Muutamme Viroon. Onko kysyttävää?
Kommentit (19)
Ei oo kysyttävää. Sanon vaan, että head reisi!
Vierailija kirjoitti:
Onko syynä Suomen ählämisoituminen?
Tärkein syy on työt. Mutta kieltämättä houkuttaa tuo vähäinen maahanmuutto Virossa.
ap
Vuokralle vai oma? Onko tuttavia lähellä? Onko työpaikka virossa vai etätöissä, jos edellinen niin mikä ala?
Pappi kirjoitti:
Ei oo kysyttävää. Sanon vaan, että head reisi!
Kiitos :) Aloitetaan kohta viron opinnot. Lapset oppivat kielen varmasti äkkiä.
ap
Oletteko työelämässä? Jos, niin mistä maasta palkka tulee? Minnepäin Viroa muutatte?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle vai oma? Onko tuttavia lähellä? Onko työpaikka virossa vai etätöissä, jos edellinen niin mikä ala?
Vuokralle ensin. Ei ole juurikaan tuttavia, mutta toivon, että tutustutaan muihin. Miehellä työt alkaa Virossa, itse teen etätöitä. Tulen käymään pari kertaa kuussa Helsingissä työasioissa. It-alalla ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko työelämässä? Jos, niin mistä maasta palkka tulee? Minnepäin Viroa muutatte?
Minun palkkani tulee Suomesta, miehen Virosta. Muutetaan Tallinnaan.
ap
Ela hästi!
Asuin Tallinnassa parikymmentä vuotta sitten ja tykkäsin.
Itse asun myös Virossa maahanmuuttajia täälläkin on paljon, kaikki tuntemani tosin ovat Suomesta. Jos muutatte työn takia, niin ilmeisesti Tallinnaan. Siellä asuu lähes kolmannes koko väestöstä. Helsingissä alle kymmenesosa, kiitos keput ja kekkoset rahat pumpattiin ympäri maata ja Helsikiä ei kehitetty mitenkään, niin ihmiset muuttivat Ruotsiin. Ruotsissa on yli 700 tuhatta ihmistä, joiden vähintään yksi isovanhempi on Suomessa syntynyt. Jos puoletkin olisi saaneet asunnon ja työtä Helsingissä, niin Suomessakin olisi miljoona kaupunki. Sen sijaan että ihmiset olisivat jääneet lapioimaan p*skaa pelloille muuttivat Ruotsiin.
Viron kursseilla en ole käynyt, ne olivat joko järjettömän kalliita, tai sitten opetuskielenä olisi ollut venäjä.
Kannattaa muistaa että Viro on paljon muutakin kuin Tallinna. Olen tavannut ihmisiä joka eivät koskaan ole käyneet Tallinnassa ja yksin oli käynyt vain kertaalleen, silloin kuin kyyditettiin Siperiaan.
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä viinaa Suomestakin...
Virosa on tulossa erittäin runsaat olutverojen korotukset tänä vuonna yli 50 prosenttia ja yhteensä suunniteltu satoja prosentteja.
Latviasta tuodaan jo nyt viidesosa alkoholista.
Taidat olla nk. uniikki lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani tulee Suomesta, miehen Virosta. Muutetaan Tallinnaan.
ap
Tiedän päinvastaisen tapauksen, mies saa pomon palkkaa suomalais firmasta ja korkeakoulutettu vaimo on ammattiaan vastaavassa työssä ja vaimo saa Virossa 400 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle ensin. Ei ole juurikaan tuttavia, mutta toivon, että tutustutaan muihin. Miehellä työt alkaa Virossa, itse teen etätöitä. Tulen käymään pari kertaa kuussa Helsingissä työasioissa. It-alalla ollaan.
Onko asunto jo hommattu? Tuo on hyvä että miehellä on virolainen työpaikka, sieltä varmaan autetaan. Virolaiset ovat yllättävän nurkkakuntaisia ja tuppaavat olettamaan että jokainen ulkomaalainen on jo puoliksi virolainen ja tietää kaiken Virosta, esimerkiksi virolainen henkilötunnus, pankkitili, puhelin ja muut oletetaan olevan jo ensimmäisenä päivänä.
Omalla kohdallani esimerkiksi vuokranantaja halusi sopimusta varten id-koodin vaikka sen voi saada vasta asunnon saamisen jälkeen.
Muitakin outoja ongelmia esiintyy, mm. useaan kertaan on oletettu että Suomen läpi ajaa samassa ajassa kuin Viron läpi.
Miten teillä onnistui asunnon saaminen? Oletteko selvittäneet, millainen se kaupunginosa on, johon muutatte ja jos, niin mistä saitte selville? Oliko mitään ongelmia muuttamisen suhteen, minkälaista paperisotaa piti käydä, mitä lupia tarvitaan? Miten kuljetatte muuttokuorman paikan päälle? Onko teitä varoiteltu jostain, mistä?
Nimimerkillä tulen ehkä perässä joskus... jos tämä meno jatkuu täällä Suomessa tällaisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto jo hommattu? Tuo on hyvä että miehellä on virolainen työpaikka, sieltä varmaan autetaan. Virolaiset ovat yllättävän nurkkakuntaisia ja tuppaavat olettamaan että jokainen ulkomaalainen on jo puoliksi virolainen ja tietää kaiken Virosta, esimerkiksi virolainen henkilötunnus, pankkitili, puhelin ja muut oletetaan olevan jo ensimmäisenä päivänä.
Omalla kohdallani esimerkiksi vuokranantaja halusi sopimusta varten id-koodin vaikka sen voi saada vasta asunnon saamisen jälkeen.
Muitakin outoja ongelmia esiintyy, mm. useaan kertaan on oletettu että Suomen läpi ajaa samassa ajassa kuin Viron läpi.
Vuokranantajia on monenlaisia ja muutenkin hieman liioiteltua juttua. Yhden täällä lähes kymmenen vuotta asuneen tiedän, jollai ei vieläkään ole id-korttia eikä paikallista pankkitiliä, ei edes juuri puhu viroa mutta ymmärtää sentään.
Onko syynä Suomen ählämisoituminen?