Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin Triptyl-lääkkeen enkä ole viikkoon saanut unta

Vierailija
21.01.2017 |

Onko täällä kokemuksia Triptylistä?

Minulle määrättiin sitä muutama vuosi sitten hermosärkyyn. Särky on ollut poissa jo kauan aikaa, mutta jatkoin Triptylin käyttöä, kunnes ennen joulua aloin porrastaa annosta pienemmäksi ja viime viikolla lopetin sen kokonaan. En ole saanut unta koko viikkoon, vain päivisin tunti siellä, toinen täällä.

Keitin äsken suosiolla taas aamukahvin ja nyt juon sitä tässä ilman että olen nukkunut sekuntiakaan.

Onko kellään kokemusta kuinka pian uni palaa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile melatoniinia.

Vierailija
2/34 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt 5mg nukahtamiseen, kun en varsinasia unilääkkeitä halua, mutta välillä olen ollut ilman ja uni ei meinaa tulla. Olen nyt korvannut ko pillerin puolikkaan erittäin pienellä määrällä melatoniinia ja toimii hyvin.

Otan puolikkaan Unital-tabletista.

asiantuntijat sanovat, että plaseboa ovat molemmat, koska annos on niin pieni, mutta ihan samantekevää, onko vaikutus todellinen vai plasebo, kunhan nukun:DDDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edelleenkään nukkunut kuin pieniä pätkiä päivisin. Jostain syystä tuo yöllä nukkuminen ei onnistu. Varmaan se johtuu siitä, että otin Triptylin aina myöhäisillalla nukkumaan käydessä, joten aivotoiminta tottui siihen. Nyt kun illalla ei olekaan sitä totuttua kemiallista mekanismia aivoissa, nukahtaminen ei onnistu. Vasta aamun valjettua pystyn nukahtamaan tunniksi, pariksi.

En kuitenkaan aio aloittaa Triptyliä tämän takia uudestaan, vaan aion nyt vain seurata, alkaako jossain vaiheessa yöuni onnistua. Vasta jos kesälläkään ei onnistu, harkitsen joko Triptylin jatkamista tai unilääkkeiden aloittamista.

ap.

Vierailija
4/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt, sitäkin, unilääkkeenä. Kamala lääke. Kun olin aloittanut Triptylin niin aloin ajattelemaan kuolemaa, en päässyt sängystä pois lainkaan. Lopetin käytön siihen.

Vierailija
5/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla määrättiin kyseistä lääkettä nukahtamiseen. En ymmärrä mikseivät määränneet ihan normaalia nukahtamislääkettä. Aika pitkä lista mihin tuota lääkettä voi käyttää ilmeisesti? Eipä se nukahtamista varsinaisesti helpota mutta nukun paremmin ja jos herään yöllä en jää valvomaan. Aamulla tosin tokkurainen olo. Millaisella annoksella söit? Itse syön 10mg.

Vierailija
6/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa. Voisit aloitta esim mirtazapinin, pienin annos ja otat siitä 1/4. On ihan tehokas, otat pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
7/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen univaje tappaa ihmisen jopa 11 päivässä. Kannattaa miettiä haluaako leikkiä hengellään vai veisikö asian esim lääketieteen ammattilaisen hoidettavaksi.

Vierailija
8/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla määrättiin kyseistä lääkettä nukahtamiseen. En ymmärrä mikseivät määränneet ihan normaalia nukahtamislääkettä. Aika pitkä lista mihin tuota lääkettä voi käyttää ilmeisesti? Eipä se nukahtamista varsinaisesti helpota mutta nukun paremmin ja jos herään yöllä en jää valvomaan. Aamulla tosin tokkurainen olo. Millaisella annoksella söit? Itse syön 10mg.

Alun perin söin aamulla 5 mg ja illalla 25 mg, sitä jatkui puoli vuotta. Sen jälkeen söin pelkästään illalla 25 mg, sitä jatkui 2 vuotta. Sen jälkeen söin illalla 12,5 mg (eli aloin puolittaa tablettia), sitä jatkui puoli vuotta. Sen jälkeen aloin syödä illalla 10 mg tablettia, sitä jatkui puoli vuotta. Sen jälkeen puolitin sen, eli aloin syödä illalla 5 mg, sitä jatkui 3 kk. Lopulta puolitin puolikkaan, eli söin illalla 2,5 mg, sitä jatkui viikko. Kaikki jatkui hyvin tähän asti.

