Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin Triptyl-lääkkeen enkä ole viikkoon saanut unta

Vierailija
21.01.2017 |

Onko täällä kokemuksia Triptylistä?

Minulle määrättiin sitä muutama vuosi sitten hermosärkyyn. Särky on ollut poissa jo kauan aikaa, mutta jatkoin Triptylin käyttöä, kunnes ennen joulua aloin porrastaa annosta pienemmäksi ja viime viikolla lopetin sen kokonaan. En ole saanut unta koko viikkoon, vain päivisin tunti siellä, toinen täällä.

Keitin äsken suosiolla taas aamukahvin ja nyt juon sitä tässä ilman että olen nukkunut sekuntiakaan.

Onko kellään kokemusta kuinka pian uni palaa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa. Voisit aloitta esim mirtazapinin, pienin annos ja otat siitä 1/4. On ihan tehokas, otat pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Mirtzapiini tunnetaan mässäilylääkkeenä, koska se kiihottaa ruokahalua, ja täten ollen aiheuttaa voimakastakin painnonnousua, lisäksi se tekee olon todella tokkuraiseksi. Eiköhän unettomuuden hoitoon ole olemassa ihan sille varta vasten kehitetyt, omat lääkkeensä.

Vierailija
22/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitatonta kunnon unilääkettä ei ole. Kaikista voi tulla sivuvaikutuksia ja viekkareita kun pitempään käyttää. Unilääkkeistä voi tulla vieroitusoireena unettomuutta.

Mirtazapiini on toimiva kroonisessa pitkäaikaisessa unettomuudessa. Sitä käytetään masennuksen hoitotasoa pienempää annosta, mikä on lähinnä antihistamiinia vaikutuksiltaan. Samaan vaikutukseen nojaa Atarax, mikä on antihistamiini jota käytetään myös unettomuudessa. Myös muita väsyttäviä masennuslääkkeitä käytetään, kuten Doksepiinia. Mirta voi nostaa joillakin (ei kaikilla) painoa, aiheuttaa joillakin levottomia jalkoja ja aiheuttaa tokkuraa, mutta niin voi aiheuttaa tokkuraa kaikki unilääkkeet. Mirta ei pienillä annoksilla heikennä tärkeintä unen jaksoa, syvää unta eikä REM-unta eikä heikennä muistia, kuten bentsopohjaisten unilääkkeiden on todettu heikentävän. Syvällä unella on merkitystä esim immuniteetille, muistille ja terveydelle muutenkin. Kannattaa lukea siitä. Unettavien masennuslääkkeiden käyttö unettomuudessa onkin korvannut unilääkkeiden käyttöä.

Uni- ja nukahtamislääkkeet (imovane,tenox jne) keventää unta juuri syvän unen suhteen eikä niitä ole suositeltua käyttää yhtäjaksoisesti pitkää aikaa. Niistä voi tulla haittoja muistille, etenkin pitkäaikaisesta käytöstä. Niissä voi nousta toleranssi jolloin sama annos ei tehoa.

Paras ratkaisu on tietenkin lääkkeetön unettomuuden ratkaisu. Kaikissa lääkkeissä on omat haitat. Riippuvuus on yksi haitta. Uni ei tule ilman lääkettä ja unettomuus ja unihäiriöt voi pahentua lääkettä edeltäneestä ajasta, kun käytön jälkeen lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niinkin, että olet alkujaankin nukkunut huonosti ja Triptyl on auttanut pitämään unen tasaisena? Minä olen syönyt Triptyliä ensimmäisen kerran 18-vuotiaana kipukynnyksen nostamiseen ja unen laadun taasaamiseen. Ei varsinaisesti ole mikään unilääke, mutta tehoaa parhaiten jos sen ottaa riittävän aikaisin illalla ja käy aina suurinpiirtein samaan aikaan nukkumaan. Välillä olen ollut vuosiakin ilman, mutta unenlaatu on silloin ihan kamala. Siksi se on minulla käytännössä "pakkolääke", jota ilman en kulje. Jos en syö sitä, niin heräilen öisin valvomaan (ihan kuin olisi herännyt aamulla pirteänä, kello vain on 02:25), unen määrä jää vähäiseksi, nukahtelen päivällä pystyyn ja olen muutenkin tosi huono tekemään yhtään mitään, kun olen niin turta ja pihalla. Ja olen siis ollut välillä pitkiäkin aikoja syömättä ko. lääkettä, mutta aina kun aloitan uudestaan niin huomaan, että "ai niin, tältä tuntui nukkua yönsä kunnolla".

Minulla on samat oireet nukkumisen suhteen ja olen syönyt niihin pari vuotta Triptyliä. En ole edes miettinyt lopettaa kun nukun hyvin sen avulla :) Miksi olet välillä syömättä lääkettä jos nukut sillä hyvin?

Vierailija
24/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt paluuta Triptylille? Siis että jonkun murusen kokeilisit ja katsoisit auttaisko se nukkumaan.

Vierailija
25/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini tyrkyttää aina tuota Triptyliä (hankalat niskavaivat) ja yhden kokeilun jälkeen en sitä suostu ottamaan. Tuli todella kamala olo. Väsytti, pyörrytti, sydän hakkasi. Suu kuivasi tosi paljon. En kyennyt mitään tekemään.

Saattaa olla alkuoireita, mutta ihan ton sydäntykytyksrn vuoksi en halua kokeilla uudelleen.

Vierailija
26/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan ikävä kuulla näitä juttuja nyt lääkkeen käyttäjiltä,miksei lääkäri varoittanut? T:5

Vierailija
27/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydellinen univaje tappaa ihmisen jopa 11 päivässä. Kannattaa miettiä haluaako leikkiä hengellään vai veisikö asian esim lääketieteen ammattilaisen hoidettavaksi.

Niin niin. Sodassakin kenttälekurit leikkasi tupakka huulessa viikkotolkulla putkeen. Ihminen nukkuu mikrounta vaikka luulee, ettei nukkuisikaan. Niin varmasti AP:n kohdalla myös.

Vierailija
28/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitatonta kunnon unilääkettä ei ole. Kaikista voi tulla sivuvaikutuksia ja viekkareita kun pitempään käyttää. Unilääkkeistä voi tulla vieroitusoireena unettomuutta.

Mirtazapiini on toimiva kroonisessa pitkäaikaisessa unettomuudessa. Sitä käytetään masennuksen hoitotasoa pienempää annosta, mikä on lähinnä antihistamiinia vaikutuksiltaan. Samaan vaikutukseen nojaa Atarax, mikä on antihistamiini jota käytetään myös unettomuudessa. Myös muita väsyttäviä masennuslääkkeitä käytetään, kuten Doksepiinia. Mirta voi nostaa joillakin (ei kaikilla) painoa, aiheuttaa joillakin levottomia jalkoja ja aiheuttaa tokkuraa, mutta niin voi aiheuttaa tokkuraa kaikki unilääkkeet. Mirta ei pienillä annoksilla heikennä tärkeintä unen jaksoa, syvää unta eikä REM-unta eikä heikennä muistia, kuten bentsopohjaisten unilääkkeiden on todettu heikentävän. Syvällä unella on merkitystä esim immuniteetille, muistille ja terveydelle muutenkin. Kannattaa lukea siitä. Unettavien masennuslääkkeiden käyttö unettomuudessa onkin korvannut unilääkkeiden käyttöä.

Uni- ja nukahtamislääkkeet (imovane,tenox jne) keventää unta juuri syvän unen suhteen eikä niitä ole suositeltua käyttää yhtäjaksoisesti pitkää aikaa. Niistä voi tulla haittoja muistille, etenkin pitkäaikaisesta käytöstä. Niissä voi nousta toleranssi jolloin sama annos ei tehoa.

Paras ratkaisu on tietenkin lääkkeetön unettomuuden ratkaisu. Kaikissa lääkkeissä on omat haitat. Riippuvuus on yksi haitta. Uni ei tule ilman lääkettä ja unettomuus ja unihäiriöt voi pahentua lääkettä edeltäneestä ajasta, kun käytön jälkeen lopettaa.

Tämä on vanhaa tietoa. Käypähoidon vuoden 2015 päivityksessä ei suositella lääkkeitä ollenkaan. Kroonisessa unettomuudessakin hoitona on psykoterapia.

Vierailija
29/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi koskaan aloittanut jos olisin tiennyt etten pääse eroon. Ja kuurina syönti arveluttikin mutta lääkäri painotti että toimii siten parhaiten.

Vierailija
30/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin myös aikanaan. Nukun kyllä huonosti mutta tuskin se parin vuoden käytöstä johtuu.

Vierailija
31/34 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia nukkumisen kanssa. Ainoa syy, miksi minulle määrättiin triptyl on sairaudesta johtuva hermosärky.

Triptylin aikana ei ollut ongelmia, mutta koska vaistosin hermosäryn poistuneen (mikä pitikin paikkansa!), halusin lopettaa turhan, elimistöä kuormittavan lääkkeen. Lopettamisen seurauksena ollut öinen unettomuus (päivisin pystyn kyllä nukkumaan tunnin siellä, toisen täällä, eli totaalisesta unettomuudesta ei onneksi ole kyse, kuten joku ehdotti). Tätä on jatkunut reilu viikko, eli Triptylin lopettamisesta alkaen.

Löysin kaapista avaamattoman paketin Diphenhydramiinia 25 mg tabl. (en tiedä mikä se on suomeksi), jota ostin USAssa ollessani siltä varalta, että joskus tarvitsen apua uneen. En edes muistanut, että minulla on sellaista kotona. USAssa diphenhydramiinia myydään marketissa kauppanimellä "Sleep Aid" nukahtamislääkkeenä. Googlasin lääkeaineen lyhyesti, näyttää olevan allergialääke, jota joskus määrätään unettomuuteen.

Kokeillaan.

ap.

Vierailija
32/34 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia nukkumisen kanssa. Ainoa syy, miksi minulle määrättiin triptyl on sairaudesta johtuva hermosärky.

Triptylin aikana ei ollut ongelmia, mutta koska vaistosin hermosäryn poistuneen (mikä pitikin paikkansa!), halusin lopettaa turhan, elimistöä kuormittavan lääkkeen. Lopettamisen seurauksena ollut öinen unettomuus (päivisin pystyn kyllä nukkumaan tunnin siellä, toisen täällä, eli totaalisesta unettomuudesta ei onneksi ole kyse, kuten joku ehdotti). Tätä on jatkunut reilu viikko, eli Triptylin lopettamisesta alkaen.

Löysin kaapista avaamattoman paketin Diphenhydramiinia 25 mg tabl. (en tiedä mikä se on suomeksi), jota ostin USAssa ollessani siltä varalta, että joskus tarvitsen apua uneen. En edes muistanut, että minulla on sellaista kotona. USAssa diphenhydramiinia myydään marketissa kauppanimellä "Sleep Aid" nukahtamislääkkeenä. Googlasin lääkeaineen lyhyesti, näyttää olevan allergialääke, jota joskus määrätään unettomuuteen.

Kokeillaan.

ap.

Hyviä uutisia! Onnistuin difenhydramiinilla. Otin sitä 1,5 tablettia (37,5 mg) puolen yön aikaan viime yönä. Nukahdin alle tunnissa. Heräsin hetkeksi ja katsoin kelloa, se oli 2:55, olin siis nukkunut melkein 3 h. Sitten taas nukahdin, kunnes heräsin klo 6:10, eli olin nukkunut vielä toiset 3 h! Sain siis yhteensä nukuttua 6 tuntia viime yönä. Se on huomattavasti parempi kuin 0 tuntia.

Jatkan nyt niin, että viikon ajan otan difenhydramiinia nukkumaan käydessäni, ja katson sitten siitä eteenpäin, miten homma jatkuu.

ap.

Vierailija
33/34 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/34 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mielialassa häikkää. Ei ihmisellä tarvitse olla parkinsoniakaan kun sille mäörätään parkinsonlääkettä pienenä annoksena levottomiin jalkoihin. On monia lääkkeitä, joita käytetään muuhunkin, koin sen ensisijaiseen käyttötarkoitukseen. Mielialalääkkeenä Triptyliä määrätään paljon isompina annoksina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme