kun täällä niin paljon palkkakeskusteluja niin koitetaan vaihteeksi pääomatulo keskustelua
Eli paljonko olet tänä vuonna (siis 2017) saanut realisoituja pääomatuloja? Eli paljonko tilille on napsahtanut riihikuivaa rahaa, ei kurssinousuja.
Minulla tämän vuoden saldo tähän päivään mennessä 386 euroa.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto? Itse lasken automaattisesti verot pois, vaikka maksan niitä vain joka toinen kuukausi. Tähän mennessä selvää rahaa on tullut 892,34 e.
Tämä on vaikeampi vastata, koska osasta on jo osa veroista pidätetty. Mutta periaatteessa Brutto, josta tosin tosiaan osasta verojakin pidätetty.
Hieno alku vuodelle sinulla, Minulla joulu ja tammikuu huonoimmat kuut ja koitan niitä parantaa.
ilmeisesti Mammoilla ei ole pääomatuloja.
Rahastotuottoja, vähän ja empä noita aktiivisesti seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Rahastotuottoja, vähän ja empä noita aktiivisesti seuraa.
Siis on tullut tilille. Arvonmuutoksista nyt ei oltu kiinnostuneita. Tämä vain siksi että ehkä jotku huomaavat tämän avulla että aktiivisuus kannattaa.
Salkkuni arvosta noin 50% on "omaa rahaa", 25% arvon nousua ja 25% takaisinsijoitettuja tuottoja.
Mistä te olette saaneet pääomatuloja jo tämän vuoden puilella? Suomalaisten firmojen osingot maksetaan vasta myöhemmin keväällä. Harvalle tilille maksetaan korkoakaan tammikuussa. Ainakin minulla rahasto-osuudet ovat kasvuosuuksia, joten niistäkin saa rahaa vasta, kun myyn osuudet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te olette saaneet pääomatuloja jo tämän vuoden puilella? Suomalaisten firmojen osingot maksetaan vasta myöhemmin keväällä. Harvalle tilille maksetaan korkoakaan tammikuussa. Ainakin minulla rahasto-osuudet ovat kasvuosuuksia, joten niistäkin saa rahaa vasta, kun myyn osuudet.
Minulle tulee kuukausittain vaihteleva määrä osinkotuottoja ja salkunhoidon kautta realisoituu myyntivoittoja. Tosin joskus kyllä myyntitappioitakin. Suurimmat tappiot olen realisoinut pari vuotta takaperin kun tuli myös suuria voittoja. Noin 5000 € realisoin myyntitappoita, samalla realisoin saman verran myyntivoittoja.
Huonoimmat kuukaudet osinkojen puolesta ovat joulu ja tammikuu, sitten vastaavasti heinä ja elokuu puolen vuoden päästä tulevat perästä.
Tähän mennessä, 22. tammikuuta, on brutto 2600€. Tästä verot pois niin netoksi jää 1620€. Todettakoon, että tulos on epätavallisen surkea.
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä, 22. tammikuuta, on brutto 2600€. Tästä verot pois niin netoksi jää 1620€. Todettakoon, että tulos on epätavallisen surkea.
Eikun netoksijää tietenkin1820€. Silti se on surkea tulos.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä salkku kuitenkin. Antaa mukavan turvan jo tuollainen ylimääräinen rahavirta. Jotkut makuuttaa korottomilla tileillä summia joilla tuohon jo voisi päästä, ilman että mitään muutakaan tuottavaa omaisuutta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä salkku kuitenkin. Antaa mukavan turvan jo tuollainen ylimääräinen rahavirta. Jotkut makuuttaa korottomilla tileillä summia joilla tuohon jo voisi päästä, ilman että mitään muutakaan tuottavaa omaisuutta olisi.
Millä summalla tuollaiseen voi päästä? Mulla makaa nyt tilillä rahaa kun sain puoli vuotta sitten mutta en ole ehtinyt opetella sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin kuin Suomessa on yrityksiä ja suuressa maailmassa on firmoja jotka maksavat osinkoa ihan joka kuukausi. Kvartaaliosingotkin tasaavat kassavirtaa paremmin kuin Suomi-osakkeiden keväiset osingot.Rahastoja kannattaa käyttää vaan rahankeruuseen osakesijoituksia varten ja säästötavoitteen saavutettuaan myydä osuudet veks ja sijoittaa rahat suoraan osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä summalla tuollaiseen voi päästä? Mulla makaa nyt tilillä rahaa kun sain puoli vuotta sitten mutta en ole ehtinyt opetella sijoittamista.
Totta puhuen kyllä tuollaiseen tuottoon jo ihan kivan kokoinen salkku tarvitaan, Riippuen otetusta riskistä niin 200 000-350 000 tarvii olla sijoitettuna. Hyvällä tuurilla tuollaiseen voi päästä jo huomattavasti pienemmälläkin salkulla mutta sitten riskiä on jo huomattavan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen kyllä tuollaiseen tuottoon jo ihan kivan kokoinen salkku tarvitaan, Riippuen otetusta riskistä niin 200 000-350 000 tarvii olla sijoitettuna. Hyvällä tuurilla tuollaiseen voi päästä jo huomattavasti pienemmälläkin salkulla mutta sitten riskiä on jo huomattavan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa voi vaikka sijoittamalla pörssissä sellaiseen firmaan jonka sinulle lähettämät laskut ottavat pannuun joka kk. Eiks ois hauska jos esim Telia/Elisa/DNA palauttaisi sulle vuosittain osingon muodossa edes osan kännykän ja netin kuukausimaksuista? Vot myös ostaa eri osuuskauppojen jäsenyyksiä ja saada niistä jäsenmaksuista vuosittain takaisin 3-20% osuuskaupasta riippuen vaikka asioisit ihan muualla.
Kuvastaa hyvin vastausten vähyys kuinka vähän ihmiset ymmärtävät rahan päälle.
Brutto vai netto? Itse lasken automaattisesti verot pois, vaikka maksan niitä vain joka toinen kuukausi. Tähän mennessä selvää rahaa on tullut 892,34 e.