Kunnes lopetin, eli siirryin ---->> 0 mg. Sen jälkeen kaikki romahti.

Eli ei voi sanoa etten olisi osannut porrastaa lopetusta. Hoidin sen huolellisesti.

Nollaan miligrammaan siirtyminen, jolla siis on nyt mennyt reilu viikko, on tähän mennessä aiheuttanut seuraavia oireita (eli vieroitusoireita): öinen unettomuus, vatsakivut, kolotukset ja vihlaisut ympäri kehoa, lievä huimaus, aamupahoinvointi, keskittymiskyvyttömyys, paranoia, puheen artikulaation heikkeneminen, mielialan alhaisuus, narkolepsian kaltainen äkillinen nukahtelu pitkin päivää, ympäri vuorokauden sängyssä makaaminen fyysisen väsymyksen takia.

ap.

Vierailija
9/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui mitä oireita. Itse olen syönyt lääkettä säännöllisen epäsäännöllisesti,aina se ei edes auta mutta tokkuraisuuden se aiheuttaa aina. Nyt olen viikon verran ottanut joka ilta koska nukkuminen taas katkonaista. Ei auta oikein katkonaisuuteen muutoin mutta unta pystyn helpommin jatkamaan. Välillä puolitan sen 10mg.

T. 5

Vierailija
10/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niinkin, että olet alkujaankin nukkunut huonosti ja Triptyl on auttanut pitämään unen tasaisena? Minä olen syönyt Triptyliä ensimmäisen kerran 18-vuotiaana kipukynnyksen nostamiseen ja unen laadun taasaamiseen. Ei varsinaisesti ole mikään unilääke, mutta tehoaa parhaiten jos sen ottaa riittävän aikaisin illalla ja käy aina suurinpiirtein samaan aikaan nukkumaan. Välillä olen ollut vuosiakin ilman, mutta unenlaatu on silloin ihan kamala. Siksi se on minulla käytännössä "pakkolääke", jota ilman en kulje. Jos en syö sitä, niin heräilen öisin valvomaan (ihan kuin olisi herännyt aamulla pirteänä, kello vain on 02:25), unen määrä jää vähäiseksi, nukahtelen päivällä pystyyn ja olen muutenkin tosi huono tekemään yhtään mitään, kun olen niin turta ja pihalla. Ja olen siis ollut välillä pitkiäkin aikoja syömättä ko. lääkettä, mutta aina kun aloitan uudestaan niin huomaan, että "ai niin, tältä tuntui nukkua yönsä kunnolla".

Vierailija
11/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että aika heppoisasti tuota määrättiin minulle kun ohjeessa luki että käytetään myös mielialalääkkeenä,eikös silloin pitäisi olla mielialassakin jotakin häikkää jos tosta noin vaan määrätään?

T: 5

Vierailija
12/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui mitä oireita. Itse olen syönyt lääkettä säännöllisen epäsäännöllisesti,aina se ei edes auta mutta tokkuraisuuden se aiheuttaa aina. Nyt olen viikon verran ottanut joka ilta koska nukkuminen taas katkonaista. Ei auta oikein katkonaisuuteen muutoin mutta unta pystyn helpommin jatkamaan. Välillä puolitan sen 10mg.

T. 5

Mihin aikaan otat sen ja moneltako menet nukkumaan? Minulle tulee tokkurainen olo, jos otan lääkkeen liian myöhään illalla.

Vierailija
13/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin usean vuoden ssri - lääkkeen käytön ja mulla kävi noin. Ja ei ollut ikinä ennen ongelmia unen keston ja heräilyn kanssa. Tuli karmea päiväväsymys mutta silti en nukkunut paljon yhtään ja olin sumuinen. Työnteosta ei tullut mitään. Tein virheen että otin nukahtamislääkkeitä pahimmassa jamassa ja ne vaan heikensi mun unta kun kuuri loppui (rebound-unettomuus). Kun nykyään lueskellut asioista enemmän, huomannut että tällainen vaikutus on mahdollinen miltei kaikissa psyykenmömmöissä (bentso, ssri, adhd-lääkkeet, antipsykootti) jotka sorkkii välittäjäaineita. Voi tulla unettomuutta joko lääkettä käyttäessä, annosta nostaessa, vähentäessä tai vieroittautuessa. Kun unikin on kemiallinen monimutkainen prosessi. Nuo lääkkeet voi myös muokata unen rakennetta kuten supistaa rem unta tai heikentää syvää unta jne...

Vierailija
14/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että aika heppoisasti tuota määrättiin minulle kun ohjeessa luki että käytetään myös mielialalääkkeenä,eikös silloin pitäisi olla mielialassakin jotakin häikkää jos tosta noin vaan määrätään?

Ei, koska sitä käytetään mielialan hoitoon paaaaaaljon suuremmalla annostuksella. Näpertely 10-20 mg:n parissa on ihan eri juttu kuin se mielialan hoitoon käytettävä määrä. :)

Vierailija
15/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lopetit jos nukuit sen avulla hyvin? Sinnikäs kyllä olet. Mun kroppa ja pää ei kestä unettomuutta (mulla se tosin johtuu ahdistuksesta) joten käytän pientä määrää lääkettä joka ilta, niin monta vuotta kuin tarvitsen. Mieluummin nukun hyvin ja syön lääkettä, kuin kärsin. Pystyy paremmin purkamaankin ahdistusta aiheuttavia tunteita kun nukkuu hyvin ja pää toimii. Ilman lääkettä en kykenisi edes töihin. Ja kun siitä ei mitään sivuvaikutuksia ole, niin miksi lopettaisin. Siksikö että ihmisen tulee nukkua ilman lääkettä?? Pitääkö kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai diabeteksesta kärsivänkin selvitä ilman lääkettä? Joskus se lääke nyt vain on pienempi paha. 

Vierailija
16/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 5

Mihin aikaan otat sen ja moneltako menet nukkumaan? Minulle tulee tokkurainen olo, jos otan lääkkeen liian myöhään illalla.

Otan ajoissa,pyrin että otan lääkkeen aikalailla 12h ennenkuin minun pitää olla aamulla hereillä. Eli noin seitsemän aikaan illalla.

Vierailija
17/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään vaikuttanut painoon triptyl?

Vierailija
18/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nollaan miligrammaan siirtyminen, jolla siis on nyt mennyt reilu viikko, on tähän mennessä aiheuttanut seuraavia oireita (eli vieroitusoireita): öinen unettomuus, vatsakivut, kolotukset ja vihlaisut ympäri kehoa, lievä huimaus, aamupahoinvointi, keskittymiskyvyttömyys, paranoia, puheen artikulaation heikkeneminen, mielialan alhaisuus, narkolepsian kaltainen äkillinen nukahtelu pitkin päivää, ympäri vuorokauden sängyssä makaaminen fyysisen väsymyksen takia."

Juu, unettomuudesta voi seurata paranoiaa tai vaikka hallusinaatioita jos oikein pahaksi menee. Myöskin kognitiivisten kykyjen heikentymistä ainakin tilapäisesti.

Itse pahimpana ssri lääke vieroitusunettomuusjaksona säpsyilin yöllä hereille sekavana ja luulin että pimeässä jotkut esineet oli jotain hahmoja. Olin puoliunessa hereillä. Mulla oli myös noita pieniä nukahteluja keskellä päivää mutten päässyt kunnolla uneen. Olin väsynyt ja sumuinen mutten saanut nukuttua kunnolla. Yöllä niissä pätkissä kun nukuin näin todella vilkkaita unia.

Ja kyllä, pudotin myös annosta hitaasti. Suurin ongelma tuli juuri pudotuksesta nollaan.

Vierailija
19/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 10 vuotta yrittänyt päästä eroon Triptylistä - turhaan. Ilman Triptyliä en vain nuku. Mikään ei auta.

Helvetillinen lääke, älkää edes aloittako koskaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi