vierailija
14/24 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla. Joskin on kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitty. Olen tosi uupunut ja usein. Kuolemanväsynyt.

Sama täällä. Lääkitys löytyy ja arvot kohdallaan, ja silti olen ajoittain kuolemanväsynyt. Alunperin mulla oli kyse Basedowin taudista ja kilpirauhasen liikatoiminnasta.

Vierailija
15/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on suht usein samanlaisia päiviä kuten sinulla. En jaksa niin mitään ja jäsenet painaa tuhat kiloa. Oletko huomannut sään vaikuttavan noihin?

Minulla on reumasairaus ja tietääkseni ihan tavallinen oire siinä.

Sää vaikuttaa siten, että lämpö pahentaa oloa erittäin paljon, kylmä taas parantaa. Reumasairautta ei ole diagnosoitu, mutta epäilty on. Ap

Vierailija
16/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla sanomaan että mulla on, on aina ollut lapsesta asti, mutta ei, ei ne kyllä ole noin pahoja etteikö lasia jaksaisi laittaa tiskikoneeseen. 

Mutta joskus vaan on niitä päiviä, jolloin jaksaa itseään pakottaen tehdä vain sen mikä on ihan pakko, ja muu aika täytyy levätä pitkällään sängyssä, jopa ottaa päiväunia. En ole näitä ikinä oikeastaan ongelmanakaan pitänyt, vaan jonkinlaisena kropan luonnollisena syklisyytenä, että välillä on energiaa ja joskus tarvii sitten vastapainoksi lepoa. Lapsettomana sinkkuna on helppo toteuttaa lepäilypäivä jos siltä tuntuu.

Mullakin on tuollaista ja aina ajatellut sen olevan ihan normaalia,välillä vaan pitää levätä ja ladata akkuja varsinkin pimeimpään vuodenaikaan.

Vierailija
17/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä motivaatio on loppu -päiviä. Mutta mä olenkin työtön.

Vierailija
18/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymysoireyhtymästä ei ole kyse. Silloin kyllä väsyttää koko ajan.

Vierailija
19/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Vietän sellaista juuri nyt, onneksi on vapaapäivä. Olin ajatellut mennä ostoksille ym, mutta täällä vedän vielö yöpuvussa N:nnettä kuppia aamukahvia ja rötkötän sohvalla. Jalkoja särkee, niitä on aina särkenyt toisinaan, lapsena kivut oli järkyttäviä.

Jos olen tällaisena päivänä töissä, on puhuminen yhtä tuskaa - olen vielä asiakaspalvelija. En milään muutenkaan jaksaisi tehdä yhtään mitään. Onneksi muina päivinä olen supertehokas ja pomo tykkää työstäni.

Ei kai tässä auta muutakuin olla ja "mörköillä" tänään.

Oletko stressaantunut? Itse kai olen, ja tämä on elimistön tapa relata. Välillä näihin päiviin liittyy kova ruokahalu ja aavistuksen tukkoinen nenää.

Vierailija
20/24 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kestää vastaava olo aina marras-huhtikuu-välin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä