Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisfirmat ei halua / osaa myydä?

Vierailija
22.01.2017 |

Syksyllä etsiskelin kissojen ja koirien kanssa kivaa Suomessa tehtyä heijastinta. Lopulta kovalla vaivalla löysin yhden kaupan, jossa myytiin kiinalaisten heijastimien lisäksi suomalaisen valmistajan heijastimia. Hyllyssä ei ollut kuin yhtä mallia jäljellä, niin ostin sen. Olisin ostanut lisääkin, mutta kun ei ollut erilaisia.

Kotona etsin netistä valmistajan sivut ja siellä oli iso valikoima kaikkia kivoja malleja. Harmikseni heillä ei ollutkaan nettikauppaa. Myivät vain jälleenmyyjille. Katsoin jälleenmyyjät eikä heillä ollut kuin samoja, jonka ostin ja yhdeltä löytyi pari muuta, rumaa vaihtoehtoa, joita en halunnut.

Laitoin s.postia firmalle, että eikö heiltä tosiaan voi suoraan ostaa, kun netissä oli se kiva valikoima ja lapsetkin olivat ehtineet valkata suosikkinsa sieltä. Mutta ei. Vain jälleenmyyjien kautta voi ostaa. Mutta paha ostaa, kun heillä ei ole niitä.

Ei ihme, että suomalaisilla firmoilla menee huonosti? Asiakkaita olisi ja ne haluaisi ostaa, mutta firmat ei ilmeisesti halua myydä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei muuta kuin alat itse myymään heijastimia jos se sinulle niin tärkeää on, miksi jonkun pitäisi se tehdä sinun puolesta?

Vierailija
2/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yritys joka voisi myydä heijastimia mut en viitsi ottaa myyntiin kun niissä niinpie i kate. Vaiva myydä on paljon suurempi kuin tuotto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei muuta kuin alat itse myymään heijastimia jos se sinulle niin tärkeää on, miksi jonkun pitäisi se tehdä sinun puolesta?

Niinpä. Jos huomaa ett jotain ei ole niin se pitää hyödyntää bisnesmielessä. Siitä vaan heijastinkauppa pystyyn. T: 2

Vierailija
4/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muut työt, kiitos vain ideasta. :) Ihmetyttääpä vain, kun valitetaan, että suomalaisfirmoilla menee huonosti. Tai siis enää ei oikeastaan ihmetytä, vaan alan ymmärtää, että miksi...

Vierailija
5/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muut työt, kiitos vain ideasta. :) Ihmetyttääpä vain, kun valitetaan, että suomalaisfirmoilla menee huonosti. Tai siis enää ei oikeastaan ihmetytä, vaan alan ymmärtää, että miksi...

Ei mun firmalla ainakaan mene huonosti, ehkä yksi syy on just se etten ota heijastimia tai muita halpoja tuotteita myyntiin. Samalla vaivalla myyn 200e tuotteen kuin 5 e heijastimen.

Vierailija
6/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän kyllä tuota firmaa, kun varmaan eivät halua myydä suoraan juuri sen takia, kun niissä on se pieni kate ja se olis iso rumba. Mut toisaalta se tuote on just se heidän ydintuote, niin eikö kannattaisi jotenkin yrittää parantaa niiden saatavuutta? :D

Vierailija
7/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän kyllä tuota firmaa, kun varmaan eivät halua myydä suoraan juuri sen takia, kun niissä on se pieni kate ja se olis iso rumba. Mut toisaalta se tuote on just se heidän ydintuote, niin eikö kannattaisi jotenkin yrittää parantaa niiden saatavuutta? :D

Heijastimet on lisämyyntia esim. Kassalla, ei valmistaja voi alkaa myydä verkossa tuollaisia. Vaiva ihan järjetön kun heijastin ei paljoa maksa. Ei mikään verkkokauppatuote.

Vierailija
8/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina tutkin juuri lentokentän tax-freessä kolmea eri heijastinmallia enkä viitsinyt ostaa niistä yhtään tuliaisiksi teineilleni työmatkaltani koska ne eivät olleet coolin näköisiä. Teinipojat, jotka kuolaavat nyt katsoessaan Instagramista Supremen ja Louis Vuittonin yhteistyömallistoa, haluavat juuri sellaisia tuotteita, jotka erottuvat. Suomalaisen heijastinvalmistajan pitäisi rohkeasti tehdä yhteistyömallisto vaikkapa Supremen kanssa niin jo alkaisivat heijastimet tekemään kauppansa ja se oma nettikauppakin kannattaisi perustaa.

Tutkimani myynnissä olleet heijastimet olivat selvästi suunnattu naisille ja pikkulapsille. Kuinka miehet ja pojat on jätetty pois laskuista?

Vierailija
9/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heijastimet on lisämyyntia esim. Kassalla, ei valmistaja voi alkaa myydä verkossa tuollaisia. Vaiva ihan järjetön kun heijastin ei paljoa maksa. Ei mikään verkkokauppatuote.

Heijastimen voi suunnitella myyväksi ja kiinnostavaksi design-esineeksi, jopa statussymboliksikin jos vain on älyä ja halua.

Vierailija
10/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei yksittäin varmasti kannattaisikaan myydä verkkokaupassa. Mutta eikö edes niin voisi/kannattaisi myydä, että laittaisi jonkin minimisumman tai -kappalemäärän toimituksille? Olisin oikeasti ostanut useamman heijastimen, vaikka 10 kappaletta. Kaksi jokaiselle perheenjäsenelle. Mies itse asiassa onnistui hukkaamaan heti eka kerralla omansa, kun sen takkiinsa ripusti ja lähdettiin kaupungille.

Ap

Vierailija
11/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tuollaisissa tuotteissa on suuri kate. Viiden euron heijastimen valmistuskustannukset sarjatyönä eivät ole kovin kummoiset. Verkkokaupassa ei noin pieniä tuotteita kannattane myydä, mutta yleensähän niissä onkin minimiraja tai sitten kunnon toimituskulut. Itsekin olen huomannut, että ylipäätään aikuiselle sopivia kivoja heijastimia ei kaupoissa ole, vaan helposti löytyy vain jotain muumeja ja pokemoneja. Kassalta olen tuon yhden kauniin vaahteranlehden ostanut ihan heräteostona ja se kuulemma näkyy hyvin, veli ajoi kerran autolla ohitseni ja kertoi asian. 

Vierailija
12/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina tutkin juuri lentokentän tax-freessä kolmea eri heijastinmallia enkä viitsinyt ostaa niistä yhtään tuliaisiksi teineilleni työmatkaltani koska ne eivät olleet coolin näköisiä. Teinipojat, jotka kuolaavat nyt katsoessaan Instagramista Supremen ja Louis Vuittonin yhteistyömallistoa, haluavat juuri sellaisia tuotteita, jotka erottuvat. Suomalaisen heijastinvalmistajan pitäisi rohkeasti tehdä yhteistyömallisto vaikkapa Supremen kanssa niin jo alkaisivat heijastimet tekemään kauppansa ja se oma nettikauppakin kannattaisi perustaa.

Tutkimani myynnissä olleet heijastimet olivat selvästi suunnattu naisille ja pikkulapsille. Kuinka miehet ja pojat on jätetty pois laskuista?

Olen samaa mieltä. Omani ostin Varustelekasta, näköjään sieltäkin on poistunut tyylikkäin malli eli pääkallo. Onneksi ehdin saada sen :) Ai niin, olen nainen, enkä minäkään piittaa muumeista tai enkeleistä.

Vierailija
13/13 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen, päteekö nämä asiat juuri tähän heijastinfirmaan, voi yksityiselle ihmiselle myymättömyys johtua ainakin näistä:

- yrityksen varsinaiset asiakkaat ostavat kaikki tuotteet täysinä myyntierinä (yksi myyntierä voi sisältää vielä useamman pikkulaatikon). Toisin sanoen avatuilla tukkupakkauksilla ei tee yhtään mitään/niitä ei voi myydä varsinaisille asiakkaille. Näin toimivat esimerkiksi monet isot päivittäistavaraketjut asiakkaina (S-ryhmä, Kesko jne). Myymällä pari heijastinta pakkauksesta (myyntierä näinkin halvasta tuotteesta puhuttaessa voi olla helposti satoja tai jopa tuhansia yksittäisiä tuotteita) aiheutuu tappio koko jäljelle jäävästä myyntierästä.

- isommissa yrityksissä kaikki toiminta mikä ei mene sujuvasti prosessin läpi, aiheuttaa huomattavaa lisätyötä = kaupasta ei jää mitään käteen tai siitä aiheutuu jopa tappiota. Esimerkiksi asiakkuuden avaaminen järjestelmään ei välttämättä ole helppoa, jos koko muu systeemi on luotu isoja tukkuasiakkaita varten.

- luottotappioriski (summat ei varmaan isoja, mutta ylimääräisen työn kautta summa nousee) yksityisasiakkaiden kohdalla. Ennakkomaksut ym erikoisjärjestelyt tuottavat aina ylimääräistä työtä. 

- varsinaisten asiakkaiden kanssa tehdyt tavarantoimittajasopimukset kieltävät tuotteiden myynnin ohi heidän

Itse ymmärrän erittäin hyvin, ettei aloittajalle ole myyty heijastinta. Esimerkiksi 10 euron kappalehintaan aloittajan ostosten (viestissä nr. 10 mainittu kappalemäärä 10 kpl) summa olisi ollut 100 eur. Siihen päälle vielä postituskustannus. Iso raha yksityiselle pistää heijastimiin (todellisuudessa iso osa kaupoista yksityisille olisi varmaan kympin-pari luokkaa), mutta 100 eur monelle vähänkään isommalle yritykselle on tosi pieni summa ja ei tarvita kovinkaan paljon lisätyötä kun tuo summa on kuluissa syöty moneen kertaan.

Karuahan tämä on ja paljon puhutaan siitä, että yritysten pitäisi olla ketterämpiä. Isot laivat vaan ei valitettavasti käänny kovinkaan näppärästi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi