Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulo eron jälkeen

Vierailija
23.01.2017 |

Olen harkinnut avioeroa ja yrittänyt selvittää itselleni millaista vuokraa pystyn maksamaan jos asun yksin 18v lapseni kanssa ja minkä verran rahaa jää elämiseen ym. Ongelmana minulla reppanalla on ollut että olen ollut vuosikausia aviossa hyvätuloisen miehen kanssa, ei selvää kuvaa mitä mikin maksaa, olen kyllä onneksi vakituisessa, huonosti palkatussa kokopäivätyössä. Mietin vaan mitä mieltä olette noista valtion välttämättömät elinkustannukset-luvuista 2017: 448 €/kk avo- tai aviopuoliso tai parisuhteessa elävä / muu 18 vuotta täyttänyt henkilö samassa taloudessa (meillä lapsen kanssa siis 896€), tulee kattaa kuukausittaiset välttämättömät elinkustannukset (ei asumiskuluja). Riittääkö tuo oikeasti esim. Tampereella?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä riittää, riippuu ihan siitä, mihin sen pitäisi riittää. Jos vain vuokraan, sähkölaskuun, kotivakuutukseen, kännykkälaskuihin, päivittäistavaroihin sekä vaatteisiin ja mahdollisiin lääkkeisiin, niin yleensä yhden palkalla selviää ihan hyvin. Kaksiota suurempaa asuntoa ei tuon ikäisen lapsen kanssa kannata edes harkita. Annat makkarin lapselle ja nukut itse olohuoneessa. Nuori kun muutaman vuoden päästä lähtee kuitenkin omilleen, niin et joudu muuttamaan pienempäänkään. Jos sulla on auto, lapsellasi harrastuksia ja lapsesi ei saa opintotukea sinun tulojesi vuoksi, niin tilanne on jo hieman hankalampi. Kaikki mahdolliset velat ja osamaksut laskevat elintasoanne entisestään. Sun kannattaa tehdä itsellesi laskelma, jossa on kaikki tulosi ja sen jälkeen lasket kaikki menosi sekä arvioit, paljonko elämiseen laskujen jälkeen menee rahaa. Loppusummasta voit päätellä, miten paljon vuokra saisi olla. Katso myös, minkä verran voisit saada vuokra-kaksioon asumistukea. 

Vierailija
2/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat elää säästeliäästi, niin kyllä. :) meillä kahden opiskelija tulot yhteensä n. 2200e ja kiinteät kulut (asunnon kanssa) 1500e. Meillä on myös koira. Reissaamme vähintään kerran vuodessa, ostamme mistä pidämme (osa käytettyä mutta säästämällä uutta kalliimpaakin). Autoa ei ole ja asumme Helsingissä. Eli laskemalla, kompromisseilla ja tarkkuudella elää ihan kivaa elämää pienillä tuloillakin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on parin vuoden sisällä muuttamassa omilleen voisit harkita kaksion vuokraamista. Ensin nukut olohuoneessa ja kun lapsi muuttaa pääset makuuhuoneeseen. Vältä jatkuvaa muuttoa ja on halvempaa.

Vierailija
4/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun yksin ja minulla menee asumiskulujen jälkeen noin 200 euroa kuukaudessa, joten pitäisi riittää helposti kahdelle ihmiselle. Kun ottaa huomioon, että olette todennäköisesti minua huomattavasti tyhmempiä ja siten huonompia käyttämään rahaa, niin teillä menee varmaankin tuplasti se mikä minulla. Siltikin tuo rahamäärä riittää. 

Vierailija
5/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä riittää.Tosin alkuun voi olla hankalaa, jos olet tottunut olemaan laskematta euroja. Mutta äkkiä sen oppii :)

Lapsesi osuus on 356€ jos on 18v täyttänyt. Eli laskelmissasi oli hieman liikaa.

Turhat ostokset jättää pois ja valmistaa ruoat itse, niin kyllä se riittää.

Vierailija
6/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan voit laskea n. 600€ (riippuen toki missä asutte)

Kotivakuutus (riippuen laajuudesta) n. 30€/3kk

Netti (jos ei sisälly vuokraan) 20-45€/kk

Autopaikkaa jos tarvitset niin se on taas paikasta riippuen 5-50€/kk (en tiedä tampereesta, meillä on 5€ ja mun äidillä 48€ :) )

Sähkölaskut siirtoineen n. 30-60€/2kk

Kahden ihmisen ruokakauppa kustannukset toki ihan riippuen mitä syö ja mitä ostaa, mutta sanoisin 500-700€/kk

Pesutuvat on yleensä ilmaisia, jos et konetta ota mukaan/osta. Pesukoneet maksaa n.300€ (perus halpa kone siis)

Puhelinliittymät, itellä on paketti missä netti, 100 tekstaria ja 300min puhetta ja olikos tämä nyt 12 vai 13€/kk

Vesi yleensä sisältyy vuokraan, on kiinteä kuukausimaksu (varmaan 22€/hlö/kk suht lähellä) tai käytön mukaan, meillä oli käytön mukaan 40-50€/kk/2hlö

Vierailija
7/8 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan voit laskea n. 600€ (riippuen toki missä asutte)

Kotivakuutus (riippuen laajuudesta) n. 30€/3kk

Netti (jos ei sisälly vuokraan) 20-45€/kk

Autopaikkaa jos tarvitset niin se on taas paikasta riippuen 5-50€/kk (en tiedä tampereesta, meillä on 5€ ja mun äidillä 48€ :) )

Sähkölaskut siirtoineen n. 30-60€/2kk

Kahden ihmisen ruokakauppa kustannukset toki ihan riippuen mitä syö ja mitä ostaa, mutta sanoisin 500-700€/kk

Pesutuvat on yleensä ilmaisia, jos et konetta ota mukaan/osta. Pesukoneet maksaa n.300€ (perus halpa kone siis)

Puhelinliittymät, itellä on paketti missä netti, 100 tekstaria ja 300min puhetta ja olikos tämä nyt 12 vai 13€/kk

Vesi yleensä sisältyy vuokraan, on kiinteä kuukausimaksu (varmaan 22€/hlö/kk suht lähellä) tai käytön mukaan, meillä oli käytön mukaan 40-50€/kk/2hlö

Taas osaamattoman ihmisen tekemä arvio.

Kotivakuutus on jotain 60e/6kk jos osaa kilpailuttaa. 

Netti noin 10e/kk. Puhelinliittymän ulkopuolinen netti mahdollisesti tarpeeton. 

Autoa ei tarvitse omistaa.

Ruokalasku kahdelle ihmiselle 200-400e jos omistaa aivot

Pesukoneen saa ilmaiseksi tai muutamalla kympillä jos omistaa aivot. Uudenkin saa alle 200 euroon. 

Vierailija
8/8 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakauppaan 500-700€ kahdelle??? Nyt ihmettelen. Kun on oikein tiukkaa, niin 5 pvän ruuat saa 50€:lla 3 hlölle. Yksi pieni äiti ja teinit poika ja tyttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi