Miksi lukiot velvoittavat hankkimaan ylioppilaslakin?
Yhden päivän takia pitää hankkia satojen eurojen lakki, kun ei se valmistuminen ole yhtään sen kummempi asia.
Kommentit (20)
Satojen eurojen? Höpö.
Saahan niitä käytettynä tai lainaksi vanhemmilta.
Tohtorinhattu maksaa satoja euroa. Ylioppilaslakin saa muutamalla kympillä.
En tiennyt, että se on pakollinen. Mitä tapahtuu, ellet osta sitä? Jos joskus vaivaudun suorittamaan lukion loppuun ja kirjoitukset, niin en todella aio mitään lakkia hankkia, en tee sillä mitään. Ei kai sen takia todistuksia jätetä antamatta :D
Uuden saa halvimmillaan 25€, uudenveroinen käytettynä 10€... Kallein lakki 150€, joten tää provo on 0/5.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yliopistot velvoittavat hankkimaan tohtorinhatun? Yhden päivän takia pitää hankkia satojen eurojen hattu, kun ei se väitteleminen ole yhtään sen kummempi asia.
Itse kirjoitin jo 80-luvulla. Silloin oli juhlissa mukana ylioppilaita, joilla ei ollut lakkia. Ei ole varmaan nykyisinkään pakollinen, jos pokkaa riittää. Tosin silloin muinoin asenne oli punk :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yliopistot velvoittavat hankkimaan tohtorinhatun? Yhden päivän takia pitää hankkia satojen eurojen hattu, kun ei se väitteleminen ole yhtään sen kummempi asia.
Mitä jos ihan kiltisti vain opiskelisit? Ehkä sitten oppisit myös, million se tohtorin lakki saadaan ja missä tilanteissa sitä voi käyttää?
mä en halunnut ostaa lakkia, joten pyysin mutsia neulomaan vastaavan. lankoja oli jo valmiiksi. :-)
Markka-aikana uusi lakki maksoi 69 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että se on pakollinen. Mitä tapahtuu, ellet osta sitä? Jos joskus vaivaudun suorittamaan lukion loppuun ja kirjoitukset, niin en todella aio mitään lakkia hankkia, en tee sillä mitään. Ei kai sen takia todistuksia jätetä antamatta :D
Höpsö, ei se ole pakollinen. Ihan omaksi iloksi voi ostaa, jos haluaa.
Minulla ei ole lakkia, vaikka olen ylioppilas. (En osallistunut juhlaan.)
Lakkeja on ollut keväisin myytävänä ainakin lähi-Prismassa 20 €/kpl.
Missähän lukiossa edellytetään hankkimaan satojen eurojen ylioppilaslakki? - Kyllä sekä ylioppilaslakin että tohtorin hatun voi vaikka lainata tai olla kokonaan hankkimatta; ei siitä mitään muuta rangaistusta kuin moraalisen paheksunnan siitä saa, mutta kun kaikkkein täytyy nykyään olla niin ja niin koulutettuja on hieman toisaalta sääli, ettei ole oikeastaan mitään jolla voisi "päteä" ulkoisestikin, ikäänkuin osoittaen että sitä on tullut saavuttaneeksi jotain hieman merkittävää ja arvostettavaa.
Minun kouluaikanani (2000-l. alku) oli kyllä pari vasemmistolaista, joilla ei ollut lakkia. Tosivassarit ilmeisesti pitää sitä porvarillisena hapatuksena.
Ja ei niihin ylppäreihinkään ole pakko osallistua, voi hakea todistuksen kansliasta.
Minulla ei ollut aikoinaan varaa lakkiin (asuin itsenäisesti valmistuessani yo:ksi ja olin todella köyhä), joten lainasin sellaisen aiemmin kirjoittaneelta kaverilta. Liian pienihän se oli, mutta pysyi sen pari minuuttia onneksi päässä :P. Lakki ei ole pakollinen, mutta itse en ainakaan halunnut olla se ainoa, joka ei lakkia päähänsä valmistujaisissa paina. Ymmärrän kyllä että jos jollakulla on vastaava tilanne, ts. lakin hinta vastaa noin viikon ruokabudjettia, niin ei sitä haluaisi lakkiin tuhlata ja olla viikkoa syömättä...
Tohtorinhattua ei tarvitse ostaa. Sitä ei tarvita väitöstilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne tohtoripromootioon ole pakko mennä. Todistuksen voi kyllä hakea yliopiston kansliasta. Silloin ei tarvitse hattuakaan.
Miksi maksaa yo-lakista satoja euroja, kun sen saa muutamalla kympillä? Eikä sinne yo-juhliin ole pakko mennä. Todistuksen voi kyllä hakea lukion kansliasta. Silloin ei tarvitse lakkiakaan.