Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä uusi ammatti? Itse en enää keksi mitään...

Vierailija
20.01.2017 |

Olen ollut työttömänä pitkään, monta vuotta. Minun pitäisi keksiä itselle uusi ammatti, edellistä työtä ei kunto enää kestä. On ruumiillisesti raskasta työtä, selkä sairaus estää jatkuvan seisomisen ja raskaiden tavaroiden nostelun.
Ongelma etten keksi mitään ammattia mistä pitäisin ja mitä voisin tehdä ja ennen kaikkea millä alalla olisi töitä.
Esteeksi muodostuu vielä se etten voi tehdä tietokoneella töitä, ranteet niin hajalla että pieni hetki muuttuu tuskaksi. Ja useamman tunnin tietokone työskentely aiheuttaa migreenin.
Selkä estää seisomatyön, ja sellaisen työn missä joutuu paljon kävelemään. Pidän käsitöistä ja lukemisesta mutta niistä ei ammattia irtoa. Unelma ammatti haavetta minulla ei ole koskaan ollut, ei edes lapsena. Olen kai outo...

Onko ketään joka olisi ollut samassa tilanteessa, mistä löydän ammatin? Keneltäkään ei saa apua, kaikki vain sanoo että pitää itse keksiä ammatti, mutta entä kun ei keksi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä ap itse haluat?

-olla työttömänä?

-olla töissä kokoaikaisesti?

-olla töissä osa-aikaisesti?

-olla opiskelijana?

-olla kuntoutustuella?

-olla työkyvyttömyyseläkkeellä?

Miten selvisit siinä kuntouttavassa työtoiminnassa? Pystyisitkö suorittamaan opiskelun uuteen ammattiin, jos sen ammatin keksisit? Kykenetkö opiskelemaan (selviätkö tenteistä, kirjallisten töiden tekemisestä ym)? 

22/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyystilanteissa tarvitaan tosiaan Kelan tekemä selvitys työkyvystä. 

Kela.fi ->työkyky heikentynyt ->työkyvyttömyyseläke. Se, että henkilöllä on sairaus ei tarkoita, että olisi työkyvytön. Ennen eläkkeen saamista pitää  yleensä olla ensin maksimiaika sairauslomalla. Kela ja työeläkelaitos selvittävät edellytyksesi ammatilliseen ja lääkinnälliseen kuntoutukseen ennen kuin eläkkeestä tehdään päätöstä.  Jos olet käynyt tällaisen selvityksen, on sinulle tietenkin tehty siitä jo jokin päätös. Ehkä oletkin ollut jossain muussa kuntoutuksessa kuin tällaisessa? Jos olet työkykyiseksi määritelty, voinet ammatistasi riippuen pyytää  tehtävänkuvauksen uudelleenmäärittelyä työssäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi että pystyn osa aikatöihin, nykyisiin ammatteihin en pysty. Tämä siis kelan ammatillisella kuntoutuskurssilla 3v sitten.

Vierailija
24/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A p kirjoitti:

Lääkäri sanoi että pystyn osa aikatöihin, nykyisiin ammatteihin en pysty. Tämä siis kelan ammatillisella kuntoutuskurssilla 3v sitten.

Eli lääkäri on määritellyt että työkykysi on alentunut 40 % ? Ja että olet täysin työkyvytön omiin ammatteihisi, mutta johonkin määrittelemättömään muuhun työhön olet osatyökyvytön eli osatyökykyinen? Eikö sinua käsketty hakemaan osatyökyvyttömyyseläkettä? Jos ei kykene mihinkään työhön kokoaikaisesti, niin pitää hakea osatyökyvyttömyyseläke kompensoimaan tulotason laskua, joka johtuu siitä että kykenee VAIN osa-aikatyöhön. 

Jos henkilön ammatillinen ennuste on se, että hän ei ikinä elämässään enää kykene muuhun kuin osa-aikatyöhön, niin työeläkeyhtiö ei taida uudelleenkouluttaa. Omalla kustannuksellasi voit toki kouluttautua. 

