Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oman kirjan saa tehtyä?

Vierailija
23.01.2017 |

Miten se kaikki siis tapahtuu?
Lähetetäänkö jollekin kustantajalle vain tulostetut paperit ja se sitten tekee sen kirjaksi? Ja entä jos on kuvia, täytyykö niistä sivuista saada miten lopullisen version näköiset itse ennen kuin lähettää kenellekään?

Haluaisin tehdä jonkun kuvallisen runokirjan, mutta miten?!

Ja miten näitä kustantajia edes lähestytään? Kenelläkään kokemusta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaise verkossa. Nykyään ei painettuja kirjoja julkaista kuin omakustanteena (josta et saa varmuudella edes omiasi takaisin) ja kustantajan varmasti myyväksi arvioimat.

Painettujen kirjojen aika alkaa olla ohitse kaupallisessa mielessä. Eivät ole bisneksenä kovin tuottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkaise verkossa. Nykyään ei painettuja kirjoja julkaista kuin omakustanteena (josta et saa varmuudella edes omiasi takaisin) ja kustantajan varmasti myyväksi arvioimat.

Painettujen kirjojen aika alkaa olla ohitse kaupallisessa mielessä. Eivät ole bisneksenä kovin tuottavia.

Lisäisin ettei runoteoksia juuri julkaista ja aiemminkin ne olivat yleensä kustantajalle tappiollisia. Niitä kuitenkin julkaistiin imagosyistä ja halusta tukea runoilijoita.

Vierailija
4/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kirjasta pdf-dokumentin ja laitat Amazonille myyntiin. Voit myös tilata sieltä paperiversioita myyntiin. Kukaan ulkopuolinen tuskin kirjaasi kustantaa. Toki kirjan kirjoittamiseen saatat tarvita ulkopuolista apua esim. ulkoasun kanssa tai jäsentelyyn. Myös kirja on hyvä oikoluetuttaa jollain.

Vierailija
5/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nimenomaan sellaisen ihan oikean kirjan, en e-kirjaa...

Tuskin sillä rahoiksi löisi, mutta ei tässä työttömänä oikein muutakaan tekemistä ole.

Täytyypä katsoa tu linkki.

ap.

Vierailija
6/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita ensin luonnos tai runokirjan tapauksessa niitä runoja pöytälaatikkoon. Sitten otat vaan yhteyttä kustantajaan ja kysyt, että ovatko he kiinnostuneita tällaisesta projektista. Todennäköisesti eivät ole, mutta kysyminen ei maksa mitään.

Puhtaan runokirjan saat paperilla omakustanteena.

Tuo nettijulkaiseminen ei ole huono ajatus. Aloita blogi ja kirjoita sinne runoja. Jos ne saavat suosiota, niin sen jälkeen voit harkita kustantajaa.

Ensimmäisen kirjan julkaiseminen ei ole mikään muutaman kuukauden juttu.

Vierailija
7/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sillä rahoiksi löisi, mutta ei tässä työttömänä oikein muutakaan tekemistä ole.

ap.

Kannattaa varmaan yrittää löytää muutakin motivaatiota kuin tuo "ei tässä oikein muutakaan tekemistä ole". Onko sinulla oikeasti intohimoa kirjoittamiseen? 

Vierailija
8/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap.

Sori, mutta sun asenne ei kuulosta oikein innostuneelta. Ei hyvää kirjallisuutta ja varsinkaan runoutta yleensä synny siksi, että "ei tässä oikein muutakaan tekemistä ole". Tai sitten sä olet joku huippuluonnonlahjakkuus, joka ihan ilman varsinaista kiinnostustakaan pystyy runoilemaan. Siinä tapauksessa olet harvinainen tapaus, jonka kyllä kustantajat sitten varmasti huomaavat.

Vierailija
9/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita ensin luonnos tai runokirjan tapauksessa niitä runoja pöytälaatikkoon. Sitten otat vaan yhteyttä kustantajaan ja kysyt, että ovatko he kiinnostuneita tällaisesta projektista. Todennäköisesti eivät ole, mutta kysyminen ei maksa mitään.

Puhtaan runokirjan saat paperilla omakustanteena.

Tuo nettijulkaiseminen ei ole huono ajatus. Aloita blogi ja kirjoita sinne runoja. Jos ne saavat suosiota, niin sen jälkeen voit harkita kustantajaa.

Ensimmäisen kirjan julkaiseminen ei ole mikään muutaman kuukauden juttu.

Pöytälaatikko alkaa olla jo aika täynnä runoja. Olen koko ikäni niitä kirjoitellut, mutta en ole uskaltanut näyttää kenellekään. Nyt kuitenkin alkanut tuntua, että olisi kiva tehdä niistä kirja ja yllättää kaikki.

Ymmärrän kuitenkin, että ei taida kovin helppoa olla, ehkä se omakustanteinen on se ainoa vaihtoehto...

ap.

Vierailija
10/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puffi: http://www.mediapinta.net/

"

Suomi 100 runokirjaa -kirjasarja

Mediapinta osallistuu itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaan tarjoamalla kirjoittajille mahdollisuuden julkaista oman kirjan ilmaiseksi. Teemme vuoden 2017 aikana 100 runokirjaa veloituksetta.

Tarjoa oma runoteoksesi Suomi 100 runokirjaa -julkaisusarjaan! Voit myös koota yhdessä ystäviesi kanssa runoantologian.

Runokirjasi ulkoasusta vastaa Mediapinnan graafikko Risto Penttinen, joka taittaa kirjasi ja suunnittelee siihen kannen. Ennen kirjan painamista saat nähtäväksesi painetun oikovedoksen, johon voit vielä tehdä korjauksia.

Lähetä käsikirjoituksesi meille! Ohje löytyy täältä: http://www.mediapinta.net/aineisto-ohje

Julkaisemisen jälkeen kirjasi on tilattavissa kirjastojen ja kirjakauppojen valikoimaan. Se on myös myytävänä Mediapinnan nettisivuilla ja verkkokirjakaupoissa. Kirjojen myynnistä maksamme sinulle tekijänpalkkiota. Lue lisää täältä: http://www.mediapinta.net/kustannussopimus

"

Siinäpä tilaisuus sinulle ja kirjallesi!

Vierailija
11/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Kannattaa varmaan yrittää löytää muutakin motivaatiota kuin tuo "ei tässä oikein muutakaan tekemistä ole". Onko sinulla oikeasti intohimoa kirjoittamiseen? 

Mä olen kirjoittanut koko ikäni. Tarkoitin tuolla kommentilla vain sitä, ettei se raha ole se, mikä motivoi. :)

ap.

Vierailija
12/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Mä olen kirjoittanut koko ikäni. Tarkoitin tuolla kommentilla vain sitä, ettei se raha ole se, mikä motivoi. :)

ap.

No, kumpikaan noista asioista ei selvinnyt aloituksestasi. Kannattaa varmaan harjoitella vielä sitä kirjoittamista, että ilmaisusi selkenee.

Vierailija
13/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puffi: http://www.mediapinta.net/

"

Suomi 100 runokirjaa -kirjasarja

Mediapinta osallistuu itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaan tarjoamalla kirjoittajille mahdollisuuden julkaista oman kirjan ilmaiseksi. Teemme vuoden 2017 aikana 100 runokirjaa veloituksetta.

Tarjoa oma runoteoksesi Suomi 100 runokirjaa -julkaisusarjaan! Voit myös koota yhdessä ystäviesi kanssa runoantologian.

Runokirjasi ulkoasusta vastaa Mediapinnan graafikko Risto Penttinen, joka taittaa kirjasi ja suunnittelee siihen kannen. Ennen kirjan painamista saat nähtäväksesi painetun oikovedoksen, johon voit vielä tehdä korjauksia.

Lähetä käsikirjoituksesi meille! Ohje löytyy täältä: http://www.mediapinta.net/aineisto-ohje

Julkaisemisen jälkeen kirjasi on tilattavissa kirjastojen ja kirjakauppojen valikoimaan. Se on myös myytävänä Mediapinnan nettisivuilla ja verkkokirjakaupoissa. Kirjojen myynnistä maksamme sinulle tekijänpalkkiota. Lue lisää täältä: http://www.mediapinta.net/kustannussopimus

"

Siinäpä tilaisuus sinulle ja kirjallesi!

Tämäpä oli hyvä! Kiitti! :)

ap.

Vierailija
14/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan sulla ei tarvi olla kuin ne runot valmiina (mieluiten sähköisinä), voit ihan hyvin ulkoistaa sen ulkoasun suunnittelunkin. Toki se maksaa sitten vähän enemmän - ja olitko ihan myytävää kirjaa ajatellut, vai vain itselle ja tutuille muutamia kopioita? Kirjapainot (ainakin digipainot) tekee ihan yksittäisiäkin kappaleita. Näin olen ainakin itse asian käsittäny - ja mun pitäis varmaan tietää kun olen kirjapainossa töissä!

Vierailija
15/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakustanne. Yksi kaveri on kirjoittanut nyt kaksi romaania, julkaissut ne omakustanteina ja jopa myynyt niitä.

"

Perinteisen kustantamon kautta julkaisevat kirjailijat saavat pitää yleensä 16–21% kirjansa myyntituloista. Suurin osa kirjan tuotoista menee siis jälleenmyyjien ja kustantajan taskuihin. Kustannussopimuksen myötä myös teoksesi oikeudet siirtyvät kustantajallesi. Kirjojen kääntämisestä ja uusista painoksista päättävät siis ensikädessä kustantajat eivätkä kirjailijat.

Omakustannekirjailija sen sijaan maksaa ainoastaan kirjansa julkaisemisesta ja painamisesta koituvat kustannukset. Lisäksi omakustannekirjailija nauttii suuremmista rojalteista kuin kustantamon kautta teoksensa julkaiseva taiteilija. Kun julkaiset kirjasi Type & Tellin kautta, tuotoista 80% kuuluu sinulle. Teoksesi oikeudet säilyvät sinulla: voit teetättää kirjastasi uuden painoksen tai myydä teoksesi käännösoikeudet ulkomaille milloin tahansa!

Toisaalta on syytä muistaa, että omakustannekirjailija kantaa kirjan julkaisemiseen liittyvät taloudelliset riskit itse. Sinun on huolehdittava siitä, että kirjasi erottuu yli kymmenentuhannen nimikkeen vuotuisesta kirjavalikoimasta. Siksi teoksen hiomiseen, tyylikkääseen ulkoasuun ja markkinointiin olisi hyvä satsata aikaa, ja tarpeen tullessa kannattaa turvautua ammattilaisten apuun."

http://blog.typeandtell.com/fi/omakustanne-vaihtoehtona/#.WIXHwVK7qHs

Vierailija
16/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo mun kaverini on kustantanut kirjansa täällä (taitaa olla harvoja suomalaisia omakustannepaikkoja) :

http://www.bookcover.fi/

Vierailija
17/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli tuollainen pöytälaatikkorunoilija ja hänellä oli aina haaveena, että ne runot pitäisi saada jotenkin kansiin. Tein sitten hautajaisiin sellaiset runovihot, missä oli äidin runoja. Etukanteen tuli äidin nuoruuskuva ja takakanteen joskus 70-vuotiaana otettu kuva. Tuttu graafikko teki taiton ja suunnitteli etu- ja takakannet ja hoiti puolestani myös sen painatuksen. Ihan hienot niistä tuli ja mukava muisto hautajaisvieraille. 

Jos osaat itse vain kirjoittaa, niin mistä ajattelit ne kuvat tempaista? Kannattaa tehdä yhteistyössä jonkun graafisen alan ammattilaisen kanssa, hän voi tarvittaessa tehdä taiton lisäksi myös kuvituksen ja osaa myös antaa vinkkejä, missä se kirja kannattaa painattaa. 

Toki sen taiton voi tehdä myös itse, mutta lopputulos on todella paljon tyylikkäämpi kun antaa sen homman tehtäväksi jollekin sellaiselle, joka tekee noita työkseen ja jolla on esteettistä silmää. Erityisesti runokirjassa se ulkoasun merkitys korostuu.

Vierailija
18/23 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli tuollainen pöytälaatikkorunoilija ja hänellä oli aina haaveena, että ne runot pitäisi saada jotenkin kansiin. Tein sitten hautajaisiin sellaiset runovihot, missä oli äidin runoja. Etukanteen tuli äidin nuoruuskuva ja takakanteen joskus 70-vuotiaana otettu kuva. Tuttu graafikko teki taiton ja suunnitteli etu- ja takakannet ja hoiti puolestani myös sen painatuksen. Ihan hienot niistä tuli ja mukava muisto hautajaisvieraille. 

Jos osaat itse vain kirjoittaa, niin mistä ajattelit ne kuvat tempaista? Kannattaa tehdä yhteistyössä jonkun graafisen alan ammattilaisen kanssa, hän voi tarvittaessa tehdä taiton lisäksi myös kuvituksen ja osaa myös antaa vinkkejä, missä se kirja kannattaa painattaa. 

Toki sen taiton voi tehdä myös itse, mutta lopputulos on todella paljon tyylikkäämpi kun antaa sen homman tehtäväksi jollekin sellaiselle, joka tekee noita työkseen ja jolla on esteettistä silmää. Erityisesti runokirjassa se ulkoasun merkitys korostuu.

Kiva idea tuo runovihko äitisi runoista. Ihana muisto jäänyt.

Harrastan tämän runoilun lisäksi myös valokuvaamista aika tosissaan, joten ne kuvat olisi omia valokuvia.

Nyt kun hiukan luin niitä runojani, niin rimakauhu taas iskee, kun ovat niin henkilökohtaisia... Ehkä tätä täytyy vielä pohtia muutaman kerran. :)

ap.

Vierailija
19/23 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä!

Vierailija
20/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediapinnan kautta ei ole vielä koskaan julkaistu mitään laadukasta, muista se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä