Köyhä mutta onnellinen
Olen seitsemättä vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan tienata eläkkeen lisäksi noin 600e/kk. Se tarkoittaa noin 2000e miinus verot. Ylimääräistä ei juuri jää ja jos jotain isompaa haluaa, täytyy säästää rahaa aika pitkään. Olen kuitenkin onnellinen ja koen, ettei meiltä lasten kanssa puutu mitään. Menot on aika pienet (asuminen syö tietenkin isoimman osan) ja olen säästäväinen. Teen itse kaiken mitä pystyy.
Osa-aikainen työ tarkoittaa sitä, että on aikaa paljon lapsille ja lemmikille. On aikaa kiertää kirppiksiä ja tehdä hyviä ja edullisia löytöjä. On aikaa kerätä itse sienet ja marjat, yrtit ynnä muut luonnosta. On aikaa hoitaa pihaa ja kasvimaata. Jos olisin normaalissa työssä, ostaisin todennäköisesti valmiina paljon, ajan säästämisen vuoksi.
Kun karsii jostain, saa jostain muualta takaisin. Tässä on vuosien varrella tavallaan oppinut ja tottunut tähän elämään. Kai tätä voisi tavallaan downshiftaamiseksi kutsua.
Ennen kuin joku ennättää haukkua sossupummiksi, kerron, että mitään tukia en saa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihmiseltä, jolla on hyvä positiivinen elämänasenne! Hyvä! On niin paljon hyvätuloisia, mutta kaikkeen tyytymättömiä ihmisiä. Raha ei tee onnelliseksi jos elämästä puuttuu kyky iloita muustakin kuin materiasta. Olen kanssasi samoilla linjoilla, hyvää elämää voi elää melko pienilläkin tuloilla kun saa käyttää aikaansa itse tärkeäksi kokemiin asioihin ja kun omaa kyvyn tehdä kaikenlaista eikä lamaantua pienituloisuudesta. Kuten vastauksista huomaat, täällä pyörii kaikenlaisia kahdehtijoita ja vissiin niitä parempituloisia, joilla rahaa on mutta ei minkäänlaista elämäniloa ja myötäelämisen kykyä. Kaikkea hyvää sinulle!
Itseäni häiritsee ap:ssa lähinnä se, että hänen mukaansa 2000 euron kuukausitulot ovat köyhyyttä. Tienaako moni työssäkäyvä juurikaan enemmän? Jotkut jopa vähemmän. Itse suoritan AMK-tutkintoa, jonka jälkeen peruspalkkani tulee olemaan noin 2300 euroa kuukaudessa.
Ja ap ei vie kenenkään työtä, koska menee töihin tarvittaessa? Jos ap ei menisi, niin ehkä töihin kutsuttaisiin joku vielä enemmän työtä tarvitseva. Outoa on myös se, että aika moni näistä työkyvyttömistä pätkähtää työkykyisiksi heti eläkepäätöksen saatuaan ja pystyykin, yllätys yllätys, tekemään juuri sen verran töitä kuin on mahdollista tienata menettämättä eläkettä.
Toivon kaikkea hyvää ap:lle, ihmisellä on oikeus nauttia elämästään ja suurin osa meistä hyödyntää kaiken sen, mitä yhteiskunta tarjoaa. Mutta ei tuossa mitään erityisen ihailtavaa ole.
Olet fyysisesti ilmeisesti hyvässä kunnossa, kun pystyt sieniä ja marjoja poimimaan ja vaikutat muutenkin aktiiviselta. Tavallisestihan työkyvyttömyyseläkkeelle eivät pääse edes puoliksi halvaantuneet tai päänsä vakavasti kolauttaneet. Jos on nuppi seonnut täysin, niin saattaa hyvällä onnella päästä. Kaikesta huolimatta, kiva että olet onnellinen ja tyytyväinen elämääsi, vaikka et mielestäni ole noilla tuloilla köyhä.
Minulla sama tilanne kuin ap:lla. Olen hyvin tyytyväinen. On aikaa tehdä vaikka mitä. En vaihtaisi työssäkäyntiin vaikka saisi rahaa paljonkin. On myös omia säästöjä, joten matkustellakin voin ym.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Opiskelu?
Toimeentulotukea ei yrittäjä eikä yrittäjän puoliso voi saada. Opintoihin voi opintolainaa hakea.
Itse tienaan ton verran käymällä vakkariduunissa, olen onnellinen ja en koe olevani köyhä.
Moni ei täällä tunnu ymmärtävän että työkyvyttömyyseläkettä edeltää usein vuosien yritys palautua työkykyiseksi. Se on raskas yrittämisen ja epäonnistumisen kierre. Eläkkeelle jääminen on helpotus, töitä voi yrittää tehdä myöhemmin jaksamisensa mukaan.
Työkyvyttömyyttä edeltää aina vakava sairastuminen johon ihminen on itse syytön, pitäisikö häntä vielä rangaista taloudellisesti sairastumisestaan? On väärin kadehtia ja tuomita heitä!
Vierailija kirjoitti:
Olet fyysisesti ilmeisesti hyvässä kunnossa, kun pystyt sieniä ja marjoja poimimaan ja vaikutat muutenkin aktiiviselta. Tavallisestihan työkyvyttömyyseläkkeelle eivät pääse edes puoliksi halvaantuneet tai päänsä vakavasti kolauttaneet. Jos on nuppi seonnut täysin, niin saattaa hyvällä onnella päästä. Kaikesta huolimatta, kiva että olet onnellinen ja tyytyväinen elämääsi, vaikka et mielestäni ole noilla tuloilla köyhä.
Niinhän siinä kävi, ns nuppi sekosi. Useampi psykoosi jätti jäljet aivoihin. Muisti, keskittymiskyky, ongelman ratkaisu kyky jne ovat olemattomat. Kiire, kova meteli ja sosiaaliset tilanteet kuormittavat todella reilusti. Ei tästä kenenkään kannata kateellinen olla 😊Ap
Moni haluaa työkyvyttömyyseläkeläisen "edut" mutta ei halua kokea vakavaa sairastumista, epäonnistuneita työhönpaluuyrityksiä, vuosien rumbaa lääkäriltä toiselle, loputonta määrää lausuntoja ja hakemuksia joihin vakuutusyhtiö antaa perusteettoman kielteisen päätöksen.
Ei myöskään haluta kokea häpeää ja huonommuudentunnetta jonka työelämästä ennen aikojaan poisjäänti aiheuttaa. Saati siitä koituvia tulonmenetyksiä.
Nostan hattua kaikille jotka kaiken em. jälkeen löytävät elämäänsä tasapainon ja vieläpä osaavat nauttia elämästään.
Kaikki jotka kehtaatte kadehtia ja arvostella heitä - opetelkaa häpeämään!
Vierailija kirjoitti:
Moni ei täällä tunnu ymmärtävän että työkyvyttömyyseläkettä edeltää usein vuosien yritys palautua työkykyiseksi. Se on raskas yrittämisen ja epäonnistumisen kierre. Eläkkeelle jääminen on helpotus, töitä voi yrittää tehdä myöhemmin jaksamisensa mukaan.
Työkyvyttömyyttä edeltää aina vakava sairastuminen johon ihminen on itse syytön, pitäisikö häntä vielä rangaista taloudellisesti sairastumisestaan? On väärin kadehtia ja tuomita heitä!
Näin se meni minullakin. Vaikka kuinka monta yritystä palata töihin-->liikaa kuormitusta-->unettomuus-->psykoosi-->järkyttävä masennus-->terapiaa,toipumista,tilanteen hyväksymistä vuosia-->kuntoutuskursseja-->satoja lääkärikäyntejä-->toimintaterapiaryhmiä .... Ja sama alusta ties kuinka monta kertaa. Nyt olen kolme vuotta selvinnyt ilman psykoosia, mikä johtuu pitkältI tilanteen hyväksymisestä. Ei ole ollut kovin helppo tie. Onneksi kun ikää on tullut, olen oppinut paremmin ymmärtämään omat rahani. Omalla kohdallani kävi nimenomaan niin, että yritin ihan liikaa ja aivan liian nopeasti työelämään takaisin. Ap
No ootpa köyhä. Voi voi. Tiiäks kun usea 8 h/ päivä/ 5 päivää / viikko saa tuon saman kuin sinä, eikä kerkee kirppiksille...
Vierailija kirjoitti:
No ootpa köyhä. Voi voi. Tiiäks kun usea 8 h/ päivä/ 5 päivää / viikko saa tuon saman kuin sinä, eikä kerkee kirppiksille...
Hopi hopi painu opiskeleen parempaa ammattia,se on aina mahdollista!
Toimeentulotuki? Opiskelu?