Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina ollut n 7v lyhennysvapaalla, 1v jäljellä, jos pian tärppää niin vuosi siihen päälle :o)

Vierailija
23.01.2017 |

ei kannata taloutta kiristää turhanpäiten liian tiukalle, kun on mahdollisuuksia

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kannata taloutta kiristää turhanpäiten liian tiukalle, kun on mahdollisuuksia

No ei kannata. Siksi mitoitimme lainamme alunperin pienelle kk-erälle ja on 17v laina maksettu pois 13 vuodessa, vaikka molemmat oli aikansa kotihoidontuella.

Vierailija
2/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain aivoton laittaa taloutensa liian tiukalle alunperinkään. Tuntuu ettei suurin osa ihmisistä osaa nykyää suhteuttaa menoja tuloihinsa. Ei ole kovin vaikeaa matematiikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tulot 4000€ nettona ja lyhennys on 1000€/kk tiukkaa tekee vaikka molemmat on töissä. Nyt jäljellä 179 000€ lainasta 97 000€

Vierailija
4/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltii 2 vuotta lyhennysvapaalla. Tehtiin siinä kylppäriremontti, vaikka ei ois tarvinnu. Mä halusin vaihtelua ja uuden kylppärin, niin Risto sit lopulta suostu. Tehtiin myös yks kaupunkiloma Italiaan ja sitten käytiin pari viikkoo Kanarialla. Ripa halus uuden auton, niin hankkittiin sit samaan syssyyn sekin. Nyt on lyhennysvapaat käytetty ja paluu arkeen. Oli kyl kliffa irrotus normaalista ja elää hetki kuin rikas. Oikeesti tosi vapauttavaa. Siispä suosittelen YOLO ja maksimit lyhennysvapaat käyttöön!

Vierailija
5/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korot pomppaa, niin moni joutuu megalainansa kanssa ongelmiin.

Vierailija
6/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan sen verran, että lainan maksu loppuun olisi toki mahdollista milloin vain. AP

Vierailija
7/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, miksi alapeukut?  AP

Vierailija
8/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltii 2 vuotta lyhennysvapaalla. Tehtiin siinä kylppäriremontti, vaikka ei ois tarvinnu. Mä halusin vaihtelua ja uuden kylppärin, niin Risto sit lopulta suostu. Tehtiin myös yks kaupunkiloma Italiaan ja sitten käytiin pari viikkoo Kanarialla. Ripa halus uuden auton, niin hankkittiin sit samaan syssyyn sekin. Nyt on lyhennysvapaat käytetty ja paluu arkeen. Oli kyl kliffa irrotus normaalista ja elää hetki kuin rikas. Oikeesti tosi vapauttavaa. Siispä suosittelen YOLO ja maksimit lyhennysvapaat käyttöön!

Enpä suosittele käyttämään lyhennysvapaita loppuun tuommoiseen turhaan humputteluun. Jos tulee tosihätä, esim. toinen työssäkävijä sairastuu vakavasti, ei lyhennysvapaita olekaan enää käytössä...

Vierailija
9/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä tulot 4000€ nettona ja lyhennys on 1000€/kk tiukkaa tekee vaikka molemmat on töissä. Nyt jäljellä 179 000€ lainasta 97 000€

Meillä oli tulot 2800 nettona, tonnin lyhennys, kolmehenkinen perhe ja hyvin pärjättiin, tosin ei olla kovia kuluttajia muutenkaan. Tuota lyhennysvauhtia kesti kolmisen vuotta, loppu 140 000 euron laina maksettiin pois asuntokaupoilla.

Vierailija
10/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla ihan järkeenkäypä syykin lyhennyssuunnitelmamuutokseen.

Korko lainaa nostettaessa oli n5-6%. Jo useamman vuoden se on ollut nolla ja itse asiassa tällä hetkellä OP bonusten verran (0,25%) negatiivinen, joten lainan noston jälkeen tuli mieleen sijoittaa lyhennyksestä vapautuva raha osakemarkkinoille. Toistaiseksi rohkenen sanoa, että on kannattanut. ap

Vierailija
11/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa vaikka en ole itse asuntovelallinen että antavatko pankit todellakin esim. 7v. lyhennysvapaata? Itse luulin että antavat max. 2v.

Vierailija
12/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa vaikka en ole itse asuntovelallinen että antavatko pankit todellakin esim. 7v. lyhennysvapaata? Itse luulin että antavat max. 2v.

Ei ne helpolla anna,  etenkään kuluitta. Jonkin verran joutunut keskustelemaan asiasta, mutta time well spent. Oma tuntuma asiaan on se, että koittavat ensin vedättää, mutta antavat periksi kun perustelee asiansa ja auttaa pankkia ymmärtämään sen, että muitakin vaihtoehtoja on. AP

Vierailija
13/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korot pomppaa, niin moni joutuu megalainansa kanssa ongelmiin.

Itse olen laskenut niin, että korot voi pompata vain jos on tarve hillitä inflaatiota. Tämä toteutuu vain jos talous lähtee nousuun eli milloin firmojenkin liikevaihdot, tulokset ja osakkeiden hinnat nousee. En näe skenaariota missä kävisi ns kylmät. AP

Vierailija
14/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä pistää itsensä velkavankeuteen. Velkataakka on todella suuri hallitsematon riski, jonka jalkoihin moni ihminen menettää elämänsä. Jos haluat vaihtaa maisemaa tai sairastut, etkä voi käydä pitkään aikaan töissä, on se vuokra-asujana ongelmatonta. Sen kuin muutat toiseen asuntoon. Velallisena asiat eivät olekaan niin yksinkertaisia. Nykyinen asunto on saatava ennen lähtöä kaupaksi tai vuokralle. Jos joudut pitämään kahta asuntoa, olet kusessa.

Velka aiheuttaa stressiä ja elämänilon pienenemistä. Suosittelen kaikille vuokra asumista.

Vierailija
15/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin kommenteista ja peukuista paistaa läpi, että tili tuli tili meni henkilöt pääosin valloittaneet palstan,AP poikkeuksiakin näkyy tosin olevan

Vierailija
16/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korko lainaa nostettaessa oli n5-6%. Jo useamman vuoden se on ollut nolla ja itse asiassa tällä hetkellä OP bonusten verran (0,25%) negatiivinen, joten lainan noston jälkeen tuli mieleen sijoittaa lyhennyksestä vapautuva raha osakemarkkinoille. Toistaiseksi rohkenen sanoa, että on kannattanut. ap

No mutta maksathan sinä sitä korkoa lainasta joka tapauksessa lyhennysvapaalla, vaikka et lainaa lyhennäkään. Yksinkertaista hölmöyttä olla lyhentämättä lainaa kun korot ovat olleet jo useamman vuoden alhaalla.

Tee tietysti miten lystäät, mutta pankki kiittää kun makselet ensin vuosikausia pelkkiä korkoja ja sitten vielä uudestaan kun alat lyhentämään sitä lainaa.

Vierailija
17/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama juttu kuin ap:llä, valitettavasti vain OP ei enää tahtoisi myöntää lyhennysvapaata. Korot on miinuksella ja lainan kulut siis olemattomat. Ei mitään järkeä lyhentää.

Vierailija
18/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuullostaa enemmän "ongelman" siirtämiseltä kuin vapaudelta. 

t. 7- vuodessa lainansa pois maksanut.

Vierailija
19/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta maksathan sinä sitä korkoa lainasta joka tapauksessa lyhennysvapaalla, vaikka et lainaa lyhennäkään. Yksinkertaista hölmöyttä olla lyhentämättä lainaa kun korot ovat olleet jo useamman vuoden alhaalla.

Tee tietysti miten lystäät, mutta pankki kiittää kun makselet ensin vuosikausia pelkkiä korkoja ja sitten vielä uudestaan kun alat lyhentämään sitä lainaa.

Juuri näin. Monet maksaa lainansa korot useaan kertaan ja ovat siitä vielä iloisia ja onnellisia. No ehkä on vain hyvä, että monikaan ei tiedä mitä itse touhuaa...

Vierailija
20/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten AP maksaa korkoa, jos kerran ansaitsee tällä hetkellä lainallaan? Rautalangasta vääntäen APN marginaali on sama tai suurempi kuin viitekorko ja sen lisäksi OP maksaa 0,25 % bonusta. Jos AP maksaisi lainansa pois, hän ei saisi siitä bonusta. Lisäksi lainan poismaksuun käytettävät rahat tuottavat tällä hetkellä (hyvin) sijoitettuna. Onneksi olkoon AP!