Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään nukkuvat miehet on vastenmielisiä

Vierailija
21.01.2017 |

Mies nukkuu yhä, vaikka pihalla on paras ulkoilusää. Joka viikonloppu se herää puolilta päivin ja närkästyy, kun sanon että olisi kiva, jos heräisi perheen kanssa ulkoilemaan aamusta. Olen hemmetin kateellinen naisille jotka on onnistuneet löytämään miehen joka on toimintakunnossa kymmenen aikaan aamulla!
Ymmärrän että joskus nukutaan pitkään, mutta joka hemmetin vapaapäivä mies herää myöhään ja joka kerta tulee riita jos asiasta mainitsen. Olen koittanut mukavaa lähestymistapaa, keitän kahvit valmiiksi ja katan aamiaisen ja herättelen hellästi, ei auta. Mies ei halua herätä vaan suuttuu, jos herätän.
Juhannuksena riita kesti päivän kun lasten leikki herätti miehen YHDELTÄ päivällä?? Silloin muutama vuosi sitten pakotin miehen unitutkimukseen, että olisiko joku hapenpuutos miksi väsyttää aamuisin, mutta ei. Kaikki oli normaalia, se ei vaan HALUA opetella muuta rytmiä. Työkin on 8-16, eli ei epäsäännöllistä. Ei tupakoi tai ryyppää paljoa eikä ylipainoa ole, tosin joka ilta juo saunakaljan ja valvoo ehkä johonkin kahteentoista.
11 vuotta tätä olen jaksanut, mutta tiedättekö mitä?
Koen, että mun ei tarvitse elää näin eikä nyt jo yläasteikää lähestyvien lasten nähdä tuota patalaiskan miehen roolimallia. Jätän tämän yksilön Heli Vaaraselle analysoitavaksi, varmaan mies itkee sitten sitä, että oli niinkin vaativa vaimo, että toivoi miehen osallistuvan perhearkeen samassa määrin mitä työssä käyvä/opiskeleva vaimokin. <3
Avioeropaperit kävin jättämässä viime viikolla ja jahka mies saa paperit postissa niin annan puoli vuotta aikaa osoittaa, että perhe merkitsee jotain. Jos joudun hoitamaan kaiken suuremmaksi osin yksin, niin teen sen sitten kokonaan yksin. Lapset on ihania ja seurallisia ja kaipaavat tosissaan isää tekemään asioita. En myös mitenkään voi selittää miehen eduksi sitä, miksi isä nukkuu aamuisin. Kaiken lisäksi koen tuollaisen ikinukkujan äärimmäisen vastenmieliseksi miehenä, yleensä teinit nukkuu pitkään, paitsi meillä muu perhe nousee viimeistään kymmeneltä viikonloppunakin.

Kommentit (73)

41/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kuitenkin miettisin, että jos kaikki muut perheessä heräävät ajoissa ja tekevät hauskoja juttuja, niin miksi yksi perheenjäsen ei halua olla mukana vaan nukkuu mieluummin.

Tämä on mielestäni erittäin keskeinen pointti. Mietin samaa sen rouvan kohdalla, jonka mies valvoi illat ja teki "pitkää päivää" tullen vasta noin 19 maissa kotiin. (Vaikka todellisuudessa hänen työpäivänsä olivat lyhyitä, noin 6-7 tuntia toimistolla per päivä).

Mielestäni tuossa on kyse jostain pakenemisesta, eli siitä, että ei kestä arkea, ei halua olla lastensa kanssa, ei elä sellaista elämää mitä oli halunnut ja toivonut. Todellisuus on ehkä ollut pettymys, mutta asialle ei osata tehdä mitään. Sinne "töihin" on niin helppo paeta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
42/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin mun mies !!

Erona vaan se että mieheni ryyppää kyllä. Nukkuu AINA viikonloppuisin klo 13-16 saakka, ei puhettakaan että olisi koko lapsemme 6,5 vuoden aikana jaksanut herätä aamulla taitoluistelunäytökseen tai tanssiesitykseen saatika harjoituksiim, jotka on tähän saakka olleet aina klo 9-12 aikoihin.

Omistaa yrityksen, menee viikolla töihin joko iltaan, tai jos on pakko herätä jostain syystä aikaisin aamulla, niin on kuin perseelle ammuttu karhu.

Minä vien aina lapsen päiväkotiin (ja eskaan) aamulla, sekä haen hänet..

On kurjaa kun ois niin kiva joskus mennä aamulla koko perhe leffaan, syömään tai mihin vaan ulkoilemaan, niin aina me mennään lapsen kanssa kahdestaan kun miestä ei kiinnosta nousta..

Joskus jos ehdotan jotain tekemistä yhdessä, niin joo, sille sopii illalla. Jostain klo 18-19 eteenpäin, jolloin aikaa on vain vähän, koska lapsen pitää mennä nukkumaan..

Muistan ikuisesti kun jouduin töihin lauantaina aamulla ja miehen oli oltava lapsen kanssa klo 7-13 väli.. herra siis valvoi koko yön ja katseli leffoja koko aamupäivän ja lapsi teki omiaan.. kun tulin töistä n.klo 13.30, niin mies laittoi nukkumaan, heräsi illalla klo 21, ja rymysi ja kokkasi koko yön.. olisi edes mennyt baariin.

Miksi en eroa? Koska elintaso. Ihan rehellisesti. Palkkani on niin pieni, etten pystyisi tarjoamaan lapselleni paljoa, ja asumme omk:ssa jossa minun ei olisi vara asua yksin lapsen kanssa. Ei mitenkään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nukun samalla tavalla myöhään, ja valvon aina myöhään, viikolla tulee univajetta kun en saa nukuttua kun vasta puolen yön jälkeen ja pitää herätä kersat patistamaan kouluun kahdeksan jälkeen tai kerran viikossa jopa seitsemän jälkeen. Yleensä nukun arkena 6 tuntia, korkeintaan 7, mutta se on liian vähän.

Mikset mene ajoissa nukkumaan? Väsymys on itseaiheutettua. En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka valittavat väsymystä, kun itse valvottavat itseään telkkarin ja tietokoneen äärellä eivätkä mene nukkumaan. Tottakai väsyttää, jos ei nuku. 

Välillä tuntuu, että ihmisillä on ihan normaalit peruselämäntavat aivan hukassa.

Trollaatko vai oletko oikeasti noin tyhmä? Unettomuus on satojen tuhansien suomalaisten ongelma, joka on herättänyt paljon huolta ja pyrkimyksiä löytää keinoja ihmisten tilanteen parantamiseksi. Ja sitten jonkin Vauva-lehden keskustelijan mielestä kyse on normaalien peruselämäntapojen hukassa olemisesta. Voi itku.

Vierailija
44/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, en käsitä minäkään näitä ärsyttäviä aamukukkujia, lasten kanssakin pitää mennä tekemään "jotain kivaa" vapaapäivänä (!) jo aamulla, niinku mitä kivaa? Ap on varmasti niitä hulluja jotka menee kesälomalla lasten kanssa rannallekin joskus kahdeksalta aamulla kun on vielä aamukaste maassa.

Mun pari kaveria harrasti tätä "käydään tekemässä jotain kivaa aamuisin lasten kanssa" -juttua. Tiesin sen siitä, kun saattoivat soittaa mulle 8-9 aikoihin aamulla raportoidakseen, että "ollaan täällä leikkikentällä ja on tosi hyvä ilma". Ja koska heräsin noihin puheluihin, niin opin sitten laittamaan puhelimen äänettömälle.

Samalla logiikalla olisin itse voinut käydä soittelemaan heille iltaisin klo 22 jälkeen, jolloin lapsensa olisivat olleet nukkumassa. Ja sitten olisin vaan ihmetellyt, että "etkö ollutkaan hereillä".

Vierailija
45/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun mies !!

Erona vaan se että mieheni ryyppää kyllä. Nukkuu AINA viikonloppuisin klo 13-16 saakka, ei puhettakaan että olisi koko lapsemme 6,5 vuoden aikana jaksanut herätä aamulla taitoluistelunäytökseen tai tanssiesitykseen saatika harjoituksiim, jotka on tähän saakka olleet aina klo 9-12 aikoihin.

Omistaa yrityksen, menee viikolla töihin joko iltaan, tai jos on pakko herätä jostain syystä aikaisin aamulla, niin on kuin perseelle ammuttu karhu.

On kurjaa kun ois niin kiva joskus mennä aamulla koko perhe leffaan, syömään tai mihin vaan ulkoilemaan, niin aina me mennään lapsen kanssa kahdestaan kun miestä ei kiinnosta nousta..

Joskus jos ehdotan jotain tekemistä yhdessä, niin joo, sille sopii illalla. Jostain klo 18-19 eteenpäin, jolloin aikaa on vain vähän, koska lapsen pitää mennä nukkumaan..

Muistan ikuisesti kun jouduin töihin lauantaina aamulla ja miehen oli oltava lapsen kanssa klo 7-13 väli.. herra siis valvoi koko yön ja katseli leffoja koko aamupäivän ja lapsi teki omiaan.. kun tulin töistä n.klo 13.30, niin mies laittoi nukkumaan, heräsi illalla klo 21, ja rymysi ja kokkasi koko yön.. olisi edes mennyt baariin.

Miksi en eroa? Koska elintaso. Ihan rehellisesti. Palkkani on niin pieni, etten pystyisi tarjoamaan lapselleni paljoa, ja asumme omk:ssa jossa minun ei olisi vara asua yksin lapsen kanssa. Ei mitenkään..

meillä ihan sama. mies valvoi juuri koko yön ja pelasi. on nyt nukkumassa kun itse teen ruokaa lapsille. Ei varaa asua tässä omakotitalossa ilman miehen palkkaa. Itselläni on todella pieni palkka. Enkä viihtyisi koko loppuelämää yksin ja samanlaista en haluaisi ottaa enää. Vaikeaa välillä. Olen jo kyllä tottunut yksinäisyyteen. Mies on pelialalla.

46/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaatko vai oletko oikeasti noin tyhmä? Unettomuus on satojen tuhansien suomalaisten ongelma, joka on herättänyt paljon huolta ja pyrkimyksiä löytää keinoja ihmisten tilanteen parantamiseksi. Ja sitten jonkin Vauva-lehden keskustelijan mielestä kyse on normaalien peruselämäntapojen hukassa olemisesta. Voi itku.

Tässä keskustelussa ei siis ollut kyse unettomuudesta, vaan siitä, että nukutaan vähän liikaakin. Lue aloitus.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
47/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta vahvistan yhden asian: Aamu- ja iltavirkkuus on biologista. Iltavirkkua ei voi opettaa aamuvirkuksi sen enempää kuin introverttia ekstrovertiksikään.

Vierailija
48/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma.. Mies vastaa televisiota pitkälle yöhön ja venyy sängyssä puoleen päivään, sitten heräilee ja siirtyy kahvikupin kanssa selaamaan iltalehteä. Hän ei voi mitenkään tajuta mikä minua ärsyttää tässä epäsuhdassa kun olen noussut lasten kanssa pahimmillaan kuudelta ja puoleen päivään mennessä syöttänyt aamiaiset ja lounaat, siivonnut, pyykännyt, ulkoiluttanut jne.. Tehnyt jo lähes täyden työpäivän! Päivällä hommia tietty jaetaan mutta illalla alan olemaan jo kahdeksalta valmis sänkyyn - yhtä aikaa lasten kanssa. Minulla ei ole ollenkaan ns omaa aikaa vaan työskentelen koko hereillä olon ajan meidän perheen eteen. Sit kun talo hiljenee niin silloin viimeistään hän siirtyy sohvalle ja tsup! isän laatuaika voi alkaa. Ja kyllä ihminen voi olla aamuntorkku... Niin minäkin olisin mutta 1v ei vielä voi huolehtia itsestään joten jonkun on pakko toimia omaa rytmiään vastaan - se olen aina minä. Ymmärrän täysin että joku harkitsee eroa tästä syystä!! Itselläkin on käynyt mielessä.

Vierailija
49/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun mies !!

Voisiko lapsi edes joskus valvoa vähän myöhempään, jotta miehen ehdottamat klo 18-19 aikaan alkavat olevat perheen yhteiset jutut onnistuisivat?

Vierailija
50/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa ei siis ollut kyse unettomuudesta, vaan siitä, että nukutaan vähän liikaakin. Lue aloitus.

Kommenttisi oli viestiin, jossa kirjoittaja harmitteli, kuinka "ei saa nukuttua". Vetäisit siihen hihasta jotain tietokoneskeidaa ja peruselämäntapojen puuttumista. Äläpä nyt ala selitellä mistään aloituksesta, kun et siihen kommentoinut.

Vierailija
51/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hghfdh kirjoitti:

Toiset on yöihmisiä ja toiset tykkää herätä aamulla aikaisin. Minäkin olen yökukkuja ja vapaapäivinä nukun varmasti tasan niin pitkään kuin huvittaa. Ihan tarpeeksi joutuu arkipäivinä töissä hyppäämään aamuvirkun yhteiskunnan aikataulujen mukaan. Kannattaa sitten varmaan kumppanin valinnassa huomioida tuokin, että ottaa rytmiltään samanlaisen. 

No tämä. On se kummallisen vaikeaa joillekin ymmärtää, että ihmisillä on luonnostaan erilaisia unirytmejä, eikä ne muutu tuosta vain opettelemalla. Tätä voi kukin aamu-unisuudesta märisijä kokeilla ihan itse yrittämällä valvoa jatkuvasti myöhään ja nukkua pitkään. Ja sitten monet aamuvirkut pitävät aamu-unisia laiskoina, kun ei olla jo kukonlaulun aikaan ylhäällä. No, ne iltavirkut ovatkin hereillä ja touhuavat siinä vaiheessa kun aamuvirkut kuorsaavat jo sängyssä aikaisin illalla. 

Luojan kiitos meillä sekä minä että mies ollaan iltavirkkuja, ja tykätään nukkua aamulla pitkään. Arki onkin sitten yhtä tuskaa ja väsymystä, kun joudutaan menemään työaikojen suhteen aamuvirkkujen ehdoilla. Eikä se uni tule illalla/yöllä yhtään sen aikaisemmin, vaikka joka päivä joutuukin heräämään kuudelta. Siksi nukumme viikonloppuisin justiinsa niin pitkään kuin huvittaa, sillä työviikoista palautuminen vaatii veronsa. Lapsia ei vielä ole, joten saa nähdä kuinka zombina sitten elellään, jos tenavista tulee aamuihmisiä.

AP:n viestissä kummastuttaa se, että eikö unirytmien ero ole muka millään tavalla ilmennyt jo ensimmäisten vuosien aikana. Aika laput silmillä sitä täytyy olla, jos ei ole tuota tajunnut miettiä jo ennen lasten hankkimista.

Vierailija
52/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun mies !!

Voisiko lapsi edes joskus valvoa vähän myöhempään, jotta miehen ehdottamat klo 18-19 aikaan alkavat olevat perheen yhteiset jutut onnistuisivat?

Juu voi ja näin ollaan joskus tehtykkin viikonloppuisin.

Vierailija
53/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka toimivat tai ajattelevat toisin kuin minä ovat vastenmielisiä.

En käsitä miksi maailmassa on sellaisia ihmisiä, ihan turhia.

Vierailija
54/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä herätään klo 5 aikaan  joka aamu. Nukkumaan mennään 8-9 aikoihin. Siinä ehtii aamulla tehdä kaikenlaista kun muu maailma vielä on unten mailla.

Joo ja klo 20 jälkeen ehtii myös tehdä kaikenlaista, kun teidän perhe on jo unten mailla. Esim. käydä kaupassa, ravintolassa syömässä ja harrastaa toisin kuin klo 5 aamulla, kun mikään oaikka ei ole auki.

Vierailija
55/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni toimii noin aivan tahallaan. Nukkuu pitkään ja valvoo myöhään ja mä hoidan tietty lapsia koko valveillaoloaikani.

Hän on sanonut, että tarvitsee lomaa meistä ja saa kuulemma sitä valvomalla myöhään, jolloin me nukumme. Eli laatuaikaa itselleen. Ärayttävää. Katsoo telkkaria yms.

Jos jostain syystä minä tai jopa lapset nyt isommiksi tultuaan valvoo vähän pidempään ja höiritsee siten hänen laatuaikaansa, on kamalan pahantuulinen.

Vierailija
56/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Kai on hyvät erorahat ja elarit tiedossa? Käsitätkö , että jatkossa hoidat IHAN kaiken itse?

Porvoolainen, tai jos et ole , niin on parempikin että noin sekopäinen ihminen jatkaa elämäänsä ilman YHTÄKÄÄN miestä.

No jos naimisissa ollessakin on hoitanut kaiken ihan itse, niin sehän on sama vaikka eroaisi. Silloinkin hoitaa kaiken itse eikä se eroa nykyhetkestä millään tavalla.

Vierailija
57/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nukun samalla tavalla myöhään, ja valvon aina myöhään, viikolla tulee univajetta kun en saa nukuttua kun vasta puolen yön jälkeen ja pitää herätä kersat patistamaan kouluun kahdeksan jälkeen tai kerran viikossa jopa seitsemän jälkeen. Yleensä nukun arkena 6 tuntia, korkeintaan 7, mutta se on liian vähän.

Mikset mene ajoissa nukkumaan? Väsymys on itseaiheutettua. En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka valittavat väsymystä, kun itse valvottavat itseään telkkarin ja tietokoneen äärellä eivätkä mene nukkumaan. Tottakai väsyttää, jos ei nuku. 

Välillä tuntuu, että ihmisillä on ihan normaalit peruselämäntavat aivan hukassa.

Siksi koska uni ei tule aikaisemmin.

Olen ollut sellainen jo pikkulapsena, valvoin kun äitini nukkui illalla, ja aamulla äidin piti seitsemäksi töihin, joten minut vei hoitoon ennen sitä, enkä saanut siellä hoidossakaan nukuttua päivällä, valvoin kun toiset lapset nukkui päiväunia.

Minä virkistyn aina kymmenen aikaan illalla, en voi sille mitään. Jos taas menen illalla nukkumaan aikaisin, niin sitten herään kymmenen aikaan illalla ja valvon koko yön.

Aikuisena on ollut stressiä lähes aina, puren hampaita yhteen nukkuessa ja kuorsaankin joskus, ei se unikaan aina ole sellaista joka veisi väsymyksen pois, minä olen viimeiset 8 vuotta ollut uupunut koko ajan, siitä huolimatta kuinka paljon nukun, mutta tietysti on pakko töissä käydä ja jaksaa siitä huolimatta.

Vierailija
58/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin nukutaan liikaa? Jos valvoo sängyssään vaikka neljään asti illalla, niin onko se liikaa nukkumista jos ei nouse kahdeksalta? Jos nukahtaminen ja heräily kesken unien on se ongelma, niin kai sitä herranjumala joskus pitää saada nukkua?

Vierailija
59/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Kai on hyvät erorahat ja elarit tiedossa? Käsitätkö , että jatkossa hoidat IHAN kaiken itse?

Porvoolainen, tai jos et ole , niin on parempikin että noin sekopäinen ihminen jatkaa elämäänsä ilman YHTÄKÄÄN miestä.

No jos naimisissa ollessakin on hoitanut kaiken ihan itse, niin sehän on sama vaikka eroaisi. Silloinkin hoitaa kaiken itse eikä se eroa nykyhetkestä millään tavalla.

Tässäkin ketjussa parissa kommentissa on tullut esille se, että miehen paremman palkan mahdollistama elintaso pitää yhdessä. Tosin saattaa se pitkään nukkuva mieskin parisuhteeseen kyllästyä, joten kannattaa näiden naisten laittaa oma taloutensa kuntoon.

Vierailija
60/73 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä herätään klo 5 aikaan  joka aamu. Nukkumaan mennään 8-9 aikoihin. Siinä ehtii aamulla tehdä kaikenlaista kun muu maailma vielä on unten mailla.

Niin ja me muut ehditään tehdä iltaisin kaikenlaista teidän ollessa jo unten mailla ;)

Mulle on tärkeää, että kumppanilla olisi edes jollainlailla samanlainen vuorokausirytmi. Seurustelin monta vuotta aamuihmisen kanssa, ja enää en halua sellaista, koska ensinnäkin aamuihmisillä on tapana kuvitella omaa rytmiään jotenkin oikeammaksi, paremmaksi ja jopa ahkerammaksi, vaikka hereilläolotunteja olisi molemmilla yhtä paljon tai iltaihmisellä jopa enemmän. Toisekseen yhteistä aikaa ei hirveästi jää jos unirytmi poikkeaa kovinkin paljon. 

Vastikään tapailin miestä, joka herää aamuisin ennen viittä. Itse herään arkena kymmeneltä ja viikonloppuna puolenpäivän jälkeen. Tämä oli ehkä suurin syy, miksi en nähnyt yhteistä tulevaisuutta, koska kovin kivuttomasti tuollainen tuskin sujuisi kummallekaan.