Riittääkö tämä summa elämiseen? (opiskelija)
Olen muuttamassa vihdoin vanhempieni luota omaan yksiöön. Opiskelen ammattikorkeassa ensimmäistä vuotta. Minulla ei ole töitä. Saan valtiolta yhteensä noin 900 e/kk, kun yhteen lasketaan opintotuki, opintolaina ja asumislisä. Edullisimmat vuokrayksiöt ovat täällä päin 460-500 e luokkaa + sähkö ja vesi. Eli pelkkään asumiseen menisi kuussa noin 500-540 e. Eli käteen jäävä raha olisi noin 370 e. Riittääkö tämä summa elämiseen? Eli ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatarvikkeisiin? Vanhempani ovat luvanneet maksaa vakuutukseni ja puhelinlaskuni siihen saakka kun valmistun. Tahtoisin kuulla kokemuksia, millä summalla te muut opiskelijat pärjäätte kuussa? Onko pakko etsiä myös osa-aikainen työpaikka? En ole ennen asunut omillani, joten ei ole mitään käsitystä minkä verran rahaa menee esim ruokaan. Kertokaa asiallisesti omia kokemuksianne, kiitos!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
100€ per viikko menee ruokaan/hygieniaan/siivous ym. tällaisiin kuluihin.
Eli 400€ kuukaudessa ja minun mielestävi vielä pihistellen. Ruoka vaan on kallista ja jos haluaa vaatteensa, kotinsa ja itsensä pitää puhtaana.
Mitä ihmettä sä syöt, ihminen :D Meidän nelihenkinen perhe kuluttaa ruoka/hygienia/siivous- akselille sen 80e/vko ja syödään hyvin tällä summalla... Me kyllä katsotaan hintoja ja suunnitellaan etukäteen ostokset, mutta itse en pitäis sitä "pihistelynä", vaan ihan normaalina, taloudellisena tapana..
Jos vaateostokset lyö tuohon samaan, päästään suunnilleen sinne 100e/vko, vähän ylikin varmasti...
Minä asun mieheni kanssa kahdestaan ja meillä menee kauppaan kuukaudessa 300-400 euroa. Summa sisältää siis kaikki ruuat, molempien hygieniatuotteet yms. Eikä tarvitse edes köyhäillä, vaan saa hyvää ja terveellistä ruokaa mahan täyteen. Uskon siis, että Ap pärjää oikein mukavasti mainitsemallaan summalla.
Itse jätin opintolainan nostamatta ja käteen jäi asumismenojen jälkeen reilu 100 €. Minun vanhemmat maksoivat myös puhelinlaskut ja kotivakuutuksen (kiitos heille <3). Mä olin joka kesä kesätöissä ja aina välillä onnistuin saamaan työkeikkoja myös opiskelun ohessa. Uskon, että pärjäät tuolla summalla, etenkin jos/kun hyödynnät kaikki mahdolliset opiskelija-alennukset ja koulun ruokailun, jos lounas maksaa edelleen sen 2-3 € opiskelijakorttia vilauttamalla :)
Opiskelijaruokailu maksaa koulullamme onneksi vain 90 senttiä :)
Eikai opiskelija toimeentulotukea saa kuin vasta sittenkun on kaikki opintolainat käytetty?
- makaronipussi maksaa Lidlissä 15 senttiä (tai olisikohan ollut peräti 12 snt), kilon riisipaketti alle 70 snt, margariini 20 snt (40% ja 60%)
- perunat, porkkanat ja muut juurekset ovat halpoja ja terveellisiä
- hedelmät satokauden mukaan
- pakastevihannekset lisukkeena
- kananmunat
- soijarouhe! Lähimmässä Citymarketissa 800 gramman pussi maksaa jonkun neljä euroa, soijarouhe ei mene miksikään kaapissa ja se on riittoisaa
- linssit, pavut, herneet (itse tehty hernekeitto <3)
- aamupalaksi kaurapuuroa ja jogurttia (40 snt paketti kaurahiutaleita Lidlissä, kilon jogurttipurkki muutamia kymmeniä senttejä)
- jos haluaa herkutella, leipoo itse (ja parhaassa tapauksessa poimii marjapiirakan marjatkin itse)
- ruokajuomaksi vesi tai Sodastreamilla tehty vissy, maito ja mehut minimiin
- opettele juomaan tee ja kahvi mustana, ei tarvii ostaa maitoa jääkaappiin pilaantumaan (ja tähteet käyttöön! Mitään ei heitetä roskiin)
- tarjoushaukkailu
- ei kalliita salikortteja, vaan lenkkeilyä, ulkoilua, pyöräilyä; varmista onko opiskelupaikkakunnallasi Campussportia tms. (Turussa yhden lukuvuoden jäsenyys maksaa 60 e, sis. uintivuorot ja kuntosalit ja ryhmäliikuntatunnit)
Näin minä ja avopuolisoni saamme pihisteltyä niin, että voimme tehdä vaikka mitä kivoja asioita, vähän kalliimpiakin. Kuten käydä elokuvissa, ryyppäämässä ja ravintoloissa syömässä tai ostaa lahjoja toisillemme.
En osaa neuvoa tuon rahanmenon kanssa, mutta yhden neuvon antaisin: Tee kaikkesi, että pääset oman alan kesätöihin ja opiskelujen loppuvaiheessa on jo hyvä työskennellä osa-aikaisesti. Ilman oman alan työkokemusta et tule saamaan työpaikkaa myöskään opiskelun jälkeen. Tätä ei voi liikaa korostaa.
Ei haittaa, jos ensimmäinen kesä menee vaikka jäätelökioskissa, mutta viimeistään toisen opiskeluvuoden jälkeen pitää päästä niihin oman alan töihin kiinni.
Se, tuletko toimeen mainitsemallasi summalla, riippuu mitä suuremmassa määrin siitä, millaiseen elintasoon ja rahankäyttöön olet tottunut. Jos olet esim. löytänyt kivan vaatteen, oletko ostanut sen tuosta noin vain, vai oletko harkinnut, onko ostos kannattava ja tarvitsetko sitä todella? Ennen kuin muutat omillesi, voisi olla paikallaan, että pidät kuukauden tai pari kirjaa menoistasi. Kotona kun asut, niin vanhemmat kustantavat ruuat ja puhtauden, mutta kirjanpidosta näet, mihin muuhun rahaa kuluu. Valmistaudu siihen, että elintasosi laskee, kun muutat omillesi.
Yksi vihje niin ap:lle kuin muillekin palstan opiskelijoille ja miksei muillekin: tietotekniikkakuluissa pystyy säästämään sillä, että käyttää hyväkseen älypuhelimen mahdollisuutta jakaa nettiyhteys jopa useammalle laitteelle samanaikaisesti. Puhelinkulujakin pystyy vähentämään, kun ei räplää sitä puhelinta koko ajan, ei lataa turhia sovelluksia - varsinkaan maksullisia - ja soittamisen sijaan lähettää tekstiviestin. Operaattorit kannattaa kilpailuttaa, siinäkin säästää jonkun euron.
Joku tuolla alkupäässä, olisiko ollut kymppi, ehdotti yksiön vaihtoehdoksi soluasunta. Sitä minäkin ehdottaisin. Mutta sitten tuo aikaisempi ehdottaja veti kyllä mutkat suoriksi, kun kertoi, miten paljon muka rahaa jää enemmän käyttöön. Ottakaa huomioon, että jos vuokra laskee, niin myös asumistuki pienenee. Solu on aina vähän kaksipiippuinen juttu. Jos hyvä tuuri käy, saa mukavat asuinkumppanit, mutta aika usein käy päin vastoin. On remuavia ja riekkuvia sekä siivottomia nuoria. Moni ei hallitse alkoholin käyttöään. Parasta tietysti on, jos pystyy itse ainakin pitämään näpit irti kaiken sortin päihteistä ja tupakoista. Pää ja ajatukset kirkkaina opinnotkin sujuvat supsikkaasti!
Pärjää, jos et kuluta rahaa baareiluun.
Käy kerran viikossa kaupassa. Ruokabudjetti enintään 20-30 € ja kauppana Lidl. Vähemmälläkin pärjää, jos ei hifistele erikoistuotteilla. Eli opettele heti tekemään itse yksinkertaisia kotiruokia, niin saat hyvää monipuolista ruokaa halvalla. Kasvisruoka on edullista. Käytä satotuotteet hyödyksi ja pakasta valmiita ruoka-annoksia. Pidä kuiva-ainevarasto kunnossa (riisit, pastat, soijarouhe, papuja...) sekä pakkasessa varalla pakastevihanneksia, niin on aina kotona jotain mitä syödä.
Opettele kirjaamaan menot, niin tiedät, mistä pihistellä, jos tulee yllättäviä rahamenoja.
Kun ite opiskelin niin tosiaan kävin aina vetämässä mahan täyteen koululla. Kotio riitti sitten leipätarvikkeet ja kahvia. Viikonlopuiksi hain kaupasta tyyliin 1kg perunaa, jauhelihapaketin ja pakastekasviksia ja tein jauhelihakeittoa joka riitti hyvin la-su.
Kapakoissa käytiin aina keskiviikkoisin, kun hanat oli 2€. (Aikalailla joka viikko käytiin tuhlaa 4-10€, joskus saatto mennä se 20€:kin ;) viikonloput maattiin kotona leffoja katsellen)
Kaikki huonekalut, astiat, verhot yms ensisijaisesti otettiin kavereilta/tutuilta/sukulaisilta vastaan ja loput ostettiin kierrätyksestä/kirppikseltä.
Vaatteet ennakoin, syksyllä ostin seuraavan kesän vaatteet alelaatikoista ja talvivaatteet sit joskus tammi-helmikuussa ennakkoon seuraavalle talvelle.
Sain opintotuen, opintolainaan, asumislisän ja vähän toimeentulotukeakin siihen päälle. Ihan hyvin pärjäsi, ruokamenot oli aika pientä koska ruoka tuli koululta :)