Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytätte kuivausrumpua?

Vierailija
23.01.2017 |

Olen ihmetellyt täällä palstallakin sitä, että miksi kotiäiditkin pyörittävät yökaudet sitä kuivausrumpua.

Jos perheessä on kaksi työssäkäyvää ja kaksi lasta, ihan varmasti vaatteet riittävät arkiviikoksi. Onko nuorilla äideillä rakkaussuhde siihen pyykkitorniin vai mistä on kysymys? Hur hur, vajaat koneelliset siellä tornissa pyörii ylhäällä ja alhaalla.

Itse olen kahden lapsen yh, enkä ole yhtään kaivannut kuivausrumpua, mikä minulla aikanaan oli. Inhosin turhaa sähkönkulutusta jo ekologisessa mielessä. Itse pesen pyykit kerran tai kaksi viikossa, ihan näin lapsiperheessäkin ehtivät tuolla kierrolla pyykkikorista kaappeihin.

Rakkauden astianpesukoneeseen ymmärrän, mutta en tuota kuivausrumpurakkautta. No, hur hur, ehkä vika on omassa asenteessani. Hur.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä pestään pyykkiä n. 5 koneellista viikossa (5 henkinen perhe) . Kuivausrummun ansiosta jää yksi työvaihe välistä (x5); pyykkien ripustaminen narulle. Kuivausrumpu myös vähentää pölyn määrää. Ennen kun meillä ei ollut kuivuria, meillä oli monesti kaksikin pyykkitelinettä milloin missäkin, aina tiellä!

Vierailija
22/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sanoi, ettei käytä kuivausrumpua, koska pesee pyykkiä vain viikonloppuisin. Minä taas käytän kuivausrumpua juuri samasta syystä. Kun kerran viikossa pesee nelihenkisen perheen kaikki vaatteet, pyyhkeet ja ehkä lakanatkin, ei siitä talvisaikaan selviä muuten. Kodista tulee trooppisen kostea ja paksu froteepyyhe alkaa haista ennen kuin kuivuu. En käytä hajusteita, ja nenäni on tarkka.

Plussaa on toki velourin ja froteen pehmeys ja se, että rumpu nappaa pölyn. Sen, mitä sähkössä menetän, saan takaisin lämmityksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haaveilin kuivausrummusta ja olen sinkku. En pyöritä vajaita koneita, vaan kerran viikossa pesen pyykkiä, joskus kolme koneellista kun on petivaatteet ja pyyhkeet. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että pärjää ilmankin.

Mutta kun pesukoneeni joskus hajoaa, niim aion ostaa kuivaavan pesukoneen. Tämän keksinnön takia olen onnellinen, etten vuosia sitten investoinut kuivausrumpuun.

Edelleen ärsyttää kuivata vaatteet telineellä ja petivaateet ovien päällä.

Vierailija
24/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni luulee että pyykit kuivaa itsestään ilmaiseksi sisällä telineessä. Ei kuivaa. Kosteuttava haihduttava pyykki tarvii energiaa ja ottaa sen huoneesta, jolloin lämmityskulut nousee.

Vierailija
25/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus haaveilin kuivausrummusta ja olen sinkku. En pyöritä vajaita koneita, vaan kerran viikossa pesen pyykkiä, joskus kolme koneellista kun on petivaatteet ja pyyhkeet. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että pärjää ilmankin.

Mutta kun pesukoneeni joskus hajoaa, niim aion ostaa kuivaavan pesukoneen. Tämän keksinnön takia olen onnellinen, etten vuosia sitten investoinut kuivausrumpuun.

Kuivaavan kanssa palaa käpy jos on enemmän pyykkiä. Ensin pesee tunnin ja sen jälkeen kuivaa kolme tuntia. Itse olen miettinyt että pitäisikö hankkia toinen kuivuri. Kahdellakaan kuivurillä ei ehdi kuivata sitä mitä yhdellä koneella pesee.

Vierailija
26/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenhenkisessä perheessä, jossa kaikki lapset vielä pieniä, kuivausrumpu on ehdoton. Olin kovasti sen hankintaa vastaan, mutta ku päätin sen ostaa, en enää antais pois. Lämpöpumppumalli on.

Vierailija
27/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommattiin kuivausrumpu puoli vuotta sitten ja oli kyllä ihan mahtava ostos enkä luovu siitä ikinä. Irtokuivaustelineestä päästiin eroon joka oli aina tiellä, ovien päällä ei roiku enää lakanoita, peittoja ja tyynyjä voi pestä useammin kun saa samana päivänä takas sänkyyn, pöly kerääntyy suodattimeen eikä pyöri ilmassa, kämppä ei ole enää kostea. Pelkäsin jo että pesuhuone/kodinhoitohuone homehtuu kun koko ajan kosteat pyykit kuivumassa. Pestään n 7 koneellista vk. Nyt pärjätään vähemmillä vaatteilla eikä tule paniikkia esim juhla aamuna että juhlapaita likaisena. Äkkiä vain pesu ja kuivaus ja suoraan päälle😊

Vierailija
28/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisi lasta joista vanhin 8. Likapyykkiä tulee siis paljon. Ei ne kuivaustelineet mihinkään mahtuis. Ikinä en kuivausrummusta luovu, se ollut meillä vasta vuoden ja helpottanut arjen pyöritystä.

Vierailija
29/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt kuivausrummulle: vähentää pölyä, nopeuttaa pyykinkäsittelyä, ei ole tilaa kuivata, on ekologisempaa kuin narulla kuivaaminen, pihalle ei voi allergioiden vuoksi viedä kuivumaan

Vierailija
30/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistan pyykeistä kissankarvat.

Vierailija
31/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ois varaa, niin mulla olis 2 konetta ja 2 rumpua.

Vierailija
32/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet on kiva kuivata koneessa ja monet vaatteetkin. Pitäisi olla aika iso pyykinkuivaushuone, jos meinaa laittaa neljän hengen lakanat, pyyhkeet ja vaatteet yhtäaikaa kuivumaan. Pesen mieluiten 3 koneellista paräjälkeen.

Meidän käytävämalliseen kodinhoitohuoneeseen mahtuu 3- pyykkitelinetta, joka on kolme koneellista. Koneellinen ilmastointi talossa ja pyykit kuivuvat 1-2 päivässä. Missään nimessä en halua pyykkitelinettä oleskelutiloihin, mutta onneksi mahtuvat kodinhoitohuoneeseen. Pyykkien viikkaaminen sujuu pyykkitelineen päällä. Kun oli kuivausrumpu, kuivan pyykin vuori kasvoi ja kasvoi.

Vierailija
33/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumpu poistaa koirankarvat ja teippirullille sai sanoa "Hei Hei!"

Vierailija
34/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, eikä minulla ole tiskikonetta, eikä kuivausrumpua. Kummallekaan ei ole tilaa. Vessaan mahtuu kuitenkin pesukone. Kuivaustelinekin mahtuu vessaan ja samalla on kuitenkin tilaa vessakäynnille. Lakanat kuivuvat hyvin suihkukaapin ovissa ja samalla mahtuu toki vielä tuo kuivaustelinekin, joten 3-4 lakanaa voin kerralla pestä, eikä koneeseen enempää mahdukaan. Kuivaan pyykkiä siis vain vessassa/kylpyhuoneessa, en muualla kodissa.Kesällä pyykki kuivuu parveekkeella. Viime vuonna pyykkiä kuivui parveekkeella toukokuun alusta syyskuun loppuun. Vielä lokakuun alussakin lakana kuivui kohtalaisesti parvekkeella, toki tuolloin kuivausta piti jo jatkaa kylpyhuoneessa. Etelä-Suomessa siis asun. Toki haaveilen kuivurista ja ehkä vielä joskus sellaisen saankin. Mutta kauniilla kesäsäällä en sitä kuitenkaan käyttäisi.

Vierailija
35/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No HUR HUR vaan sinullekin. Kuivausrumpusaa tulee kaikki ihanan pehmeäksi eikä tarvitse turhia huuhteluaineita. Ja suurin hyöty on pölyn väheneminen kotoa. Pesussa irronneet pölyt jää kuivausrumpuun.

Vierailija
36/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja sanoi, ettei käytä kuivausrumpua, koska pesee pyykkiä vain viikonloppuisin. Minä taas käytän kuivausrumpua juuri samasta syystä. Kun kerran viikossa pesee nelihenkisen perheen kaikki vaatteet, pyyhkeet ja ehkä lakanatkin, ei siitä talvisaikaan selviä muuten. Kodista tulee trooppisen kostea ja paksu froteepyyhe alkaa haista ennen kuin kuivuu. En käytä hajusteita, ja nenäni on tarkka.

Plussaa on toki velourin ja froteen pehmeys ja se, että rumpu nappaa pölyn. Sen, mitä sähkössä menetän, saan takaisin lämmityksessä.

Ohis teillä on asunnon ilmastoinnissa ongelma, jos kostea pyykki tekee asunnon trooppisen kosteaksi.

Vierailija
37/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olette sen ratkaisseet, kun kuivausrummussa vaatteet kutistuu? Lasten velour- ja collegehousujen lahjeet on kuivurin jälkeen lyhyet, monen muun vaatteen kanssa sama ongelma, mutta narukuivatuksella tätä ongelmaa ei ole. Enkä kyllä rumpukuivatuksen takia viitsi ostaa valmiiksi liian isoja vaatteita!

Minä laitan rumpuun vaan pyyhkeet, tulee niin ihanan pehmeitä. Lakanoita en rummuta, kun ovat sitten liiaan pehmeitä ja ruttuisia. Tykkään, kun lakanat on sileät ja sopivan jäykät, napakat. Ja vaatteet tosiaan kutistuu, joten itse en ole paljon rummulle käyttöä löytänyt. Onneksi khh:seen mahtuu hyvin pari kuivaustelinettä. Meillä on 6-henkinen perhe.

Vierailija
38/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivaavan kanssa palaa käpy jos on enemmän pyykkiä. Ensin pesee tunnin ja sen jälkeen kuivaa kolme tuntia. Itse olen miettinyt että pitäisikö hankkia toinen kuivuri. Kahdellakaan kuivurillä ei ehdi kuivata sitä mitä yhdellä koneella pesee.

Uskon tekniikan kehittyvän koko ajan paremmaksi, eikä tuokaa ole ajan saatossa ongelma.

Kahden kuivausrummun tarve on samanlaista huonoa organisointia, kuin kaksi astianpesukonetta. Paitsi jos on 10 hengen perhe.

Vierailija
39/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis teillä on asunnon ilmastoinnissa ongelma, jos kostea pyykki tekee asunnon trooppisen kosteaksi.

Ei ole, mutta aika outo tapa pyykätä kylläkin.

Vierailija
40/61 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastusti kuivurin hankintaa vuosia. Lopulta suostuin, kun markkinoille tuli ekologisempia versioita (lämpöpumppu vai mikä se nyt oli).

En enää luopuisu kuivurista. Kuivatan siinä pyyhkeet ja puuvillavaatteet. Viskoosi- ja keinokuituvaatteet kuivatan edelleen narulla. Kun kuivuri pyörii, siitä vapautuu lämpöä, joka kuivattaa myös narulla olevia pyykkejä.

Lakanoita kuivaan kuivurissa siten, että jäävät kosteiksi. Muuten rypistyvät. Loput kosteudet haihtuvat parissa tunnissa.

Kuivurin ansiosta pyykkihuolto hoituu kokonan pienessä kylppärissä. Viikkaan kuivat pyykit pesukoneen päällä, kun kuivuri on sen vieressä eikä tornissa. Pyykkinaru on näiden yläpuolella. Loistava systeemi nelihenkisessä perheessä, joka asuu kompaktisti kerrostalossa.

Aikaisemmin jouduin välillä pitämään lattialämmitystä päällä kylppärissä, jotta pyykit kuivuu. Siinäpä vasta oli sähkösyöppö systeemi!