Et enää voi kuitenkaan vedota 3 vuotta sitten tehtyyn arvioon osatyökyvyttömyyseläkkeen osalta.

Oliko lääkärin arvio se, että että voisit kuitenkin parantua ja kuntoutua niistä sairauksistasi kokoaikatyöhön kykeneväksi?

Ihan oikeasti, nyt on jotain olennaista mitä et ole täällä kertonut tai sitten edes tajunnut sen lääkärin tai Kelan puheista.

Vierailija
25/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjausompelija vaateliikkeeseen. Suosittelen kyllä elämäntaparemonttia. Selkävaivoihin voi paljolti itse vaikuttaa. Toivottavasti et ainakaan ole ylipainoinen? Yleisen lihaskunnon tulee olla hyvä, jotta kroppa jaksaa toimia. Kai käyt kuntosalilla?

Vierailija
26/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos selkä ja ranteet on leikattu, niin auttoiko ne leikkaukset? Onnistuiko leikkaukset vai ei? Pitääkö leikata uudelleen? Voitko kuntouttaa fysioterapialla ja jumpalla ym selän tai ranteet? Pilaatko selkääsi lisää ylipainon takia? Pystytkö työskentelemään koneella rannetukien kanssa? Miksi tulee migreeni tietokoneella (kuulostaa oudolta)? Eihän sinulla ole vain vääränlaiset silmälasit? 

Vierailija
27/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus niissä ranteissa ja selässä nyt sitten on? Onko etenevä sairaus? Vai onko sinulla vain joku krooninen kipu? 

Vierailija
28/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A p kirjoitti:

Eikö työkkärin vaatimuksissa ole että pitää pystyä ottamaan vastaan kokoaikaista työtä? Siis että vain silloin on oikeus työttömyyskorvauksiin? (Muutoin työkkärissähän saa olla kuka vaan.)

Vierailija
29/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja

Vierailija
30/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A p kirjoitti:

Eikö työkkärin vaatimuksissa ole että pitää pystyä ottamaan vastaan kokoaikaista työtä? Siis että vain silloin on oikeus työttömyyskorvauksiin? (Muutoin työkkärissähän saa olla kuka vaan.)

Pitää pitää. Siksi on jotain olennaista mitä ap ei kerro tai ei ole ymmärtänyt. Työkkäri määrittelee, että työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikaiseen työhön. Jos on virallinen lääkärin lausunto osatyökyvyttömyydestä ja siitä että saa tehdä vain osa-aikasta työtä, niin ei silloin ole työtön määritelmän mukaan vaan joko osatyökyvyttömyyseläkkeellä tai sairauslomalla.

Vierailija
31/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap siis lääkärin lausunto siitä, että et kykene omien ammattiesi mukaiseen työhön sairauden takia ollenkaan? Ja johonkin muuhun työhön kykenet vain osa-aikaisesti sairauden takia? 

Oletko toimittanut tuon lausunnon työkkäriin? Mitä ne työkkärissä sanoo asiaan?

On sulaa hulluutta ajatella, että hakisit kokoaikatyötä, jos sinut on arvioitu ettet siihen pysty. Jäisit kiinni viimeistään työhöntulotarkastuksessa, koska siellä sinun olisi työterveyshoitajalle/lääkärille kerrottava rehellisesti mitä sairauksia sinulla on. Sinun tulisi siellä kertoa kuntoutuslääkärin lausunnosta että et kykene kokoaikatyöhön. Sen työterveyslääkärin olisi pakko lausua sinut sopimattomaksi siihen kokoaikatyöpaikkaan, jonka olet juuri saanut. Hän ehkä kirjoittaisi lausuntoon, että voit tehdä sitä osa-aikaisesti, mutta se uusi pomo tarvitsee kokoaikatyöntekijän ja näin ollen se työsuhde raukeaisi terveydelliseen syyhyn.

Vierailija
32/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istut pankin päällä.

Aseta tavaralle hinta ja ryhdy tienaamaan.

Vierailija
33/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jotain mätää ja ap jättää jotain kertomatta. Varmaan oikeasti vain ylipainoinen eikä jaksa kuntouttaa itseään (esim.se ranne). Jos lekuri ei ole edes maininnut mitään ranteen työkunnosta, ap on vain itse päätellyt sen jostain kivuista. Jos on kipuja, niin silloin uuteen lekurin arviointiin, oli työkuntoinen tai ei niin kyllähän leikatun ruumiinosan kuntoutumista pitää seurata ja tehdä jotain, jos operaatiot ei oo auttanut. Edes kipulääkitystä tai jotain vaikka kotona makaisikin...

Nyt ap otat ekana selvää mihin sosiaalitukiin olet oikeutettu ja mikä on se työ ja työn määrä, jota voisit tehdä. Ratkeaisi siinä monta asiaa. Älytöntä av-palstalla kysellä kivoja kevyitä osa-aikatöitä. Kyllähän me kaikki haluttaisiin käydä mahd vähäisillä tunneilla kevyissä töissä, mutta jos sellaisia löytyisi tosta noin vaan (varsinkin puoli työkyvyttömälle), tämä yhteiskunta ei pysyisi pystyssä kun kaikki vähän haastavampi työ jäisi tekemättä.

Vierailija
34/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakkaana typ:issä, kyllä siellä kaikki nää tiedetään. Ei minulle ole kukaan mitään tuollaista kertonutkaan. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa......

Vierailija
35/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiakkaana typ:issä, kyllä siellä kaikki nää tiedetään. Ei minulle ole kukaan mitään tuollaista kertonutkaan. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa......

mikä on typ?

Vierailija
36/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu

Vierailija
37/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typin nettisivuilla lukee näin:

"TYPin asiakkaana sinulla on mahdollisuus saada yksilöllistä apua työllistymiseesi. Tarjoamme henkilökohtaista tukea urasuunnitteluun sekä erilaisia työllistymistä tukevia palveluja. Terveydenhoitajan palveluita ovat terveydentilan kartoitus sekä erikseen hankittava työ- ja toimintakyvyn arviointi. Vastaanotolla asiakas voi keskustella myös elämäntilanteestaan ja mahdollisista tottumusten muutostavoista. Terveydenhoitaja toimii tarvittaessa yhteistyössä jatkotutkimus- ja hoitopaikkojen kanssa. Asiakkaalla on lisäksi mahdollisuus henkilökohtaiseen ja luottamukselliseen keskusteluun psykologin kanssa. Vastaanotolla selvitellään työllistymisedellytyksiä sekä työalojen ja koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Tavoitteena on löytää yksilöllinen ja toteuttamiskelpoinen ammatillinen suunnitelma. "

Olet ap siis erittäin tehostetun tuen piirissä jo. Moniammatillinen tiimi arvio tilannettasi ja auttaa sinua oikealle polulle. Tiimissä on ainakin kaksi terveydenhuoltoalan ammattilaista, jotka tuntevat terveydentilasi ja tekevät arvion siltä pohjalta.

Ap sinä et ole työkyvytön, jos tuolla on arvioitu että voisit olla kokoaikatyössä mikäli itse kuntoutat itseäsi. Kyse on nyt jostain muusta. Oletko pahasti ylipainoinen etkä saa laihdutettua? Oletko laiska? Motivoitumaton? Haluat asiat helpolla? Haluat vain kivaa ja kevyttä työtä? Onko sinulla joku epämääräinen kipuoireyhtymä, joka on vahvasti psyykkistä luonteeltaan?

Vierailija
38/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinulle on esitetty hyviä kysymyksiä täällä. Voisitko tulla kommentoimaan niitä.

Vierailija
39/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ap hävisi?

Vierailija
40/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap?