Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työuupumukseen ei voi saada sairauslomaa?

Vierailija
22.01.2017 |

Multa on viety kaikki edellytykset tehdä mun työtä, ihan työvälineistä ja -tiloista lähtien. Lisäksi joudun kuuntelemaan yhteistyökumppanien taholta jatkuvasti asiatonta kielenkäyttöä ja epäarvostavaa puhetta. Puolen vuoden keskustelun jälkeen tilanne ei ole korjaantunut, eikä esimies aio tehdä asialle mitään. Työterveys ei auttanut, ei myöskään ammattiliitto. Luottamusmiehelle soitan huomenna. En tiedä enää, mitä mun kuuluisi tehdä. Olen yrittänyt parhaani, mutta mikään ei muutu. Ahdistaa helkkaristi, ja tuntuu siltä, että sairausloma olisi välttämätön, että pääsisin edes hetkeksi hengähtämään ja miettimään tulevaisuutta. Luin kuitenkin, että mun on otettava itselleni jonkinlainen mielenterveysdiagnoosi, jotta voin saada sairauslomaa, sillä työuupumus ei ole mikään diagnoosi. En haluaisi periaatteesta itselleni mitään leimaa siitä hyvästä, että työolosuhteet ovat mahdottomat. Mä olen ihan työkykyinen ja -haluinen, mutta en voi tehdä työtä, kun siihen ei anneta mahdollisuutta. Onko jollain kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sairauslomaa, mutta työnantajan ei tarvi maksaa.

Vierailija
2/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli saa palkatonta käytännössä? Se ei ole kyllä sairauslomaa. Aika kohtuuttomalta tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot olevasi työkykyinen. Työkykyiselle ei anneta sairauslomaa. Vaihda siis työpaikkaa kun kerran työkykyinen ja -haluinen olet.

Vierailija
4/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta myös minä olen siinä käsityksessä, että burn out ei ole diagnoosi, vaan loppuunpalamistapauksetkin hoidetaan masennuksena. Tyhmää mielestäni.

Oletko yrittänyt etsiä uutta työpaikkaa? Nykyisen paikan meininki kuulostaa sietämättömältä.

Vierailija
5/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Nimittäin se on työnantajan homma hoitaa työolot sellaisiksi että niitä töitä pystyy uupumatta tekemään. Jos homma ei toimi, niin eihän se siitä sen paremmaksi muutu että jää saikulle. Toki voihan sitä jonkun viikon olla vaikka jännetuppitulehduksen takia  saikella ja antaa niille siellä duunipaikalla hoitaa asiat kuntoon. Sitten back ja hommiin.

Sairaslomaa voi kyllä saada, mutta palkkaa ei makseta. Että sikäli aika huono combo kyllä.

Vierailija
6/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumukseen voi saada sairaslomaa, se ei tosin ole palkallista. Masennuksenkin kohdalla osa diagnooseista palkatonta.

Olen ollut tilanteessasi ja tuo täyttää myös työpaikkakiusaamisen tunnusmerkit.

Itse irtisanouduin lähdin. Vieläkään en ole täysin kunnossa. Mutta toisessa työoaikassa jo.

Vierailija
7/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot olevasi työkykyinen. Työkykyiselle ei anneta sairauslomaa. Vaihda siis työpaikkaa kun kerran työkykyinen ja -haluinen olet.

Ai hitto kun ei tullut mieleen! No minäpäs kävelenkin huomenna vaan sitten johonkin uuteen työpaikkaan, kun niitähän tuolla onkin pilvin pimein avoinna.

Vierailija
8/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saa palkatonta käytännössä? Se ei ole kyllä sairauslomaa. Aika kohtuuttomalta tuntuu.

Ei ole kohtuutonta. Mietihän, että työnantaja palkkaa työntekijän, joka ei uupumuksen vuoksi pysty työtä tekeen. Silti työnantajan pitäisi palkka maksaa?!?

Vierailija
9/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta myös minä olen siinä käsityksessä, että burn out ei ole diagnoosi, vaan loppuunpalamistapauksetkin hoidetaan masennuksena. Tyhmää mielestäni.

Oletko yrittänyt etsiä uutta työpaikkaa? Nykyisen paikan meininki kuulostaa sietämättömältä.

Juu, siis tottakai etsin koko ajan, ja olen katsellut jo pidempään aktiivisesti. Nyt tällä hetkellä väsyttää jo sen verran, että olisi pakko vetää henkeä hetki.

Vierailija
10/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on nimenomaan työnantajan vika, kun työntekijän työmatka työsuhteen alkaessa on 5km / suunta ja muutaman vuoden päästä 55 km / suunta. Totta kai se on työnantajan vika, jos tulee työuupumus tällaisessa tapauksessa.  Ei mitään tekemistä työntekijän henkilökohtaisilla valinnoilla.

Vierailija
11/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosiksi laitetaan yleensä masennus. Ja sen jälkeen voikin unohtaa kaiken terveydenhuollon. Menet vaikka flunssan takia lääkäriin, niin siellä lukee heti että MT taustaa.

Vierailija
12/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuutonta. Mietihän, että työnantaja palkkaa työntekijän, joka ei uupumuksen vuoksi pysty työtä tekeen. Silti työnantajan pitäisi palkka maksaa?!?

Jos työnantaja omilla toimillaan estää työtekijää tekemästä töitä, työkyvyttömyys on työnantajan vika.

Vierailija
13/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle tehdään tahallaan työolot mahdottomiksi, niin olisko jotain aihetta ottaa yhteys työsuojelupiiriin?

Vierailija
14/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne f-koodit ei ole kivoja ollenkaan. Mulla laitettiin ahdistuneisuushäiriö saikun syyksi, ja palkka tuli normaalisti. Mutta ei kovin kiva kun se koodi jää sinne näkyviin.. saako sitä millään pois?

Vierailija
15/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se onkin naurettavaa. Työuupumukseen saa sairauslomaa, mutta työnantajan ei tarvitse maksaa siitä palkkaa. Eli työnantaja voi ensin ajaa sun jaksamisen piippuun ja sen ei tarvitse ottaa siitä sitten mitään vastuuta , kun olet burnout . Eli opettele sanomaan EI ja tietämään omat rajasi miten paljon jaksat tehdä ja kuinka kauan.

Vierailija
16/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä työkykyiselle pitäisi antaa jotakin palkallista huililomaa? Oikeasti työuupunut ei todellakaan ole työkykyinen ja etoo tuo, että mietit miten et haluaisi jotakin mt-diagnoosia ottaa, mutta sen varjolla saisit loman! Leimaat kaikki oikeasti työuupuneet ja/tai masentuneet "lomahuijareiksi" typerällä avauksellasi.

Vierailija
17/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on nimenomaan työnantajan vika, kun työntekijän työmatka työsuhteen alkaessa on 5km / suunta ja muutaman vuoden päästä 55 km / suunta. Totta kai se on työnantajan vika, jos tulee työuupumus tällaisessa tapauksessa.  Ei mitään tekemistä työntekijän henkilökohtaisilla valinnoilla.

Mitä sä nyt sekoilet? Perusta oma ketju tälle omalle kokemuksellesi, ei tässä ollut tämänkaltaisesta tilanteesta kysymys ollenkaan.

Vierailija
18/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin stressireaktio ja masennus ja palkka juoksi normaalisti, viimeisessä saikkulapussa oli lisäksi joku työolosuhteet tai vastaava, jonka jo irtisanoutumisen jälkeen sain. Minut siis savustettiin ulos.

Vierailija
19/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin stressireaktio ja masennus ja palkka juoksi normaalisti, viimeisessä saikkulapussa oli lisäksi joku työolosuhteet tai vastaava, jonka jo irtisanoutumisen jälkeen sain. Minut siis savustettiin ulos.

Stressireaktio voiskin olla silleen kuvaavampi, kun tilanne kuitenkin johtuu olosuhteista, eikä omasta päästä.

Vierailija
20/38 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressireaktio voiskin olla silleen kuvaavampi, kun tilanne kuitenkin johtuu olosuhteista, eikä omasta päästä.

Juu ei pelkkä masennus kaikkea kerro. Onneksi noi mun MT-diagnoosit jäi yksityiselle lääkäriasemalle, jossa meillä oli työterveyshuolto eivätkä ole enää seuranneet mukana sittemmin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme