Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parveketupakointi häiritsee, haju tarttuu, mitään ei voi tuulettaa ulkona ja parvekkeella oleminen on ihan mahdotonta

Vierailija
20.01.2017 |

En ole herkkis, kukkahattutäti tai mitään muutamaan spesiaalia. Olen täysin normaali kerrostaloasukas, joka on vasta muuttanut uuteen taloon, omaan asuntoon. Alakerrassa on hyvin usein parvekkeellaan tupakoiva henkilö. Ei siinä mitään, jokainen saa laillisia päihteitä käyttää mielensä mukaan mutta miksi muiden pitää kärsiä siitä? Omalla parvekkeellani on lasitukset, joista vielä maksoin pitkän pennin mutta eipähän ole parvekkeelle asiaa, jos sankka haju piinaa jo näin talvella nopsasti ulkona käydessä. Ovea ei voi pitää auki tuuletusmielessä, savu ja haju tulevat sisään. Parvekekalusteihin on jo näin lyhyessä ajassa tarttunut tupakan haju. Vaatteita ei voi tuulettaa, petivaatteista puhumattakaan. Sen virheen kerran tein ja tuuletettu takki haisee vieläkin.

Miksi tämä on ok? Jos joku metelöisi kännipäissään parvekkeella ja siten häiritsisi muita, saisi siitä ties minkä haloon. Sen sijaan hajuhaitta on pakko sietää ja hyväksyä? Jurppii niin ettei veri kierrä. Joo, aina voi muuttaa muualle mutta miksi se koskee sitä, jota häiritään eikä sitä, joka häiritsee?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne haju- ja meluhaitat on ihan verrattavissa. Mitä eroa siinä on häiritseekö äänellä korvia vai hajulla neniä? + tupakan savu on terveyshaitta eli se on haitallisempaa.

Mua ärsytti myös parveketupakoitsijat, mutta nyt ne onneks on kai muuttaneet tai lopettaneet. Tosin nyt käy jotkut aina ihan ulko-oven edessä tupakalla ja haju tulee yläpuolella olevan makuuhuoneen ikkunasta sisään oli se auki tai kiinni. En tiedä, falskaako ikkunan tiivisteet vai mikä on vika.

Se on kiva, kun polttavat ulkona, mutta miksei voi samalla vaivalla mennä peremmälle pihalle, miksi on jäätävä ihan siihen talon seinustalle ja ihmisten ikkunoiden alle.

Minusta kenekään ulkopuolisen ei pitäisi joutua kärsimään jonkun toisen aiheuttamasta  tupakansavusta. Aina on porukka vetämässä röökiä mm kauppojen liukuovien edessä. Minusta se on vain merkki älyn puutteesta.

Niin, ehkä kuitenkin sinun älyn puutteesta, jos luulet siitä sairastuvasi.

Mikäs älykkö sieltä heräsi! Kirjoitinko jossain kohtaa että sairastuisin hajusta? Se haju on vaan ihan helvetin paha eikä sitä tarvitse ulkopuolisten olla haistelemassa!

Vierailija
62/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parveketupakoinnin takia en voi nukuttaa lasta vaunuissa parvekkeella, koska naapurin narkkari röökaa. Kumpi tärkeämpää, että pikkuvauva saisi nukkua raittiissa ilmassa parvekkeella, vai että narkkari pääsee vetämään sauhunsa parvekkeella?

Kun kerran on pakko polttaa, voisi kivuta rappuset alas ja polttaa röökinsä ulkona etupihan puolella siihen tarkoitetuss katoksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne haju- ja meluhaitat on ihan verrattavissa. Mitä eroa siinä on häiritseekö äänellä korvia vai hajulla neniä? + tupakan savu on terveyshaitta eli se on haitallisempaa.

Mua ärsytti myös parveketupakoitsijat, mutta nyt ne onneks on kai muuttaneet tai lopettaneet. Tosin nyt käy jotkut aina ihan ulko-oven edessä tupakalla ja haju tulee yläpuolella olevan makuuhuoneen ikkunasta sisään oli se auki tai kiinni. En tiedä, falskaako ikkunan tiivisteet vai mikä on vika.

Se on kiva, kun polttavat ulkona, mutta miksei voi samalla vaivalla mennä peremmälle pihalle, miksi on jäätävä ihan siihen talon seinustalle ja ihmisten ikkunoiden alle.

Minusta kenekään ulkopuolisen ei pitäisi joutua kärsimään jonkun toisen aiheuttamasta  tupakansavusta. Aina on porukka vetämässä röökiä mm kauppojen liukuovien edessä. Minusta se on vain merkki älyn puutteesta.

Mikäs älykkö sieltä heräsi! Kirjoitinko jossain kohtaa että sairastuisin hajusta? Se haju on vaan ihan helvetin paha eikä sitä tarvitse ulkopuolisten olla haistelemassa!

Muakin inhottaa diiselin katku. Pitäiskö kieltää autot?

Vierailija
64/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miten näillä hajustajilla, olkoon tupakoitsijoita tai vahvojen hajusteiden käyttäjiä, niin miten niiden oikeus hajustamiseen on suurempi kuin oikeus raikkaaseen huoneilmaan?

Polttaa voi ja hajusteita käyttää, mutta pidetään ne hajut omalla puolella. Ei tungeta niitä naapuriin ja näin v*ttuilla.

Vierailija
65/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyn puutteesta kertoo, jos oikeasti kuvittelet että tupakoitsijoilla on älyn puute. Kaveripiireissäni on työssäkäyviä di-insinöörejä, tavisinsinöörejä, jokunen lääkäri, yrittäjiä, terapeutteja, jotka polttavat. En nyt tarttuisi väittämääsi yhtälöön.

Niin toisin sanoen sinun paljon lukeneet ystäväsi eivät omaa lainkaan tilannetajua eivätkä käsitä sosiaalisista tilanteista mitään. Sitä se liikaa lukeminen voi teettää. Tuprutellaan oikein toisten ihmisten läheisyydessä kun ollaan niin fiksuja.

Vierailija
66/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäät varmaan enemmän pakokaasun hajusta. Ja "kukan" - et kuules usko, miten mojovat tuoksut käytävässä. Vaatisin kaiken polttelua parvekkeella. Keväästä syksyyn diggaat ylitäysien roskisten hajua. Lycka till. Toivottavasti et asu kerrostalossa. Näitä hajusteita täällä riittää. Onneksi en ole kitisijä, haistan heti käytävään tullessa, mitä ruokaa on paistettukin monikerroksisessa talossa, jossain asunnossa. Jos inhoaisin kalaa, en tulisi tänne haukkumaan ruoanlaittajia, jotta kalanpaisto pitäisi kieltää kerrostalossa.

Vierailija
67/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parveketupakoinnin takia en voi nukuttaa lasta vaunuissa parvekkeella, koska naapurin narkkari röökaa. Kumpi tärkeämpää, että pikkuvauva saisi nukkua raittiissa ilmassa parvekkeella, vai että narkkari pääsee vetämään sauhunsa parvekkeella?

Kun kerran on pakko polttaa, voisi kivuta rappuset alas ja polttaa röökinsä ulkona etupihan puolella siihen tarkoitetuss katoksessa.

Vauvolle paras vaihtoehto on ihan ulkona, ei parvekkeella. Voisit sinäkin saada liikuntaa, kun menisit vauvan kanssa ulos.

Vierailija
68/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miten näillä hajustajilla, olkoon tupakoitsijoita tai vahvojen hajusteiden käyttäjiä, niin miten niiden oikeus hajustamiseen on suurempi kuin oikeus raikkaaseen huoneilmaan?

Polttaa voi ja hajusteita käyttää, mutta pidetään ne hajut omalla puolella. Ei tungeta niitä naapuriin ja näin v*ttuilla.

Muuttakaa omakotitaloihin niin ei naapurin hajut vaivaa. Helppoa.

Vierailija
69/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisella ihmisellä on Suomessa oikeus polttaa tupakkaa, vaikka kuinka olisitte valmiita ajamaan tupakoitsijat talikoiden ja soihtujen kanssa maanpakoon. Joo, ajakaa vaan parveketupakointikieltoa. Päästäänpähän näkemään, kuinka moni siirtyy polttamaan sisälle - ja kuinka paljon tulipalot lisääntyvät, kun kaiken maailman alkkikset nukahtavat rööki kädessä. Siinä vaiheessa se alakerran parvekkeella kessutellut naapuri saattaa äkkiä tuntua ihan hyvältä vaihtoehdolta.

On oikeus polttaa joo. Ulkona!

Siten että ette häiritse meitä kunnon ihmisiä.

Tulipaloilla pelottelu sun muu kiukuttelu nyt ei saa aikaan huutonaurua kummempaa.

Parvekehan on ulkona.

Vierailija
70/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisella ihmisellä on Suomessa oikeus polttaa tupakkaa, vaikka kuinka olisitte valmiita ajamaan tupakoitsijat talikoiden ja soihtujen kanssa maanpakoon. Joo, ajakaa vaan parveketupakointikieltoa. Päästäänpähän näkemään, kuinka moni siirtyy polttamaan sisälle - ja kuinka paljon tulipalot lisääntyvät, kun kaiken maailman alkkikset nukahtavat rööki kädessä. Siinä vaiheessa se alakerran parvekkeella kessutellut naapuri saattaa äkkiä tuntua ihan hyvältä vaihtoehdolta.

Tulipaloilla pelottelu sun muu kiukuttelu nyt ei saa aikaan huutonaurua kummempaa.

Kunnon ihmisiä? Ymmärsinkö oikein, että tupakoitsija ei ole KUNNON IHMINEN. Mitä tää nyt on : D

Roskaväkeähän ne ovat, tietenkin.

Vierailija
71/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan kaikkia edellämainittuja hajuja mutta ONNEKSI tosiaan asun omakotitalossa.

Tykkäät varmaan enemmän pakokaasun hajusta. Ja "kukan" - et kuules usko, miten mojovat tuoksut käytävässä. Vaatisin kaiken polttelua parvekkeella. Keväästä syksyyn diggaat ylitäysien roskisten hajua. Lycka till. Toivottavasti et asu kerrostalossa. Näitä hajusteita täällä riittää. Onneksi en ole kitisijä, haistan heti käytävään tullessa, mitä ruokaa on paistettukin monikerroksisessa talossa, jossain asunnossa. Jos inhoaisin kalaa, en tulisi tänne haukkumaan ruoanlaittajia, jotta kalanpaisto pitäisi kieltää kerrostalossa.

Vierailija
72/89 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tullut näitä kommenttejä omasta valinnasta asuntoon liittyen yms yms juttuja ja mä oon niiden kanssa ihan samaa mieltä. 

Vaikka mä en itsekään tupakoi, niin mä tein valinnan omakotitalon ja kerrostalon välillä. Tietoisen valinnan, että joku saattaa tossa naapurissa poltella vaikka sikaria tuntitolkulla parvekkeella ja mä en voi siitä syystä tuulettaa. Tai vaihtoehtoisesti naapurissa voi olla koliikkivauva, jonka huuto kuuluu 24 tuntia vuorokaudessa mun kotiin. Tai vaikka mausteista tykkäävä kaveri, joka kokkaa niin, että koko rappu haisee. Nää on mun mielestä valintoja ja jokaisen tulee ymmärtää, et kaikki ei oo samanlaisia ja pidä samoja asioita arvossa.

Esimerkkinä tästä; mä en voi sietää lapsia ja niiden huutoa ja mua ärsyttää äärimmäisen paljon, kun sen lapsen rääkyminen pitää mut hereillä aamuviiteen ja mun koko seuraava työpäivä menee ihan sumussa, koska oon niin väsynyt. Kuitenkin mä oon valintani tehnyt ja muutin kerrostaloon, jossa samassa rapussa asuu toistakymmentä perhettä tai muuta kokoonpanoa ja me ollaan kaikki erilaisia. En mä voi vaatia, että se lapsiperhe muuttaa, koska ne tässä häiriköi. Ja jos nyt joku vetää argumentin, että tupakoinnille voi jotain mutta koliikkivauvalle ei, niin voidaan vaihtaa esimerkki vaikka leikkiviin lapsiin. Toiset lapset juoksee sisällä ja siitä kuuluu oikein mukava töminä alakerran asuntoon. Mä en silti ajattele, että niiden pitäis muuttaa pois sieltä, koska niiden elämäntyyli häiritsee varmasti muitakin kun mua. 

Vierailija
73/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan parvekkeellani 1-2 tupakkaa päivässä, mikä on naapurilleni liikaa. Naapurilla ei ole parveketta, vaan hänen ikkunansa on useamman metrin päässä minun parvekkeestani, ja hän pitää tuuletusikkunaansa auki kesät talvet yötä päivää.

Joskus mietin tätä kohtuullisuuden ideaa. Olen syntynyt ja kasvanut kerrostalossa, ja otan jatkuvasti muut huomioon tekemisissäni. En hakkaa mattoja ennen puoltapäivää, en kuse vessanpöntön keskelle, en melua tai kantapääkävele, varaan pyykkituvan korkeintaan neljäksi tunniksi. Naapurini sen sijaan bailaa viikonloppuisin niin, että jopa poliisit on kutsuttu paikalle. Hän jättää pyykkinsä kuivumaan toisten vuorolle ja kerran toi koirankusisen - ja hajuisen maton kuivaushuoneeseen minun pyykkieni keskelle tartuttamaan hajullaan kaikki lakanani. Kesäaamuisin hän käynnistää prätkäänsä makuuhuoneeni ikkunan alla useita minuutteja, ja sekä haju että melu on karmea. Silti minä olen se kohtuuton, kun haluan polttaa parvekkeellani iltaisin savukkeen. Olen mennyt jopa niin pitkälle joustamisessa, että kesäisin poltan tuon iltatupakan kauempana pihalla, koska silloin on ymmärrettävää että naapuri pitää ikkunoitaan sepposen selällään. Talvella en kuitenkaan halua pukeutua ulos kylmään vain sen takia, että naapurini ehdoin tahdoin haluaa kerätä kaikki hajut ulkoa kämppäänsä ympäri vuorokauden. Haluan mennä parvekkeelleni viltin ja jonkun kuuman juoman kanssa, sytyttää vaikka lyhdyn, kerrata mielessäni päivän tapahtumia ja rauhoittua ennen nukkumaanmenoa. Tämä on minulle oikeastaan päivän tärkein hetki.

Olen sijoittanut omalla mittapuullani paljon rahaa mukavaan asumiseen, ja parvekkeesta maksoin mielelläni sievoisen summan. Tärkeä pointti minulle oli myös se, ettei taloyhtiö ole savuton. Nyt minä kuitenkin olen ainoa, jonka pitää joustaa, koska naapuriin kantautuu silloin tällöin joku HAJU, josta hän ei pidä. 

Kerrottakoon vielä, että tupakanhajua tulee joskus myös minun asuntooni, jos tuuletusikkuna on auki ja joku tupakoi pihalla. En itsekään erityisesti pidä siitä, mutta herrajumala, se haju kestää alle 5 minuuttia ja hälvenee sitten pois. En ikipäivänä kehtaisi valittaa tuosta, kuten en myöskään prätkästä tai grillistä alakerran naapurin partsilla. 

Pitkä vuodatus, mutta sattui hermoon asian ollessa taas tapetilla naapurin kanssa. Ehkä olisi hyvä joskus tuoda myös tätä näkökulmaa asiaan.

Vierailija
74/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisesta asiasta saa huomautella. Tupakoitsijoille tulee paha mieli, he ovat aikuisia ihmisiä, heillä on itsemääräämisoikeus, heille ei saa huomautella. Et edes tunne heitä. Antakaa tupakoitsijoiden saada oma pieni heille kuuluva nautintonsa, todella ärsyttävää. Terveisin ei-tupakoitsija jota ei haittaa.

Vierailija
75/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla se pää punaisena itkevä vauva häiritsee muita kanssaeläjiä. Mielummin otan hiljaisen, satunnaisen tupakanhajun kuin loputtoman meluhaitan.

Vierailija
76/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole herkkis, kukkahattutäti tai mitään muutamaan spesiaalia. Olen täysin normaali kerrostaloasukas, joka on vasta muuttanut uuteen taloon, omaan asuntoon. Alakerrassa on hyvin usein parvekkeellaan tupakoiva henkilö. Ei siinä mitään, jokainen saa laillisia päihteitä käyttää mielensä mukaan mutta miksi muiden pitää kärsiä siitä? Omalla parvekkeellani on lasitukset, joista vielä maksoin pitkän pennin mutta eipähän ole parvekkeelle asiaa, jos sankka haju piinaa jo näin talvella nopsasti ulkona käydessä. Ovea ei voi pitää auki tuuletusmielessä, savu ja haju tulevat sisään. Parvekekalusteihin on jo näin lyhyessä ajassa tarttunut tupakan haju. Vaatteita ei voi tuulettaa, petivaatteista puhumattakaan. Sen virheen kerran tein ja tuuletettu takki haisee vieläkin.

Miksi tämä on ok? Jos joku metelöisi kännipäissään parvekkeella ja siten häiritsisi muita, saisi siitä ties minkä haloon. Sen sijaan hajuhaitta on pakko sietää ja hyväksyä? Jurppii niin ettei veri kierrä. Joo, aina voi muuttaa muualle mutta miksi se koskee sitä, jota häiritään eikä sitä, joka häiritsee?

Ehkä vähän ot, mutta en nyt jaksa ottaa kantaa parveketupakointiin. Sen sijaan haluaisin tietää että minkä ihmeen takia siellä partsilla on pakko tuulettaa kaikenmaailman vaatteita jne? Miksi niitä ylipäätään pitää käyttää ulkona? En itse edes kuivata vaatteita kesällä ulkona, siinä menee nimittäin ikuisuus ennen kuin ovat kuivia. Sen lisäksi ulkona on kaikenlaisia ötököitä, enkä todellakaan pidä niistä. Tästä syystä en tuuleta kämppäänikään pitämällä ovea auki, nimittäin kokemusta on siitä että niitä tulee heti sisälle.

Vierailija
77/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekehan on ulkona.

Luetun ymmärtämisessä näkyy olevan vaikeuksia: ehto muiden häiritsemisestä katsos ei todellakaan täyty kun imette niitä vitun syöpäkääryleitänne parvekkeella.

Onneksi laki muuttui ja teidät saadaan kuriin. Vituttaako? ;)

Nauran muuten aina kun näen jonkun räkälän ulkona porukkaa hytisemässä tupakalla. On se sen verran naurettavan näköistä puuhaa.

Vierailija
78/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää olla päässä jotain tosi pahasti vialla jos ehtii toisen röökaamisia kyttäämään.Pakkohoitoon vaan tollaset sekopäät normaalien ihmisten joukosta!

T.en polta

Vierailija
79/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää olla päässä jotain tosi pahasti vialla jos ehtii toisen röökaamisia kyttäämään.Pakkohoitoon vaan tollaset sekopäät normaalien ihmisten joukosta!

T.en polta

Kysymys: onko se kyttäämistä kun alakerran tupakoitsijan käryt tulevat yläpuolella olevaan asuntoon?

Vierailija
80/89 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvolle paras vaihtoehto on ihan ulkona, ei parvekkeella. Voisit sinäkin saada liikuntaa, kun menisit vauvan kanssa ulos.

On toki ihan ulkonakin päivittäin monta kertaa. Aina sinne ulos ei vaan pääse, jos esim. taapero kipeänä.

Mistä päättelet etten saa liikuuntaa tarpeeksi jos haluaisin nukuttaa joskus lasta parvekkeella? Olen itse ammatissa liikunta-alalla, ja koko elämäni harrastanut monipuolisesti ja aktiivisesti eri lajeja kamppailulajeista ratsastukseen sekä kestävyysjuoksusta kiipeilyyn. Vauvan nukutus parvekkeella ei syö aikaa tai mitään muutakaan urheilullisesta elämäntyylistäni. Voisit tulla tuota naapurin narkkia valistamaan liikunnan hyödyistä, jos vaikka alottas sillä parin rappusen alas köpöttämisellä.