Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö tämä summa elämiseen? (opiskelija)

Vierailija
22.01.2017 |

Olen muuttamassa vihdoin vanhempieni luota omaan yksiöön. Opiskelen ammattikorkeassa ensimmäistä vuotta. Minulla ei ole töitä. Saan valtiolta yhteensä noin 900 e/kk, kun yhteen lasketaan opintotuki, opintolaina ja asumislisä. Edullisimmat vuokrayksiöt ovat täällä päin 460-500 e luokkaa + sähkö ja vesi. Eli pelkkään asumiseen menisi kuussa noin 500-540 e. Eli käteen jäävä raha olisi noin 370 e. Riittääkö tämä summa elämiseen? Eli ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatarvikkeisiin? Vanhempani ovat luvanneet maksaa vakuutukseni ja puhelinlaskuni siihen saakka kun valmistun. Tahtoisin kuulla kokemuksia, millä summalla te muut opiskelijat pärjäätte kuussa? Onko pakko etsiä myös osa-aikainen työpaikka? En ole ennen asunut omillani, joten ei ole mitään käsitystä minkä verran rahaa menee esim ruokaan. Kertokaa asiallisesti omia kokemuksianne, kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sillä pärjää. Hienoa, että vanhempasi tukevat sinua vakuutusten ja puhelinlaskujen maksamisessa.

Vierailija
2/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti riittää. Itse pärjäsin noin puolella tuosta summasta ja se teki vähän tiukkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nosta lainaa, mutta opintoraha + asumislisä on yhteensä 474 e/kk. Asun poikaystävän kanssa yhdessä niin mun osuus vuokrasta on 404 e ja siihen päälle sähkö, netti, vakuutus yms. Käyn osa-aikatöissä josta saan kuussa n. 700-800 e. Mulla ei oo ollut mitään rahahuolia eli ihan mukavasti tässä on saanut elellä eikä juurikaan tarvinnut miettiä rahankäyttöä. Pärjäisihän sitä vähän vähemmälläkin rahasummalla, mut mieluummin käyn töissä opintojen ohella ja elän paremmin kuin että kituuttelisin tai eläisin pelkällä lainalla :)

Vierailija
4/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää sillä.

Tosin vaatteita en ole opiskeluaikoinani (kolme vuotta tähän mennessä) ostanut kertaakaan, paitsi sukkia ja alusvaatteita, parit farkut olen saanut joululahjaksi. Kerran meni puhelin rikki ja se oli lähes katastrofi. No opintolainalla ostin uuden. Toivottavatsi ei läppäri hajoa nyt, uuteen ei ole varaa ja koulujutut ei ilman sitä etene.

Niin ja kannattaa totutella jo nyt halpaan kasvisruokaan eikä päihteistä kannata edes haaveilla.

Vierailija
5/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olisihan se hyvää plussaa jos saisi osa-aikatyötä, mutta kaikille ei varmaan töitä riitä. Eli jos ei saa työtä, riittääkö tuo summa? Missä asioissa säästätte? Vinkkejä opiskelijan ruoan ostoon? -aloittaja

Vierailija
6/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olisihan se hyvää plussaa jos saisi osa-aikatyötä, mutta kaikille ei varmaan töitä riitä. Eli jos ei saa työtä, riittääkö tuo summa? Missä asioissa säästätte? Vinkkejä opiskelijan ruoan ostoon? -aloittaja

Ruokana tonnikalaa ja nuudelia. Sillä pärjää ja muistaa koulussa syödä. Vessapaperit kantsii ottaa yleisistä vessoista.

Vierailija
7/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokana tonnikalaa ja nuudelia. Sillä pärjää ja muistaa koulussa syödä. Vessapaperit kantsii ottaa yleisistä vessoista.

No ei tolla summalla tarvii edes syödä mitään superköyhäilyruokaa (mitä nuudelit ja tonnikala ei kyllä edes ole) tai pölliä vessapapereita. Jos pistää vaikka 40-50e viikossa ruokakauppaan niin sillä saa jo ostella jo aika hyvin kaikkea hirveemmin miettimättä ja sitten jää vielä melkein parisataa ylimääräistä

Vierailija
8/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikala ei ole kovin edullista. Tonnikala ja makaroni olivat edullisia opiskelijaruokia markka-aikana. Nykyään ehkä kananmunat ovat edullisia proteiininlähteitä sekä soijarouhe.

Vierailija
9/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka. Linssit, herneet, kauden kasvikset. Riisi ja makaroni.

Jos olet isoruokainen, syö opiskelijalounas koulussa. Jos olet pieniruokainen kuten minä (kerralla ei vaan saa syötyä paljon) tulee kouluruoka yllättävän kalliiksi. Varsinkin jos olet tottonut ruualla syömään vain ruokaa etä arvosta lisukkeita (leipä, maito, salaatit).

Vierailija
10/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä ja siinä. Mulla menee bussikorttiin 50e/kk, sähkö 15e/kk, netti 22e/kk, puhelinliittymä 20e/kk, yliopiston salijäsenyys 10e/kk, vakuutusmaksut 15e/kk... Ruokaan menee parisataa euroa kuussa ja tykkään myös käydä ulkona syömässä. Totta kai ruuasta yms voi helposti säästää halutessaan. Mulla vapaa-aikaan menee eniten rahaa eli juuri shoppailuun, reissaamiseen, juhlimiseen, kavereiden kanssa hengaamiseen yms. Rahaa jää kuukausittain säästöönkin. Eli varmasti pärjäisin 370e/kk, mutta silloin pitäisi itseni ainakin aika tarkasti miettiä mihin rahaa haluaa käyttää ja mistä pihistää. Ruuasta ja vapaa-ajasta saa tosiaan tingittyä paljonkin, itse en vaan halua kun on tosiaan mahdollisuus käydä töissä opintojen ohella.

Vierailija
11/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ per viikko menee ruokaan/hygieniaan/siivous ym. tällaisiin kuluihin.

Eli 400€ kuukaudessa ja minun mielestävi vielä pihistellen. Ruoka vaan on kallista ja jos haluaa vaatteensa, kotinsa ja itsensä pitää puhtaana.

Vierailija
12/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko solussa asuminen mahdoton ajatus? Jos yksiöt ovat tuon hintaisia, solun voisi saada 250 €:lla, jolloin käytettävissä oleva rahamääräsi kasvaisi noin 50-70%. Helpottaisi elämää paljon. Eikä siellä solussa koko opiskeluaikaa tarvitse elää, jos osoittautuu huonoksi vaihtoehdoksi, yksiöön voi vaihtaa myöhemminkin.

Vierailija
13/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda heti alkuun tällaset ohjeet. Tässä taas joku keski-ikäinen (=minun ikäiseni) muistelee omia opiskeluaikojaan, jolloin tonnikala oli ihan oikeastikin suht edullinen ruoka. Vaan niistä ajoista on jo valovuosia aikaa ja tonnikala on nykyään törkeän kallista. Halvimmat hiutalepaskat (joita ei syö erkkikään) liki kympin kilo ja ihan perus tonnikalapalat vedessä siellä 15 euron huitteissa kilo.

Tee itse pääasiassa kaikki ruokasi (kouluruokailun lisäksi) ja käytät kauppana Lidliä ja muistat katsoa aina kilohinnat, niin kyllähän tuolla rahalla mukavasti pärjäilee.

Vierailija
14/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100€ per viikko menee ruokaan/hygieniaan/siivous ym. tällaisiin kuluihin.

Eli 400€ kuukaudessa ja minun mielestävi vielä pihistellen. Ruoka vaan on kallista ja jos haluaa vaatteensa, kotinsa ja itsensä pitää puhtaana.

Käytkö ulkona syömässä vai miten saat uppoamaan yli 400 euroa kuussa ruokaan/hygieniaan/siivous ym? 

Riippuuhan tietysti siitäkin, mitä siihen hygieniaan upottaa. Naisilla tietysti meikit ym lisää kustannuksia, mutta eihän nekään pakollisia ole. Itselläni ei hygieniaan montaa euroa kuussa uppoa, mutta minulle riittääkin perussaippua, halpa shampoo ja halpa hammastahna. Siivoukseen en millään keksi mitään kuukausittaisia hankintoja, kun on kerran vermeet hankkinut. Joku yleispuhdistuaine kestää pitkään ja imurilla/ harjalla tietysti hoidetaan roskat pois. Tiskaamisessakin yhdellä litran fairy pullolla tiskaa todella pitkään. Itselläni se kestää noin vuoden. Mitään muita käsitiskiaineita ei kannata edes harkita, koska fairy on ylivoimaisesti riittoisin.

Minulla menee ruokaan noin 80-100 euroa kuussa. Teen kaiken itse ja syön monipuolisesti ja hyvin.

Vierailija
15/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä pärjää, mutta ei ostella paljon vaatteita/koulukirjoja ym. tarpeellisia juttuja tai harrasteta ja käydä baareissa. Mä saan opintotukea n. 470, minkä lisäksi nostan säästöjä n. 100-250 kuukaudessa. Mieskin opiskelee, mutta tt-tuella, joten vuokra maksetaan hänen tuloistaan. Ollaan siis naimisissa ja ns. yhteiset tulot. Mä käytän siis n. 570-720 kuukaudessa. Siitä maksetaan ruokien lisäksi puhelinlasku, matkakortti, yhteinen sähkölasku, parin lemmikin ruuat ja eläinlääkärit, lääkkeet, lääkärikäynnit, pakolliset koulukirjat, pakolliset vaatteet, vakuutukset, kouluruuat, nettiyhteys, mahdolliset hankinnat (esim hajonneen kännykän tilalle uusi) ym. Baareissa ei ole juurikaan varaa käydä, ei myöskään varaa matkustaa. Vähän halvemmin voisin syödä, esimerkiksi jos tehtäisiin koko viikoksi läjä makaronilaatikkoa, mutta haluan syödä päivittäin jotain kasviksia ja proteiinipitoista täyttävää ruokaa. Mun ehdotus ap:lle ruokien osalta: tee paljon keittoja. Keitto on oikeesti aika täyttävää ja sitä saa tehtyä ison satsin kerralla. Keiton kylkeen voi syödä vaikka itseleivottua leipää tai muutaman hapankorpun. Moniin höttöruokiin, kuten laatikot ja kiusaukset, saa lisäproteiinia helposti vaikka raejuustosta tai linsseistä. Vinkkaan myös, että syö koululla mahdollisimman paljon, jos oppilaitoksesi kouluruoka on oikeasti ravitsevaa. Itsekin syön joskus niin paljon, ettei tarvitse lisäksi syödä kuin aamu- ja iltapala.

Tiedän, että voisin itse elää halvemmallakin, mutta kitkuttelu ja senttien laskeminen aiheutti minulle joskus niin suurta stressiä, että se oli osasyynä masennukseen, jonka sairastin. Elän nyt siis ihan hyvää elämää, mutta shoppailuun ja hauskanpitoon ei ole budjetissa tilaa.

Vierailija
16/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä rahan säästöön;

- älä osta pieniä suihkusaippua purkkeja, vaan osa kerralla iso monen litran saippuapänikkä, maksaa 5-6 e tai enemmänkin mutta se kestää paljon kauemmin kuin pikkupurkit. Isosta saippuakanisterista sitten annostelet saippuaa vessan saippuapumppuun ja kaadat johonkin toiseen pumppuun suihkussa peseytymistä varten. Helposti maksaa semmonen pieni suihkugeelipurkki 2-3 e, joten tässä on helppo säästää.

- tee ruokia isoja määriä kerralla, annostele pakasterasioihin ja pakasta niitä. Ei tule mentyä pikaruokalaan niin helposti kun tietää että on aina ruokaa kotonakin. Esim kasvissosekeitto, kaalilaatikko ja makaronilaatikko ovat edullisia ruokia joita voi tehdä kerralla paljon ja sitten pakastaa. Suosittelen Lidliä!

- WC-paperi lidlissä noin 3,20 € ja samankokoinen säkki voi Cittarissa olla 5,30 €. Joten katso missä kaupassa käyt!

- Jos käytät talouspaperia, opettele elämään ilman sitä, siinäkin säästää kummasti.

Vierailija
17/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia?

Vierailija
18/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on iso raha. Itse elin ilman lainaa, eikä vuokran jälkeen jäänyt usein kuin 200 euroa. Eiköhän useimmat opiskelijat elä paljon pienemmällä käteen jäävällä summalla, koska eivät nosta lainaa.

Vierailija
19/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei nostaisi lainaa? Valtiohan maksaa lainasta 40 % takaisin jos valmistuu ajoissa, joten opintolainahan on osittain "ilmaista" rahaa. Sori ohis.

Vierailija
20/29 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmaan Kelasta vielä lisäksi toimeentulotukea päälle :) Yksinasuvalle pitää vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen, julkisten terveydenhuoltomenojen sekä reseptilääkkeiden jälkeen jäädä joku 480€.

Eli heti kun vuokrasopimus on allekirjoitettu niin toimeentulotukihakemus sisään Kelalle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi