Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten korville sopimattomat jutut - eivätkö kaikki aikuiset erota mitä lapsen ei ole hyvä kuulla?

16.03.2006 |

Tapahtui eilen yksin-ja yh-kerhossa illalla. Tarkoitus on, että lapset ovat lastenhoitajien kanssa (5 lasta, 2 hoitajaa, kaapillinen leluja), ja aikuisilla on mahdollisuus puhua asioista oikeilla nimillä. Melkein kaikilla on juuri ero takana, ongelmia tapaamisissa, henkilökohtaisia ongelmia tai jotain muuta raskasta mistä haluaa puhua rauhassa aikuisten kanssa.

Itselleni kerho on todella tärkeä koska meillä on tapaamisongelmia, joista en kolme-vuotiaalleni halua puhua, mutta tarvitsen välillä aikuista seuraa jolle voi tilannetta tarpeen mukaan vaikka kirosanoilla purkaa.

Eilen yksi äideistä kertoi, että viimeaikoina tyttö on joutunut isänsä hyväksikäytön uhriksi. Äiti joutuu lähiaikoina asioimaan lastensuojelun kanssa, poliisin kanssa ja viranomaisten kanssa ja tilanne on todella raskas.

Eräs äideistä istui oma 3.5-vuotias sylissään aikuisten puolella, koska X haluaa nuhjuta äidin sylissä. Hermostuin kovasti, ja kerhon jälkeen pyysin, että seuraavalla kerralla hän - kuten me muutkin poistaisi lapsensa tilanteesta, jos joku haluaa puhua aikuisten kanssa raskaista asioista. Hyväksikäyttö ei ole kolmevuotiaitten juttuja, vaikka lapsi ei välttämättä ymmärtäisi mitään mistä puhutaan, tottakai äidit ovat tarkkana mitä lasten seurassa voi puhua. Sitten X:n äiti ilmoitti, ettei enää tule kerhoon, koska hänen lapsensa haluaa tulla aikuisten puolelle tai sitten hän istuu lasten puolella. X:n äidistä oli myös ihan normaalia haukkua lapsen isä ja koko oma sukunsa lapsi sylissä eilisessä kerhossa.

Kaikkien meidän lapset haluaisivat aikuisten puolelle varsinkin keksien kimppuun, mutta muut äidit ovat olleet tarkkana, että aikuisilla on rauha keskustella. Kyseinen äiti ei missään muodossa koskaan halua vaatia lastaan tekemään mitään. Haalareiden pukeminen kestää vähintään puoli tuntia, koska jokaisesta vaatekappaleesta neuvotellaan. Lapsi saa lähteä vaikka juomaan mehua puolet ulkovaatteista jo päällä.

Mitä sinä olisit tehnyt vastaavassa tilanteessa? Miten toimit jos joku aikuinen puhuu asiasta, jota et halua lapsen kuulevan?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän liki 4-vuotias on kuin Serlan talouspaperi: imee itseensä kaiken mitä kuulee, ja sitten niihin palataan ehkä päivien päästä.

Jos minun on pakottavasti sanottava toiselle aikuiselle jokin arka/salassa pidettävä asia, puhun ruotsia tai englantia...

2/3 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat täysin arvostelukyvyttömiä, eikä sille (kai) mitään voi?! Voihan olla, ettei X yksinkertaisesti käsitä sitä, että jotkut jutut eivät välttämättä tee ihan lapsen kasvulle ja kehittymiselle hyvää.

Jouduin itse lapsena katsomaan kaikki maailman sotauutiset, murhat, pommitukset yms telkkarista, koska isäni mielestä " lapsenkin pitää tietää, millainen maailma oikeasti on" .

En mä oikein tiedä, että oliko se ihan fiksua. Sellainen leikki-ikäinen sitten oppii, että maailma on paha paikka, mutta ei kuitenkaan tiedä, että mikä siitä on pahaa ja mikä hyvää. En mä niin hirveästi käsittänyt sitä, että jos Lontoossa räjähtää pommi (silloin oli IRA voimissaan), niin miksi ei Helsingissäkin olisi pommeja. Kun eihän pieni lapsi aina käsitä sitäkään, että jos Helsinki on Suomea, niin onko myös Riihimäki, Hyvinkää tai Kuopio Suomea.

Alkup. kysymykseen vastaus: olisin varmaan toiminut samalla tavalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi voinut käydä tällaisissa kerhoissa, kun tyttö ei olisi suostunut olemaan " yksin" . Mutta olisin kyllä sitten suosiolla jättänyt kerhot väliin. Onneksi en ole tarvinnut ko. kerhoja.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei ko. jutut ole mitenkään lasten korville sallittuja, eikä myöskään isien/etävanhempien panettelut.

Itsekään en ymmärrä, miksi tv-uutisten pitää pauhata lasten hereilläoloaikaan. Aikuinen voi katsoa uutisensa kahdeksan jälkeen, jolloin lapsemme ovat jo petissä. Ehkä he kuulevat jotain, mutta eivätpähän näe kuvia...