Pitää myöntää, työn saanti on vaikeaa :/
Ensimmäistä kertaa ikinä sain nyt kenkää yt:stä syksyllä ja siitä asti etsinyt töitä. Olen taloushallinnon ammattilainen ja aina luullut että töitä riittää. No ei riitä.
Yhteen haastatteluun päässyt mutta paikkaa en saanut. Aikaisemmin puhelin soinut samantien kun olen hakenut paikkaa, nyt täydellinen hiljaisuus.
Tsemiä kaikille työnhakijoille!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Hauskinta on ollut katsella omaa esimiestään, jolla alkaa yt.t. Siellä se tuskailee että eihän hän voi tehdä enää samaa paskahommaa kuin me, nyt kun hänen työnkuvansa muuttuu ja "virka" lakkautetaan.
Toisaalta säälittää, toisaalta tekisi mieli sanoa suorat sanat.
Että oisko vähän suuret luulot itsestään..
Vierailija kirjoitti:
Töihinhän pääsee kaikki jotka haluavat. Sen kun menee töihin. Hommaa ajokortti ja auto ja laajenna työnhakualuetta.
Muista:mene töihin. Mene töihin.
Peukku sarkasmille.
Jotain on todella pielessä Suomen työmarkkinoilla. On iso joukko työhaluisia ja -kykyisiä ihmisiä vailla työpaikkaa. Ja sitten on työpaikkoja, joihin ei saada tekijöitä. Jotain mätää järjestelmässä on! Nöyryyden puutteesta ei voi työttömiä syyttää - työtön maisteri siivoaisi, tms. kunhan edes saisi senkin paikan. On kammottavaa koulutusinflaatiota, ei sillä. (En ymmärrä ollenkaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijamääriä. Maassamme on liian monta opettajakoulutuslaitosta, yms. ).
En osaa sanoa, mistä tämä tilanne johtuu. Jokapaikkaan pitäisi olla se ja se koulutus - vaikka osa työtehtävistä on hoidettavissa ilman koulutustakin. Vastuuvakuutus? Jos jotain sattuu...Pidän ammattiliittoja esteenä, vaikka niiden tehtävä olisi edistää työmarkkinoita. Lisätä työpaikkoja tekijöille.
Toinen seikka: työpaikkojen työnjohtajien tulisi perehdyttää paremmin tehtäviin. Liian monessa työpaikassa harjoittelija, työntekijä, palkollinen, palkattu, tms. heitetään tekemään työtä, mihin ei ole riittävästi opastettu. Sitten ihmetellään, kun hommat ei suju. Tulee molemminpuolista tyytymättömyyttä. Puhumattakaan harjoittelija-, työkokeilu- ja sijaisjärjestelyistä, joilla teetätetään lähes ilmaista työtä. Sijaisia ei palkata uudelleen, jne. Eräskin keskisuuri kaupunki "kehui" kuinka kaupungin rekrytoinnin kautta on tullut useita satoja työvuosia (mitä ikinä se tarkoittaakin). Työttömän näkökulmasta se tarkoittaa sijaisten ketjutusta. Työtä on siis tarjolla ko. kaupungissa, mutta väkeä ei palkata vakinaisiin työsuhteisiin. Uskomatonta. Härskiä järjestelmän hyväksikäyttöä työnantajan puolelta. Silti työttömiä syyllistetään!
Työttömien määräaikaiset haastattelut tuntuvat äkkiä ajateltuna hieman typeriltä, sillä iso osa työttömistä ammattilaisista tekisi työtä - jos vain saisi työpaikan. Mutta ehkä joku viisaudessaan on tajunnut, ettei työnantajapuolella olekaan vikaa, vaan työttömissä. Miten esim. työelämässä esiintyvä ikärasismi poistettaisiin? Ei niin mitenkään, kun vaatimuksena työpaikkaan on "soveltuvuus", "sopivuus", tms. epämääräinen termi. Tämä sallii sen, että yli 40 ei valita. Avoimuuden nimissä työpaikkailmoituksiin olisi laitettava ikä.
Olen itse opiskellut rahoitusta (AMK) mutta tutkintoon sisältyi myös melko paljon taloushallinnon/laskentatoimen kursseja ja taloushallinnon puoli on ollut minulla yksi uravaihtoehto, kun ei rahoituspuolelle näytä pääsevän. Minulla ei ole taloushallinnon puolelta kuitenkaan yhtään työkokemusta ja hain toiveikkaana työvoimakoulutukseen, jossa olisi ollut sopiva yhdistelmä koulutusta ja työssäoppimista. Kartoitusjaksolle otettiin 40 ja näistä 20 pääsee varsinaiseen koulutukseen. Näin paljon siis paikkoja jaossa ja uskoin olevani hyvä kandidaatti tähän. Sain sitten kirjeen, että olen 7. varasijalla! Hakijoita oli 307, joista 46 meni edelleni ja minä olin se 47.
Syksyllä olin pätkätöissä osa-aikaisena koulusihteerinä. Tarkoitus oli opetella siellä myös taloushallinnon puolta, mutta kokoaikainen sihteeri oli sairaslomalla lähes koko työsuhteeni ajan eikä minua ehditty perehdyttää siihen puoleen. Kun määräaikaisuus päättyi ja uusi määräaikaisuus alkoi, paikka meni uudelleen hakuun, kun toivoivat siihen työntekijää, jolla olisi valmiiksi taloushallinnon osaamista. En edes osannut olla pettynyt omasta puolestani, kun hommaan valittiin ihminen, joka oli koulutukseltaan merkonomi ja hallintotieteiden maisteri! Tuollaisella koulutuksella hän pääsi määräaikaiseen koulusihteerin työhön, jossa töitä on 14,5 tuntia viikossa. Ajat ovat kovat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän muuttaa asennetta nöyremmäksi ja ruuvata sitä 5000 euron palkkavaatimusta työsuhdeetuineen hieman alaspäin. Monella oman alansa työttömällä ammattilaisella on kovat luulot itsestään ja arvostaan yrityksille.
Liian usein tulee näiltä ammattilaisilta pelkkiä vaatimuslistoja eduista ja lisistä ja palkoista ilman kunnollisia perusteluja siitä, miksi he nämä etuudet ansaitsisivat. Se, että ihminen on joskus ollut firmassa, joka on myöntänyt kaikille työntekijöille tiettyjä etuuksia ja bonuksia, ei tarkoita sitä, että ne samat etuudet siirtyvät seuraavaan firmaan.
Työttömänä ihmisenä pitäis tajuta se, että elämän laatu vaihtelee, eikä sitä samaa laatua välttämättä pysty ylläpitämään loputtomiin. Huonompia aikoja tulee ja niihin pitää vaan sopeutua. Vaihdatte sen kalliin premium auton hieman edullisempaan ja karsitte kaikki hyvinä aikoina kertyneet hieman turhahkot menot pois. Näin saatte vähän tiputettua palkkatoivettanne ja pääsette firmoihin sisään. Kun olette pystyneet näyttämään tuloksellisuutenne firmalle, voitte taas alkaa hinaamaan palkkioita ylöspäin.
Näinä aikoina on opittava olemaan nöyrä ja tunnustettava tosiasiat. Ne ihmiset sanelevat säännöt joilla on markkinoilla se halutuin tuote eli tässä tapauksessa työpaikka.
Aika pitkän tekstin kirjoitit ihan turhaan :D palkkatoive ei kyllä ole 5000€ vaan alkaa ihan 2:lla tai 3:lla.
Ap
Mites olis 1. lla?
Ei auta, työnantaja nauraa sellaiselle palkkatoiveelle.
Ei auta sekään, että tarpeeksi huonona työnhakijana saisi runsaan palkkatuen oikeaan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on todella pielessä Suomen työmarkkinoilla. On iso joukko työhaluisia ja -kykyisiä ihmisiä vailla työpaikkaa. Ja sitten on työpaikkoja, joihin ei saada tekijöitä. Jotain mätää järjestelmässä on!
Ne työpaikat, joihin ei saada tekijöitä, ovat enimmäkseen puhelinmyyntiä tai muuta osa-aikaista kaupustelua tai sellaista erikoisasiantuntemusta ja koulutusta vaativia, että ei niihin tavallinen työtön voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella ei ole varaa työllistää suomalaista.
No elättää meidät kuitenkin - sama se kai mulle.
Työn saanti helppoa verrattuna seksin saamiseen