Vegaaninen jäätelö oli pettymys
Olen kokeillut molempia 3 kaverin uutta jäätelömakua, jotka ovat vegaanisia (piparminttu-suklaa ja suklaa ja pähkinäkinuskikastike). Molemmat ovat olleet pettymyksiä. Ainesosissa ensimmäisenä lukee vesi eli maku ei ole läheskään yhtä täyteläinen kuin normaalissa jäätelössä. Lisäksi kookoskerman käyttö oikean kerman korvikkeena antaa molemmille jäätelöille kookoksen sivumaun. Tykkään kyllä kookoksenkin mausta (3 kaverin suklaa-kookosjäätelö on hyvää), mutta en halua sitä kaikkeen. Aion siis jatkossakin syödä aitoa jäätelöä, ei vedä vegaaninen versio sille vertoja.
Kommentit (26)
Ihan oikeastiko jäätelö, jonka pääaineosa on kerma, ei maistukaan hyvältä ilman kermaa.
Olen maitoallergikko ja minun on pakko syödä vegaanijäätelöitä, jos haluan jäätelöä. Niissä on eroja, mutta mielestäni kolmen kaverin suklaa-kinuskikastike-maapähkinä on kyllä täyteläisimmästä päästä tofulinen soijajäätelöiden lisäksi (joita kartan soijan ja käytetyn rasvan vuoksi). Lisäksi Jymyn suklaaminttu on oikein hyvää.
Mikään rinnakkaisvalmiste ei korvaa maidon/kerman/juuston täyteläisyyttä jäätelössä, juustossa, kastikkeissa jne. Se vaan on fakta ja ihan turha sitä on ihmetellä ja itkeä. Syö kermaa, jos täyteläisyyttä kaipaat.
Ben&Jerrysin vegaani oli pettymys. Lisäksi niissä monessa on gluteenia, mikä rajaa ne tontonton-ihmisten ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
miksi ihmeessä edes erityisesti haluaisit syödä pelkkiä vegaanijäätelöitä jos maitotuotteiden käytössä ei ole ongelmaa.
Hmm, itse olen sekasyöjä, mutta aika usein kotini lähellä olevassa, artesaanijäätelöitäkin tekevässä italialaisessa ravintolassa tilaan vegaanisia jäätelömakuja. Ovat nimittäin törkeän hyviä jotkut. Ainakin granaattiomena, sitruuna ja sellainen mediterraneo jossa on mm. viikunoita, taateleita ja pähkinöitä on todella herkkua.
Kaupan jäätelöistä tykkään vegaanisista vain ihan parista. Suurin osa ei ole mun makuun yhtään. Esim. tofuline - tunkkainen soijapavun perusmaku, jota yritetty peittää ylimakeudella. Ja jotkut vadelma-chili-salmiakkisötköt ei vaan ole yhtään mun makuun, ei kermaisina eikä vegaanisina. Mutta noista ap:n mainitsemista Kolmen Kaverin suklaasta ja pähkinäkinuskista tykkään. Mutta minä tykkäänkin kookoksesta ja minusta noihin jätskeihin sen maku sopii erinomaisesti, tuntuu että ne olisi vähemmän hyviä jos pohjana olisi kermajäätelö.
Kun en ole vegaani, niin joskus tekee mieli kermajäätelöä ja syön, mutta niin hyviä löytyy vegaanisistakin että jos aate laittaisi maidosta luopumaan niin en kokisi isosti jääväni mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko jäätelö, jonka pääaineosa on kerma, ei maistukaan hyvältä ilman kermaa.
Ei ole kaikkialla perinteinen tuo että kerma pääaineena. Esim. eteläisessä Italiassa on tehty pääosin gelatoita jotka on luonnostaan vegaanisia. Suomalainen ei tietysti välttämättä kutsuisi niitä jäätelöiksi vaan sorbeteiksi tms, mutta siellä niitä pidetään perinteisinä jäätelöinä. Jotkut on jopa ei-sorbettimaisia ja täyteläisiä, joskus olen saanut esim. jotain minkä pohja oli pähkinäkerma, ja oli todella täyteläistä ja maitomaista.
Kyllä Ben&Jerry'sin vegaanisia jäätelöitä saa Suomesta - ei varmaan ihan kaikkia makuja, mutta ainakin meidän lähimarketista niitä saa.