Trump: osta amerikkalainen, palkkaa amerikkalainen. Tulispa Suomeenkin tuollainen pääministeri
(Suomessa kun presidentillä on paljon vähemmän valtaa)
Trump haluaa amerikkalaiset sosiaaliturvalta töihin.
Siis olis hyvä, jos Suomen pääministeri sanoisi: osta suomalainen, palkkaa suomalainen.
Alan kaivata tännekin nationalismia.
Kommentit (68)
Tjoo, voi amerikkalaisten ostaminen vähentyä, kun Kiinassa tuotetut tavarat ryhdytään tuottamaan amerikoissa. Hinnat nääs moninkertaistuvat. Voi tulla yllätyksenä.
Voihan niitä tietysti tehdä esim 0.5$ tuntipalkalla sielläkin, hiukan kuitenkin epäilen....
Vierailija kirjoitti:
"kun lähes kaikki on yksityistä myös koulutuksessa"
Please explain! Kaikissa osavaltioissahan on valtion yliopistoja ja lukioon asti koulutus on ilmaista ja kouluja yllapidetaan verovaroilla.
Julkisissa korkeakouluissa opiskelee n. 70%, loput yksityisissä kaupallisissa kouluissa. Julkisissakaan opiskeleminen ei ole ilmaista, lukuvuoden hinta on n. 15 000 dollaria. Kaupallisissa toki selvästi enemmän, joissain huomattavasti enemmän.
Tämä saa aikaan sen, että Yhdysvalloissa kasvava määrä ihmisiä makselee opintolainojaan vielä 80-vuotiaanakin, kaikille kun ei ole tarjolla sitä tuottavaa vihreää oksaa.
Alemman asteen kouluja on sekä julkisia että yksityisiä maksullisia. Opetuksen taso vaihtelee hurjasti, monet julkiset koulut ovat surkeita ja tämä riippuu pitkälti asuinalueesta. Siksi varakkaat useimmiten valitsevat yksityisen koulun lapsilleen.
Olen asunut Yhdysvalloissa useamman vuoden. Paikalliset keskiluokkaiset haukkoivat henkeään kateudesta, kun kerroin Suomen koululaitoksesta ja ilmaisesta, verovaroista maksettavasta koulutuksesta. Yhdysvalloissa on pakko alkaa säästää heti lapsen synnyttyä tämän koulutusta varten. Vanhemman työttömyys romuttaa siellä lapsenkin tulevaisuuden, ellei lapsi satu olemaan jossain asiassa muita selvästi parempi, jolloin hänellä voi olla mahdollisuus stipendiin.
Yhdysvalloissa vietetyt vuodet tekivät minusta vielä enemmän hyvinvointivaltion kannattajan.
Vierailija kirjoitti:
Just.
Mä olen suomalainen, mutta perinyt esi-isiltä vierasperäisen nimen. Työhakemuksia on tullu lähetettyä satoja, maisterin tutkinnosta ja työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä, kun kaikki palkkaa mieluummin "Virtasen" kuin minut. Nykyisen kökkö-työni sain sillä, että olin ainoa pätevä hakija. Tosin työnantaja sanoi päin naamaa haastattelussa, että haluaisivat palkata kyllä "ihan suomalaisen"... Olen siis ihan suomalainen, valkoinen kuin lakana, enkä ole koskaan asunut vakituisesti muualla.Jos tämä jatkuu niin muutan jonnekin muualle, enkä katso taakseni.
Meillä on melkoinen määrä ulkolaisia työssä, ihan rahakkaissakin hommissa. Olin viime vuonna tupareissa ulkomaalaisen ystäväni luona ja olin ainoa suomalainen, porukkaa oli Kanadasta, Italiasta, Romaniasta, Brasialiasta jne., kaikki hyväpalkkaisissa hommissa vakitöissä, eri yrityksissä ja eri aloilla.
Minun on hyvin vaikea niellä väitettäsi sukunimesi vaikutuksesta.
Jos kuitenkin koet, että se on este työllistymisellesi, miksi et vaihtaisi sitä? Se maksaa noin satasen ja asiahan on sitten sillä ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Just.
Mä olen suomalainen, mutta perinyt esi-isiltä vierasperäisen nimen. Työhakemuksia on tullu lähetettyä satoja, maisterin tutkinnosta ja työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä, kun kaikki palkkaa mieluummin "Virtasen" kuin minut. Nykyisen kökkö-työni sain sillä, että olin ainoa pätevä hakija. Tosin työnantaja sanoi päin naamaa haastattelussa, että haluaisivat palkata kyllä "ihan suomalaisen"... Olen siis ihan suomalainen, valkoinen kuin lakana, enkä ole koskaan asunut vakituisesti muualla.Jos tämä jatkuu niin muutan jonnekin muualle, enkä katso taakseni.
Hyi kuinka perseestä! Todellakin väärin että et ole samalla linjalla muiden työntekijöiden kanssa. Mun mielestä mää jossa vain "suomalaiset" saavat työtä luo pohjan suurelle syrjinnälle johon on mahdotonta puuttua. Sen rinnalla se, että ihan aito ulkomainen hakija saa sen paikan, koska sattuu nyt olemaan SE PARAS VAIHTOEHTO tuntuu erittäin oikeuden mukaiselta. Suomi suomalaisille-huutelijat ovat vain katkeroituneita luusereita, koska eivät ole niitä lahjakkaimpia ja häviävät muille hakijoille kilpailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kun lähes kaikki on yksityistä myös koulutuksessa"
Please explain! Kaikissa osavaltioissahan on valtion yliopistoja ja lukioon asti koulutus on ilmaista ja kouluja yllapidetaan verovaroilla.
Julkisissa korkeakouluissa opiskelee n. 70%, loput yksityisissä kaupallisissa kouluissa. Julkisissakaan opiskeleminen ei ole ilmaista, lukuvuoden hinta on n. 15 000 dollaria. Kaupallisissa toki selvästi enemmän, joissain huomattavasti enemmän.
Tämä saa aikaan sen, että Yhdysvalloissa kasvava määrä ihmisiä makselee opintolainojaan vielä 80-vuotiaanakin, kaikille kun ei ole tarjolla sitä tuottavaa vihreää oksaa.
Alemman asteen kouluja on sekä julkisia että yksityisiä maksullisia. Opetuksen taso vaihtelee hurjasti, monet julkiset koulut ovat surkeita ja tämä riippuu pitkälti asuinalueesta. Siksi varakkaat useimmiten valitsevat yksityisen koulun lapsilleen.
Olen asunut Yhdysvalloissa useamman vuoden. Paikalliset keskiluokkaiset haukkoivat henkeään kateudesta, kun kerroin Suomen koululaitoksesta ja ilmaisesta, verovaroista maksettavasta koulutuksesta. Yhdysvalloissa on pakko alkaa säästää heti lapsen synnyttyä tämän koulutusta varten. Vanhemman työttömyys romuttaa siellä lapsenkin tulevaisuuden, ellei lapsi satu olemaan jossain asiassa muita selvästi parempi, jolloin hänellä voi olla mahdollisuus stipendiin.
Yhdysvalloissa vietetyt vuodet tekivät minusta vielä enemmän hyvinvointivaltion kannattajan.
Suomalainen hyvinvointivaltio on monessakin asiassa pelkkä illuusio. Suomalaisten erikoisosaamista tuntuu olevan teeskentely eli ulospäin näyttää että asiat on suorastaan täydellisesti mutta sisältä katsoen turvaverkot on täynnä isoja repsottavia reikiä.
Nyt kun Trump on presidentti, mä en menekään Amerikkaan vaihto-oppilaaks. Meen mieluummin vaikka Englantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Suomessa kun presidentillä on paljon vähemmän valtaa)
Trump haluaa amerikkalaiset sosiaaliturvalta töihin.
Siis olis hyvä, jos Suomen pääministeri sanoisi: osta suomalainen, palkkaa suomalainen.
Alan kaivata tännekin nationalismia.
Siis.... ettekö te yhtään ymmärrä mihin protektionismi johtaa? Ettekö ole mitään historiasta oppineet?
Oikeesti.
Oikeesti, et tiennyt itsekkään :)
Oikeesti, toki voit niin itsellesi uskotella.
Kerros nyt kuitenkin mitä olet mieltä siitä mistä 30-luvun lama lähti.
Aivan varmasti "pyörää voi kääntää taaksepäin". Historia on enemmän kehämäinen kuin janamainen. Rajat eivät ole mitään "menneisyyttä".