Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläasteikäset elää patongeilla ja munkeilla

Vierailija
23.01.2017 |

Oon kaupan kassana ja päivittäin läheisestä yläasteesta tulee lähestulkoon useampi kymmenen yläasteikäistä ostamaan sipsiä, karkkia, irtopatonkeja, munkkeja ja sokerilimuja ruuaksi. Koulun terveellinen ruoka jää syömättä ja keho täyteen suolaa, rasvaa ja sokeria. Kyllä ärsyttää joka kerta katella niitä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ärsyttää kun teini ei syö koulussa. Siellä kuulemma niin pahaa ruokaa? Sitten tullaan kotiin ja ovelta huudetaan jo kun hirvee nälkä. On meillä aina kotiruokaa, mutta olisi hyvä jos siellä koulussa söisi sen toisen lämpimän aterian.

Vierailija
42/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai terveellinen kouluruoka. Juuri katsoin ruokalistan tuoteselosteet. Jauhelihakeittokin oli saatu täyteen hiivauutteita. Natriunglutamaattia ja vaikka mitä lisäaineita. Kalapuikoissakin oli kala-aromia.

Lapsi ei suostu kotonakaan syömään valmisruokia, koulussa on pakko syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täytyy sanoa, että kouluruoka on todellakin jäänyt ajastaan jälkeen, eikä vastaa enää sitä vaatimustasoa, mikä nykynuorilla ruokansa suhteen on. Hyvin monet nuoret ovat kotonaan tottuneet aivan toisenlaiseen ruokaan nykyisin, kun ruoka ei ole enää elintarvike, vaan hyvin monessa perheessä intohimo ja harrastus, johon käytetään aikaa ja rahaa ja nähdään todella paljon vaivaa.

Sitten kun näille nuorille, jotka ovat kotonaan ja perheen kanssa ravintoloissa tottuneet mitä eksoottisimpiin makuelämyksiin, tuodaan tarjolle murusoosia kuoriperunoilla tai einesmaksalaatikkoa, niin ei tarvitse ihmetellä jos ei ruoka maistu. Lisäksi nykynuorilla on usein mitä erilaisimpia ruokavalioita, joiden vaatimuksia näennäisesti terveellinen kouluruoka ei kykene täyttämään, vaikka sitä annostelisi lautaselle miten. Itselleni tuo useimmiten kelpaa, mutta täytyy sanoa, että on kyllä niitä päiviä, että ymmärrän ihan hyvin sen, että otettu ruoka päätyy kompostiin.

t. ope yläkoulusta

Vierailija
44/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruuan taso romahti sen jälkeen kun siirryttiin laitoskeittiöihin ja puolivalmisteisiin. Edelleenkin koulujen välillä ja eri paikkakunnilla kyllä voi olla suuria eroja laadussa.

Vierailija
45/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttää kun teini ei syö koulussa. Siellä kuulemma niin pahaa ruokaa? Sitten tullaan kotiin ja ovelta huudetaan jo kun hirvee nälkä. On meillä aina kotiruokaa, mutta olisi hyvä jos siellä koulussa söisi sen toisen lämpimän aterian.

Olisit vain tyytyväinen, että sun kokkaama ruoka kelpaa ja teini syö mielellään kotiruokaa eikä vain eineksiä

Vierailija
46/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin vielä noihin epäterveellisiin ruokailutottumuksiin sen verran, että toki tuota pullansyöjäporukkaakin on, mutta he ovat selkeässä vähemmistössä. Enemmänkin sanoisin, että nykynuorison ruokailutottumukset ja ravintotietämys ovat niin korkealla tasolla, että kouluruokailun on todella vaikea vastata näitä vaatimuksia.

Omassa koulussamme kysyttiin viime vuonna ruokailun kehittämisen tiimoilta oppilailta heidän lempiruokiaan, joita toivoisivat saavansa kouluruokailussa. Juurikin siitä syystä, että ruuan menekkiä saataisiin lisättyä ja hävikkiä pienennettyä. Lopputulos oli varmasti useiden palstailijoiden mielestä vähintäänkin yllättävä.

Toki näitä perinteisiä pizzoja ja hampurilaisiakin toivottiin, mutta kaikkein suosituin toivomus oppilailta oli sushi. Tämän lisäksi toivottiin salaattitiskiä, josta saisi itse valita mieleisensä raaka-aineet salaatin lisäksi. Tämän ohella toivottiin mm. ainakin wokkia, tikka masala -kanaa, nyhtökauraa, pulled porkia, savulohta, sekä joitain aasialaisia ruokalajeja, joiden nimiä en edes muista tähän hätään. Makaronilaatikko taisi olla ainoa tällä hetkellä tarjolla oleva ruoka, joka pääsi oppilaiden listoilla edes top10-listalle. Lopputuloksena oli se, että kunnan ruokapalvelu nosti käytännössä kädet pystyyn ja ruoka säilyi käytännössä ennallaan.

t. ope yläkoulusta

Vierailija
47/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kouluruoka ei olisi paskaa, niin ehkei tarvisi käydä hakemassa kaupasta pullaa. Ruuasta on säästetty niin paljon, että se on aivan hirveää.

Vierailija
48/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että ovatkohan kouluruoan tekijät valmiit sitä itse syömään.

Vierailija
49/57 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitten punavihreät saivat läpi tämän kasvisruokapäivän. kuinka hyvin joku kasvis""ruoka""" kilpailee kaupan herkkujen kanssa? luuleeko joku että yläasteikäiset oikeasti syö jotain kasvisruokaa?

Kyllä ainakin mun kouluaikaan esim. puuro ja mehukeitto- ja pinaattilettupäivät oli suunnilleen suosituimpia vaikka niitä ei silloin erikseen kasvisruokapäiviksi kutsuttukaan.

Vierailija
50/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä joskus katsomassa mitä ruokaa koulussa on. Mekin käytii ruokiksella muualla syömässä lukioaikana. Onneksi nyt yliopistossa ei enää tarvitse, kun on hyvät sapuskat. Sitä se kilpailu tekee

Tiedän kyllä mitä ruokaa siellä on. En ole niin vanha etten tietäisi. On se silti paskaa kun tyypit vetää jotain rasvasia valkosipulipatonkeja ja 1,5l limua. Kyllä se koulun ruoka olisi silti parempaa. Ja osaisi edes jotain terveellistä sitten, mutta ostavat kaikki paskaa. 

ap

Kaikki terveelliset jutut ovat aika kalliita eikä teineillä välttämättä ole niihin varaa.

Joo, kauhean kalliita ovat esim. banaanit ja omenat, ja ruisleipä siitä samasta paistopisteestä kuin munkitkin.

Vierailija
51/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha. lehdistä voi päätellä, että he elelevät nuuskalla ja viinalla

Vierailija
52/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään uutta  auringon alla :D

itse haettiin ylä-asteella lähisiwasta munkkeja ja suklaata :D

Vierailija
53/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole selkeä viesti, että patongit ja sokerimunkit pitäisi tuoda kouluruokailuun kun niitä nuoret haluavat syödä?

Vierailija
54/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Itse käyn kaupassa silloin tällöin, muutama kerta kuukaudessa tulee ruokkiksella sinne poikettua. Kouluruoka on uskomatonta paskaa. Otan nykyään aina 7-8 tunnin koulupäiviksi kotoa mukaan omenan ja rusinoita, niillä jotenkin pärjää.

t. 15v

Vierailija
55/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi tuolla havainnon perusteella suuria johtopäätöksiä, sillä juuri tänään luin, kuinka kaikista Eu-maista Suomessa käytetään vähiten sokeria ja viidenneksi vähiten limujuomia.

Ja omalla mutu-tuntumalla myös vehnän käyttö on meillä vähäistä maailman viljan kulutuksessa.

Ja suurin osa lapsista syö koulussa aterian ja ostokset sijoittuvat usein niihin päiviin, kun kouluruoka ei ole mieluinen. Ja monet käyvät iltapäivällä ostamassa välipalaa, jos kouluateria syödään aamupäivällä ja olisi syönyt vatsan täyteen.

Vierailija
56/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole ammattikoulussa opiskelemassa ja vaikka itse olen lopettanut kouluruuan syönnin kauan sitten ja elelen omilla eväillä, tulee muilta opiskelijoilta kuultua huonoa palautetta hyvinkin usein, lisäksi opiskelijakuntaan tulevista aloitteista lähelle puolet käsittelevät kouluruokaa. Toisaalta syynä tähän on varmasti suunnitellut menut sekä niiden toteutuksen vaikeus käytössä olevilla välineillä. Esimerkiksi suurin osa opiskelijoista pitää muikuista mutta vain harva pitää koulun tarjoamista kermakastikkeeseen upotetuista höyrytetyistä muikuista.

Vierailija
57/57 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua on. Itse käyn kaupassa silloin tällöin, muutama kerta kuukaudessa tulee ruokkiksella sinne poikettua. Kouluruoka on uskomatonta paskaa. Otan nykyään aina 7-8 tunnin koulupäiviksi kotoa mukaan omenan ja rusinoita, niillä jotenkin pärjää.

t. 15v

Harvassa koulussa on enää omia keittiöitä, vaan ruoka tulee keskuskeittiöstä ja sitä samaa ruokaa tarjotaan päiväkodissa, sairaaloissa, hoitokodeissa, palvelutaloissa, kotiateriapalveluna jne.

Suurimmat soraäänet tulevat yläkouluikäisiltä ja monet pitävät ruokaa arkiruokana, jota nautitaan monissa kodissa.

Vaikuttaisiko tyytymättömyyteen maksuttomuus, kun ateriapalvelussa ruuasta veloitetaan 9-10€/ateria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän