Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lapsi lopaettamaan jatkuvat pyypyy-puheet?

Vierailija
21.01.2017 |

Alkaa jo hermot mennä tuon kanssa. Korvaa normaalisti käytettäviä sanoja pyypyysanoilla ja joskus vaan toistelee pyypyytä huvikseen. Miten olette toimineet omien lastenne kanssa?

Kommentit (453)

Vierailija
141/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä miten aiotte keskustella aiheesta kuinka lapset saavat alkunsa? Haikaran tuomina?

Seksihän vasta rivoa onkin, joten siitä ei varmasti voi keskustella lainkaan. Sitten tulee kiva yllätys kun haikara käy vierailulla 15-vuotiaan tytön luona ja Suomessa on yksi teiniäiti lisää. "Mutkun se vaan laitto piipiin mun pyypyyhyn. En mä tiennyt että sen jälkeen voi haikara tuoda vauvan"

En minä s****stä lapsille kerro. Opettavat koulussa kun sen aika on.

Ap

Onnittelut tulevan teiniäidin/-isän vanhemmalle! On se mahtavaa kun vanhemmat välttelevät velvollisuuksiaan ja laittavat koulun vastuuseen näinkin tärkeästä asiasta. Lapsesihan ei toki voi ottaa asiaa esille ennen kuin se tulee koulussa käsittelyyn (meillä ei seksistä koulussa puhuttu lainkaan, mutta käytännöt ovat voineet muuttua 90-luvulta). Onneksi hän voi mennä nettiin ja etsiä sieltä "luotettavaa" tietoa...

Vierailija
142/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos nämä ihmesanat esim pyypyy tarkoittaa samaa kuin perse niin sittenhä se pyypyy on itseasiassa ruma sana. nyt me siis joudumme keksimään uuden sanan tarkoittamaan tuota eläinten takajalkojen liitoskohtaa takaapäin. Mutta sittenhän se taas tarkoittaa sitä rumaa asiaa ja joudumme keksimään uuden sanan tarkoittamaan.... Kauanko se sana voi olla käytössä ennen kuin se saastuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaus viestiin 120: tulkitsin näköjään sanan pahemmaksi kuin se olikaan :D Tässä näkee mitä liika sensuuri saa aikaan. Pierua en edes osannut tuossa yhteydessä ajatella, sillä minusta se on täysin luonnollinen sana niin aikuisille kuin lapsillekin. Lapsille voidaan "sievemmin" sanoa paukku tai puksu, mutta sen kummempaa kaunistelua ei tarvitä

Ei erehdyksesi johtunut sensuuristani, vaan likaisesta mielikuvituksestasi. Tässä se nähdään että nykynuoriso on totisesti pilalla. Tämä taitaa olla sinulle pieni miettimisen ja itsetutkiskelun paikka.

Ap

Oi kiitos, ihana kun saa kuulua nuorisoon vielä, vaikka ikää on yli 50 :) Ja mitä pahaa on siinä jos aikuisella on hiukan likainen mielikuvitus. Siitä saa elämään mukavasti huumoria eikä tarvitse pipo kireällä kauhistella jos kuulee sanan pieru tai ihan vaikka pillu. 

Sensuuri saa oikeasti aikaan väärinkäsityksiä. Vai mitä luulisit tarkoittavani jos sanon "Siskoni on h***a"?

Siskoni on hanna?😂

Se ei olekaan minun asia mikä siskosi on.

Ap

Olet oikeassa, se ei ole sinun asiasi. Halusin vain kertoa sinulle, että minulla on hauska sisko. Samalla halusin valaista, kuinka sensuroimalla sanoja ne voidaan ymmärtää väärin. Jokuhan jo ehdotti tuohon hannaa, mikä ei ollut ollenkaan se sana mitä tarkoitin. En moiti hänen mielikuvitustaan, sillä hanna sana alkaa myös h:lla ja loppuu a:han. Sopisi siis hyvin tuohon, mutta ei valitettavasti ollut se, mitä tarkoitin.

Sinulla oli liian vähän tähtiä. Tähti per kirjain pitää olla. Arvasin että tarkoitit hauskaa, mutta en lähtenyt mukaan tuohon lapsellisuuteen.

Ap

Vierailija
144/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä miten aiotte keskustella aiheesta kuinka lapset saavat alkunsa? Haikaran tuomina?

Seksihän vasta rivoa onkin, joten siitä ei varmasti voi keskustella lainkaan. Sitten tulee kiva yllätys kun haikara käy vierailulla 15-vuotiaan tytön luona ja Suomessa on yksi teiniäiti lisää. "Mutkun se vaan laitto piipiin mun pyypyyhyn. En mä tiennyt että sen jälkeen voi haikara tuoda vauvan"

Ap

Onnittelut tulevan teiniäidin/-isän vanhemmalle! On se mahtavaa kun vanhemmat välttelevät velvollisuuksiaan ja laittavat koulun vastuuseen näinkin tärkeästä asiasta. Lapsesihan ei toki voi ottaa asiaa esille ennen kuin se tulee koulussa käsittelyyn (meillä ei seksistä koulussa puhuttu lainkaan, mutta käytännöt ovat voineet muuttua 90-luvulta). Onneksi hän voi mennä nettiin ja etsiä sieltä "luotettavaa" tietoa...

Vaikka lapsi kysyykin s****stä, minun ei ole pakko kertoa. Sanon että se on aikuisten asia. Ja meillä ei lapset käytä nettiä ilman valvontaa.

Ap

Vierailija
145/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todella avasi silmäni. En olisi uskonut kuinka moni nykyään on näin tietämätön ja huonokäytöksinen. Ja kuinka jotkut kasvattaa lapsiaan puhumaan rivoja. No, ainakin on kiva sivistää näitä ihmisiä.

Ap

Vierailija
146/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikka lapsi kysyykin s****stä, minun ei ole pakko kertoa. Sanon että se on aikuisten asia. Ja meillä ei lapset käytä nettiä ilman valvontaa.

Ap

Ja koulussa ei varmasti ole ketään lasta, joka "valistaisi" lastasi omilla tiedoillaan tai "tiedoillaan". Toki saat itse valita onko parempi puhua asioista kotona ja varmistaa, että lapsi saa oikeaa tietoa vai antaa hänen kuulla kavereiltaan vähemmän varmoja tietoja, jotka hän sitten uskoo kun ei muusta tiedä. Itse pidän parempana kertoa lapsille avoimesti (ikätaso huomioiden) kaikesta, jotta hän ei usko kaikkia satuja mitä kuulee. Koen että se on lapselle turvallisempaa kuin peittely, mutta kukin toki tyylillään

Vierailija
147/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ja koulussa ei varmasti ole ketään lasta, joka "valistaisi" lastasi omilla tiedoillaan tai "tiedoillaan". Toki saat itse valita onko parempi puhua asioista kotona ja varmistaa, että lapsi saa oikeaa tietoa vai antaa hänen kuulla kavereiltaan vähemmän varmoja tietoja, jotka hän sitten uskoo kun ei muusta tiedä. Itse pidän parempana kertoa lapsille avoimesti (ikätaso huomioiden) kaikesta, jotta hän ei usko kaikkia satuja mitä kuulee. Koen että se on lapselle turvallisempaa kuin peittely, mutta kukin toki tyylillään

No tietenkin kiellän lasta uskomasta mitään höpöhöpöpuheita.

Ap

Vierailija
148/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan ohis, mutta mua ärsytti kerran bussissa äidin kanssa oleva tarhaikäinen lapsi, joka hoki koko ajan "hyyyyyyyi". Siis koko ajan. Äiti näytti jotain kuvia puhelimesta/kirjasta tms ja lapsi hoki jokaiselle näkemälleen ja äidin sanomalle asialle "hyyyyyyi". Päättelin, että kakara ei osaa mitään muuta sanaa ja on kopioinut hippiäidiltään hyi-sanan, kun äiti lukee ravintolan liharuokapitoista ruokalistaa. "Hyyyyyyyi". Varmaan hienoa mennä sellaisen kakaran kanssa kyläilemään tai muuten vain julkisilla paikoilla, jossa lapsi kommentoi jokaista ihmistä, ruokaa ja asiaa sanomalla "hyyyyyi". Tiedän, että lapsille tulee näitä vaiheita ja jäävät jumittamaan johonkin juttuun, mutta tämä äiti ei yrittänytkään kieltää lasta hokemasta sitä, vaan päin vastoin yllytti.

Vierailija
149/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todella avasi silmäni. En olisi uskonut kuinka moni nykyään on näin tietämätön ja huonokäytöksinen. Ja kuinka jotkut kasvattaa lapsiaan puhumaan rivoja. No, ainakin on kiva sivistää näitä ihmisiä.

Ap

Olen samaa mieltä, todella silmiäavaava ketju. En olisi uskonut, että Suomessa on aikuisia, joiden mielestä pimppi, pissa, kakka ja pieru ovat rivoja sanoja. Osoittaa melkoista tietämättömyyttä tosiaan, sillä sanakirjan mukaan rivo tarkoittaa samaa kuin karkean eroottinen. Ovatko sinusta kakka, pissa ja pieru eroottisia? En tuomitse, jos vastaat kyllä, sillä tiedän että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Itse en koe kakkaa pissaa ja pierua eroottisina. Minulle ne ovat ruumiineritteitä samoin kuin hiki ja sylki. Paska ja kusi ovat minusta karkeita ilmaisuja, joten kai ne voisi rivoiksi laskea. Eroottisuus tosin puuttuu niistäkin, joten ei ihan oikein mene.

Mitä tulee pimppiin, pippeliin ja pyllyyn, ne toki tavallaan ovat eroottisia. Näkisin kuitenkin eroottisen yhteyden vain kun niistä puhutaan aikuisten kesken seksuaalisessa mielessä. Karkeutta en saa niihin silloinkaan. On jopa huolestuttavaa, että joku näkee karkean eroottiseksi asian, joka liittyy lapseen. Sanojen eroottinen ja lapsi kun ei pitäisi olla missään yhteydessä toisiinsa. Lasten kanssa puhuttaessa pimppi, pippeli ja pylly ovat ruumiinosia, eivät mitään sen kummempaa. Rivouden määritelmä ei siis täyty lainkaan. Vittu, kyrpä ja perse sen sijaan voidaan määritellä rivoiksi, sillä ne ovat paitsi karkeita myös eroottissävytteisiä termejä. Mutta kukaan ei toivottavasti käytäkään noita viimeksi mainittuja termejä lapselle puhuessaan. 

Vierailija
150/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää miksi neutraalit nimitykset ruumiinosille ja ihmisruumin toiminnoille ovat apn mielestä rivoja ja kiellettyjä. En nyt tarkoita että tarvitsisi kahvipöydässä tai pitkin pihoja huudella kakkahädästään tai kuukautisistaan. Mutta ne ovat normaaleja asioita.  Kaikilla meillä on pylly, pimppi tai pippeli. Kaikki käyvät kakalla ja pissalla päivittäin. Häpeääkö ap wc paperin tai tamponien ostoa? Hiippaillaanko porvoossa salaa vessaan ettei vaan kukaan huomaa tai kuule?

Vierailija
151/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko niitä neuvoja kellään?

Ap

Ehkä lapsen ei tarvitsisi niille sanoille naureskella ja toistella niitä jos äiti osaisi käyttää kyseisiä sanoja ihan normaalisti kommunikoinnissa eikä vain korvata niitä jollain naurettavilla "pyypyy" jutuilla? Kyllä vanhempien kannattaisi ihan reilusti puhua pippeleistä, pepuista ja jopa seksistäkin lapsen tasoisella tavalla ja sopivassa kohdassa tietysti. Se että puhutaan jostain pipuleista, etupepuista ja pyypyy-jutuista johtaa juuri tuohon.

Ja tämä oli aito neuvo, ei vittuilua aloittajalle.

Minusta olisi suorastaan irstasta käyttää lapsen pyypyystä mitään rivompia nimityksiä. En halua opettaa lapsilleni sellaista. Nykyään on kuitenkin nämö päiväkodit mistä lapset saavat huonoja vaikutteita.

Ap

Ahaa. Tämä olikin siis pelleilyä koko juttu. Teidän pitänee jatkaa edelleen pypy-linjalla!

Vierailija
152/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko niitä neuvoja kellään?

Ap

Ehkä lapsen ei tarvitsisi niille sanoille naureskella ja toistella niitä jos äiti osaisi käyttää kyseisiä sanoja ihan normaalisti kommunikoinnissa eikä vain korvata niitä jollain naurettavilla "pyypyy" jutuilla? Kyllä vanhempien kannattaisi ihan reilusti puhua pippeleistä, pepuista ja jopa seksistäkin lapsen tasoisella tavalla ja sopivassa kohdassa tietysti. Se että puhutaan jostain pipuleista, etupepuista ja pyypyy-jutuista johtaa juuri tuohon.

Ja tämä oli aito neuvo, ei vittuilua aloittajalle.

Minusta olisi suorastaan irstasta käyttää lapsen pyypyystä mitään rivompia nimityksiä. En halua opettaa lapsilleni sellaista. Nykyään on kuitenkin nämö päiväkodit mistä lapset saavat huonoja vaikutteita.

Ap

Siis sunmielstä, ne normaalinimitykset on rivoja?

Anteeksi, mutta oletko kenties jotenkin rajoittunut?

Jos lapselle puhuu peppu jne. Niin ne on ihan norminimityksiä asioista.

Pyypyy ei ole. Lapsi on tajunnut, että häpeät kaikkea alapäähän liittyvää ja tämä on nyt tuotos ja tulos.

Lopeta pyypyy-pelleily ja oikeat nimet käyttöön ja lopetat sen loukkaantumisen.

Jos vessa asioista puhutaan muualla kuin vessassa, niin sinne mars, niinkuin joku neuvoikin.

On se oikeasti helvetti, että nykypäivänä on sekä kakarat että vanhemmat ihan sekoja.

Ei 40 vuotta sitten ollut pelkoakaan tuollaisesta pyypyystä...pervoja oli tosin silloinkin.

Nykyään ollaan nenät kiinni joko telkkarissa tai tietokoneessa ja mitään et tehdä yhdessä saati ulkoilla. Jo 10 vuotta sitten kaverin vanhemmat sai ajaa jälkikasvun ulos, kun olisivat vain nyhjänneet sisällä...

Ja nyt tulee tämmöinen pyypyy seko vielä kyselemään neuvoja....voi vittu. Itse olet sen lapses tuollaiseksi ajanut, pyypyyttele siinä sitten jatkossakin....jos ei neuvot ole kelvanneet.

Pyypyy vaan.

Vierailija
153/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko uskonnollinen? Oletko asunut tai matkustellut eri puolilla Suomea? Jotenkin tuntuu, että et ole tavannut elämässäsi kuin itsesi kaltaisia ihmisiä.

Mulla jo kävi mielessä, että olen unohtanut jotain olennaista äidinkielen tunneilta, kun en tiedä mitä ovat "pyypyysanat".

Vierailija
154/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko uskonnollinen? Oletko asunut tai matkustellut eri puolilla Suomea? Jotenkin tuntuu, että et ole tavannut elämässäsi kuin itsesi kaltaisia ihmisiä.

Mulla jo kävi mielessä, että olen unohtanut jotain olennaista äidinkielen tunneilta, kun en tiedä mitä ovat "pyypyysanat".

Kyllä, olen uskomassa, enkä häpeä.

Olen asunut koko ikäni Kurikassa. Miten tämä liittyy mihinkään?

Vierailija
155/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä oli ap.

Vierailija
156/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Minulla on sinulle hyvä nimitys masturboinnille. Tästä lähtien:

Masturbointi = runqrunq

Vierailija
157/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan uskoasi, ei siinä mitään. Mutta varmaan sen vuoksi moni täällä ei ymmärrä sinua ja näiden erikoisten sanojen käyttöä. Jos sinulla on kerran vanhempia lapsia, eikö heillä ollut tällaista ongelmaa tai ikävaihetta?

Vierailija
158/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet lesta. No sehän selittää. Miten muuten suhtaudut kulttuurisi/uskontosi miesten käytäntöön raiskata omat lapsensa?

Vierailija
159/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyy on lintu! Lapsi kutsuu lintua pyypyy!!!! Tuleva lintuharrastaja?!

Vierailija
160/453 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet lesta. No sehän selittää. Miten muuten suhtaudut kulttuurisi/uskontosi miesten käytäntöön raiskata omat lapsensa?

Jumalalle uskolliset ihmiset eivät rais*aa lapsia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan